Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-270/10-4/AM
z 5 lipca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-270/10-4/AM
Data
2010.07.05


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
cele statutowe
cele statutowe
darowizna
darowizna
dochody wolne od podatku
dochody wolne od podatku
fundacje
fundacje
nieruchomości
nieruchomości
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy wolny od podatku dochodowego jest uzyskany przez Fundację dochód, wynikający z otrzymania nieruchomości na podstawie umowy darowizny, w wypadku jeśli darowana nieruchomość zostanie przeznaczona między innymi na realizację formy działania nr 11 (gospodarowanie przez Fundację własnym zasobem nieruchomości w sposób odpowiedni do zasad ochrony środowiska i zrównoważonej urbanizacji), określonej w § 10 ust. 1 Statutu, zgodnie z celami wyznaczonymi w § 9 ust. 1 Statutu?



Wniosek ORD-IN 768 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji przedstawione we wniosku z dnia 28.04.2010 r. (data wpływu 10.05.2010 r.), uzupełnionym w dniu 21.06.2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu wydatkowanego na cele statutowe - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu wydatkowanego na cele statutowe.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (zwany poniżej: Fundacją) działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t. j. Dz. U. z 1991 r. Nr 46 poz. 203 z poźn. zm. ) oraz postanowień Statutu z dnia 30 grudnia 2009 r.

Zgodnie z § 9 ust. 1 Statutu Fundacja została powołana w celu ochrony środowiska, w tym w celu prowadzenia działalności naukowej, naukowo-technicznej i oświatowej w zakresie ochrony środowiska. Zgodnie ze wskazanym postanowieniem Statutu szczególne cele działania Fundacji stanowi:

  1. takie ukształtowanie przestrzeni, które tworzy harmonijną całość oraz uwzględnia w uporządkowanych relacjach wszelkie uwarunkowania i wymagania funkcjonalne, społeczno – gospodarcze, środowiskowe, kulturowe oraz kompozycyjno – estetyczne;
  2. taki rozwój społeczno – gospodarczy, w którym następuje proces integrowania działań politycznych, gospodarczych i społecznych, z zachowaniem równowagi przyrodniczej oraz trwałości podstawowych procesów przyrodniczych, w celu zagwarantowania możliwości zaspakajania podstawowych potrzeb poszczególnych społeczności lub obywateli zarówno współczesnego pokolenia, jak i przyszłych pokoleń;
  3. wspieranie i organizowanie projektów badawczych, informacyjnych, kształceniowych i wydawniczych służących zdobywaniu i upowszechnianiu wiedzy z ochrony środowiska;
  4. upowszechnianie i promocja w kraju i za granicą osiągnięć naukowo - badawczych i dydaktycznych z zakresu ochrony środowiska. Rozwój form swobodnego przepływu między Polską i innymi krajami idei, myśli naukowo - technicznej i innych wartości związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska;
  5. popularyzowanie i wspieranie myśli naukowej z zakresu ochrony środowiska. Propagowanie idei ochrony środowiska i uwzględniania praw ekologii w rozwoju kraju;
  6. gromadzenie i wypracowywanie środków materialnych z przeznaczeniem na organizowanie, finansowanie i wspomaganie działań na rzecz ochrony środowiska w Polsce;
  7. tworzenie podstaw materialnych dla działalności ekologicznych ruchów społecznych i praktycznej realizacji ich celów;
  8. stymulowanie społecznych inicjatyw proekologicznych i tworzenie warunków dla zwiększania ich skuteczności;
  9. tworzenie warunków organizacyjnych i materialnych dla wdrażania nowych rozwiązań w dziedzinie ochrony środowiska.

Dodatkowo w § 9 ust. 2 Statutu zastrzeżono, iż Fundacja prowadzi działalność w sferze publicznej w zakresie nauki i oświaty w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.

Na mocy § 10 ust. 1 Statutu Fundacja będzie realizować swoje cele poprzez następujące formy działania:

  1. organizowanie spotkań, szkoleń, seminariów, konferencji oraz innych form poszerzania wiedzy służących promocji Celów Fundacji;
  2. aktywny udział w określaniu zasad kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej m.in. poprzez udział w sprawach dotyczących przeznaczania terenów na określone cele oraz ustalania zasad ich zagospodarowania i zabudowy (udział w tworzeniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i występowanie o wydanie odpowiednich decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu);
  3. świadczenie bezpośredniej i pośredniej pomocy rzeczowej, finansowej i organizacyjnej, w tym tworzenie warunków do jej rozwoju na rzecz podmiotów (osób fizycznych, osób prawnych i jednostek nieposiadających osobowości prawnej) prowadzących, wspomagających lub organizujących działalność w zakresie celów określonych w § 9 Statutu;
  4. wyrażanie stanowiska wobec projektów aktów prawnych związanych z urbanizacją i ochroną przyrody;
  5. formułowanie innego rodzaju ocen, wniosków i postulatów, w tym występowanie do władz państwowych, urzędów, organizacji;
  6. innego rodzaju uczestnictwo w życiu publicznym, w tym we współpracy z organizacjami realizującymi zbliżone cele;
  7. reprezentowanie interesów przedsiębiorców i konsumentów wobec organów administracji publicznej;
  8. współpracę i uczestnictwo w organizacjach krajowych, zagranicznych i międzynarodowych;
  9. gromadzenie, opracowywanie i publikowanie informacji na tematy związane z Celami Fundacji;
  10. pomoc przedsiębiorcom i konsumentom w odpowiednim gospodarowaniu nieruchomościami;
  11. gospodarowanie własnym zasobem nieruchomości w sposób odpowiedni do zasad ochrony środowiska i zrównoważonej urbanizacji;
  12. współpracę z osobami i instytucjami w zakresie zbierania informacji i wymiany doświadczeń oraz wiedzy na tematy związane z Celami Fundacji;
  13. finansowanie nagród i stypendiów;
  14. propagowanie Celów Fundacji poprzez środki masowego przekazu;
  15. uczestnictwo w sprawach administracyjnych i sądowych, dotyczących ochrony interesów konsumentów, przedsiębiorców, w zakresie związanym z urbanizacją i ochroną przyrody;
  16. pozyskiwanie dla idei ochrony i racjonalnego kształtowania środowiska przyrodniczego środowisk zawodowych oraz młodzieży;
  17. aktywizację środowisk polonijnych w dziedzinie ochrony środowiska.

Ponadto, na podstawie § 11 Statutu dla osiągnięcia swoich celów Fundacja może wspierać działalność innych osób prawnych oraz osób fizycznych, których działalność jest zbieżna z celami Fundacji, w szczególności za pomocą darowizn i pożyczek.

W praktyce, Fundacja stara się pozyskiwać za pomocą zapisów i darowizn osób trzecich zasób własnych nieruchomości o charakterze leśnym bądź rolnym w celu następnego ich wykorzystywania do realizacji między innymi formy działania nr 11 z § 10 ust. 1 Statutu, tj. gospodarowanie własnym zasobem nieruchomości w sposób odpowiedni do zasad ochrony środowiska i zrównoważonej urbanizacji, co oznacza w szczególności:

  1. w przypadku gruntów leśnych: przygotowanie leśnego materiału rozmnożeniowego na potrzeby odbudowy uszkodzonych lasów, uporządkowanie uszkodzonej powierzchni leśnej, pielęgnację i ochronę uszkodzonych drzewostanów oraz cennych obiektów przyrodniczych;
  2. w przypadku gruntów rolnych: zapewnienie ciągłości rolniczego użytkowania ziemi i tym samym utrzymanie żywotności obszarów wiejskich, odpowiednie użytkowanie gleb i ochrona wód, ochrona zagrożonych lokalnych ras zwierząt gospodarskich i lokalnych odmian roślin uprawnych;
  3. w wypadku podjęcia decyzji o przeznaczeniu nieruchomości z zasobów fundacji na cele nierolnicze i nieleśne: dbanie o zachowanie walorów krajobrazowych gruntów, utrzymanie zrównoważonego sposobu gospodarowania uwzględniającego aspekty ochrony środowiska, zachowanie różnorodności biologicznej, promowanie zrównoważonego systemu gospodarowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy wolny od podatku dochodowego jest uzyskany przez Fundację dochód, wynikający z otrzymania nieruchomości na podstawie umowy darowizny, w wypadku jeśli darowana nieruchomość zostanie przeznaczona między innymi na realizację formy działania nr 11 (gospodarowanie przez Fundację własnym zasobem nieruchomości w sposób odpowiedni do zasad ochrony środowiska i zrównoważonej urbanizacji), określonej w § 10 ust. 1 Statutu, zgodnie z celami wyznaczonymi w § 9 ust. 1 Statutu...
  2. Czy wolny od podatku dochodowego jest uzyskany przez Fundację dochód, pochodzący z otrzymania nieruchomości na podstawie umowy darowizny, w wypadku jeśli darowana nieruchomość zostanie rozdysponowana przez Fundację w drodze kolejnej darowizny na rzecz krajowej fundacji wyspecjalizowanej w ochronie środowiska, z jednoczesnym nałożeniem na obdarowaną fundację obowiązku wykorzystania nieruchomości pochodzących z darowizny na realizację celów statutowych Fundacji, określonych w § 9 ust. 1 Statutu za pomocą form działania określonych w § 10 ust. 1 oraz § 11 Statutu...
  3. Czy wolny od podatku dochodowego jest uzyskany przez Fundację dochód wynikający z odpłatnego zbycia nieruchomości pod warunkiem, że całość dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości zostanie przekazana w drodze darowizny na rzecz zagranicznej fundacji wyspecjalizowanej w ochronie środowiska, z jednoczesnym nałożeniem na obdarowanego obowiązku wykorzystania środków pochodzących z darowizny na realizację celów statutowych Fundacji, określonych w § 9 ust. 1 Statutu za pomocą form działania wyznaczonych w § 10 ust. 1 oraz § 11 Statutu...
  4. Czy dla uzyskania zwolnienia nie jest konieczne bezpośrednie następstwo czasowe pomiędzy przeznaczeniem dochodu, a jego wydatkowaniem w okresie jednego roku podatkowego...

Przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź na pytanie nr 1 w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu wydatkowanego na cele statutowe. Wniosek w pozostałym zakresie tj. pytań nr 2, 3, 4 zostanie rozpatrzony odmiennymi rozstrzygnięciami.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Uwagi ogólne

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o CIT podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych są (z zastrzeżeniem art. 1 ust. 2 oraz art. 1a powołanej ustawy) osoby prawne. Fundacja posiada osobowość prawną, którą uzyskuje z chwilą wpisania do rejestru zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o fundacjach, tak więc jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Generalnie, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o CIT wartość otrzymanej nieodpłatnie nieruchomości oraz otrzymane pieniądze stanowią przychód do opodatkowania. Z drugiej strony, art. 16 ust. 1 ustawy o CIT zawiera zamknięty katalog wydatków, których nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Przepis art. 16 ust. 1 pkt 14 tegoż artykułu stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju (za wyjątkiem przypadków wymienionych w tym przepisie, które nie mają znaczenia w niniejszej sprawie).

Jednocześnie, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wolne od podatku są: dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele. W art. 17 ust. 1c ustawy o CIT ustawodawca wymienił podmioty, które nie mogą korzystać z analizowanego zwolnienia wśród nich brak jest fundacji.

Stosownie do art. 17 ust. 1b ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

  • dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu poniżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,
  • dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k, dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

W związku z powyższym, w celu skorzystania z analizowanego zwolnienia przez Fundację, powinny być spełnione warunki określone w ww. przepisach art. 17 ustawy o CIT, na które zwraca uwagę również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, np. w interpretacji indywidualnej z dnia 25 listopada 2008 r. (sygn. IPPB3/423-7/08-2/IŚ):

„Aby skorzystać z tego zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

  1. podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową (niekoniecznie wyłącznie) określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 powołanej ustawy;
  2. dochody muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej wymienione w tym przepisie;
  3. dochody muszą być - bez względu na termin - wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków nie stanowiących kosztu uzyskania przychodu.”

Wnioskodawca wskazuje, iż cele określone w Statucie Fundacji mieszczą się w katalogu celów wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT (działalność naukowa, naukowo – techniczna, oświatowa, ochrona środowiska). Fundacja zamierza prowadzić działalność zgodną z tymi celami i przeznaczyć uzyskane dochody (w wyniku otrzymania nieruchomości w ramach darowizn lub zbycia posiadanych nieruchomości) na cele działalności statutowej. Przy tym Wnioskodawca zwraca uwagę, iż z perspektywy zastosowania zwolnienia istotne są przede wszystkim cele na jakie otrzymany dochód jest przeznaczony, a nie źródło pochodzenia takiego dochodu. Fundacja odwołała się do treści interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 sierpnia 2009 r. (sygn. IPPB5/423-312/09-3/AM): „(…) zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej czy też - (…) z darowizny.”

Jednocześnie Wnioskodawca zaznaczył, iż planowane dochody Fundacji nie zostały wymienione w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT.

W szczególności dochód powstały w wyniku otrzymania w darowiźnie nieruchomości Fundacja zamierza przeznaczyć na cele statutowe Fundacji - między innymi na realizację formy działania nr 11 (gospodarowanie przez Fundację własnym zasobem nieruchomości w sposób odpowiedni do zasad ochrony środowiska i zrównoważonej urbanizacji), określonej w § 10 ust. 1 Statutu zgodnie z celami wyznaczonymi w § 9 ust. 1 Statutu, w tym poprzez:

  • w przypadku gruntów leśnych: przygotowanie leśnego materiału rozmnożeniowego na potrzeby odbudowy uszkodzonych lasów, uporządkowanie uszkodzonej powierzchni leśnej, pielęgnację i ochronę uszkodzonych drzewostanów oraz cennych obiektów przyrodniczych;
  • w przypadku gruntów rolnych: zapewnienie ciągłości rolniczego użytkowania ziemi i tym samym utrzymanie żywotności obszarów wiejskich, odpowiednie użytkowanie gleb i ochrona wód, ochrona zagrożonych lokalnych ras zwierząt gospodarskich i lokalnych odmian roślin uprawnych;
  • w wypadku podjęcia decyzji o przeznaczeniu nieruchomości z zasobów Fundacji na cele nierolnicze i nieleśne: dbanie o zachowanie walorów krajobrazowych gruntów, utrzymanie zrównoważonego sposobu gospodarowania uwzględniającego aspekty ochrony środowiska, zachowanie różnorodności biologicznej, promowanie zrównoważonego systemu gospodarowania.

W związku z tym, iż cele Fundacji pokrywają się z celami z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT Fundacja uważa, iż ww. dochód powinien być wolny od podatku dochodowego od osób prawnych. Wnioskodawca wskazuje, iż stanowisko Fundacji w tym zakresie uzasadnione jest również w świetle postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Piotrkowie Trybunalskim z dnia 25 kwietnia 2005 r. (sygn. US 1-423/4/05), w którym w podobnej sprawie dotyczącej Wspólnoty stwierdzono, że dochód uzyskany w związku z otrzymaniem w formie darowizny kotłów olejowych, służących jej działalności statutowej jest wolny od podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj