Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-336/10/MMa
z 2 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/2/415-336/10/MMa
Data
2010.06.02


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
gospodarstwo rolne
sprzedaż


Istota interpretacji
Czy w związku ze sprzedażą gruntu rolnego przysługuje wnioskodawcy prawo do skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2010r. (data wpływu do tut. Biura 15 marca 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży części gospodarstwa rolnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 marca 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży części gospodarstwa rolnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w dniu 06 lutego 2009r. w celu rozszerzenia posiadanego gospodarstwa rolnego o dotychczasowej powierzchni około 3 ha nabył wraz z żoną niezabudowaną działkę o powierzchni 0,9982 ha (rodzaj użytków wg wypisu z rejestru gruntów – grunty orne o powierzchni 0,9201 ha, pastwiska trwałe o powierzchni 0,0781 ha). Na zakup nieruchomości wnioskodawca wraz z żoną zaciągnął kredyt hipoteczny.

Początkowo planowane było wybudowanie na nowym gruncie budynku i zabudowań. Do chwili obecnej wnioskodawca wraz z żoną mieszkał innym miejscu, co utrudnia prowadzenie gospodarstwa rolnego. W związku z powyższym wystąpiono o warunki zabudowy i pozwolenie na budowę. Trudności z pozyskaniem kredytu na planowaną inwestycję oraz utrata zatrudnienia przez żonę wnioskodawcy zmusiły wnioskodawcę do zbycia części gospodarstwa. Sprzedaż przedmiotowej części gospodarstwa rolnego nastąpiła w sierpniu 2009r. a więc przed upływem 5 lat od daty nabycia, za cenę wyższą od ceny nabycia.

Nabywca deklaruje zamiar prowadzenia na zakupionym gruncie gospodarki rolnej, czyli grunt nie straci dotychczasowego przeznaczenia oraz przewiduje również możliwość wykorzystania uzyskanych wcześniej przez wnioskodawcę pozwoleń na budowę, jako że budynek ten wszedłby w skład jego gospodarstwa rolnego.

Nabywca obecnie zamieszkuje z żoną i synem w innej miejscowości. Niemniej jednak wnioskodawca wskazuje, iż widzi on konieczność zamieszkania na terenie planowanego gospodarstwa. Żona nabywcy jest właścicielka gruntu rolnego w sąsiedniej gminie, a łączna powierzchnia znajdującego się w ich posiadaniu gruntu znacznie przekracza powierzchnię 1 ha.

Na potwierdzenie zamiaru prowadzenia gospodarstwa rolnego, w którego skład wejdzie zakupiona od wnioskodawcy ziemia, nabywca przedmiotowego gruntu wystawił stosowne oświadczenie wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku ze sprzedażą gruntu rolnego przysługuje wnioskodawcy prawo do skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości...

Zdaniem wnioskodawcy przychód osiągnięty ze sprzedaży gruntu, który stanowił część gospodarstwa rolnego wnioskodawcy, a który nie utracił charakteru rolnego po tej sprzedaży, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Zwolnienie to wynika z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym, który stanowi że wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane ze sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Na poparcie swojego stanowiska wnioskodawca powołuje:

  • interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w imieniu Ministra Finansów z dnia 16 sierpnia 2008r., Znak: IBPB2/415-593/08/MM,
  • interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w imieniu Ministra Finansów z dnia 16 sierpnia 2008r., Znak: ITPB2/415-820/09/TJ.
  • wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku Sygn. akt II SA/Bk 545/07.

Pojęcie użytków rolnych ma charakter formalny, grunt jest wtedy użytkiem rolnym, gdy figuruje jako taki w ewidencji gruntów. W przepisie art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o ochronie gruntów rolnych lub leśnych ustawodawca przyjął funkcję braku zmiany przeznaczenia gruntu rolnego pod budynkiem mieszkalnym lub innym służącym produkcji rolnej, gdy wchodzą w skład gospodarstwa rolnego.

Wnioskodawca wskazuje, że w przedmiotowym przypadku ewentualne zabudowania mieszkalne będą stanowiły część gospodarstwa rolnego nabywcy. Deklarację taką złożył nabywca w formie oświadczenia. Przyjmując, że obszar gruntów rolnych znajdujących się w posiadaniu nabywcy i jego żony ma powierzchnię przekraczającą wymagany ustawowo 1 ha, jest już gospodarstwem rolnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

-jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca wraz z żoną w celu powiększenia dotychczasowego gospodarstwa rolnego nabył w dniu 06 lutego 2009r. niezabudowaną działkę o powierzchni 0,9982 ha, w skład której wchodziły, według wypisu z rejestru gruntów, grunty orne o powierzchni 0,9201 ha oraz pastwiska trwałe o powierzchni 0,0781 ha. W sierpniu 2009r. wnioskodawca sprzedał część gospodarstwa rolnego. Przedmiotem sprzedaży była działka nabyta w dniu 06 lutego 2009r. Stosownie do powyższego sprzedaży przedmiotowej nieruchomości dokonano przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.

Zgodnie bowiem z art. 30e ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19 % podstawy obliczenia podatku.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ww. ustawy).

Stosownie natomiast do art. 22 ust. 6c ustawy za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Wysokość nakładów o których mowa w ust. 6d ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

Jednakże przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewidują w niektórych sytuacjach zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym. Na mocy bowiem przepisu art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji gospodarstwa rolnego. W celu wyjaśnienia tej kwestii odsyła, zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 4 ww. ustawy, do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2006r. Nr 136, poz. 969 ze zm.). Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej, w tym spółki nie posiadającej osobowości prawnej.

Zastosowanie zwolnienia, o którym mowa powyżej uzależnione zostało od wystąpienia następujących przesłanek:

  1. zbywane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne,
  2. muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,
  3. grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.

Utrata przez grunt charakteru rolnego następuje poprzez wyłączenie tego gruntu z produkcji rolnej, polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania z rolnego na inny i łączącym się ze zmianą jego dotychczasowego przeznaczenia.

Zatem dla oceny czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decydujące znaczenie ma cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją.

Przekształcenie sposobu użytkowania tego gruntu może wynikać już bezpośrednio z aktu notarialnego. Chodzi tu o faktyczną, a nie jedynie prawną utratę charakteru rolnego przez nieruchomość. Okoliczność czy dana nieruchomość w wyniku sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca w lutym 2009r. nabył nieruchomość o powierzchni 0,9982 ha celem powiększenia swojego dotychczasowego gospodarstwa rolnego. Wnioskodawca uzyskał zgodę na budowę na nowozakupionej nieruchomości budynku oraz zabudowań. Z uwagi na utratę przez żonę zatrudnienia wnioskodawca w sierpniu 2009r. sprzedał część gospodarstwa rolnego, na którą składała się nabyta w lutym 2009r. przedmiotowa nieruchomość. Nabywca zapewnił, że nieruchomość ta nie utraci charakteru rolnego i utworzy gospodarstwo rolne. Nie wyklucza również ewentualnej budowy na zakupionym gruncie budynku, który zostałby włączony w skład gospodarstwa rolnego.

Zatem jeżeli w istocie zostaną zachowane wszystkie ww. warunki, przychód uzyskany ze sprzedaży tego rodzaju nieruchomości może korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego. Bezwzględnym i podstawowym warunkiem, od którego zależy w ogóle możliwość odwołania się do art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy jest, aby zbywana nieruchomość stanowiła gospodarstwo rolne lub jego część składową, która w wyniku sprzedaży nie utraciła swojego charakteru i nadal wchodzi w skład nowego lub innego gospodarstwa rolnego.

Tym samym stanowisko wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto informuje się, że w odniesieniu do powołanych przez wnioskodawcę interpretacji Ministra Finansów, tut. Organ informuje, że orzeczenia podatkowe wydawane są w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj