Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-157/10-4/AMN
z 29 kwietnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-157/10-4/AMN
Data
2010.04.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
dotacja
dotacja
kapitał ludzki
kapitał ludzki
podatek dochodowy od osób fizycznych
podatek dochodowy od osób fizycznych
wsparcie pomostowe
wsparcie pomostowe
zaniechanie poboru podatku
zaniechanie poboru podatku


Istota interpretacji
1. Czy otrzymana dotacja stanowi przychód podatnika i czy dokonane zakupy stanowią koszt uzyskania przychodu (w przypadku środków trwałych – amortyzacja)?
2. Co z zakupem towaru i wyposażenia?
3. Czy takie same skutki wywoła dotacja pomostowa?
4. Czy koszty z niej pokryte stanowią koszt uzyskania przychodu i czy dotacja pomostowa stanowi przychód podatnika?



Wniosek ORD-IN 407 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2010 r. (data wpływu 3 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu rozliczenia dotacji:

  • w części dotyczącej przychodu oraz amortyzacji środków trwałych – jest prawidłowe,
  • w części dotyczącej pozostałych kosztów uzyskana przychodów – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 3 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu rozliczenia dotacji.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 7 kwietnia 2010 r. znak ILPB1/415-157/10-2/AMN na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawczynię do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 12 kwietnia 2010 r., a w dniu 20 kwietnia 2010 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 15 kwietnia 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, działanie 6.2 POKL Wnioskodawczyni otrzymała w sierpniu 2009 roku dotację na podjęcie działalności gospodarczej, na zakup środków trwałych oraz przedmiotów nietrwałych (wyposażenie, materiały, towary). Przez okres 6-ciu miesięcy Zainteresowana otrzymuje również dotację pomostową na pokrycie kosztów operacyjnych firmy, np. czynsz za wynajęty lokal, abonament telefoniczny, opłata usług księgowych itp. Dotację pomostową Wnioskodawczyni otrzymuje comiesięcznie od sierpnia 2009 roku do lipca 2010 roku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy otrzymana dotacja stanowi przychód podatnika i czy dokonane zakupy stanowią koszt uzyskania przychodu (w przypadku środków trwałych – amortyzacja)...
  2. Co z zakupem towaru i wyposażenia...
  3. Czy takie same skutki wywoła dotacja pomostowa...
  4. Czy koszty z niej pokryte stanowią koszt uzyskania przychodu i czy dotacja pomostowa stanowi przychód podatnika...

Zdaniem Wnioskodawczyni, przyznana i udzielona dotacja nie stanowi przychodu podatnika. Natomiast dokonane z tej dotacji zakupy oraz koszty bieżące sfinansowane z dotacji pomostowej kwalifikują się jako koszty uzyskania przychodu (z wyłączeniem amortyzacji środków trwałych nabytych ze środków tej dotacji).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie sposobu rozliczenia dotacji:

  • w części dotyczącej przychodu oraz amortyzacji środków trwałych - uznaje się za prawidłowe, natomiast
  • w części dotyczącej pozostałych kosztów uzyskana przychodów - uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. u. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z art. 14 ust. 1 ww. ustawy wynika, że za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 cytowanej ustawy przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

  • dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych – zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
  • ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych – nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni w sierpniu 2009 roku otrzymała w ramach Europejskiego Funduszu społecznego, Działanie 6.2 POKL dotację na podjęcie działalności gospodarczej. Od sierpnia 2009 roku do lipca 2010 roku otrzymuje również comiesięcznie dotację pomostową na pokrycie kosztów operacyjnych firmy.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr k (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r.

Rozporządzeniem z dnia 10 kwietnia 2009 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i osób prawnych od niektórych dochodów (przychodów) (Dz. u. Nr 62, poz. 509), wydanym na podstawie art. 22 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Minister Finansów zarządził zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i osób prawnych od środków przyznanych podatnikom - uczestnikom projektu w ramach Działania 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL) na:

  1. rozwój przedsiębiorczości, w tym na cele inwestycyjne, dla uczestników projektu, którzy w ramach projektu zarejestrowali działalność gospodarczą lub zarejestrowali się w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wysokości 40 tys. zł lub 20 tys. zł na członka spółdzielni w przypadku spółdzielni,
  2. wsparcie pomostowe w postaci pomocy finansowej wypłacanej miesięcznie przez okres do 6 lub do 12 miesięcy od dnia rozpoczęcia (uruchomienia) działalności gospodarczej

   - stanowiących pomoc de minimis udzielaną na warunkach określonych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 6 maja 2008 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. u. Nr 90, poz. 557 i Nr 224, poz. 1484).

Przy czym powyższe zaniechanie ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 26 maja 2008 r. do dnia 31 grudnia 2009 r. (§ 2 ww. rozporządzenia). Rozporządzenie powyższe weszło w życie w dniu 21 kwietnia 2009 r.

W świetle ww. przepisów wskazane we wniosku środki, w części nieprzeznaczonej na cele inwestycyjne (w tym wsparcie pomostowe), stanowią dochód Wnioskodawczyni, od którego zaniechano poboru podatku. Przy czym, jak wskazano zaniechanie to dotyczy wyłącznie tej części środków, która nie została przeznaczona na cele inwestycyjne. Środki przeznaczone na cele inwestycyjne nie stanowią bowiem, przychodu zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Stosownie do treści art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na:

  1. nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,
  2. nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,
  3. ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 22g ust. 17 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych,

   - wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów przy określaniu dochodu z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d), oraz gdy odpłatne zbycie rzeczy i praw jest przedmiotem działalności gospodarczej, a także w przypadku odpłatnego zbycia składników majątku związanych z działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, bez względu na czas ich poniesienia.

Zatem w świetle ww. przepisu wydatki poniesione na nabycie środków trwałych, w myśl art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów.

Kosztem tym nie mogą być również odpisy amortyzacyjne dokonywane od ich wartości początkowej.

Zgodnie bowiem z art. 22 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a–22o, z uwzględnieniem art. 23.

Natomiast w myśl art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Jednak wskazać należy, że zgodnie z art. 22d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, o których mowa w art. 22a i 22b, których wartość początkowa, określona zgodnie z art. 22g, nie przekracza 3.500 zł; wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania. Zatem w przypadku składników majątku, których cena nabycia nie przekracza 3.500 zł możliwe jest niezaliczenie ich do środków trwałych (zaliczenie do wyposażenia).

Zgodnie z treścią art. 23 ust. 1 pkt 56 cytowanej ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129, 136 i 137.

W świetle powyższego, stwierdzić należy, iż dotacja uzyskana przez Wnioskodawczynię w ramach projektu Działania 6.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL), w części przeznaczonej na nabycie przedmiotów nietrwałych (wyposażenia, materiałów, towarów) tj. składników majątku które nie zostaną zaliczone do środków trwałych np. z uwagi na to, że cena ich nabycia nie przekracza 3.500 zł, stanowi przychód z prowadzonej przez Wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej. Wydatki bezpośrednio sfinansowane ww. środkami finansowymi jako nie objęte wyłączeniem zawartym ww. art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Od dochodu z tego tytułu zaniechano poboru podatku na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 kwietnia 2009 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i osób prawnych od niektórych dochodów (przychodów). Przy czym przepis art. 23 ust. 1 pkt 56 nie znajduje w ww. zakresie zastosowania, gdyż dotyczy dochodów zwolnionych z opodatkowania na podstawie wskazanych w nim przepisów, a nie dochodów, od których zaniechano poboru podatku.

Natomiast gdyby dotacja przeznaczona została na zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, to na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stanowi przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej. Środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne zakupione z dotacji, winny zostać jednak - bez względu na źródło ich finansowania - ujęte w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Jednocześnie odpisy amortyzacyjne dokonywane od zakupionych środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy nie stanowią kosztów uzyskania przychodów pozarolniczej działalności gospodarczej w takiej części, w jakiej nabycie to zostało sfinansowane otrzymaną dotacją.

W świetle powyższego, w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, stwierdzić należy, iż w przypadku, gdy Wnioskodawczyni jest beneficjentem środków otrzymywanych w ramach projektu Działania 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 - 2013 (POKL), to środki te przeznaczone na zakup przedmiotów nietrwałych (wyposażenia, materiałów, towarów) - stanowią przychód z prowadzonej przez Wnioskodawczynię pozarolniczej działalności gospodarczej, od którego na podstawie ww. rozporządzenia Ministra Finansów zaniechano poboru podatku (o ile otrzymanie tych środków nastąpiło po dniu 25 maja 2008 r. do dnia 31 grudnia 2009 r.). w związku z powyższym kwota otrzymanej dotacji oraz wsparcia pomostowego nie powinna być wykazana po stronie przychodów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Równocześnie, wydatki (inne niż środki trwałe) bezpośrednio sfinansowane przedmiotowymi środkami finansowymi, jako nie objęte wyłączeniem zawartym ww. art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Jednakże środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne zakupione z dotacji, winny zostać - bez względu na źródło ich finansowania - ujęte w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Jednocześnie w myśl art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odpisy amortyzacyjne dokonywane od zakupionych środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów pozarolniczej działalności gospodarczej w takiej części, w jakiej nabycie to zostało sfinansowane otrzymaną dotacją.

Ponadto tut. Organ informuje, iż od 1 stycznia 2010 r. przedmiotowe środki przyznane uczestnikom projektu w ramach Działania 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL) korzystają ze zwolnienia przedmiotowego, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. u. Nr 157, poz. 1240).

Powyższe zwolnienie zostało wprowadzone art. 12 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. u. Nr 157, poz. 1241).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ww. ustawy o finansach publicznych przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych).

Równocześnie, wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z tych środków (zwolnionych przedmiotowo) nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010 r.

W związku z powyższym otrzymywane przez Wnioskodawczynię comiesięczne wsparcie pomostowe, w okresie od stycznia do lipca 2010 r., przeznaczone na pokrycie kosztów operacyjnych firmy, np. czynsz za wynajęty lokal, abonament telefoniczny, opłata usług księgowych itp., stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, wolny od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. w związku z czym kwota otrzymanego w 2010 r. wsparcia pomostowego nie powinna być wykazana po stronie przychodów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Natomiast wydatki sfinansowane tymi przychodami nie będą stanowiły kosztu uzyskania przychodów tej działalności na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj