Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-839/09/AZb
z 26 listopada 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-839/09/AZb
Data
2009.11.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
bilety
dotacja
składka członkowska
usługi transportowe


Istota interpretacji
Kwota wnoszonych do Związku wpłat (składek) członkowskich gmin w części dotyczącej zobowiązań wobec podmiotów świadczących usługę przewozową na terenie gmin podlegać będzie udokumentowaniu innym dokumentem niż faktura VAT (np. notą księgową). Gdy wnoszone składki członkowskie przeznaczone są na potrzeby związane z utrzymaniem samego Związku czy też Zarządu Związku, z jego bieżącą (lub przyszłą) działalnością i realizowaniem celów dla których został on utworzony, o ile jednak nie stanowią odpłatności za jakąkolwiek dostawę towarów lub jakiekolwiek usługi świadczone przez Związek na rzecz jego członków (Gmin), wówczas nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zatem prawidłowym sposobem ich dokumentowania będzie wystawienie noty księgowej.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2009r. (data wpływu 17 sierpnia 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 listopada 2009r. (data wpływu 9 listopada 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odsprzedaży usług transportowych na rzecz Gmin – członków Związku, oraz sposobu dokumentowania tych czynności – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 sierpnia 2009r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odsprzedaży usług transportowych na rzecz Gmin – członków Związku, oraz sposobu dokumentowania tych czynności.

W odpowiedzi na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-839/09/AZb z dnia 27 października 2009r. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 listopada 2009r. (data wpływu 9 listopada 2009r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Związek Gmin jest nowo utworzoną jednostką samorządu terytorialnego.

Do chwili obecnej nie podjął jeszcze czynności podlegających opodatkowaniu, a ponosi już wydatki bieżące związane z przyszłą działalnością oraz wydatki wynikające z zawartych umów.

Zgodnie z Uchwałą Zgromadzenia Członków Związku z dnia 22 maja 2009r. ustalono następujące świadczenia gmin członkowskich, z których obecnie finansowana jest działalność Związku Gmin.

Wpłaty członkowskie gmin, przeznaczone są na:

  • pokrycie działalności związanej z organizacją Związku i wydatki Zarządu,
  • na pokrycie zobowiązań wynikających z umów o zwrot kosztów stosowania ulg w opłatach za przejazd, wobec podmiotów świadczących usługę przewozową na terenie gmin członkowskich.

Związek wystawia dla poszczególnych gmin członkowskich notę księgową - obciążenie z tytułu ww. składek członkowskich.

Od przewoźnika świadczącego usługę przewozową z tytułu pokrycia kosztów stosowania ulg otrzymuje fakturę VAT, stanowiącą sumę wpłat członkowskich wszystkich gmin (członków Związku).

Ponadto otrzymuje inne faktury zakupowe dotyczące bieżącej działalności.

W miesięcznej deklaracji VAT-7 wykazywany jest wg Rejestru Zakupu VAT - podatek naliczony (w poz. do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy).

W uzupełnieniu wniosku z dnia 5 listopada 2009r. Wnioskodawca wskazał, iż wniosek dotyczy zarówno zdarzeń przyszłych, do których należy rozpoczęcie działalności transportowej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, jak i bieżących, do których należy praca Zarządu Związku, polegająca między innymi na regulowaniu zobowiązań wynikających z umów o zwrot kosztów stosowania ulg w opłatach za przejazdy wobec Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego świadczącego obecnie usługę transportową na rzecz gmin członków związku. Ponadto na bieżąco Związek otrzymuje faktury zakupowe dotyczące bieżącej działalności (czynsze, zakup wyposażenia, opłaty pocztowe itp.). Cała działalność jednostki finansowana jest ze składek członkowskich gmin.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT od maja 2009r i składa deklaracje VAT.

W okresie działalności Związku Gmin zostały złożone następujące dokumenty rozliczeniowe VAT-7:

  • za m-c Vl/2009r. - nabycie towarów i usług w kwocie xxx - naliczony podatek VAT w kwocie xxx - do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy,
  • za m-c VII/2009r. - nabycie towarów i usług w kwocie xxx - naliczony podatek VAT w kwocie xxx - do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy łącznie xxx zł,
  • za m-c VIII/2009r. - nabycie towarów i usług w kwocie xxx - naliczony podatek VAT w kwocie xxx zł,
  • 7 września 2009r. złożony został wniosek do tut. urzędu o zwrot naliczonego podatku w kwocie xxx zł,
  • za m-c IX/2009r. - nabycie towarów i usług w kwocie xxx - naliczony podatek VAT w kwocie xxx zł,
  • 14 października 2009r. złożono wniosek o zwrot naliczonego podatku w kwocie xxx zł.

Związek został utworzony na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 2001r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Związek został zarejestrowany w rejestrze związków międzygminnych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji pod poz. xxx.

Związek został utworzony w celu organizowania transportu w zrzeszonych gminach, w związku z wymogami przepisów UE - Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego nr 1370.

Związek wykonuje przekazane mu zadania własne gmin - członków Związku w zakresie lokalnego transportu zbiorowego:

  • zapewnienie funkcjonowania pasażerskiej komunikacji zbiorowej na obszarach gmin objętych działaniem związku,
  • koordynowanie rozkładów jazdy.

W stanie obecnym Wnioskodawca na podstawie umowy o świadczenie usług przewozowych z przedsiębiorstwem komunikacji zbiorowej dokonuje zakupu usług transportowych opodatkowanych stawką 7%, dopłacając określoną w umowie kwotę do wozokilometra wykonywanego na terenie gmin Związkowych. Kwotą zapłaconych faktur VAT za usługi transportowe Związek obciąża gminy - Członków Związku.

W stanie przyszłym Wnioskodawca jako organizator transportu zbiorowego będzie realizował swoje zadania poprzez zakup usług transportowych u podmiotów świadczących takie usługi, wyłonionych:

  • w drodze przetargu publicznego,
  • poprzez zlecenie wykonania części usług podmiotowi wewnętrznemu (wyodrębnionej prawnie jednostce, podlegającej Związkowi).

Przychody Związku stanowić będą:

  • przychody ze sprzedaży biletów liczone według ilości wozokilometrów wykonanych,
  • przychody ze sprzedaży zleconych przez gminy usług transportu zbiorowego na ich rzecz, kwalifikowane jako wpłaty członkowskie, liczone według ilości wykonanych na terenie gminy wozokilometrów.

Wydatki związku stanowić będą:

  • zapłata należności z tyt. wykonywanych usług transportowych na rzecz podmiotów realizujących usługi,
  • wydatki związane z organizacją i nadzorem wykonania usług transportowych (np. koszty organizacji przetargów, utrzymania biura, Zarządu, itp.).

Umowa z przewoźnikiem reguluje kwestię wystawiania faktur VAT.

Nabywcą wskazanym na fakturze VAT jest Związek - treść: zwrot kosztów stosowania ulg w gminie: B., Cz., Ch., K., G., T., T.

Usługa transportowa dokumentowana fakturami VAT świadczona jest na zlecenie i na rzecz Związku Gmin. Usługa wykonywana jest na terenie gmin zrzeszonych w Związku.

Cena świadczonych przez przewoźnika usług ma wpływ na wysokość składki członkowskiej, gdyż są one przeznaczone na zapłatę utraconych wpływów przewoźnika z tytułu stosowania ulg. W przypadku braku takiej dopłaty do biletów ulgowych przewoźnik nie byłby zobowiązany do ich uwzględniania i tym samym wzrosłaby cena biletu dla pasażera. Dotyczy usług transportu osobowego, opodatkowanych stawką 7%.

Związek jako zlecający usługę transportową otrzymuje jedną fakturę VAT na zapłatę należności dotyczących usług transportowych, wykonywanych na terenie gmin związkowych. Gminy są obciążane przez Związek (nota obciążeniowa) kwotą wynikającą z ilości wykonywanych na terenie danej gminy wozokilometrów, pomnożoną przez stawkę dopłaty do 1 wozokilometra (np. 1,80 zł/km). Suma obciążeń dla gmin (wpłaty wnoszone są jako wpłata członkowska) jest równa wartości faktury wystawionej przez przewoźnika za dany miesiąc rozliczeniowy.

Związek Gmin jest nabywcą usług od przewoźnika, co jest określone w paragrafie 1 Umowy:

„Przedmiotem umowy …

„Umowa obejmuje …

Zapłata za wykonane usługi następuje w formie:

  • wpływy ze sprzedaży biletów stanowią przychód przewoźnika,
  • Związek dokonuje zapłaty za realizowanie uprawnień pasażerów do przejazdów ulgowych, czyli inaczej dokonuje zapłaty za utracone wpływy przewoźnika z tytułu udzielonych ulg.

W tej formie opłacana przez Związek usługa jest odsprzedawana na rzecz gmin związkowych, przyjmując jako sposób rozliczenia kosztów stosowania ulg należność w wysokości 1,80 zł za wozokilometr wykonywany na terenie gminy.

Związek Gmin jest jednostką samorządu terytorialnego powołaną przez 7 Gmin do realizowania w ich imieniu zadania własnego tj. organizowania komunikacji w Gminach. Działalność Związku Gmin w całości finansowana jest ze składek członkowskich 7 Gmin. Jest to obecnie jedyne źródło przychodów.

Wysokość składki członkowskiej uchwalana jest przez Zgromadzenie Związku uzależniona jest od:

  • ilości mieszkańców uprawnionych do ulgi samorządowej - dotyczy wysokości składki przeznaczonej na pokrycie kosztów stosowania ulg w gminach przez przewoźnika,
  • od ilości mieszkańców ogółem - w części na finansowanie bieżącej działalności związku.

Podlega kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, gdzie Związek przedkłada stosowne uchwały.

Wpłaty członkowskie na pokrycie bieżącej działalności przeznaczane są na czynsz, zakup wyposażenia, wynagrodzenia itp. i również sprawozdanie dotyczące ww. wydatków przekazywane jest do RIO.

Składki członkowskie wnoszone przez gminy stanowią dopłatę do ceny usług świadczonych przez przewoźnika i jest to dopłata do ceny konkretnego biletu ulgowego. Wysokość dopłaty wyliczana jest jako różnica pomiędzy wartością sprzedaży biletów obliczaną wg cen nieuwzględniających ulg a wartością sprzedaży tych biletów w cenach uwzględniających ulgi.

Składki członkowskie wnoszone przez gminy w około 95% są przeznaczone na pokrycie kosztów usług świadczonych na rzecz gmin przez przewoźnika, a nie bezpośrednio przez Wnioskodawcę. Symbol PKWiU 60.21.21-00.00.

Wpłaty członkowskie w części przeznaczonej na pokrycie działalności bieżącej związanej z organizacją związku to wydatki na czynsz, zakup wyposażenia, wynagrodzenie itp.

Zawarte we wniosku sformułowanie „wydatki wynikające z zawartych umów” dotyczą w głównej mierze umów z przewoźnikiem wykonującym usługę przewozową, ale również np. umowę na obsługę prawną Związku. Wydatki bieżące związane z przyszłą działalnością to organizacja biura Zarządu.

Ponadto przygotowanie pełnej dokumentacji tj. opracowanie rozkładów jazdy na linie komunikacyjne na terenie gmin związkowych oraz taryf przewozowych, przygotowanie dla przyszłego wykonawcy komunikacji wozoobiegów, tabliczek przystankowych itp., przygotowanie przetargów na realizację usług przewozowych.

W przyszłości Związek Gmin ma zamiar podjąć czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, tj:

  • sprzedaż biletów na linie komunikacyjne (podatek VAT w wysokości 7%),
  • sprzedaż usług transportowych dla gmin niebędących członkami Związku, które podpiszą stosowne umowy, w oparciu o linie komunikacyjne przebiegające na ich terenie np. Gmina R.

Zarówno obecne jak i przyszłe wydatki będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z opisanym stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z dnia z dnia 5 listopada 2009r.):

W deklaracjach wykazano do zwrotu podatek VAT. Jeżeli Związek zawrze umowę długoterminową od 1 stycznia 2010r. na okres co najmniej lat 3, z której będzie wynikał sposób rozliczeń jak opisano (tj. wpływy ze sprzedaży biletów będą w całości stanowiły przychód przewoźnika, a Związek będzie obciążany przez przewoźnika kosztami stosowania ulg na terenie gmin członkowskich), czy Związek może odsprzedawać usługę transportową na rzecz gmin - członków Związku i wystawiać fakturę VAT dla swoich członków...

Czy stosownym dokumentem na obciążanie gmin składkami członkowskimi jest nota księgowa obejmująca łącznie wpłaty na poczet działalności Związku i Zarządu oraz zobowiązania wobec podmiotów świadczących usługę przewozową na terenie gmin...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z Uchwałą Zgromadzenia Członków Związku z dnia 22 maja 2009r. ustalono świadczenia gmin członkowskich, z których obecnie w całości finansowana jest działalność Związku Gmin.

Na wpłaty członkowskie gmin składają się składki na:

  • pokrycie działalności związanej z organizacją Związku i wydatki Zarządu,
  • na pokrycie zobowiązań wynikających z umów o zwrot kosztów stosowania ulg w opłatach za przejazd, wobec podmiotów świadczących usługę przewozową na terenie gmin członkowskich.

W przekonaniu Wnioskodawcy Gminy członkowskie obciążane są właściwie notą księgową - obciążenie z tyt. ww. składek członkowskich (wydatki Związku i Zarządu + usługa przewozowa na rzecz członków).

Od przewoźnika świadczącego usługę przewozową Wnioskodawca otrzymuje fakturę VAT, która pokrywana jest ze składek członkowskich wszystkich gmin (członków Związku). Płatnikiem faktury w imieniu 7 gmin członkowskich jest Wnioskodawca.

W przekonaniu Wnioskodawcy dopóki w Uchwale Zgromadzenia Związku pokrycie zobowiązań wobec podmiotów świadczących usługę przewozową na terenie gmin członkowskich będzie określone jako wpłata/składka członkowska, usługi te nie mogą być refakturowane - odsprzedawane gminom.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że z uwagi na fakt ścisłego powiązania z sobą przedstawionych przez Wnioskodawcę dwóch stanów faktycznych (zdarzeń przyszłych), tut. organ ujął ich ocenę w jednej interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl przepisu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

-jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Ponadto w świetle art. 29 ust 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 29 ust. 2 ustawy o VAT w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Zgodnie z art. 106 ust. 7 zdanie drugie ustawy o VAT, faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 s. 1), z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia.

Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje (subwencje lub inne dopłaty), które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Ze stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego we wniosku wynika, że Związek Gmin jest jednostką samorządu terytorialnego powołaną przez 7 Gmin do realizowania w ich imieniu zadania własnego tj. organizowania komunikacji w Gminach. Związek Gmin został utworzony na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 2001r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Związek został zarejestrowany w rejestrze związków międzygminnych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji pod poz. xxx.

Związek został utworzony w celu organizowania transportu w zrzeszonych gminach, w związku z wymogami przepisów UE - Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego nr 1370.

Związek wykonuje przekazane mu zadania własne gmin - członków Związku w zakresie lokalnego transportu zbiorowego:

  • zapewnienie funkcjonowania pasażerskiej komunikacji zbiorowej na obszarach gmin objętych działaniem związku,
  • koordynowanie rozkładów jazdy.

Zgodnie z Uchwałą Zgromadzenia Członków Związku z dnia 22 maja 2009r. ustalono następujące świadczenia gmin członkowskich, z których obecnie finansowana jest działalność Związku Gmin.

Wpłaty członkowskie gmin, przeznaczone są na:

  • pokrycie działalności związanej z organizacją Związku i wydatki Zarządu,
  • na pokrycie zobowiązań wynikających z umów o zwrot kosztów stosowania ulg w opłatach za przejazd, wobec podmiotów świadczących usługę przewozową na terenie gmin członkowskich.

Wysokość składki członkowskiej uchwalana jest przez Zgromadzenie Związku uzależniona jest od:

  • ilości mieszkańców uprawnionych do ulgi samorządowej - dotyczy wysokości składki przeznaczonej na pokrycie kosztów stosowania ulg w gminach przez przewoźnika,
  • od ilości mieszkańców ogółem - w części na finansowanie bieżącej działalności związku.

Wpłaty członkowskie na pokrycie bieżącej działalności przeznaczane są na czynsz, zakup wyposażenia, wynagrodzenia itp.

Związek ponosi wydatki bieżące związane z przyszłą działalnością oraz wydatki wynikające z zawartych umów. Wydatki wynikające z zawartych umów dotyczą w głównej mierze umów z przewoźnikiem wykonującym usługę przewozową, ale również np. umowę na obsługę prawną Związku. Wydatki bieżące związane z przyszłą działalnością to organizacja biura Zarządu. Ponadto przygotowanie pełnej dokumentacji tj. opracowanie rozkładów jazdy na linie komunikacyjne na terenie gmin związkowych oraz taryf przewozowych, przygotowanie dla przyszłego wykonawcy komunikacji wozoobiegów, tabliczek przystankowych itp., przygotowanie przetargów na realizację usług przewozowych.

Działalność Związku Gmin w całości finansowana jest ze składek członkowskich 7 Gmin. Jest to obecnie jedyne źródło przychodów.

W przyszłości Związek Gmin ma zamiar podjąć czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, tj:

  • sprzedaż biletów na linie komunikacyjne (podatek VAT w wysokości 7%),
  • sprzedaż usług transportowych dla gmin nie będących członkami Związku, które podpiszą stosowne umowy, w oparciu o linie komunikacyjne przebiegające na ich terenie np. Gmina R.

Związek wystawia dla poszczególnych gmin członkowskich notę księgową - obciążenie z tytułu ww. składek członkowskich.

Z treści wniosku wynika również, iż Wnioskodawcę, w oparciu o zawartą z przedsiębiorstwem komunikacji zbiorowej umowę o świadczenie usług przewozowych, dopłaca określoną w umowie kwotę do wozokilometra wykonywanego na terenie gmin Związkowych. Następnie tą kwotą Związek obciąża gminy - Członków Związku.

Cena świadczonych przez przewoźnika usług ma wpływ na wysokość składki członkowskiej, gdyż są one przeznaczone na zapłatę utraconych wpływów przewoźnika z tytułu stosowania ulg. W przypadku braku takiej dopłaty do biletów ulgowych przewoźnik nie byłby zobowiązany do ich uwzględniania i tym samym wzrosłaby cena biletu dla pasażera. Niniejsze dotyczy usług transportu osobowego, opodatkowanych stawką 7%.

Gminy są obciążane przez Związek (nota obciążeniowa) kwotą wynikającą z ilości wykonywanych na terenie danej gminy wozokilometrów, pomnożoną przez stawkę dopłaty do 1 wozokilometra (np. 1,80 zł/km). Wpłaty gmin wnoszone są jako wpłata członkowska.

Związek dokonuje zapłaty za realizowanie uprawnień pasażerów do przejazdów ulgowych, czyli inaczej dokonuje zapłaty za utracone wpływy przewoźnika z tytułu udzielonych ulg.

Pomiędzy Związkiem a gminami związkowymi, przyjęto jako sposób rozliczenia kosztów stosowania ulg należność w wysokości 1,80 zł za wozokilometr wykonywany na terenie gminy.

Składki członkowskie wnoszone przez gminy stanowią dopłatę do ceny usług świadczonych przez przewoźnika i jest to dopłata do ceny konkretnego biletu ulgowego. Wysokość dopłaty wyliczana jest jako różnica pomiędzy wartością sprzedaży biletów obliczaną wg cen nieuwzględniających ulg a wartością sprzedaży tych biletów w cenach uwzględniających ulgi.

W związku z powyższym mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) w zakresie dotyczącym wpłat członkowskich gmin przeznaczonych na pokrycie zobowiązań wynikających z umów o zwrot kosztów stosowania ulg w opłatach za przejazd, oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie Wnioskodawca reguluje zobowiązania wynikające z umów o zwrot kosztów stosowania ulg w opłatach za przejazdy wobec przedsiębiorstwa komunikacji zbiorowej świadczącego usługę transportową na terenie gmin - członków Związku, przyjmując jako podstawę dokonywania rozliczeń określoną w umowie kwotę dopłaty do wozokilometra wykonywanego na terenie gmin związkowych. Następnie tą kwotą Wnioskodawca obciąża poszczególne gminy związkowe, dokonując rozliczenia według ilości wykonywanych na terenie danej gminy wozokilometrów, pomnożonych przez stawkę dopłaty do 1 wozokilometra. Wpłaty gmin wnoszone są jako wpłaty (składki) członkowskie.

Należy stwierdzić, iż pomiędzy wysokością wnoszonych przez gminy związkowe składek członkowskich (w części przeznaczonej na pokrycie zobowiązań wynikających z umów o zwrot kosztów stosowania ulg w opłatach za przejazd) a ceną świadczonych przez przewoźnika usług transportu osobowego, występuje bezwzględny i bezpośredni związek, gdyż ww. składki są przeznaczone na zapłatę utraconych wpływów przewoźnika z tytułu stosowania ulg. Brak dopłat do biletów ulgowych dla przewoźnika skutkowałby wzrostem ceny biletu dla pasażera, co oznacza iż wnoszona składka członkowska ma bezpośredni wpływ na cenę usług świadczonych przez przedsiębiorstwo przewozowe.

Składki członkowskie wnoszone przez gminy stanowią dopłatę do ceny usług świadczonych przez przewoźnika i jest to dopłata do ceny konkretnego biletu ulgowego. Wysokość dopłaty wyliczana jest jako różnica pomiędzy wartością sprzedaży biletów obliczaną wg cen nieuwzględniających ulg a wartością sprzedaży tych biletów w cenach uwzględniających ulgi.

Z powyższego wynika, iż wpłaty członkowskie gmin w części przeznaczonej na pokrycie zobowiązań wynikających z umów o zwrot kosztów stosowania ulg w opłatach za przejazd, nie stanowią pokrycia ogólnych kosztów działalności Wnioskodawcy, w konsekwencji uznać należy, że stanowią one dotację lub inną dopłatę o podobnym charakterze, o których mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku VAT.

Wnioskodawca w niniejszej sprawie występuje jako podmiot pośredniczący w przekazywaniu przedmiotowych kwot, stanowiących dotacje lub inne dopłaty o podobnym charakterze – przekazujący kwoty dopłat w wysokości wynikającej z zawartych z przedsiębiorstwem komunikacji zbiorowej umów o zwrot kosztów stosowania ulg w opłatach za przejazdy, oraz pobierający stosowne kwoty dopłat od poszczególnych gmin związkowych w postaci dokonywanych przez nie wpłat członkowskich na rzecz Związku (Wnioskodawcy).

W konsekwencji uznanie, iż zwrot kosztów stosowania ulg przewozowych stanowi dotację (lub inną dopłatę o podobnym charakterze) mającą bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) usług świadczonych przez przedsiębiorstwo komunikacji zbiorowej, powoduje, że ww. dotacje stanowią obrót w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli zwiększają podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług u podatnika otrzymującego tę dotację.

Jeżeli zatem – zgodnie z zapytaniem Wnioskodawcy - Związek zawrze umowę długoterminową od 1 stycznia 2010r., z której będzie wynikał tożsamy sposób rozliczeń jak przedstawiony we wniosku (tj. wpływy ze sprzedaży biletów będą w całości stanowiły przychód przewoźnika, a Związek będzie obciążany przez przewoźnika kosztami stosowania ulg na terenie gmin członkowskich), jak również nie zmienią się pozostałe uwarunkowania przedstawione w niniejszej sprawie, w szczególności pomiędzy wnoszonymi przez gminy związkowe składkami członkowskimi (w części przeznaczonej na pokrycie zobowiązań wynikających z umów o zwrot kosztów stosowania ulg w opłatach za przejazd) a ceną usług świadczonych przez przedsiębiorstwo przewozowe będzie zachodził ścisły i bezpośredni związek skutkujący uzależnieniem ceny biletu od wysokości wnoszonych dopłat, wówczas należy uznać, iż dokonywane przez gminy wpłaty członkowskie w ww. części stanowią w swojej istocie dopłaty do cen biletów przewoźnika, tym samym jako dotacje (lub inne dopłaty o podobnym charakterze) mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) usług świadczonych przez przedsiębiorstwo komunikacji zbiorowej stanowią obrót w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli zwiększają podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług u podatnika otrzymującego tę dotację (przewoźnika).

W przedmiotowej sytuacji Wnioskodawca (Związek) występować będzie w roli podmiotu przekazującego kwoty dopłat w wysokości wynikającej z zawartych z przedsiębiorstwem komunikacji zbiorowej umów o zwrot kosztów stosowania ulg w opłatach za przejazdy, oraz pobierającego stosowne kwoty dopłat od poszczególnych gmin związkowych w postaci dokonywanych przez nie wpłat członkowskich. Tym samym nie można uznać, iż Wnioskodawca dokonuje odsprzedaży usług transportowych na rzecz gmin - członków Związku.

W konsekwencji, o ile przedmiotowe wpłaty członkowskie gmin przeznaczone na pokrycie zobowiązań wynikających z umów o zwrot kosztów stosowania ulg, nie będą stanowiły w żadnej części zapłaty lub zaliczki tytułem jakichkolwiek świadczeń wykonywanych przez Związek na rzecz i zlecenie Gmin lub też innych podmiotów, wówczas nie będą one podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług u Wnioskodawcy.

Wobec powyższego kwota wnoszonych do Związku wpłat (składek) członkowskich gmin w części dotyczącej zobowiązań wobec podmiotów świadczących usługę przewozową na terenie gmin podlegać będzie udokumentowaniu innym dokumentem niż faktura VAT (np. notą księgową).

Odnosząc natomiast przedstawiony stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) w zakresie dotyczącym wpłat członkowskich w części przeznaczonej na poczet działalności Związku i Zarządu, do obowiązującego w tym zakresie stanu prawnego należy uznać, że w sytuacji gdy wnoszone składki członkowskie przeznaczone na potrzeby związane z utrzymaniem samego Związku czy też Zarządu Związku, z jego bieżącą (lub przyszłą) działalnością i realizowaniem celów dla których został on utworzony, o ile jednak nie stanowią odpłatności za jakąkolwiek dostawę towarów lub jakiekolwiek usługi świadczone przez Związek na rzecz jego członków (Gmin), wówczas nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zatem prawidłowym sposobem ich dokumentowania będzie wystawienie noty księgowej.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w kwestii niemożności odsprzedaży (refakturowania) Gminom usług transportowych oraz możliwości dokumentowania wpłat członkowskich notami księgowymi należało uznać za prawidłowe, jednakże na innej podstawie niż twierdzi Wnioskodawca. Należy bowiem podkreślić, że wpłaty dokonywane przez Gminy w przedmiotowej sprawie nie podlegają odsprzedaży (refakturowaniu) z tego względu, że nie stanowią zapłaty za usługę, a nie dlatego (jak twierdzi Wnioskodawca), że określono je w statucie jako wpłata/składka członkowska, bowiem określenie wpłaty dokonywanej przez jakiś podmiot mianem wpłaty członkowskiej czy składki członkowskiej nie może przesądzać o tym, czym dana wpłata w rzeczywistości jest. Jeśli jej charakter stanowi zapłatę za usługę, to tak należy ją traktować, jeśli natomiast charakter danej wpłaty stanowi dotację, to nie może stanowić zapłaty za usługę, tym samym nie może wystąpić odsprzedaż usług.

Należy zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w kwestii dotyczącej zdarzenia przyszłego, w którym Wnioskodawca jako organizator transportu zbiorowego będzie uzyskiwał przychody ze sprzedaży biletów liczone według ilości wozokilometrów wykonanych, gdyż Wnioskodawca w niniejszym zakresie nie sformułował pytania oraz nie przedstawił własnego stanowiska w sprawie.

Ponadto zaznacza się, iż niniejsza interpretacja nie dotyczy prawidłowości odliczeń w zakresie podatku naliczonego oraz zasadności wykazanego zwrotu podatku VAT a ponadto w kwestii dotyczącej prawa do zwrotu podatku na umotywowany wniosek podatnika złożony wraz z deklaracją podatkową, oraz ewentualnego przedawnienia kwot podatku naliczonego przysługującego do odliczenia, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż w niniejszej interpretacji indywidualnej dokonano oceny prawnej tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) w oparciu o obowiązujący w tym zakresie stan prawny w dniu dokonywania oceny. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność w przypadku gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny (zdarzenie przyszłe).

Ponadto należy zauważyć, iż zgodnie z brzmieniem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, na pisemny wniosek zainteresowanego i w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną) wydaje Minister właściwy do spraw finansów publicznych. Wobec powyższego niniejsza interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie jedynie dla Wnioskodawcy, natomiast nie wywołuje skutków prawnopodatkowych dla przedsiębiorstwa komunikacji zbiorowej, które jeśli jest zainteresowane otrzymaniem interpretacji indywidualnej obowiązane jest do złożenia odrębnego wniosku i przedstawienia odpowiedniego dla niego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), zapytania i własnego stanowiska w sprawie oraz dokonania odrębnej opłaty.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj