Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-1031/12-2/JN
z 20 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 11 grudnia 2012 r. (data wpływu 13 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zaliczenia kosztów opłacanej akcyzy i recyklingu do kwoty nabycia przy ustalaniu podstawy opodatkowania w systemie VAT-marża jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zaliczenia kosztów opłacanej akcyzy i recyklingu do kwoty nabycia przy ustalaniu podstawy opodatkowania w systemie VAT-marża.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi działalność w zakresie skupu i sprzedaży używanych samochodów osobowych. Skup prowadzi od osób fizycznych w krajach Unii Europejskiej. Podstawą nabycia są umowy kupna - sprzedaży. Sprzedając pojazdy w kraju Wnioskodawczyni stosuje opodatkowanie w systemie „marży” zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy. Podstawą opodatkowania jest marża, stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca samochodu a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku. Przez „kwotę nabycia” Zainteresowana rozumie wyłącznie cenę jaką płaciła sprzedającemu pojazd. W przypadku nabycia poza granicami RP, cenę płaconą w walucie euro po przeliczeniu na złote według odpowiedniego kursu walut. Marżę Wnioskodawczyni ustalała jako różnicę między ceną zapłaconą sprzedającemu a kwotą, którą płacił nabywca samochodu. W marży zawarty był podatek VAT. Do kwoty nabycia Zainteresowana nie doliczała innych ponoszonych kosztów, które były związane z nabytym samochodem. Wnioskodawczyni ma na myśli m.in. koszty opłaconej akcyzy i usługi recyklingowej. W ustawie o podatku od towarów i usług nie znalazła definicji „kwoty nabycia”. Wśród osób prowadzących sprzedaż samochodów osobowych używanych opodatkowanych „VAT marża” istnieją różne sposoby rozumienia „kwoty nabycia”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawczyni do „kwoty nabycia” może zaliczać oprócz ceny zapłaconej sprzedającemu, koszty opłacanej akcyzy i recyklingu ?

Zdaniem Wnioskodawczyni, do „kwoty nabycia” może zaliczać oprócz ceny zapłaconej sprzedającemu, koszty opłacanej akcyzy i recyklingu. Użyte w ustawie o podatku od towarów i usług określenie „kwota nabycia” jest pojęciem szerszym niż cena zakupu i obejmuje wszelkie koszty związane z zakupionym pojazdem od chwili jego nabycia do sprzedaży. W przypadku Wnioskodawczyni ustalając podstawę opodatkowania „marżę” – od całkowitej kwoty, którą ma zapłacić nabywca, należy odliczyć cenę zapłaconą przy nabyciu pojazdu, powiększoną o koszty akcyzy i opłaty recyklingowej.

Zdaniem Wnioskodawczyni pojęcie „kwota nabycia” użyte w ustawie o podatku od towarów i usług jest zbliżone do pojęcia „cena nabycia” stosowanego w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. W art. 22g ust. 3 tej ustawy cyt. „za cenę nabycia uważa się kwotę należną, zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania (...). W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Dla potrzeb stosowania szczególnej procedury w zakresie dostawy towarów używanych ustawodawca w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy określił, iż przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (PKWiU 24.41.10.0, 24.41.20.0, ex 24.41.30.0, ex 32.12.11.0, ex 32.12.12.0 i 38.11.58.0).

Zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy, w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża, stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Opodatkowanie w systemie marży jest ograniczone do pewnej kategorii towarów używanych, które podatnik nabył uprzednio w celu ich odsprzedaży. Istotne jest przy tym, od kogo towary używane zostały nabyte.

Stosownie do art. 120 ust. 10 ustawy, przepisy ust. 4 i ust. 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

  1. osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
  2. podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  3. podatników, jeśli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;
  4. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  5. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni jest czynnym podatnikiem podatku od towarów usług. Prowadzi działalność w zakresie skupu i sprzedaży używanych samochodów osobowych. Skup prowadzi od osób fizycznych w krajach Unii Europejskiej. Podstawą nabycia są umowy kupna - sprzedaży. Sprzedając pojazdy w kraju Wnioskodawczyni stosuje opodatkowanie w systemie „marży” zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy. Podstawą opodatkowania jest marża, stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca samochodu a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku. Przez „kwotę nabycia” Zainteresowana rozumie wyłącznie cenę jaką płaciła sprzedającemu pojazd. W przypadku nabycia poza granicami RP, cenę płaconą w walucie euro po przeliczeniu na złote według odpowiedniego kursu walut. Marżę Wnioskodawczyni ustalała jako różnicę między ceną zapłaconą sprzedającemu a kwotą, którą płacił nabywca samochodu. W marży zawarty był podatek VAT. Do kwoty nabycia Zainteresowana nie doliczała innych ponoszonych kosztów, które były związane z nabytym samochodem. Wnioskodawczyni ma na myśli m.in. koszty opłaconej akcyzy i usługi recyklingowej.

Odnosząc się do powyższego stanu faktycznego należy wskazać, iż formułując w art. 120 ustawy szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, ustawodawca, określając w ust. 4 tego artykułu podstawę opodatkowania, posłużył się sformułowaniem „kwota nabycia”.

W tym miejscu zwrócić należy uwagę, iż ustawa o podatku od towarów i usług, ani przepisy wykonawcze do tejże ustawy nie określają definicji pojęcia „kwota nabycia”. Natomiast określenie co wchodzi w skład kwoty nabycia stanowi kluczową kwestię w niniejszej sprawie.

Należy zatem sięgnąć do definicji zawartych w Dyrektywie Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.).

W art. 312 ww. Dyrektywy zawarte są definicje:

  1. „cena sprzedaży” – która oznacza wszystkie składniki wynagrodzenia uzyskanego lub do uzyskania przez podatnika-pośrednika od nabywcy lub osoby trzeciej, włączając w to subwencje bezpośrednio związane z transakcją, podatki, cła, opłaty i należności oraz koszty dodatkowe, takie jak prowizja, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, którymi podatnik-pośrednik obciąża nabywcę, z wyłączeniem jednak kwot, o których mowa w art. 79;
  2. cena nabycia” – która oznacza wszystkie składniki wynagrodzenia, określonego w pkt 1, uzyskanego lub do uzyskania przez dostawcę od podatnika-pośrednika.

Powyższe regulacje wskazują więc, iż dla potrzeb zastosowania procedury „VAT - marża”, przez kwotę nabycia należy rozumieć wszystko, co stanowi wynagrodzenie, które pierwotny sprzedawca towaru używanego otrzymał od podatnika. Oznacza to, że kwota nabycia to cena, którą podatnik zapłacił dostawcy towaru. Zatem cena ta nie zawiera innych należności (w tym publicznoprawnych) m.in.: podatków, jeżeli zostały one poniesione przez nabywcę towaru, ale nie zostały zapłacone dostawcy.

Podatek akcyzowy stanowi daninę publiczną należną Skarbowi Państwa. Natomiast opłata recyklingowa jest uiszczana na Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska.

Mając na uwadze ww. przepisy (wspólnotowe i krajowe) należy stwierdzić, iż określając podstawę opodatkowania (marżę) w związku ze stosowaniem procedury „VAT - marża” dla dostaw towarów używanych, Zainteresowana winna wyliczyć różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia (zapłaconą pierwotnemu sprzedawcy), pomniejszoną o kwotę podatku od towarów i usług. Natomiast koszty opłacanej akcyzy i recyklingu, nie stanowią należności, które otrzymuje dostawca pojazdu, zatem nie mogą być elementami kwoty nabycia, o której mowa w art. 120 ust. 4 ustawy, a tym samym nie obniżają podstawy opodatkowania.

Reasumując, uiszczony podatek akcyzowy i opłata recyklingowa, poniesione przez Wnioskodawczynię w związku z nabyciem samochodu, nie zostały zapłacone dostawcy, tym samym nie mogą być wliczane do „kwoty nabycia”, o której mowa w art. 120 ust. 4 ustawy.

Wnioskodawczyni we własnym stanowisku wskazała art. 22g ust. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.). Zgodnie z ww. przepisem, za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

Odnosząc się do ww. art. 22g ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy stwierdzić, iż nie znajdzie on zastosowania w przedmiotowej sprawie. Art. 120 ust. 4 ustawy wyraźnie mówi o kwocie nabycia a nie kosztach poniesionych w związku z nabyciem. Ponadto cena nabycia dla potrzeb podatku od towarów i usług została zdefiniowana w wyżej cytowanym art. 312 Dyrektywy, a zatem dla ustalenia wartości ceny nabycia należy posługiwać się uregulowaniami zawartymi w Dyrektywie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanej. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj