Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-1079/09/BW
z 23 marca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-1079/09/BW
Data
2010.03.23


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
faktura korygująca
faktura korygująca
obniżenie podatku należnego
obniżenie podatku należnego


Istota interpretacji
­1 Czy Wnioskodawca ma prawo wystawić wewnętrzne faktury korygujące do faktur wewnętrznych wystawionych przez Spółki Przejęte, których jest następcą prawnym i dokonać obniżenia podatku VAT należnego na podstawie tych wewnętrznych faktur korygujących;
­2 Czy w przypadku wystawienia wewnętrznych faktur korygujących do uprzednio wystawionych faktur wewnętrznych, Wnioskodawca jest uprawniony do dokonania obniżenia podatku VAT należnego w deklaracji VAT-7 za okres, w którym wystawione zostaną wewnętrzne faktury korygujące.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2009r. (data wpływu 30 grudnia 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 marca 2010r. (data wpływu 16 marca 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do wystawienia faktur korygujących do faktur wewnętrznych oraz dokonania, w następstwie powyższego, obniżenia podatku należnego w deklaracji VAT za okres, w którym wystawione zostaną ww. faktury korygujące - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 grudnia 2009r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do wystawienia faktur korygujących do faktur wewnętrznych oraz dokonania, w następstwie powyższego, obniżenia podatku należnego w deklaracji VAT za okres, w którym wystawione zostaną ww. faktury korygujące.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 marca 2010r. (data wpływu 16 marca 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 23 lutego 2010r. znak: IBPP2/443-1079/09/BW.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej: Spółka) jest częścią międzynarodowej Grupy działającej w pięciu sektorach: szkła płaskiego, opakowań szklanych, specjalistycznych materiałów technicznych, sektorze dystrybucji budowlanej, a także sektorze produktów dla budownictwa. Wnioskodawca jest producentem materiałów izolacyjnych budowlanych i technicznych, w szczególności jako jedyny podmiot w Polsce, produkuje wełnę mineralną skalną i szklaną.

W związku z rozwojem Grupy w Polsce, w okresie ostatnich 5 lat Wnioskodawca dokonał kilku transakcji przejęcia innych podmiotów działających w branży materiałów budowlanych. W rezultacie, na mocy art. 93 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.; dalej: Ordynacja podatkowa) obecnie jest następcą prawnym czterech spółek (dalej: Spółki Przejęte).

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca oraz w przeszłości Spółki Przejęte dokonywały czynności, które zostały przez nie uznane za dostawę towarów opodatkowaną VAT na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (ustawa z dnia 11 marca 2004r., Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.; dalej: ustawa o VAT). W związku z powyższym, na podstawie art. 106 ust. 7 ustawy o VAT, Wnioskodawca oraz Spółki Przejęte wystawiały faktury wewnętrzne oraz deklarowały podatek VAT należny w odpowiednich deklaracjach VAT-7.

W wyniku ponownej analizy przepisów ustawy o VAT oraz dokumentów będących podstawą rozliczeń w zakresie VAT, Wnioskodawca uznał, że zarówno on sam, jak i Spółki Przejęte niesłusznie potraktowały niektóre czynności jako podlegające opodatkowaniu VAT na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT.

W związku z powyższym, w odniesieniu do własnych rozliczeń Wnioskodawca zamierza wystawić wewnętrzne faktury korygujące, zmniejszające podstawę opodatkowania oraz kwotę podatku VAT należnego. Dodatkowo, Wnioskodawca jako następca prawny Spółek Przejętych, zamierza także wystawić wewnętrzne faktury korygujące do faktur wewnętrznych wystawionych uprzednio przez Spółki Przejęte, a dokumentujących czynności nieobjęte dyspozycją art. 7 ust. 2 ustawy o VAT.

Natomiast w piśmie z dnia 10 marca 2010r. Wnioskodawca wyjaśnił, że przejęte przez niego podmioty działające w branży materiałów budowlanych działały przed przejęciem w formie spółek z ograniczoną odpowiedzialnością. Wraz z przejęciem przez Spółkę podmioty te zakończyły swój byt prawny. W rezultacie, na mocy art. 93 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.; dalej: Ordynacja podatkowa) obecnie jest następcą prawnym ww. spółek (dalej: Spółki Przejęte).

Wnioskodawca stwierdził, iż jak wskazano w opisie stanu faktycznego ww. wniosku, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej oraz w przeszłości Spółki Przejęte dokonywały czynności, które zostały przez nie uznane za dostawę towarów opodatkowaną VAT na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (ustawa z dnia 11 marca 2004r., Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.; dalej: ustawa o VAT). W związku z powyższym, na podstawie art. 106 ust. 7 ustawy o VAT, spółka oraz Spółki Przejęte wystawiały faktury wewnętrzne oraz deklarowały podatek VAT należny w odpowiednich deklaracjach VAT-7.

W wyniku ponownej analizy przepisów ustawy o VAT oraz dokumentów będących podstawą rozliczeń w zakresie VAT, Wnioskodawca uznał, że zarówno on sam jak i Spółki Przejęte w niektórych przypadkach zawyżyły podstawę opodatkowania oraz kwotę podatku należnego z tytułu niektórych czynności zaklasyfikowanych uprzednio jako objęte dyspozycją art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. W konsekwencji, obecnie Wnioskodawca planuje wystawić wewnętrzne faktury korygujące, zmniejszające podstawę opodatkowania oraz kwotę podatku VAT należnego wykazane z tytułu wspomnianych czynności w pierwotnych fakturach wewnętrznych wystawionych w przeszłości przez niego oraz Spółki Przejęte.

Wnioskodawca podkreślił, iż przedmiotem jego zapytania nie jest kwestia prawidłowości jej ustaleń w zakresie stwierdzonych błędów, co do klasyfikacji czynności dla celów podatku VAT jako niemieszczących się w dyspozycji art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, lecz uzyskanie potwierdzenia, że w przypadku wystawienia wewnętrznych faktur korygujących do uprzednio błędnie wystawionych faktur wewnętrznych, ma prawo do obniżenia podatku VAT należnego w deklaracji VAT-7 za okres, w którym wystawiona zostanie wewnętrzna faktura korygująca.

Ponadto Wnioskodawca zauważył, że nieprawidłowe zaklasyfikowanie zdarzeń gospodarczych jako wypełniających dyspozycję ww. artykułu mogło wynikać z wielu przyczyn. Wnioskodawca planuje wystawić wewnętrzne faktury korygujące zmniejszające podstawę opodatkowania oraz kwotę podatku VAT należnego w przypadkach, gdy zawyżenie wspomnianych kwot wynikało z pomyłek: co do wartości bądź ilości przekazywanych towarów oraz gdy dane czynności zostały opodatkowane podatkiem VAT pomimo, iż nie były objęte dyspozycją art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, a także w każdym innym przypadku, w którym stwierdzono, że w pierwotnej fakturze wewnętrznej wykazano podstawę opodatkowania i kwotę podatku VAT należnego w nieprawidłowej (zawyżonej) wysokości.

W konsekwencji, z uwagi na różnorodność przyczyn korekty intencją Wnioskodawcy było potwierdzenie prawidłowości jego stanowiska w zakresie ogólnej, tj. niezależnie od natury popełnionej pomyłki, zasady ujmowania wewnętrznych zmniejszających faktur korygujących wystawionych przez niego oraz Spółki Przejęte dla udokumentowania czynności zaklasyfikowanych w chwili dokonywania rozliczenia jako objęte dyspozycją art. 7 ust. 2 ustawy o VAT.

W związku z powyższym Wnioskodawca wniósł o potwierdzenie, że:

  1. ma prawo wystawić wewnętrzne faktury korygujące do faktur wewnętrznych wystawionych przez Spółki Przejęte, których jest następcą prawnym i dokonać obniżenia podatku VAT należnego na podstawie tych wewnętrznych faktur korygujących;
  2. w przypadku wystawienia wewnętrznych faktur korygujących do uprzednio wystawionych faktur wewnętrznych, jest uprawniony do dokonania obniżenia podatku VAT należnego w deklaracji VAT-7 za okres, w którym wystawione zostaną wewnętrzne faktury korygujące.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad.1

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż jako następca prawny Spółek Przejętych ma prawo wystawić wewnętrzne faktury korygujące do faktur wewnętrznych wystawionych uprzednio przez te podmioty, dokumentujących błędne naliczenie podatku VAT z tytułu czynności nieobjętych dyspozycją art. 7 ust. 2 ustawy o VAT oraz dokonać obniżenia kwoty podatku VAT należnego na podstawie tych wewnętrznych faktur korygujących.

Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z art. 93 § 1 Ordynacji podatkowej, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

  1. osób prawnych,
  2. osobowych spółek handlowych,
  3. osobowych i kapitałowych spółek handlowych

wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek. Na podstawie art. 93 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, powyższą regułę stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie innej osoby prawnej. Oznacza to, iż na podstawie jednego aktu prawnego spółka przejmująca wchodzi w ogół praw i obowiązków poprzednika (sukcesja uniwersalna).

Wnioskodawca stwierdził, iż jak wskazano w stanie faktycznym, przejął cztery spółki działające w branży materiałów budowlanych i w rezultacie, na mocy art. 93 Ordynacji podatkowej, wstąpił z dniem przejęcia we wszystkie prawa i obowiązki Spółek Przejmowanych przewidziane w przepisach prawa podatkowego (sukcesja uniwersalna).

Wnioskodawca wskazał, iż ustawodawca nie definiuje pojęcia „praw i obowiązków" podatkowych będących przedmiotem sukcesji, jednakże zwrot „wstępuje we wszystkie" oznacza, że następca prawny wstępuje w ogół praw i obowiązków poprzednika prawnego, chyba, że przepis szczególny stanowi inaczej. Wobec tego zasadnym jest przyjęcie, że przedmiotem sukcesji są wszelkie skonkretyzowane prawa i obowiązki podatkowe wynikające z przepisów prawa podatkowego. Zgodnie z art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej przepisy prawa podatkowego obejmują przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polska innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych. Należy zatem stwierdzić, że w przypadku sukcesji uniwersalnej następca prawny przejmuje wszystkie prawa i obowiązki wynikające z wszelkich aktów normatywnych dotyczących prawa podatkowego, w tym także ustawy o VAT oraz przepisów wykonawczych regulujących zasady rozliczania podatku VAT.

Wnioskodawca stwierdził, iż z dniem przejęcia wstąpił zatem w ogół praw i obowiązków Spółek Przejętych, w tym w szczególności wynikających z przepisów dotyczących podatku VAT.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, jednym z obowiązków podatnika jest udokumentowanie dokonanej sprzedaży poprzez wystawienie faktury VAT. Natomiast, w myśl art. 106 ust. 7 ustawy o VAT, w przypadku czynności zdefiniowanych w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT wystawiane są faktury wewnętrzne. Zdaniem Wnioskodawcy, przepisy regulujące zasady opodatkowania VAT przewidują możliwość wystawienia faktury korygującej w sytuacji niezasadnego wykazania podatku należnego na fakturze pierwotniej zarówno w przypadku faktur „zwykłych" (§ 13-14 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług; Dz. U. z 2008r. Nr 212, poz. 1337; dalej: Rozporządzenie) jak i faktur wewnętrznych. Zgodnie bowiem z § 23 Rozporządzenia, przepisy § 5, 9-14, 16, 17 i 21 dotyczące faktur korygujących stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż jako następcy prawnemu Spółek Przejętych, przysługuje mu prawo do wystawienia wewnętrznych faktur korygujących do faktur wewnętrznych wystawionych przez Spółki Przejęte błędnie i dokumentujących czynności nieobjęte VAT. Zdaniem Wnioskodawcy należy bowiem stwierdzić, iż z punktu widzenia prawnego i podatkowego, od momentu przejęcia, Spółki Przejęte nie istnieją ani jako odrębne podmioty gospodarcze, ani jako samodzielni podatnicy, zaś wszelkie prawa i obowiązki powstałe przed dniem przejęcia przysługują obecnie jemu jako następcy prawnemu tych podmiotów. Jednocześnie, jak wynika z powyższych przepisów o VAT, w przypadku niezasadnego wykazania podatku należnego na fakturze VAT lub fakturze wewnętrznej podatnik ma prawo do skorygowania wykazanego podatku poprzez wystawienie korygującej faktury VAT lub korygującej faktury wewnętrznej. Prawo takie przysługuje do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, skoro zatem w dniu przejęcia wstąpił we wszelkie wynikające z przepisów prawa podatkowego prawa i obowiązki Spółek Przejętych, to uzyskał także m.in. prawo korygowania rozliczeń z tytułu podatku VAT Spółek Przejętych, gdyż korekta taka nie może być dokonana po dniu przejęcia przez Spółki Przejęte (nieistniejące).

Wobec tego, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż jako następca prawny Spółek Przejętych ma prawo wystawić wewnętrzne faktury korygujące do faktur wewnętrznych błędnie wystawionych przez te podmioty, jak również ma prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego na podstawie tych wewnętrznych faktur korygujących.

Ad. 2

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przypadku wystawienia wewnętrznych faktur korygujących do uprzednio błędnie wystawionych faktur wewnętrznych, ma prawo do obniżenia podatku VAT należnego w deklaracji VAT-7 za okres, w którym wystawiona zostanie wewnętrzna faktura korygująca.

  1. Możliwość korekty faktury wewnętrznej.Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy o VAT, w razie dokonywania nieodpłatnych przekazań towarów, jest on zobowiązany do wystawienia faktury wewnętrznej. Zdaniem Wnioskodawcy przepisy regulujące zasady opodatkowania VAT przewidują możliwość wystawienia faktury korygującej w sytuacji niezasadnego wykazania podatku należnego na fakturze pierwotniej zarówno w przypadku faktur „zwykłych" (§ 13-14 Rozporządzenia) jak i faktur wewnętrznych.Powyższe wynika z brzmienia § 14 w związku z § 23 Rozporządzenia. Na podstawie § 14 Rozporządzenia fakturę korygującą wystawia się, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku, bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Natomiast zgodnie z § 23 Rozporządzenia przepisy § 5, 9-14, 16, 17 i 21 stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy o VAT.
  2. Moment ujęcia korekty podatku należnego wynikającej z wystawienia wewnętrznej faktury korygującej.
    Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę wynikającą z wystawienia wewnętrznej faktury korygującej w okresie, w którym wystawiona została wewnętrzna faktura korygująca.Przepisy ustawy o VAT nie regulują wprost, w którym okresie rozliczeniowym Spółka powinna uwzględnić korektę faktury wewnętrznej.
    Na podstawie art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje się pod warunkiem posiadania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy. Niniejszy przepis znajduje zastosowanie także odpowiednio w razie stwierdzenia na fakturze pomyłki w kwocie podatku i wykazania na fakturze kwoty podatku wyższą niż należna (por. art. 29 ust. 4c ustawy o VAT). Zgodnie z powyższymi regulacjami, korekta faktury uwzględniana jest - co do zasady - w rozliczeniu podatkowym za okres, w którym nabywca otrzymał fakturę korygującą (pod warunkiem, iż podatnik otrzyma potwierdzenie przed upływem terminu na złożenie deklaracji).
    Zdaniem Wnioskodawcy należy wskazać, iż skoro w przypadku wystawienia faktur wewnętrznych wystawca faktury jest jednocześnie jej nabywcą to nie ma konieczności potwierdzenia otrzymania faktury przez nabywcę.W związku z tym, skoro ani przepisy ustawy o VAT, ani rozporządzeń wykonawczych nie dają podstawy do określenia późniejszego momentu dokonania obniżenia kwoty podatku należnego, Wnioskodawca ma prawo do pomniejszenia kwoty podatku VAT należnego w deklaracji VAT-7 za okres, w którym wystawiono korektę faktury wewnętrznej.
  3. Orzecznictwo sądów administracyjnych oraz praktyka organów podatkowych.


Wnioskodawca wskazał, że przedstawione powyżej stanowisko odnośnie momentu ujęcia korekty faktury wewnętrznej znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych oraz w praktyce organów podatkowych. Przykładowo, Spółka wskazała na wyrok WSA w Warszawie z dnia 28 lutego 2008r. (sygn. akt III SA/Wa 1940/07) interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 26 stycznia 2009r. (sygnatura IPPP2/443-1883/08-2/KK), interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 16 stycznia 2009r. (sygnatura IBPP1/443-1612/08/AS) oraz interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 29 kwietnia 2008r. (sygnatura IPPP1-443-722/08-2/RK).

Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku niezasadnie naliczoną na pierwotnej fakturze wewnętrznej powinno być dokonane w rozliczeniu za miesiąc, w którym wystawi wewnętrzną fakturę korygującą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl art. 106 ust. 7 ww. ustawy o VAT, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Natomiast stosownie do przepisu § 23 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.) przepisy § 5, 9-14, 16, 17 i 21 stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy, w tym wystawianych w formie elektronicznej, z tym że w przypadku:

  1. czynności określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy, gdy brak jest konkretnego nabywcy towaru lub usługi, faktura nie zawiera danych dotyczących tego nabywcy oraz kwoty należnej z tytułu wykonania tych czynności,
  2. dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz importu usług, faktury mogą nie zawierać numeru identyfikacji podatkowej kontrahenta.

Zgodnie zaś z § 14 ust. 1 ww. rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

W myśl § 14 ust. 2 tego rozporządzenia, faktura korygująca dotycząca podwyższenia ceny powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych podwyżką ceny;
  3. kwotę podwyższenia ceny bez podatku;
  4. kwotę podwyższenia podatku należnego.

Zgodnie z § 14 ust. 3 rozporządzenia, faktura korygująca wystawiana w przypadku pomyłek, o których mowa w ust. 1, zawiera dane określone w ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a, kwoty podane w omyłkowej wysokości oraz kwoty w wysokości prawidłowej.

W myśl § 14 ust. 4 tego rozporządzenia, przepisy § 5 ust. 5-7, § 7 i § 13 ust. 5 stosuje się odpowiednio do faktur korygujących.

Stosownie do przepisu art. 29 ust. 1 ww. ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4a ww. ustawy o VAT, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

W myśl art. 29 ust. 4b ww. ustawy o VAT, warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się:

  1. w przypadku eksportu towarów, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;
  2. wobec nabywców, na których rzecz jest dokonywana sprzedaż: energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy.

Zgodnie zaś z art. 29 ust. 4c ww. ustawy o VAT przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Należy w tym miejscu zauważyć, iż w przypadku faktur wewnętrznych, jak i faktur wewnętrznych korygujących wystawca faktury nie przesyła jej do żadnego innego podmiotu. Nie może zatem otrzymać potwierdzenia odbioru wewnętrznej faktury korygującej.

Tak więc w przypadku wystawienia korekty do faktury wewnętrznej (wystawionej w trybie art. 106 ust. 7 ustawy o VAT, wystawca korekt faktur wewnętrznych jest równocześnie ich odbiorcą, a to powoduje, że data wystawienia korekt faktur wewnętrznych, jest jednocześnie datą potwierdzenia ich odbioru.

Dodatkowo należy wskazać, że następstwo prawne polega na przejściu z jednego podmiotu na drugi określonych praw i obowiązków. W przypadku prawa podatkowego mamy do czynienia z pochodnym nabyciem praw, kiedy to następca prawny nabywa prawa i obowiązki przysługujące jego poprzednikowi prawnemu. Jest to nabycie translatywne, gdyż dotyczy praw poprzednio już istniejących. W prawie podatkowym z reguły ma miejsce następstwo prawne pod tytułem ogólnym (sukcesja uniwersalna), kiedy to mocą jednego zdarzenia prawnego dochodzi do nabycia całego lub części majątku, a nabywca wchodzi zarówno w prawa jak i w obowiązki swego poprzednika prawnego.

Zagadnienie sukcesji podatkowej w polskim prawie regulują przepisy zawarte w rozdziale 14 ww. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa. W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w związku z rozwojem Grupy w Polsce, w okresie ostatnich 5 lat Wnioskodawca dokonał kilku transakcji przejęcia innych podmiotów działających w branży materiałów budowlanych.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej on jak i w przeszłości Spółki Przejęte dokonywali czynności, które zostały przez nich uznane za dostawę towarów opodatkowaną VAT na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, na podstawie art. 106 ust. 7 ustawy o VAT, Wnioskodawca oraz Spółki Przejęte wystawiali faktury wewnętrzne oraz deklarowali podatek VAT należny w odpowiednich deklaracjach VAT-7.

W wyniku ponownej analizy przepisów ustawy o VAT oraz dokumentów będących podstawą rozliczeń w zakresie VAT, Wnioskodawca uznał, że zarówno on sam, jak i Spółki Przejęte niesłusznie potraktowali niektóre czynności jako podlegające opodatkowaniu VAT na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT.

W związku z powyższym, w odniesieniu do własnych rozliczeń Wnioskodawca zamierza wystawić wewnętrzne faktury korygujące, zmniejszające podstawę opodatkowania oraz kwotę podatku VAT należnego. Wnioskodawca zamierza także wystawić wewnętrzne faktury korygujące do faktur wewnętrznych wystawionych uprzednio przez Spółki Przejęte, a dokumentujących czynności nieobjęte dyspozycją art. 7 ust. 2 ustawy o VAT.

Wnioskodawca wskazał też, że przejęte przez niego podmioty działające w branży materiałów budowlanych działały przed przejęciem w formie spółek z ograniczoną odpowiedzialnością. Wraz z przejęciem przez Spółkę podmioty te zakończyły swój byt prawny.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe i wskazany powyżej stan prawny, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca uprawniony będzie do wystawienia opisanych we wniosku faktur korygujących:

  • faktury wewnętrzne, wystawione przez Spółki Przejęte pod warunkiem, że faktycznie jest on następcą prawnym tych podmiotów oraz
  • faktury wewnętrzne wystawione przez samego Wnioskodawcę w toku prowadzonej działalności gospodarczej.

Korekty te Wnioskodawca winien ująć w rozliczeniu podatku za miesiąc, w którym faktury korygujące zostały wystawione.

Tut. organ pragnie zauważyć, iż przedmiotowa interpretacja nie rozstrzyga kwestii czy Wnioskodawca jest następcą prawnym przejętych Spółek oraz kwestii zasadności wystawienia przez Wnioskodawcę przedmiotowych korekt faktur wewnętrznych, gdyż kwestie te nie były przedmiotem jego zapytania.

Stwierdzenia Wnioskodawcy w tym zakresie przyjęto jako element przedstawionego zdarzenia przyszłego bez dokonywania oceny ich prawidłowości.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj