Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-830/10/KG
z 10 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-830/10/KG
Data
2010.08.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
basen
brak prawa do odliczenia
gmina
sport
trwały zarząd
zadania własne


Istota interpretacji
Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z budową krytego basenu.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2010r. (data wpływu 2 czerwca 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 lipca 2010r. (data wpływu 14 lipca 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania podatku VAT z tytułu realizacji inwestycji pn. „…” za koszt podlegający zwrotowi przez urząd skarbowy – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 czerwca 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania podatku VAT z tytułu realizacji inwestycji pn. „…” za koszt podlegający zwrotowi przez urząd skarbowy. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 lipca 2010r. (data wpływu 14 lipca 2010r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-830/10/KG z dnia 1 lipca 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina podpisała pre-umowę. W związku z realizacją projektu pn. „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na latach 2007-2013 finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Szacowana wartość projektu – 17 998 660,00 zł. Udział środków własnych szacowany jest na 8 999 330,00 zł. Kwota dofinansowania z EFRR szacowana jest na 8 999 330,00 zł.

Gmina jest podatnikiem podatku VAT.

Projekt obejmuje budowę krytego basenu na terenie kompleksu działek naprzeciw stadionu Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji we W. Zaprojektowany budynek basenu posiada 3 kondygnacje (2 nadziemne i 1 podziemna). Z głównego holu na parterze mieszczącego szatnie, portiernię, sklepik, sanitariaty, pomieszczenie socjalne zaprojektowano dostęp do zespołu saun i solaria oraz przez kasy wyposażone w elektroniczny system obsługi klienta, do części szatniowej basenu. Część basenowa obejmuje 2 baseny: sportowy – przystosowany do rozgrywania zawodów i mniejszy – rekreacyjno-szkoleniowy, ośmiokątny brodzik dla dzieci, jacuzzi dla 6 osób oraz zjeżdżalnię rurową zakończoną basenem hamownym, wejście przez klatkę schodową z hali basenowej. Część zaplecza mieści szatnie, pomieszczenia dla ratowników i pomieszczenia higieniczno-sanitarne. W przyziemiu zaprojektowano pomieszczenia techniczne. Na piętrze zlokalizowano widownię na 175 osób, sanitariaty, część biurową, bufet suchy z zapleczem, pomieszczenie do masażu z wydzieloną częścią hotelową – 6 pokoi czteroosobowych (łącznie 24 miejsca noclegowe). Komunikacja odbywa się przez 2 klatki schodowe i windę 8 osobową. Do obsługi pomieszczeń technicznych w przyziemiu i zaplecza bufetu zaprojektowano dodatkową klatkę schodową zewnętrzną. Projekt wygeneruje 20 nowych miejsc pracy. Przedsięwzięcie obejmuje również zagospodarowanie terenu przy basenie (zjazd publiczny oraz parking na 71 stanowisk postojowych w tym 2 miejsca dla osób niepełnosprawnych oraz 3 stanowiska autobusowe). W ramach inwestycji zakupione zostanie także wyposażenie budynku. Zakłada się, że z wybudowanego obiektu będzie korzystać około 144 000 osób rocznie, w tym 2 592 turystów.

Gmina poprzez zarządcę nieruchomości jakim będzie jednostka budżetowa MOSiR we W. będzie uzyskiwała dochody z tytułu sprzedaży biletów, wynajmu pomieszczeń pod działalność gospodarczą oraz za wynajem pokoi hotelowych.

Ośrodek Sportu i Rekreacji jest jednostką organizacyjną Gminy, powołaną uchwałą Rady Miejskiej we W. Obsługa finansowo-księgowa prowadzona jest przez jednostkę – Urząd Gminy na podstawie zawartego porozumienia.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT i osiągnięte dochody oraz poniesione wydatki przez MOSiR rozliczane są w deklaracji VAT-7 składanej przez Gminę.

Z chwilą zakończenia inwestycji dotyczącej budowy basenu, majątek ten zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami zostanie przekazany w trwały zarząd Ośrodkowi Sportu i Rekreacji. Po wyposażeniu w majątek MOSiR może stać się odrębną jednostką organizacyjną i czynnym podatnikiem podatku VAT.

Pismem z dnia 8 lipca 2010r. Wnioskodawca doprecyzował opis zdarzenia przyszłego wskazując, że Ośrodek Sportu i Rekreacji we W. jest wyodrębniony ze struktury Gminy jako jednostka budżetowa podległa, zobowiązana do wykonywania określonych zadań.

Ośrodek Sportu i Rekreacji we W. nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT.

Ośrodek Sportu i Rekreacji we W. posiada odrębny numer NIP, własny budżet oraz własny plan wydatków budżetowych.

Pracownicy będą zatrudniani przez Ośrodek Sportu i Rekreacji we W.

Przychody z tytułu sprzedaży biletów, wynajmu pomieszczeń pod działalność gospodarczą oraz wynajem pokoi hotelowych będą dokumentowane rachunkami (fakturami) wystawionymi przez Ośrodek Sportu i Rekreacji we W.

Ośrodek Sportu i Rekreacji we W. będzie zawierał umowy z najemcami.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatek od towarów i usług (VAT) z tytułu realizacji inwestycji przez Gminę, będzie stanowił koszt podlegający zwrotowi przez urząd skarbowy...

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie mógł on odliczyć podatek VAT z tytułu realizacji unijnej inwestycji. Projekt będzie generował dochody z tytułu korzystania z obiektu tj. dzierżawa, najem lokali, sprzedaż biletów, wynajem pokoi hotelowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010r. przepisem § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Ww. przepis jest powtórzeniem w niezmienionym brzmieniu obowiązującego do końca 2009r. § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wynika, iż Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na latach 2007-2013 finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Projekt obejmuje budowę krytego basenu na terenie kompleksu działek naprzeciw stadionu Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji we W.

Ponadto z treści wniosku wynika, iż po zakończeniu projektu powstała infrastruktura zostanie przekazana w trwały zarząd Miejskiemu Ośrodkowi Sportu i Rekreacji. Ośrodek posiada odrębny numer NIP, własny budżet oraz własny plan wydatków budżetowych. Ośrodek będzie zawierał umowy z najemcami, wystawiał faktury za wynajem pokoi hotelowych oraz pomieszczeń pod działalność gospodarczą, sprzedawał bilety.

Tym samym to MOSiR będzie osiągał obroty opodatkowane podatkiem VAT z tytułu użytkowania przedmiotowego obiektu.

Z powyższego wynika, iż Gmina nie będzie wykorzystywać obiektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, bowiem zarządzającym obiektem będzie jednostka organizacyjna Gminy, stanowiąca odrębny od Gminy podmiot.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu „…”. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Dodatkowo tut. organ pragnie zauważyć, iż w przedstawionej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004r.

Na marginesie tut. organ pragnie zauważyć, iż powołane regulacje zostały utrzymane w obowiązujących od dnia 1 stycznia 2010r. unormowaniach wynikających z § 21 ust. 1 i 2 oraz § 7 ust. 3 i 4 powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj