Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-53/13-8/AJ
z 15 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Funduszu przedstawione we wniosku z dnia 17.01.2013 r. (data wpływu 17.01.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • obowiązków Funduszu jako płatnika w związku z dochodem Spółki z tytułu wypłacenia przez Fundusz dochodów zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 13 UFI – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 17 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • kwestii, czy wszystkie przychody Funduszu podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego,
  • kwalifikacji prawno-podatkowej przychodu z tytułu wykupienia przez Fundusz certyfikatów,
  • prawa Polski do opodatkowania przychodu z tytułu wykupienia przez Fundusz certyfikatów,
  • obowiązków Funduszu jako płatnika w związku z dochodem Spółki z tytułu wykupienia przez Fundusz certyfikatów,
  • kwalifikacji prawno-podatkowej przychodu z tytułu wypłacenia przez Fundusz dochodów zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 13 UFI,
  • prawa Polski do opodatkowania przychodu z tytułu wypłacenia przez Fundusz dochodów zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 13 UFI,
  • obowiązków Funduszu jako płatnika w związku z dochodem Spółki z tytułu wypłacenia przez Fundusz dochodów zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 13 UFI,
  • kwalifikacji prawno-podatkowej przychodu z tytułu umorzenia certyfikatów inwestycyjnych w związku z likwidacją Funduszu,
  • prawa Polski do opodatkowania przychodu z tytułu umorzenia certyfikatów inwestycyjnych w związku z likwidacją Funduszu,
  • obowiązków Funduszu jako płatnika w związku z dochodem Spółki z tytułu umorzenia certyfikatów inwestycyjnych w związku z likwidacją Funduszu oraz
  • skutków podatkowych umów/porozumień zawartych z Kontrahentami.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


  1. Spółka:

    1. jest spółką utworzoną według prawa Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, określaną jako „unlimited private company”,
    2. posiada siedzibę na terytorium Wielkiej Brytanii,
    3. od założenia jest rezydentem podatkowym Wielkiej Brytanii w rozumieniu Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych (Dz.U. z 2006 r. Nr 250, poz. 1840, dalej: UPO).
  2. Fundusz Inwestycyjny Zamknięty (dalej: Fundusz):

    1. jest zamkniętym funduszem inwestycyjnym mającym siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
    2. działa na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 146, poz. 1546 ze zm., dalej: UFI).
  3. Certyfikaty inwestycyjne emitowane przez Fundusz będą wydawane Spółce w zamian za wpłatę gotówkową lub wpłatę w postaci wniesienia do Funduszu akcji polskich spółek akcyjnych notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. (dalej odpowiednio: Akcje i Spółki Portfelowe), będących własnością Spółki. W konsekwencji nabycia Akcji, Fundusz będzie akcjonariuszem Spółek Portfelowych, a Spółka będzie uczestnikiem Funduszu.
  4. Spółka może nabyć Akcje Spółek Portfelowych lub pożyczyć je od osób trzecich (dalej:
    Kontrahenci). Następnie Spółka wniesie te Akcje do Funduszu (w obu przypadkach Spółka będzie właścicielem Akcji i będzie możliwe prawnie efektywne przeniesienie Akcji na Fundusz).
  5. Spółka będzie również sprzedawała Funduszowi, w zamian za wynagrodzenie w postaci środków pieniężnych, Akcje Spółek Portfelowych, które mogą być nabyte lub pożyczone od Kontrahentów (także i w tych przypadkach Spółka będzie właścicielem Akcji i będzie możliwe prawnie efektywne przeniesienie Akcji na Fundusz). Kontrahenci mogą być rezydentami państw, z którymi Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania (również w przypadku, o którym mowa w pkt 4 powyżej). Sprzedaż Funduszowi Akcji Spółek Portfelowych nastąpi jako tzw. transakcja pakietowa w rozumieniu § 154-§ 156 Regulaminu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. (dalej: Regulamin Giełdy) wydanego na podstawie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (tj. Dz.U. z 2010 r., nr 211, poz. 1384 ze zm.; dalej: ustawa OIF). Powyższa sprzedaż nastąpi w ramach obrotu zorganizowanego w rozumieniu przepisów ustawy OIF.
  6. Fundusz będzie sprzedawał Spółce Akcje Spółek Portfelowych, o których mowa w pkt 5 powyżej. Sprzedaż ta nastąpi jako tzw. transakcja pakietowa w rozumieniu § 154-§ 156 Regulaminu Giełdy wydanego na podstawie ustawy OIF, nie wcześniej niż w terminie 7 dni od daty nabycia Akcji przez Fundusz. Powyższa sprzedaż nastąpi w ramach obrotu zorganizowanego w rozumieniu przepisów ustawy OIF.
  7. Na marginesie należy zaznaczyć, że:

    1. w przypadku Akcji nabytych od Kontrahentów Spółka może zawrzeć z nimi odrębną umowę i porozumienie (umowy takie są czasami określane jako „swap całkowitego dochodu” (ang. „total return swap”) lub ogólnie jako instrument pochodny), zgodnie z którym:

      1. Spółka będzie zobowiązana do wypłaty tym Kontrahentom kwot, których wysokość będzie uzależniona od jakichkolwiek dochodów z Akcji wygenerowanych w określonym okresie (obejmujących dochody z dywidend wypłacanych Funduszowi w odniesieniu do Akcji jak również kwoty wynikające z dodatniej zmiany wartości Akcji w okresie obowiązywania umowy / porozumienia). Kontrahenci mogą otrzymywać od Spółki wyższe dochody w postaci kwot, których wysokość będzie uzależniona od wysokości dywidend aniżeli dochody, które osiągaliby, gdyby posiadali Akcje i otrzymywali dywidendy bezpośrednio od Spółek Portfelowych, ze względu na fakt, że wartość płatności Spółki wynikać będzie z postanowień umownych odpowiadających warunkom rynkowym (w związku z powyższym, w praktyce kwoty wypłacane przez Spółkę do Kontrahentów w odniesieniu do dywidend będą niższe niż kwoty otrzymane od Funduszu w odniesieniu do tych dywidend).
      2. Spółka może również otrzymywać płatności od tych Kontrahentów w przypadku obniżenia wartości Akcji.
    2. w przypadku pożyczonych Akcji, zgodnie z odrębnymi umowami pożyczki Akcji zawartymi z Kontrahentami, nastąpi przeniesienie Akcji przez Kontrahentów na Spółkę i Spółka będzie uprawniona do dysponowania tymi pożyczonymi Akcjami wedle własnego uznania. Oznacza to, że zgodnie z umową Spółka będzie mogła sprzedać Akcje, zastawić je, korzystać z nich, zatrzymać je lub w inny sposób nimi dysponować. Spółka będzie zobowiązana do wypłacenia Kontrahentom kwot, których wysokość będzie uzależniona od dywidend wypłaconych Funduszowi w odniesieniu do Akcji (i których wysokość może być wyższa od dochodów, które osiągaliby Kontrahenci, gdyby posiadali Akcje i otrzymywali dywidendy bezpośrednio od Spółek Portfelowych) i do zwrotu akcji odpowiadających pożyczonym akcjom (ale nie tych samych) Kontrahentom na koniec okresu umowy,
    3. rozliczenia, o których mowa w pkt a) i b) powyżej będą dokonywane bezpośrednio pomiędzy Spółką a Kontrahentami bez jakiegokolwiek związku z terytorium Polski, w szczególności, bez żadnego prawnego lub faktycznego zaangażowania Spółek Portfelowych i / lub Funduszu. Rozliczenia te będą dokonywane w okresach czasu nie krótszych niż 7 dni,
    4. oczekuje się ze (nie będzie to jednak zawsze wymagane) Spółka może finansować powyższe wypłaty do Kontrahentów ze środków pieniężnych otrzymywanych z Funduszu.
  8. Fundusz będzie również nabywał Akcje Spółek Portfelowych (o których mowa w pkt 3 i 4 powyżej lub innych polskich spółek akcyjnych notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie S.A., dalej również jako Spółki Portfelowe) od innych podmiotów na rynku papierów wartościowych w zamian za wynagrodzenie. Powyższe nabycie nastąpi w ramach obrotu zorganizowanego w rozumieniu przepisów ustawy OIF.
  9. Fundusz będzie osiągał dochody między innymi z tytułu dywidend wypłacanych Funduszowi przez Spółki Portfelowe, w szczególności w odniesieniu do Akcji nabytych od Spółki, o których mowa w pkt 5 powyżej, oraz z tytułu zbycia Akcji Fundusz może otrzymywać należne dywidendy po zbyciu Akcji Spółek Portfelowych.
  10. Akcje są przedmiotem obrotu na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.
  11. Fundusz nie będzie nabywał majątku nieruchomego.
  12. Wypłaty z Funduszu na rzecz Spółki mogą występować na skutek:
    1. wykupienia przez Fundusz certyfikatów na podstawie art. 139 UFI,
    2. wypłat przez Fundusz dochodu na podstawie brzmienia statutu Funduszu w związku z art. 18 ust. 2 pkt 13 UFI,
    3. umorzenia certyfikatów w związku z likwidacją Funduszu, zgodnie z art. 249 UFI.
  13. Akcje Spółek Portfelowych oraz certyfikaty inwestycyjne Funduszu:
    1. nie są i nie będą związane z jakimkolwiek zakładem,
    2. nie stanowią i nie będą stanowić majątku stanowiącego część majątku jakiegokolwiek zakładu,
      w szczególności zakładu Spółki w Polsce w rozumieniu art. 5 UPO.



W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Funduszu, że wydanie certyfikatów inwestycyjnych Funduszu w zamian za wpłatę w postaci wniesienia cło Funduszu Akcji Spółek Portfelowych nie stanowi czynności cywilnoprawnej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych (PCC) ?
  2. Czy prawidłowe jest stanowisko Funduszu, że wszystkie przychody Funduszu, niezależnie od ich charakteru, a w szczególności dywidendy wypłacone przez Spółki Portfelowe oraz zyski ze zbycia Akcji Spółek Portfelowych, podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych ?
  3. Czy prawidłowe jest stanowisko Funduszu, że nabycie przez Fundusz od Spółki Akcji Spółek Portfelowych jako tzw. transakcja pakietowa w rozumieniu § 154-§ 156 Regulaminu Giełdy wydanego na podstawie ustawy OIF jest czynnością zwolnioną z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych (PCC) ?
  4. Czy prawidłowe jest stanowisko Funduszu, że w świetle UPDOP przychód Spółki z tytułu wykupienia przez Fundusz certyfikatów inwestycyjnych na podstawie art. 139 UFI stanowi przychód podlegający opodatkowaniu „na zasadach ogólnych” zgodnie z art. 12 UPDOP i tym samym nie stanowi dochodu (przychodu) o którym mowa w art. 10 ust. 1 UPDOP ?
  5. Czy prawidłowe jest stanowisko Funduszu, że przychód Spółki z tytułu wykupienia przez Fundusz certyfikatów inwestycyjnych na podstawie art. 139 UFI stanowi przychód, który nie podlega opodatkowaniu w Polsce na mocy UPO ?
  6. Czy prawidłowe jest stanowisko Funduszu, że Fundusz nie będzie zobowiązany, jako płatnik, pobrać i wpłacić podatku z tytułu dochodu osiąganego przez Spółkę z tytułu wykupienia przez Fundusz certyfikatów inwestycyjnych na podstawie art. 139 UFI ?
  7. Czy prawidłowe jest stanowisko Funduszu, że w świetle UPDOP przychód Spółki z tytułu wypłacenia przez Fundusz dochodów Funduszu, zgodnie z art. 18 ust 2 pkt 13 UFI stanowi przychód podlegający opodatkowaniu „na zasadach ogólnych” zgodnie z art. 12 UPDOP i tym samym nie stanowi dochodu (przychodu), o którym mowa w art. 10 ust. 1 UPDOP ?
  8. Czy prawidłowe jest stanowisko Funduszu, że przychód Spółki z tytułu wypłacenia przez Fundusz dochodów Funduszu, zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 13 UFI, stanowi przychód, który nie podlega opodatkowaniu w Polsce na mocy UPO ?
  9. Czy prawidłowe jest stanowisko Funduszu, że Fundusz nie będzie zobowiązany, jako płatnik, pobrać i wpłacić podatku z tytułu dochodu osiąganego przez Spółkę z tytułu wypłacenia przez Fundusz dochodów Funduszu, zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 13 UFI ?
  10. Czy prawidłowe jest stanowisko Funduszu, że w świetle UPDOP przychód Spółki z tytułu umorzenia certyfikatów inwestycyjnych poprzez wypłatę środków pieniężnych w związku z likwidacją Funduszu, zgodnie z art. 249 UFI stanowi przychód podlegający opodatkowaniu „na zasadach ogólnych” zgodnie z art. 12 UPDOP i tym samym nie stanowi dochodu (przychodu) o którym mowa w art. 10 ust. 1 UPDOP ?
  11. Czy prawidłowe jest stanowisko Funduszu, że przychód Spółki z tytułu umorzenia certyfikatów inwestycyjnych poprzez wypłatę środków pieniężnych w związku z likwidacją Funduszu, zgodnie z art. 249 UFI stanowi przychód, który nie podlega opodatkowaniu w Polsce na mocy UPO ?
  12. Czy prawidłowe jest stanowisko Funduszu, że Fundusz nie będzie zobowiązany, jako płatnik, pobrać i wpłacić podatku z tytułu przychodu Spółki z tytułu umorzenia certyfikatów inwestycyjnych poprzez wypłatę środków pieniężnych w związku z likwidacją Funduszu, zgodnie z art. 249 UFI ?
  13. Czy prawidłowe jest stanowisko Funduszu, że wykupienie certyfikatów inwestycyjnych przez Fundusz na podstawie art. 139 UFI nie będzie stanowić czynności cywilnoprawnej podlegającej opodatkowaniu PCC ?
  14. Czy prawidłowe jest stanowisko Funduszu, że zawarcie przez Spółkę z Kontrahentami umów / porozumień, o których mowa w pkt 4-7 zdarzenia przyszłego, nie ma wpływu na konsekwencje podatkowe zdarzeń będących przedmiotem niniejszego wniosku, które zostały przedstawione w stanowisku Funduszu do pytań nr 1-13 ?


Przedmiotem niniejszej interpretacji jest wykładnia przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) w zakresie pytania oznaczonego nr 9.


Wniosek w zakresie pytań oznaczonych nr 1-8 oraz 10-14 zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją.


Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad. 9


Zdaniem Funduszu, Fundusz nie będzie zobowiązany, jako płatnik, pobrać i wpłacić podatku z tytułu dochodu osiąganego przez Spółkę z tytułu wypłacenia przez Fundusz dochodów Funduszu, zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 13 UFI.

  1. Zgodnie z:

    1. art. 22 ust. 1 UPDOP podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend
      oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustała się w wysokości 19% uzyskanego przychodu;
    2. art. 22a UPDOP przepisy art. 20-22 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie
      unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska;
    3. art. 26 ust. 1 UPDOP osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych m.in. w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat;
    4. art. 8 UORD, płatnikiem jest m.in. osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
  2. Zgodnie ze stanowiskiem przedstawionym w zakresie pytania nr 7 przychód osiągany przez Spółkę z tytułu wypłacenia przez Fundusz dochodów Funduszu stanowi w świetle UPDOP przychód podlegający opodatkowaniu na zasadach ogólnych (jest to przychód podatkowy w rozumieniu art. 12 ust. 1 UPDOP). Przychód ten w szczególności nie może zostać zaklasyfikowany jako przychód (dochód) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych określony w art. 10 ust. 1 UPDOP.
  3. Ponadto, zgodnie ze stanowiskiem przedstawionym w zakresie pytania nr 8 powyższy przychód nie będzie podlegać opodatkowaniu w Polsce na gruncie UPO.
  4. Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że w analizowanej sytuacji nie będzie żadnych podstaw do zastosowania art. 26 ust. 1 UPDOP i Fundusz, jako podmiot dokonujący wypłaty na rzecz Spółki z tytułu wypłacenia piecz Fundusz dochodów Funduszu, nie będzie zobowiązany do poboru i zapłaty podatku od przychodu uzyskiwanego przez Spółkę.


W konsekwencji, nie ulega zatem wątpliwości, ze Fundusz me będzie zobowiązany, jako płatnik, pobrać i wpłacić podatku z tytułu dochodu osiąganego przez Spółkę z tytułu wypłacenia przez Fundusz dochodów Funduszu, zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 13 UFI.


Powyższe stanowisko Funduszu znajduje całkowite potwierdzenie w świetle istniejącej praktyki organów podatkowych, w szczególności:

  • w interpretacji Dyrektora IS w Warszawie z dnia 4 lipca 2012 roku, znak IPPB5/423-
    319/12-2/AS, w której organ podatkowy - odstępując od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska podatnika uznał za prawidłowe w pełnym zakresie stanowisko, zgodnie z którym: „Fundusz nie będzie zobowiązany, jako płatnik, pobrać i wpłacić podatku z tytułu dochodu osiąganego przez Spółkę z tytułu wypłacenia przez Fundusz dochodów Funduszu zgodnie z art. 18 ust. 2 pk 13 UFI”,
  • w interpretacji Dyrektora IS w Warszawie z dnia 19 czerwca 2012 roku, znak PPB5/423- 277/12-3/AS, w której organ podatkowy - odstępując od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska podatnika - uznał za prawidłowe w pełnym zakresie stanowisko, zgodnie z którym: „Fundusz nie będzie zobowiązany, jako płatnik, pobrać i wpłacić podatku z tytułu dochodu osiąganego przez Spółkę Luksemburską z tytułu wypłacenia przez Fundusz dochodów Funduszu, zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 13 UFI”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj