Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-482/10/EJ
z 18 maja 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-482/10/EJ
Data
2010.05.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
aport
gmina
kanalizacja
odliczenia
prawo do odliczenia
projekt
przekazanie nieodpłatne
trwały zarząd
zadania własne


Istota interpretacji
brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu polegającego na budowie sieci kanalizacyjnej



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2010r. (data wpływu 29 marca 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 maja 2010r., z dnia 11 maja 2010r. oraz z dnia 27 maja 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizowaną inwestycją pn. „…” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizowaną inwestycją pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 maja 2010r., z dnia 11 maja 2010r. oraz z dnia 27 maja 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT od dnia 12 stycznia 2000r. oraz składa deklarację VAT-7. Wnioskodawca zrealizował projekt pn. „…” w okresie od dnia 5 kwietnia 2006r do 28 grudnia 2007r. Projekt był współfinansowany przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Powyższe inwestycja została zrealizowana w ramach zadania własnego Gminy, wynikającego z przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym. Jednocześnie zgodnie z Uchwałą Rady Gminy z dnia 26 lutego 2001r. oraz Uchwałą zmieniającą ww. Uchwałę, z dnia 16 listopada 2005r. gdzie zgodnie z § 1 „ustala się ryczałtową dobrowolnie wpłacaną stawkę partycypacji mieszkańców (w ramach świadczeń ludności) w kosztach budowy głównego kolektora sanitarnego oraz przykanalika (bez przyłączy do budynku) w wysokości 1.500 zł mieszkańcy dokonywali wpłat. Przedmiotem inwestycji dofinansowanej ze środków w ramach ZPORR było: opracowanie dokumentacji technicznej, opracowanie raportu oceny oddziaływania na środowisko, opracowanie studium wykonalności, prace inwestycyjne – budowa kanalizacji sanitarnej we wsi P. oraz M. oraz promocja projektu. Wszystkie wydatki zostały udokumentowane fakturami VAT. Wytworzone mienie - kanalizacja sanitarna stanowiło środek trwały Gminy. Gmina w dniu 30 czerwca 2008r. przekazała nieodpłatnie w trwały zarząd Zakładowi Usług Komunalnych (zakład budżetowy). Zakład Usług Komunalnych w dniu 25 lipca 2008r. został zlikwidowany w oparciu o uchwałę Rady Gminy z dnia 12 marca 2008r., a w jego miejsce powstał Zakład Usług Komunalnych Spółka z o.o. Wszystkie składniki mienia zlikwidowanego Zakładu Budżetowego zostały przekazane nowo powstałej spółce stosownie do treści art. 23 ustawy z dnia 20 grudnia 1996r. o gospodarce nieruchomościami. Spółka stała się wieczystym użytkownikiem nieruchomości będących w dotychczasowym trwałym zarządzie Zakładu Budżetowego i jednocześnie właścicielem budynków i innych urządzeń posadowionych na niniejszych nieruchomościach. Jednocześnie Gmina posiada 100% udziałów w spółce.

W piśmie z dnia 5 maja 2010r. Wnioskodawca wskazał, że w okresie pomiędzy zakończeniem rzeczowym inwestycji a przekazaniem jej Zakładowi Usług Komunalnych, Zakład ten pobierał opłaty za odbiór i oczyszczenie ścieków. Zgodnie z art. 22 ustawy z dnia 20 grudnia 1996r. o gospodarce komunalnej organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może, w drodze uchwały, zdecydować o likwidacji samorządowego zakładu budżetowego w celu zawiązania spółki akcyjnej albo spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przez wniesienie na pokrycie kapitału spółki wkładu w postaci mienia samorządowego zakładu budżetowego pozostałego po jego likwidacji. W dniu 12 marca 2008r. Rada Gminy podjęła Uchwałę w sprawie likwidacji zakładu budżetowego Zakład Usług Komunalnych w celu zawiązania spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Zgodnie z § 1 ust. 3 ww. uchwały Rada Gminy zatwierdziła, że tytułem wkładu niepieniężnego Gminy będzie wniesienie składników mienia zakładu budżetowego Zakładu Usług Komunalnych pozostałe po jego likwidacji, w tym lokale użytkowe oraz mienie będące w jego zarządzie. Zgodnie z § 1 ust. 4 ww. uchwały Rada Gminy zatwierdziła również, że likwidacja zakładu budżetowego Zakładu Usług Komunalnych nastąpi z dniem wpisu Spółki do KRS-u, co nastąpiło z dniem 25 lipca 2008r.

W piśmie z dnia 11 maja 2010r. Wnioskodawca wskazał, że w okresie pomiędzy zakończeniem rzeczowym inwestycji a przekazaniem jej Zakładowi Usług Komunalnych, Zakład ten pobierał opłaty za odbiór i oczyszczenie ścieków. Opłaty pobierane za odbiór i oczyszczanie ścieków stanowiły przychód Zakładu Usług Komunalnych.

W piśmie z dnia 27 maja 2010r. Wnioskodawca wyjaśnił, że Gmina nie pobierała opłat od Zakładu Usług Komunalnych z tytułu użytkowania wytworzonego środka trwałego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina w odniesieniu do projektu dofinansowanego w ramach ZPORR pn. „…” ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT. Gmina wytworzonego majątku nie wykorzystuje w operacjach związanych ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje więc wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Należy nadmienić, iż wyżej cytowane uregulowanie zostało utrzymane w tym samym brzmieniu w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r., jak i w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010r.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Gmina zrealizowała w zakresie zadań własnych inwestycję pn. „…”. W okresie pomiędzy zakończeniem rzeczowym inwestycji a przekazaniem jej Zakładowi Usług Komunalnych w trwały zarząd, Gmina nieodpłatnie przekazała do dyspozycji Zakładowi Usług Komunalnych wykonaną kanalizację sanitarną. Zakład Usług Komunalnych pobierał opłaty za odbiór i oczyszczenie ścieków. Opłaty te stanowiły przychód Zakładu Usług Komunalnych. Gmina nie pobierała opłat od Zakładu Usług Komunalnych z tytułu użytkowania wytworzonego środka trwałego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych co prawda nieodpłatnie, ale w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Biorąc pod uwagę fakt, iż opisane we wniosku nieodpłatne świadczenie usług (przekazanie zrealizowanej inwestycji do bezpłatnego użytkowania) odbyło się w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością, brak jest podstaw do traktowania tego nieodpłatnego przekazania jako odpłatnego świadczenia usług. Tym samym czynność ta jako nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem przekazanie do bezpłatnego użytkowania majątku wytworzonego w ramach projektu nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy – nieodpłatne przekazanie kanalizacji sanitarnej do użytkowania będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (wykonywanie zadań publicznych).

W dniu 30 czerwca 2008r. Gmina wytworzone w ramach projektu mienie przekazała nieodpłatnie w trwały zarząd Zakładowi Usług Komunalnych (zakład budżetowy). Użytkowanie sieci kanalizacyjnej przez Zakład Usług Komunalnych na podstawie trwałego zarządu trwało do dnia 25 lipca 2008r.

Tym samym, czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na brak odpłatności oraz fakt, iż nie będzie miał w tym przypadku zastosowania cyt. wyżej art. 8 ust. 2 ustawy – oddanie w bezpłatny trwały zarząd (używanie) odbyło się w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych).

W dniu 12 marca 2008r. Rada Gminy podjęła uchwałę w sprawie likwidacji zakładu budżetowego Zakład Usług Komunalnych w celu zawiązania spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Rada Gminy ww. uchwałą zatwierdziła, że tytułem wkładu niepieniężnego Gminy będzie wniesienie składników mienia zakładu budżetowego Zakładu Usług Komunalnych pozostałe po jego likwidacji, w tym lokale użytkowe oraz mienie będące w jego zarządzie. Z podjętej uchwały wynika także, że Gmina zatwierdziła, iż likwidacja zakładu budżetowego Zakład Usług Komunalnych nastąpi z dniem wpisu Spółki do KRS-u, co nastąpiło z dniem 25 lipca 2008r.

Zatem w dniu 25 lipca 2008r. nastąpiło wniesienie mienia będącego w zarządzie Zakładu Usług Komunalnych (zakład budżetowy), m.in. sieci kanalizacyjnej aportem do spółki z o.o.

Jak wyżej wskazano, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany odpowiednio w art. 7 i art. 8 ustawy o VAT. Przepis art. 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Towarami w rozumieniu ustawy o VAT są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Pod pojęciem dostawy towarów zgodnie z ww. art. 7 ust. 1 tej ustawy należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Wniesienie aportu (wkładu niepieniężnego) do spółek prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję dostawy towarów – następuje tutaj przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r. przepisem § 8 ust. 1 pkt 6 cyt. wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku od towarów i usług wkłady niepieniężne (aporty) wnoszone do spółek prawa handlowego i cywilnego.

W ocenie tut. organu czynność wniesienia aportem sieci kanalizacyjnej do spółki z o.o. podlega zwolnieniu od tego podatku na podstawie § 8 ust. 1 pkt 6 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż Gmina wykonała zadanie inwestycyjne polegające na budowie sieci kanalizacyjnej w okresie 5 kwietnia 2006r. – 28 grudnia 2007r. Po zakończeniu rzeczowym inwestycji sieć kanalizacyjna służyła Gminie do wykonywania czynności niepolegających opodatkowaniu VAT (nieodpłatne przekazanie sieci Zakładowi Usług Komunalnych – zakład budżetowy, a następnie przekazanie sieci temu Zakładowi w nieodpłatny trwały zarząd) oraz do czynności zwolnionej od podatku VAT (aport).

W świetle powyższego Gmina realizując przedmiotowy projekt poniosła wydatki, które nie miały związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. zadania w postaci budowy kanalizacji sanitarnej.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego = po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj