Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1041/10/SD
z 18 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1041/10/SD
Data
2010.08.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
dochody wolne od podatku
specjalna strefa ekonomiczna
specjalna strefa ekonomiczna
warunki zwolnienia
warunki zwolnienia
zezwolenie
zezwolenie
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy podatnikowi przysługuje prawo do skorzystania ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych od momentu spełnienia warunków określonych w rozporządzeniu strefowym (tj. poniesienia wszystkich wydatków inwestycyjnych i osiągnięcia poziomu zatrudnienia, określonych w zezwoleniu)? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25 maja 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 31 maja 2010 r.), uzupełnionym w dniu 04 sierpnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie określenia momentu od którego Spółce przysługuje prawo do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie określenia momentu od którego Spółce przysługuje prawo do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 22 lipca 2010 r. znak: IBPBI/2/423-756/10/SD wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 04 sierpnia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Zezwolenie udzielono w oparciu o ustawę z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2007 Nr 42, poz. 274 ze zm.) oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 listopada 2006 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (t.j. Dz. U. z 2008 Nr 140, poz. 884) (winno być Dz. U. z 2006 r. Nr 202, poz. 1485 ze zm.).

Spółka uzyskała zezwolenie w dniu 28 września 2008 r. W zezwoleniu określono datę 31 grudnia 2010 r. jako termin końcowy do spełnienia warunków zezwolenia tj. poniesienia wszystkich wydatków inwestycyjnych i osiągnięcia poziomu zatrudnienia, określonych w zezwoleniu. Spółka planuje jednakże spełnić powyższe warunki jeszcze przed upływem tego terminu. Zezwolenie udzielono na prowadzenie działalności w zakresie:

  1. produkcji maszyn (kombajnów hydraulicznych i elektrycznych o różnych parametrach), urządzeń górniczych oraz podzespołów i części do tych wyrobów;
  2. sprzedaży wyrobów wymienionych w pkt a);
  3. usług w zakresie napraw gwarancyjnych i nie objętych gwarancją w stosunku do produkowanych przez siebie i sprzedawanych maszyn i urządzeń;
  4. remontów i modernizacji maszyn i urządzeń górniczych wykonywanych jako usługi na materiałach powierzonych;
  5. produkcji konstrukcji metalowych;
  6. usług obróbki metali i nakładania powłok na metale oraz w zakresie obróbki mechanicznej elementów metalowych.

Spółka zgodnie z posiadanym zezwoleniem wykonuje na terenie SSE działalność produkcyjną, handlową i usługową. Wyprodukowane na terenie Strefy wyroby (świadczenie usług zgodnie ze zezwoleniem), Spółka bardzo często, ze względu na złożony lub kompleksowy charakter, zobowiązana jest do ich fizycznego zainstalowania (montażu, rozruchu, wdrożenia) u nabywcy tj. poza terenem strefy.

W uzupełnieniu wniosku które wpłynęło do tut. Biura w dniu 04 sierpnia 2010 r. Spółka doprecyzowała przedstawione zdarzenie przyszłe, informując, iż działalność, która jest prowadzona w oparciu o zezwolenie z dnia 23 (winno być 28) września 2008 r. obejmuje pozycje mieszczące się w poniższych zakresach wg PKWiU z 2004 r.:

  1. PKWiU 28.11 – Konstrukcje metalowe,
  2. PKWiU 28.11 (winno być 28.12) – Elementy metalowe stolarki budowlanej,
  3. PKWiU 28.51 – Usługi obróbki metali i nakładania powłok na metale,
  4. PKWiU 28.52 – Usługi z zakresu obróbki mechanicznej elementów metalowych,
  5. PKWiU 29.11 – Silniki i turbiny, części silników i turbin, z wyłączeniem silników lotniczych, samochodowych i motocyklowych,
  6. PKWiU 29.12 – Pompy i sprężarki,
  7. PKWiU 29.13 – Kurki i zawory,
  8. PKWiU 29.14 – Łożyska, koła zębate, przekładnie zębate i elementy napędowe,
  9. PKWiU 29.52 – Maszyny dla górnictwa i budownictwa,
  10. PKWiU 29.56 – Maszyny specjalnego przeznaczenia pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane,
  11. PKWiU 73.10 – Usługi badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych.

Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) Dział 28 o którym mowa w zezwoleniu obejmuje:

  1. konstrukcje metalowe (całe konstrukcje) oraz drzwi, okna, ramy,
  2. metalowe zbiorniki i pojemniki, grzejniki i kotły centralnego ogrzewania,
  3. wytwornice pary,
  4. wyroby nożownicze, narzędzia, druty i wyroby z drutu, śruby, wkręty i inne elementy złączne i inne wyroby metalowe ogólnego przeznaczenia,
  5. usługi instalowania, naprawy i konserwacji ww. wyrobów,
  6. usługi formowania metali (np. usługi kucia, wytłaczania, prasowania metali) oraz usługi w zakresie metalurgii proszków,
  7. usługi obróbki metali i nanoszenia powłok.

Działalność, o której mowa w grupie o PKWiU 28.11 jest objęta zezwoleniem uzyskanym przez podatnika, natomiast w grupie 28.11 znajdują się m.in.: usługi instalowania konstrukcji metalowych własnej produkcji, usługi napraw i konserwacji (PKWiU 28.11.9).

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy podatnikowi przysługuje prawo do skorzystania ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych od momentu spełnienia warunków określonych w rozporządzeniu strefowym (tj. poniesienia wszystkich wydatków inwestycyjnych i osiągnięcia poziomu zatrudnienia, określonych w zezwoleniu)... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)

Zdaniem Spółki, w zezwoleniu udzielonym podatnikowi określono poziom zatrudnienia oraz minimalną kwotę wydatków, które podatnik zobowiązany jest ponieść, aby korzystać ze zwolnienia podatkowego, w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej na terenie Strefy. W zezwoleniu strefowym określono termin 31 grudnia 2010 r. jako termin końcowy do spełnienia ww. warunków zezwolenia. Zgodnie z § 5 ust. 2a rozporządzenia w sprawie strefy ekonomicznej, w przypadku przedsiębiorcy, którego zakład obejmowany jest obszarem SSE, zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych „przysługują od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostały poniesione wydatki inwestycyjne i został osiągnięty poziom zatrudnienia, określone w zezwoleniu, w okresie od dnia uzyskania zezwolenia aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej”.

Zgodnie z powyższym przepisem prawo do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w § 5 ust. 2a rozporządzenia, Spółka nabędzie wraz ze spełnieniem warunków zapisanych w zezwoleniu. Z literalnej wykładni zacytowanego przepisu wynika, iż spełnianie warunków, o których mowa w zezwoleniu, przed terminem wynikającym z zezwolenia tj. do dnia 31 grudnia 2010 r. daje podatnikowi prawo do skorzystania ze zwolnienia w podatku dochodowym od miesiąca następującego po miesiącu, w którym podatnik spełnił niniejsze warunki. W takiej sytuacji bez znaczenia, w opinii Spółki, dla określenia momentu, od którego przysługuje jej prawo do korzystania ze zwolnienia, jest data 31 grudnia 2010 r. Jeżeli zatem podatnik spełnił warunki określone w zezwoleniu przed datą 31 grudnia 2010 r., wówczas przysługuje mu prawo do korzystania ze zwolnienia podatkowego z działalności strefowej przed tą datą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.). Podstawą do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (art. 16 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków, przy czym rodzaj tych wydatków został określony przez Radę Ministrów w rozporządzeniach ustanawiających poszczególne strefy ekonomiczne.

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 02 listopada 2006 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 202, poz. 1485 ze zm.), a więc rozporządzenia, które ma zastosowanie w przedmiotowej sprawie, pomoc regionalna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych albo na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi pomoc regionalną z tytułu:

  1. kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych w § 6, lub
  2. tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o obowiązkowe składki na ubezpieczenia społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników.

W myśl § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 ww. rozporządzenia, zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem że:

  1. nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres 3 lat;
  2. będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu, gdy cała inwestycja zostanie zakończona, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres nie krótszy niż 3 lata.

Zgodnie z § 5 ust. 2 ww. rozporządzenia, zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy przysługuje począwszy od miesiąca, w którym przedsiębiorca rozpoczął ponoszenie kosztów pracy, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, przy spełnieniu warunków, o których mowa w § 3 ust. 6.

Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 19 września 2007 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 179, poz. 1268), dodano do § 5 ust. 2a zgodnie, z którym w przypadku przedsiębiorcy, którego przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część objęto granicami strefy w związku z realizacją nowej inwestycji, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 2, przysługują od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostały poniesione wydatki inwestycyjne i został osiągnięty poziom zatrudnienia, określone w zezwoleniu, w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej.

W świetle powyższych przepisów, stwierdzić należy, iż prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych Spółka nabędzie od miesiąca następującego po miesiącu, w którym w pełni zrealizuje warunki zwolnienia, czyli od miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniesione zostaną wydatki inwestycyjne i osiągnięty zostanie poziom zatrudnienia określony w zezwoleniu (po spełnieniu obu warunków łącznie). Jeżeli nastąpi to przed terminem wskazanym w zezwoleniu to możliwe będzie rozpoczęcie korzystania ze zwolnienia przed styczniem 2011 r.

Reasumując, stanowisko Spółki należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
,br>

Nadmienia się, iż w sprawie będącej przedmiotem pytania oznaczonego we wniosku Nr 1, wydano odrębną interpretację indywidualną.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj