Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-1176/09-2/ES
z 1 marca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-1176/09-2/ES
Data
2010.03.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
członek zarządu
uchwały
wspólnota mieszkaniowa
zarząd
zwrot kosztów
źródła przychodu


Istota interpretacji
1. Czy wspólnota mieszkaniowa może zgodnie z prawem podjąć uchwałę o zwrocie kosztów dla członków zarządu nie pobierających wynagrodzeń?
2. Czy zwrot kosztów przyznany przez wspólnotę zarządowi podlega podatkowi dochodowemu?
3. Czy zwrot kosztów członków zarządu wspólnoty obliguje wspólnotę mieszkaniową do składania w urzędzie skarbowym zeznań PIT-8C – („Informacja o przychodach z innych źródeł”).



Wniosek ORD-IN 675 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2009 r. (data wpływu 7 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania należności z tytułu ryczałtowego zwrotu kosztów członkom zarządu wspólnoty – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania należności z tytułu ryczałtowego zwrotu kosztów członkom zarządu wspólnoty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest członkiem zarządu wspólnoty mieszkaniowej. Obowiązki nałożone ustawą zarząd wykonuje społecznie ponieważ nie pobiera wynagrodzenia. Zarządzanie nieruchomością wspólną powierzono licencjonowanemu zarządcy w zawartej umowie.

W 2008 r. uchwałą wspólnoty mieszkaniowej przyznano członkom zarządu tzw. ryczałtowy zwrot kosztów w wysokości 2 200 zł dla każdego członka w skali roku (podobnie w roku 2009).

W lutym 2009 r. księgowa zarządcy przekazała członkom zarządu oraz urzędowi skarbowemu informacje PIT-8C, która obliguje członków zarządu do odprowadzenia od ww. kwot zwrotu kosztów – podatku dochodowego twierdząc, iż jest to zalecenie naczelnika urzędu skarbowego.

Ponadto Zainteresowany wyjaśnił, iż zwrot kosztów, o których mowa powyżej stanowi zwrot wydatków: na dojazdy, rozmowy telefoniczne i inne ponoszone koszty związane z pełnieniem obowiązków członka zarządu wspólnoty mieszkaniowej.

Ponieważ analogiczna sytuacja wystąpi przy rozliczeniu za rok 2009, Wnioskodawca zwraca się z uprzejma prośbą o ustosunkowanie się do wyżej opisanej sprawy i udzielenie jednoznacznej odpowiedzi na niżej postawione pytania.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy wspólnota mieszkaniowa może zgodnie z prawem podjąć uchwałę o zwrocie kosztów dla członków zarządu nie pobierających wynagrodzeń...
  2. Czy zwrot kosztów przyznany przez wspólnotę zarządowi podlega podatkowi dochodowemu...
  3. Czy zwrot kosztów członków zarządu wspólnoty obliguje wspólnotę mieszkaniową do składania w urzędzie skarbowym zeznań PIT-8C – („Informacja o przychodach z innych źródeł”).


Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma żadnych przepisów, które zabraniałyby wspólnotom mieszkaniowym podejmowania uchwał przyznających zwrot kosztów członkom zarządów wspólnot. Stąd też Zainteresowany uważa, że przyznany uchwałą wspólnoty zwrot kosztów jest wolny od podatku dochodowego w myśl art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tak więc, w ocenie Wnioskodawcy zwrot kosztów nie stanowi dodatkowego wynagrodzenia oraz nie powinien obligować wspólnotę do wystawiania i przekazywania do urzędu skarbowego i do członków zarządu zeznań PIT-8C, a tym samym do odprowadzania przez członków zarządu podatku dochodowego co czynione jest dotychczas.

Na wstępie tut. Organ informuje, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 2.

Z kolei w zakresie pytania nr 1 i 3 zostało wydane postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania z dnia 1 marca 2010 r. nr ILPB2/415-899/09-3/ES.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w odniesieniu do pytania nr 2 uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. z 2000 r. Dz. u. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W przepisie art. 10 ust. 1 pkt 2 i 9 powołanej wyżej ustawy wśród źródeł przychodów wymienione zostały: działalność wykonywana osobiście oraz „inne źródła”.

W świetle art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Natomiast stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Cytowany przepis zawiera zatem otwarty katalog przychodów, zaliczonych do przychodów z innych źródeł.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 17 powołanej wyżej ustawy, wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 2 280 zł.

Funkcja jaką pełni Wnioskodawca nie może być uznana za pełnienie obowiązków społecznych i obywatelskich, o którym mowa w cytowanym wyżej art. 13 pkt 5 i art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ nie stanowi realizacji zadań publicznych, lecz polega na prowadzeniu spraw i reprezentowaniu jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej. w związku z powyższym wypłacony członkom zarządu ryczałt nie stanowi przychodu ze źródła, o którym mowa w art. 13 pkt 5 w zw. art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 tej ustawy.

Należy przy tym zastrzec, iż pełnienie obowiązków społecznych i obywatelskich, o którym mowa w cytowanym wyżej art. 13 pkt 5 i art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odnosi się wyłącznie do realizacji zadań publicznych, a nie do czynności związanych z prowadzeniem spraw, zarządzaniem jednostką organizacyjną, nie pracującą dla dobra ogółu społeczeństwa.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Zainteresowany jest członkiem zarządu wspólnoty mieszkaniowej. Obowiązki nałożone ustawą zarząd wykonuje społecznie ponieważ nie pobiera wynagrodzenia. Uchwałą wspólnoty mieszkaniowej przyznano członkom zarządu tzw. ryczałtowy zwrot kosztów obejmujący zwrot wydatków na: dojazdy, rozmowy telefoniczne i inne ponoszone koszty związane z pełnieniem obowiązków członka zarządu. Wnioskodawca poinformował również, iż księgowa zarządcy wspólnoty mieszkaniowej przekazała członkom zarządu oraz urzędowi skarbowemu informacje PIT-8C, które zobowiązują członków zarządu do odprowadzenia od przedmiotowych kwot zwrotu kosztów – podatku dochodowego od osób fizycznych.

Kwoty wypłacone członkowi zarządu w związku z ww. kosztami w żadnym razie nie należy utożsamiać z kosztami stanowiącymi zwrot wydatków, otrzymywanych przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem członek zarządu w rozpatrywanej sprawie nie pełni takich obowiązków.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż zwrot kosztów, który Wnioskodawca otrzymuje od wspólnoty mieszkaniowej stanowi dla Niego przychód z innych źródeł, w myśl art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto, tut. Organ pragnie nadmienić, że dokumenty dołączone przez Wnioskodawcę do wniosku nie podlegają analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj