Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP4/443-777/12-4/ALN
z 20 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Powrót

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP4/443-777/12-4/ALN
Data
2013.02.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Korekta kwoty podatku naliczonego


Słowa kluczowe
obrót
podstawa opodatkowania
przekazanie nieodpłatne


Istota interpretacji
Interpretacja w zakresie sposobu dokumentowania darowizny oraz braku obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego związanego z nabywanymi w ramach projektu towarami i usługami, podstawy opodatkowania przekazanych nieodpłatnie porcji warzyw i owoców dla szkół.



Wniosek ORD-IN 312 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2012 r. (data wpływu 14 listopada 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 stycznia 2013 r. (data wpływu 31 stycznia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • sposobu dokumentowania darowizny oraz braku obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego związanego z nabywanymi w ramach projektu towarami i usługami - jest prawidłowe,
  • podstawy opodatkowania przekazanych nieodpłatnie porcji warzyw i owoców dla szkół - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zakwalifikowania nieodpłatnego przekazania owoców i warzyw jako darowizny i sposobu dokumentowania darowizny oraz braku obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego związanego z nabywanymi w ramach projektu towarami i usługami,
  • podstawy opodatkowania przekazanych nieodpłatnie porcji warzyw i owoców dla szkół,

oraz w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 stycznia 2013 r. (data wpływu 31 stycznia 2013 r.) poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego, przedstawienie własnego stanowiska oraz opłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. (ostatecznie doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku)

Wnioskodawca Gminna Spółdzielnia ,,....’’ prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie skupu warzyw i owoców. Zakupione produkty kwalifikuje jako towar handlowy, który podlega dalszemu obrotowi gospodarczemu.

W dniu 10 września 2012 r. Spółdzielnia na podstawie Decyzji Dyrektora Oddziału Terenowego Agencji Rynku Rolnego została zatwierdzona do uczestnictwa w programie ,,Owoce w szkole’’. W ramach realizacji programu, Spółdzielnia zawarła umowy nieodpłatnego dostarczania owoców i warzyw ze szkołami podstawowymi wybranymi z opublikowanej przez ARR listy.

Spółdzielnia posiadająca status ,,Zatwierdzonego Dostawcy’’ realizuje warunki uczestnictwa w programie określone w załączniku do Zarządzenia Nr X Prezesa ARR z dnia 23 sierpnia 2012 r. m.in poprzez: dostarczanie do szkół porcji warzyw i owoców wraz z dokumentacją potwierdzającą każdą dostawę. Realizacja projektu ze strony Spółdzielni jest prowadzona przez pracowników Hurtowni Warzyw, którzy na co dzień zajmują się zamówieniami, przyjmowaniem, konfekcjonowaniem oraz wydawaniem owoców i warzyw z magazynu a także prowadzeniem dokumentacji. Zakres czynności pracowników w ramach projektu obejmuje przyjęcie i wydanie porcji owoców i warzyw oraz sporządzanie dokumentacji. Szacunkowa wartość realizowanego projektu to około 10 % wartości obrotów miesięcznych. Spółdzielnia nie ma możliwości określenia wysokości kosztów pracowniczych w stosunku do realizowanego projektu. W związku z realizowanym projektem, Spółdzielnia ponosi dodatkowo koszty transportu porcji do szkół oraz koszty zużycia materiałów do pakowania, a także koszty podróży służbowych związanych z podpisaniem umów.

Po zakończeniu każdego semestru, Spółdzielnia dokonuje rozliczenia projektu z Agencją Rynku Rolnego. W tym celu składa do właściwego miejscowo Dyrektora OT ARR – wniosek o pomoc i w przypadku jego zatwierdzenia ARR dokonuje zapłaty należnej kwoty pomocy, nie później niż trzy miesiące od dnia złożenia prawidłowo sporządzonego i ważnego wniosku. Kwota pomocy została określona przez ARR ryczałtowo i obejmuje wszystkie poniesione przez Spółdzielnię koszty związane z realizacja projektu oraz narzut zysku.

Wartość wydanych w 2012 roku nieodpłatnie dla szkół porcji warzyw i owoców, wycenionych w cenie zakupu Spółdzielnia kwalifikuje jako koszt bezpośredni związany z uzyskaniem przychodu. Zgodnie z art. 15 ust. 1 oraz ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ewidencjonując w dacie ich poniesienia na koncie rozliczenia międzyokresowe kosztów.

Wartość zużytych do pakowania porcji materiałów, koszty dostarczenia porcji a także koszty dojazdu do szkół w celu podpisania umów Spółdzielnia kwalifikuje podobnie. Koszty bezpośrednie zaewidencjonowane w roku 2012 na koncie X Spółdzielnia w dacie otrzymania pomocy z tytułu nieodpłatnego udostępniania owoców i warzyw w ramach programu ,,Owoce w szkole’’ (w roku następnym po zakończeniu semestru) zakwalifikuje jako koszt uzyskania przychodu. Wydatki poniesione w roku 2012, związane z uzyskaniem statusu Zatwierdzonego Dostawcy w postaci kosztów wyjazdów służbowych, Spółdzielnia kwalifikuje w dacie poniesienia jako koszty podatkowe, zgodnie z art. 15 ust.4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Podobnie kwalifikuje koszty wynagrodzeń oraz pozostałych świadczeń pracowniczych pracowników zatrudnionych w Hurtowni Warzyw przy realizacji projektu, potrącając je w dacie ich poniesienia.

Podatek od towarów i usług:

Spółdzielnia kwalifikuje przekazanie porcji owoców i warzyw do szkół jako darowiznę, zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nie dokonując korekty podatku naliczonego. Każdorazowo do przekazanej porcji dla poszczególnych odbiorców wystawia protokół przekazania oraz fakturę wewnętrzną, zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy.

Podstawę opodatkowania, zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi wartość nabycia porcji owoców i warzyw oraz koszt opakowania (folia i metka) porcji wyliczony w sposób ryczałtowy dla każdego opakowania.

Sprecyzowanie i uzupełnienie wniosku w zakresie elementów stanu faktycznego w zakresie podatku od towarów i usług:

  1. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
  2. Faktury zakupu warzyw i owoców wystawiane są każdorazowo na Spółdzielnię.
  3. Przy nabyciu owoców i warzyw przysługiwało Wnioskodawcy prawo w całości do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
  4. Wnioskodawca nieodpłatnie przekazuje warzywa i owoce należące do jego przedsiębiorstwa.
  5. Otrzymywana przez Wnioskodawcę pomoc nie ma wpływu na ustaloną cenę zakupu.
  6. Wnioskodawca nie uwzględnia otrzymanej pomocy w podstawie opodatkowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W zakresie stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług:

Czy postępowanie Spółdzielni w zakresie kwalifikacji oraz ewidencji dostaw porcji owoców i warzyw w ramach realizowanego projektu jest prawidłowe w zakresie:

  • kwalifikowania dostaw porcji owoców i warzyw jako darowizny i w związku z tym z nie dokonywaniem korekty podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów, materiałów i usług w zakresie jakim jest objęta realizacja projektu...
  • określenia podstawy opodatkowania przekazywanych nieodpłatnie dla szkół porcji warzyw i owoców...
  • dokumentowania fakturą wewnętrzną każdej operacji nieodpłatnego przekazania porcji owoców i warzyw dla szkół...

Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie przestawione w uzupełnieniu wniosku)

Przedstawienie wyczerpująco własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego w zakresie zadanych pytań z uwzględnieniem stanu faktycznego - dotyczy podatku od towarów i usług:

Ad. pytań w zakresie:

  • kwalifikowania dostaw porcji owoców i warzyw jako darowizny i w związku z tym nie dokonywaniem korekty podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów, materiałów i usług w zakresie jakim objęta jest realizacja projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, przekazanie nieodpłatnie dla szkół porcji warzyw i owoców stanowi dostawę towarów o której mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawcy przysługiwało w całości, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów związanych z przedmiotem nieodpłatnego przekazania.

Nie występuje w związku z tym zmiana prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, o którym mowa w art. 91 ust. 7 d ustawy.

Postępowanie swoje w tym zakresie Wnioskodawco uznaje za prawidłowe.

  • określenia podstawy opodatkowania przekazywanych nieodpłatnie do szkół porcji warzyw i owoców.

Zdaniem Wnioskodawcy, podstawą opodatkowania przekazywanych nieodpłatnie do szkół porcji warzyw i owoców jest cena nabycia towarów powiększona o zryczałtowane koszty nabycia opakowań użytych do opakowania porcji co jest zgodne z treścią art. 29 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Koszty wynagrodzeń pracowników obsługujących projekt oraz koszty dowozu do szkół nie moją zdaniem Wnioskodawcy wpływu na podstawę opodatkowania.

Postępowanie swoje w tym zakresie Wnioskodawca uznaje za prawidłowe.

  • dokumentowania fakturą wewnętrzną każdej operacji nieodpłatnego przekazania porcji warzyw i owoców do szkół.

Zdaniem Wnioskodawcy udokumentowanie każdej transakcji przekazania porcji owoców i warzyw fakturą wewnętrzną jest prawidłowe, ponieważ przepisy określone w art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług określają minimalną ilość wystawianych faktur, nie ograniczając podatnikowi prawo do dokumentowania każdej operacji przekazania darowizny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie:

  • sposobu dokumentowania darowizny oraz braku obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego związanego z nabywanymi w ramach projektu towarami i usługami – uznaje się za prawidłowe,
  • podstawy opodatkowania przekazanych nieodpłatnie porcji warzyw i owoców dla szkół - uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisami Działu II, Rozdziału 1a Ordynacja podatkowa dotyczącymi wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego, Organ nie jest właściwy do dokonania kwalifikacji nieodpłatnego przekazania towarów jako darowizny. Czynność nieodpłatnego przekazania została przyjęta przez tut. Organ jako element stanu faktycznego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Zatem, co do zasady, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów (przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel), a także wszelkie inne darowizny, pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Powyższe oznacza, że darowiznę uznaje się za odpłatną dostawę towarów, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z ich nabyciem lub wytworzeniem. Niespełnienie powyższego warunku jest podstawą do traktowania nieodpłatnego przekazania towarów (w tym darowizny) – w świetle brzmienia art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy – jako wyłączonego spod zakresu działania ustawy o podatku od towarów i usług, bez względu na cel, na który zostały one przekazane (darowane).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie skupu warzyw i owoców. Zakupione produkty kwalifikuje jako towar handlowy, który podlega dalszemu obrotowi gospodarczemu.

Spółdzielnia na podstawie Decyzji Dyrektora Oddziału Terenowego Agencji Rynku Rolnego została zatwierdzona do uczestnictwa w programie ,,Owoce w szkole’’. W ramach realizacji programu, Spółdzielnia zawarła umowy nieodpłatnego dostarczania owoców i warzyw ze szkołami podstawowymi wybranymi z opublikowanej przez ARR listy.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury zakupu warzyw i owoców wystawiane są każdorazowo na Spółdzielnię. Przy nabyciu owoców i warzyw przysługiwało Wnioskodawcy prawo w całości do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawca nieodpłatnie przekazuje warzywa i owoce należące do jego przedsiębiorstwa. Otrzymywana przez Wnioskodawcę pomoc nie ma wpływu na ustaloną cenę zakupu. Wnioskodawca nie uwzględnia otrzymanej pomocy w podstawie opodatkowania.

Mając na uwadze opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawne stwierdzić należy, iż w tym przypadku przekazanie nieodpłatnie owoców i warzyw dla szkół w formie darowizny wypełnia dyspozycję dostawy towarów z art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy, albowiem przy nabyciu tych towarów przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia w całości kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wobec powyższego dostawa owoców i warzyw dla szkół w formie darowizny podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Odnosząc się do powyższego należy wyjaśnić, iż w systemie podatku od towarów i usług obowiązuje zasada niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Jeżeli zaś dany towar lub usługa ma służyć czynnościom nieuprawniającym do odliczenia podatku VAT (niepodlegającym opodatkowaniu lub zwolnionym z podatku VAT) w momencie dokonywania zakupu podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku VAT.

Ponieważ cytowane wcześniej regulacje prawne nakazują oceniać zakres prawa do odliczenia w oparciu o finalne przeznaczenie towaru czy też usługi, w cenie której zawarty był podatek mający podlegać odliczeniu, to zmiana przez podatnika planów co do finalnego wykorzystania towarów lub usługi, ma wpływ na jego prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z ich nabyciem. Z chwilą podjęcia przez podatnika decyzji o zmianie przeznaczenia towarów lub usług na cele związane z działalnością opodatkowaną, podatnikowi przysługuje prawo do rozliczenia podatku naliczonego, związanego z tą działalnością, a wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na ich nabycie.

Prawo do odliczenia podatku może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13 ustawy. Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 11, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminie określonym w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

W myśl art. 86 ust. 13 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Wyrazem ścisłej zależności między uprawnionym odliczeniem podatku naliczonego, a wykonywaniem czynności opodatkowanych są regulacje zawarte w art. 90 oraz art. 91 ustawy, które w sposób technicznoprawny uzupełniają generalną zasadę wyrażoną w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy.

Stosownie do art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik obowiązany jest do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy o podatku od towarów usług, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Stosownie do art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

W myśl art. 91 ust. 2 ustawy w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy (art. 91 ust. 3 ustawy).

Zgodnie z art. 91 ust. 4 ustawy, w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

W myśl art. 91 ust. 5 ustawy, w przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.

Zgodnie z art. 91 ust. 6 ustawy, w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

  1. opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
  2. zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Z kolei art. 91 ust. 7 ustawy stanowi, że przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

W przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania przepis art. 91 ust. 7 ustawy, gdyż, jak wynika z okoliczności sprawy - w wyniku nieodpłatnego przekazania owoców i warzyw szkole nie dojdzie do zmiany przeznaczenia zakupionych towarów handlowych, zatem Wnioskodawca nie jest zobowiązany do dokonywania korekty podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów, materiałów i usług w zakresie objętym realizacją projektu.

Oceniając stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało je uznać za prawidłowe.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 29 ust. 10 ustawy, w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów.

Z cyt. wyżej przepisów wynika, iż w przypadku towarów przekazanych nieodpłatnie podstawą opodatkowania jest cena nabycia tego towaru określona w momencie dostawy tego towaru, tj. w momencie jego przekazania. Oznacza to, że podstawą opodatkowania jest wprawdzie cena nabycia towaru, lecz skorygowana na dzień, w którym dochodzi do nieodpłatnego przekazania przedmiotowych towarów, czyli wartość rynkowa.

Jak stanowi art. 2 pkt 27b ustawy, przez wartość rynkową rozumie się całkowitą kwotę, jaką, w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju; w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się:

  1. w odniesieniu do towarów - kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia; określone w momencie dostawy,
  2. w odniesieniu do usług - kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie tych usług.

Tak więc podstawę opodatkowania przy nieodpłatnym przekazaniu stanowi cena nabycia, z tym że jest to cena określona w dniu dostawy, czyli cena jaką zapłaciłby Wnioskodawca za dane dobro w dniu dostawy.

Reasumując Wnioskodawca dokonując nieodpłatnego przekazania owoców i warzyw w ramach programu „Owoce w szkole”, jako podstawę opodatkowania winien przyjąć wartość nabycia przekazanych towarów określoną w momencie dostawy tych towarów.

Oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało je uznać za nieprawidłowe.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy o VAT, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, są wystawiane faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Szczegółowe zasady fakturowania – w tym wystawiania faktur wewnętrznych – zostały określone przez Ministra Finansów w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie upoważnienia zapisanego w ustawie o VAT. Na mocy ustawowej delegacji Minister Finansów wydał obowiązujące rozporządzenie z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

Zgodnie z § 24 ust. 1 tego rozporządzenia, przepisy § 5, 9-14, 16, 17, 21 i 22 stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy, z tym że w przypadku:

  1. czynności określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy, gdy brak jest konkretnego nabywcy towaru lub usługi, faktura nie zawiera danych dotyczących tego nabywcy oraz kwoty należnej z tytułu wykonania tych czynności;
  2. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, faktury mogą nie zawierać numeru identyfikacji podatkowej kontrahenta.

Należy jednak zauważyć, że faktura wewnętrzna wystawiona przez Wnioskodawcę jest wyłącznie dokumentem wewnętrznym podatnika i data jej wystawienia nie wskazuje momentu powstania obowiązku podatkowego w przedstawionej sytuacji. Podatnik może wystawić jedną fakturę wewnętrzną dokumentującą wszystkie dostawy towarów, dla których jest podatnikiem obowiązanym do rozliczenia podatku VAT, dokonane w danym okresie rozliczeniowym.

Mając na uwadze powyższe, skoro nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę owoców i warzyw będących towarami handlowymi Wnioskodawcy, w formie darowizny dla szkół podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, to czynność ta w świetle art. 106 ust. 7 ustawy o VAT powinna być dokumentowana fakturą wewnętrzną.

Oceniając stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało je uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Końcowo należy wskazać, iż od 1 stycznia 2013 r. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360) zostało zmienione rozporządzeniem z dnia 18 grudnia 2012 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2012 r. poz. 1428).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Powrót


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj