Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-552/10-4/MPe
z 16 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-552/10-4/MPe
Data
2010.09.16


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące

Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne


Słowa kluczowe
import usług
import usług
kasa rejestrująca
kasa rejestrująca
miejsce świadczenia
miejsce świadczenia
miejsce zamieszkania
miejsce zamieszkania
usługi elektroniczne
usługi elektroniczne


Istota interpretacji
W zakresie świadczenia usług polegających na udostępnieniu usługobiorcom możliwości wymieniania się przez nich plikami danych np. filmów, gier czy też muzyki oraz w zakresie nabywania usług dostępu do danych znajdujących się na serwerach podmiotów mających siedzibę poza Polską.



Wniosek ORD-IN 861 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 31.05.2010 r. (data wpływu 07.06.2009 r.) uzupełnione w dniu 24.08.2010r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 13.08.2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie świadczenia usług polegających na udostępnieniu usługobiorcom możliwości wymieniania się przez nich plikami danych np. filmów, gier czy też muzyki oraz w zakresie nabywania usług dostępu do danych znajdujących się na serwerach podmiotów mających siedzibę poza Polską - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07.06.2010r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 24.08.2010r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 13.08.2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie świadczenia usług polegających na udostępnieniu usługobiorcom możliwości wymieniania się przez nich plikami danych np. filmów, gier czy też muzyki oraz w zakresie nabywania usług dostępu do danych znajdujących się na serwerach podmiotów mających siedzibę poza Polską.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

D. Sp. z o.o.(dalej jako: „D.”, „Spółka”) począwszy od kwietnia 2010 roku prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usługi transferu danych w Internecie poprzez ogólnodostępny portal www.d.net, będącym własnością Spółki.

Usługi świadczone przez Spółkę za pomocą portalu internetowego polegają na udostępnieniu usługobiorcom możliwości wymieniania się przez nich plikami danych np. filmów, gier czy też muzyki. Powyższa usługa jest świadczona przez Spółkę w sposób zautomatyzowany przy pomocy Internetu i wymaga niewielkiego zaangażowania człowieka. Świadczenie powyższych usług bez wykorzystania Internetu byłoby niemożliwe. Spółka świadczy powyższe usługi przy pomocy serwerów znajdujących się we Frankfurcie w Niemczech. Serwery te są dzierżawione od podmiotu polskiego.

Spółka w celu świadczenia przedmiotowych usług zakupuje od podmiotu mającego siedzibę w Polsce a także od podmiotów mających siedzibę poza Polską możliwość dostępu do danych znajdujących się na serwerach tych podmiotów a następnie odsprzedaje możliwość korzystania z tych serwerów we własnym imieniu i na własny rachunek swoim klientom.

Usługi świadczone przez Spółkę są skierowane przede wszystkim do klientów zagranicznych zarówno z innych krajów UE jak i spoza UE, w tym ze Stanów Zjednoczonych Ameryki.

Należność z tytułu usług świadczonych przez Spółkę jest skalkulowana w formie abonamentu, którego wysokość jest zależna od liczby dni dostępu do danych zawartych w portalu. Ceny abonamentów skalkulowane są w Euro a także w USD. Oferowane przez Spółkę abonamenty to abonament 3-dniowy, abonament miesięczny, 6-miesieczny i roczny.

Użytkownicy, którzy wykupują abonament dokonują płatności za nabyte usługi przy wykorzystaniu systemu P.. System ten pozwala zarówno firmom jak i klientom indywidualnym posiadającym adres e-mail wysyłać oraz pobierać płatności online. Od P. Spółka otrzymuje następujące drogą elektroniczną informacje o usługobiorcy wykupującym abonament: jego imię i nazwisko, adres e-mail oraz dane o kraju zamieszkania wpłacającego tj. czy usługobiorca ma miejsce zamieszkania w USA czy poza USA. W przypadku klientów, których miejsce zamieszkania jest wskazane przez system P. jako USA, składają oni oświadczenie o zamieszkiwaniu w USA w chwili logowania się do systemu.

Usługi Spółki są adresowane do osób fizycznych, ale z uzyskiwanych przez Spółkę informacji nie wynika czy osoba dokonująca płatności z tytułu zakupu abonamentu jest osobą fizyczną dokonującą zakupu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, czy też osobą niemającą statusu podatnika, jak również nie ma możliwości stwierdzenia czy zakup dokonywany jest przez osobę prawną. Ponadto z otrzymywanych przez Spółkę danych nie wynika gdzie znajduje się miejsce zamieszkania usługobiorców z wyjątkiem tych, których miejsce zamieszkania znajduje się w USA. Klienci Spółki nie żądają od niej żadnych dowodów potwierdzających dokonanie przez nich wpłaty, w szczególności nie żądają wystawienia rachunków. Usługa jest uruchamiana w sposób automatyczny po dokonaniu przez usługobiorcę wpłaty.

Nabycie usług dostępu do serwera od polskiego podmiotu przez Spółkę będzie dokumentowane fakturą VAT. W przypadku natomiast nabywania przez Spółkę dostępu do serwerów podmiotów z innych krajów Spółka dokonuje zapłaty za te usługi za pomocą systemu P.. Dokumentem potwierdzającym poniesienie wydatków na nabycie dostępu do serwerów będzie w takim przypadku przesłana drogą elektroniczną informacja z systemu P.. Na wydruku wskazana jest data dokonania płatności, odbiorca płatności, nazwa podmiotu będącego odbiorcą płatności oraz kwota płatności w walucie obcej. Wydruk nie wskazuje ani siedziby podmiotu, na rzecz którego dokonywana jest płatność ani też numeru identyfikacji podatkowej tego podmiotu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy pochodzące z internetowego systemu płatniczego P. dane o miejscu zamieszkania nabywcy usługi w USA są wystarczającym dowodem do zastosowania art. 28l pkt 10 ustawy o VAT wobec usług nabywanych przez takie osoby i określenia miejsca świadczenia tych usług w USA...
  2. Czy miejscem świadczenia usług w przypadku usługobiorców, co do których Spółka nie ma informacji o ich miejscu zamieszkania ani też o tym, czy są oni podatnikami podatku od wartości dodanej czy też nie, jest w świetle przepisu art. 28c ustawy o VAT miejsce, w którym Spółka posiada siedzibę...
  3. Czy w przypadku podmiotów innych niż podmioty polskie, od których Spółka nabywa usługi dostępu do serwerów i dokonuje za nie płatności przy pomocy systemy P. miejsce świadczenia tych usług znajduje się w Polsce a Spółka powinna z tego tytułu rozpoznać dla celów podatku VAT import usług... Czy Spółka może odliczyć podatek VAT naliczony z tytułu importu usług od podmiotów, o których nie wie, gdzie znajduje się ich siedziba...
  4. Czy w przedstawionym stanie faktycznym Spółka jest obowiązana na podstawie przepisów Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących do ewidencjonowania sprzedawanych przez nią usług przy użyciu kas rejestrujących...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 26 ustawy o VAT dla potrzeb ustawy o VAT za usługi elektroniczne uznaje się usługi, o których mowa w art. 11 rozporządzenia nr 1777/2005, z uwzględnieniem art. 12 tego rozporządzenia (dalej jako: „Rozporządzenie”).

Z kolei w świetle przepisu art. 11 Rozporządzenia do usług świadczonych drogą elektroniczną, o których mowa art. 9 ust. 2 lit. e) tiret dwunaste i załączniku L Dyrektywy 77/388/EWG, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie jest zautomatyzowane i które wymagają niewielkiego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Zgodnie z przepisem art. 11 ust. 2 Rozporządzenia następujące usługi, w szczególności jeśli świadczone są przez Internet lub sieć elektroniczną stanowią usługi elektroniczne:

  1. ogólnie produkty w formie cyfrowej łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami i nowszymi wersjami oprogramowania;
  2. usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takie jak witryna lub strona internetowa;
  3. usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane Internetem lub siecią elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;
  4. odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towaru lub usługi za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek on-line, na którym potencjalni kupcy przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;
  5. pakiety usług internetowych oferujących dostęp do informacji, w których aspekty telekomunikacyjne są natury pomocniczej lub drugorzędnej (czyli pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych; gier; umożliwiają hosting witryn internetowych; dostęp do grup dyskusyjnych; etc.);
  6. usługi wyszczególnione w załączniku L.

W punkcie 4 załącznika L do Dyrektywy 77/388/EWG wymienione zostały:

  1. Uzyskiwanie dostępu i pobieranie muzyki na komputery i telefony komórkowe.
  2. Uzyskiwanie dostępu i pobieranie sygnałów dźwiękowych, urywków nagrań, dzwonków i innych dźwięków.
  3. Uzyskiwanie dostępu i pobieranie filmów.
  4. Pobieranie gier na komputery i telefony komórkowe.
  5. Uzyskiwanie dostępu do automatycznych gier on-line, które wymagają użycia Internetu lub innych podobnych sieci elektronicznych, gdy gracze są od siebie oddaleni.

Biorąc powyższe przepisy pod uwagę zdaniem Spółki świadczone przez nią usługi należy zakwalifikować dla celów podatku VAT jako usługi elektroniczne. Mieszczą się one bowiem w kategorii czynności wymienionych w punkcie 4 załącznika I do Rozporządzenia, a ponadto realizowane są wyłącznie za pomocą Internetu, ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe oraz ich świadczenie jest zautomatyzowane i realizowane jest przy nieznacznym udziale człowieka.

W świetle przepisu art. 28I pkt 10 ustawy o VAT w przypadku świadczenia na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, mających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub miejsce zwykłego pobytu poza terytorium Wspólnoty usług elektronicznych miejscem świadczenia usług jest miejsce gdzie podmioty te posiadają siedzibę stałe miejsce zamieszkania lub miejsce zwykłego pobytu.

Z kolei zgodnie z regułą generalną wyrażoną w przepisie art. 28b ustawy o VAT miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

Biorąc powyższe przepisy pod uwagę, zdaniem Spółki, w opisanym stanie faktycznym miejscem świadczenia usług świadczonych przez Spółkę na rzecz podmiotów mających status podatnika bądź tez podmiotów niebędących podatnikami mających siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Wspólnoty np. w USA jest miejsce, gdzie podmioty te posiadają siedzibę bądź miejsce zamieszkania.

Zgodnie z art. 180 § 1 Ordynacji podatkowej jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Jedynym dokumentem potwierdzającym miejsce siedziby lub zamieszkania w USA nabywcy usługi są elektroniczne raporty z sytemu P. Zdaniem Spółki, należy uznać te informacje jako wystarczający dowód dla potwierdzenia miejsca siedziby lub zamieszkania nabywców usług w USA i w konsekwencji stwierdzić, iż miejscem świadczenia, a co za tym idzie miejscem opodatkowania usług elektronicznych świadczonych przez Spółkę na rzecz tych podmiotów jest miejsce, w którym mają siedzibę lub miejsce zamieszkania, tj. USA.

Ad. 2

Zgodnie z przepisem art. 28b ustawy o VAT miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

Z kolei zgodnie z przepisem art. 28c ustawy o VAT miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d-28f, art. 28g ust. 2, art. 28h-28n.

Zdaniem Spółki ze względu na fakt, iż Spółka otrzymuje informację o nabywcach świadczonych przez Spółkę usług poprzez system P. służący do rozliczeń należności, z których to informacji nie wynika czy nabywcą usługi jest podmiot będący podatnikiem podatku od wartości dodanej czy też podmiot niemający statusu podatnika, jak również z otrzymywanych informacji nie wynika gdzie znajduje się kraj siedziby bądź miejsca zamieszkania usługobiorców (za wyjątkiem USA) Spółka powinna rozpoznać miejsce świadczenia swoich usług na terytorium Polski i opodatkować je według stawki podstawowej 22% VAT.

Ad. 3

Spółka nabywa m. in. od podmiotów mających siedzibę zagranicą usługę poboru danych z serwerów tych podmiotów, z tytułów których rozlicza się z usługodawcami za pomocą systemu P.. Spółka nie zna miejsca siedziby podmiotów, od których nabywa przedmiotowe usługi. Nabywane usługi służą Spółce do świadczenia przez nią usług na rzecz klientów Spółki. Spółka nie otrzymuje od podmiotów, od których nabywa przedmiotowe usługi faktur dokumentujących poniesienie wydatków. Fakt poniesienia wydatków na nabycie prawa dostępu do serwerów zagranicznych podmiotów udokumentowany jest przesyłanymi elektronicznie raportami z systemu płatności P..

Zdaniem Spółki, powyższe transakcje stanowią dla Spółki import usług, którego miejsce świadczenia, a co za tym idzie opodatkowania podatkiem VAT znajduje się na terytorium Polski.

Zgodnie bowiem z przepisem art. 2 ust. 9 ustawy o VAT przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT. Z kolei zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju. Ponadto, zgodnie z przepisem art. 28b ustawy o VAT miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

Biorąc powyższe pod uwagę, zdaniem Spółki, transakcja nabycia przez Spółkę od podmiotów mających siedzibę poza terytorium Polski usług elektronicznych stanowi dla Spółki import usług, którego miejsce świadczenia znajduje się na terytorium Polski. Zgodnie z przepisem art. 106 ust. 7 ustawy o VAT Spółka powinna wystawić fakturę wewnętrzną dokumentującą nabycie powyższych usług.

Zdaniem Spółki podatek VAT należny wynikający z transakcji nabycia usług elektronicznych od opisanych powyżej podmiotów zagranicznych, co do których Spółka nie zna miejsca ich siedziby stanowi dla Spółki podatek VAT naliczony podlegający odliczeniu.

Ad. 4

W myśl przepisu art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z przepisem § 2 rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (dalej jako: „Rozporządzenie w sprawie kas”), zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 38 załącznika do Rozporządzenia w sprawie kas wymienione zostało świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

W punkcie 2) objaśnień do załącznika wskazano, iż powyższe zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2010 r.

W związku z faktem, iż wszelkie płatności z tytułu świadczonych przez Spółkę usług będę dokonywane w całości poprzez system płatności elektronicznych P., czekiem lub kartą kredytową a Spółka uzyskuje od P. informację o wpłacającym otrzymywane przez Spółkę wpłaty można powiązać z zawartymi transakcjami. Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa, zdaniem Spółki, ze względu na fakt, iż należności za transakcje w całości wpływać będą na konto w systemie P., a z prowadzonej ewidencji-łącznie z dowodami dokumentującymi transakcje-jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła Spółka może korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Analogiczne stanowisko zajął w imieniu Ministra Finansów Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej nr ITPP1/443-1091a/09/AJ z dnia 5 lutego 2010r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj