Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/436-225/12/TJ
z 21 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2012 r. (data wpływu 11 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy sprzedaży nieruchomości jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy sprzedaży nieruchomości.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca – Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością – zwany dalej Spółką, będący podmiotem leczniczym w rozumieniu ustawy o działalności leczniczej, wpisanym do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą, prowadzonego przez wojewodę, powstał w wyniku przekształcenia szpitala w spółkę kapitałową w dniu 17 września 2012 r. przez zarząd województwa, działający na podstawie uchwały, w oparciu o przepisy ustawy o działalności leczniczej. Jedynym wspólnikiem Spółki jest województwo, posiadające 100% udziałów. Spółka zamierza zakupić zabudowaną nieruchomość gruntową, na której do chwili obecnej szpital prowadzi działalność leczniczą w oparciu o kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia. Przychody z powyższego kontraktu stanowią około 97% całkowitych przychodów Spółki. Szpital zamierza zakupić tę nieruchomość w celu dalszego prowadzenia działalności leczniczej; w związku z powyższym na nieruchomości tej była, jest i będzie w przyszłości prowadzona działalność lecznicza. Właścicielem przedmiotowej nieruchomości jest Zgromadzenie Sióstr, które na mocy ugody zawartej w dniu 5 listopada 1993 r. przed drugim zespołem orzekającym Komisji Majątkowej, działającej na podstawie ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej z udziałem przedstawiciela wojewody i dyrektora Wydziału Zdrowia Urzędu Wojewódzkiego, z dniem 5 listopada 1993 r. odzyskało prawo własności tej nieruchomości. Na mocy wyżej wymienionej ugody, Zgromadzenie Sióstr oddało przedmiotową nieruchomość w bezpłatne użytkowanie Szpitalowi Miejskiemu na okres 20 lat, tj. do dnia 4 listopada 2013 r. Okres ten został przedłużony do dnia 4 listopada 2023 r., na mocy ugody zawartej w dniu 20 maja 1999 r. W ugodzie Szpital Miejski zobowiązał się zapewnić siostrom należącym do Zgromadzenia bezpłatną opiekę medyczną na prawach osób korzystających z ubezpieczenia społecznego. Ponadto, siostry zamieszkujące Dom Zgromadzenia, uzyskały prawo do korzystania nieodpłatnego z centralnego ogrzewania, zimnej i ciepłej wody oraz urządzeń kanalizacyjnych szpitala. Strony ustaliły także w ugodzie, że szpital kontynuować będzie prowadzenie działalności medycznej na terenie nieruchomości po ustaniu bezpłatnego użytkowania jako misję zakonu oraz szpitala, pełniącego funkcję szpitala ratunkowego.


Wobec powyższego zadano następujące pytanie:


Czy słuszne jest przedstawione stanowisko Wnioskodawcy, iż na podstawie art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nabycie nieruchomości, o której mowa w stanie faktycznym będzie wyłączone od opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, jako czynność cywilnoprawna w sprawach zdrowia?


Zdaniem Wnioskodawcy, czynność prawna polegająca na zakupie określonej wyżej nieruchomości budynkowej, nie jest opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnej jako czynność dokonywana bezpośrednio w sprawach zdrowia.

Zgodnie z zakresem przedmiotowym opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, podatkowi temu podlegają czynności cywilnoprawne, w tym czynności sprzedaży i zamiany rzeczy oraz praw majątkowych. W związku zaś z brzmieniem art. 4 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, obowiązek podatkowy ciąży przy umowie sprzedaży na kupującym.

W art. 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych enumeratywnie wymieniono przypadki wyłączeń z opodatkowania tym podatkiem, wskazujących sytuacje, w których pomimo istnienia stanu faktycznego lub prawnego powodującego powstanie obowiązku uiszczenia podatku, konkretna transakcja nie podlega takiemu obciążeniu. Art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy stanowi, że nie podlegają opodatkowaniu czynności cywilnoprawne w sprawach „nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia". W związku z brzmieniem powyższego przepisu zakres wyłączenia podlega ustaleniu w oparciu o ustawy szczególne (m.in. ustawa o działalności leczniczej, ustawa o zawodach lekarza i lekarza dentysty, ustawa o państwowym ratownictwie medycznym, ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, ustawa o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, ustawa o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży). Czynności w sprawach zdrowia, o których mowa w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych, tożsame są zatem z działaniami służącymi zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz innymi działaniami medycznymi wynikającymi z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania (art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy o działalności leczniczej).

Wnioskodawca jest podmiotem leczniczym w rozumieniu ustawy o działalności leczniczej. Jako użytkownik, wykonuje w nieruchomościach, które zamierza zakupić, działalność leczniczą w rodzaju świadczeń szpitalnych, tj. zgodnie z brzmieniem ustawy o działalności leczniczej, wykonywane całą dobę kompleksowe świadczenia zdrowotne polegające na diagnozowaniu, leczeniu, pielęgnacji i rehabilitacji, które nie mogą być realizowane w ramach innych stacjonarnych i całodobowych świadczeń zdrowotnych lub ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych. Wnioskodawca podkreśla, iż Spółka, na mocy zawartych umów, m.in. umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju leczenie szpitalne, zawartej z oddziałem Narodowego Funduszu Zdrowia, zobowiązana jest do zachowania ciągłości udzielania świadczeń zdrowotnych, w związku z czym również po przejściu własności nieruchomości na Spółkę przedmiot działalności nie ulegnie zmianie.

Wobec powyższego, w ocenie Spółki, uznać należy, że kupno nieruchomości dokonywane jest w celu kontynuacji prowadzenia działalności leczniczej, o której mowa w ustawie o działalności leczniczej, a zatem jest to czynność dokonywana bezpośrednio w sprawach zdrowia, o której mowa w art. 2 pkt 1 f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Z uwagi na to, należy uznać, iż podlega wyłączeniu od opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Ustawa z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności objętych opodatkowaniem. Oznacza to, że opodatkowaniu podlegają wyłącznie czynności enumeratywnie wskazane w art. 1 ust. 1, w tym wymienione w pkt 1 lit. a) umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Stosownie do art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej. W myśl art. 6 ust. 1 pkt 1 przy umowie sprzedaży, podstawę opodatkowania stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, natomiast zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy przy sprzedaży nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym stawka podatku wynosi 2%. Jednocześnie zauważyć należy, że stosownie do art. 4 pkt 1 obowiązek podatkowy ciąży na kupującym

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (Szpital) jest podmiotem leczniczym w rozumieniu ustawy o działalności leczniczej. Obecnie zamierza dokonać zakupu zabudowanej nieruchomości gruntowej, na której do chwili obecnej prowadzi działalność leczniczą, a która jest w Jego posiadaniu na mocy porozumienia zawartego z aktualnymi właścicielami. Nabycie to dokonane zostanie w celu dalszego prowadzenia ww. działalności.

Odnosząc się do tak przedstawionego zagadnienia wyjaśnić należy, że w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziane zostały sytuacje, w których dokonanie czynności co do zasady podlegającej opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych wyłączone jest spod opodatkowania. Sytuacje takie zawarto w art. 2 ustawy, a wśród nich, w pkt 1 lit. f) wymienione zostały czynności cywilnoprawne w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia.

Ponieważ użyte w art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych pojęcie „w sprawach zdrowia” ma charakter ogólny należy przyjąć, że dotyczy on czynności cywilnoprawnych z zakresu spraw regulowanych w odrębnych przepisach, a odnoszących się do kwestii wymienionych w art. 2 pkt 1 lit. f) powołanej ustawy, w tym m.in. z zakresu zdrowia. Przepisy takie znajdują się m.in. w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2011 Nr 112, poz. 654 ze zm.). Z art. 2 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy wynika, iż szpitalem jest przedsiębiorstwo podmiotu leczniczego, w którym podmiot ten wykonuje działalność leczniczą w rodzaju świadczenia szpitalne, natomiast zgodnie z definicją zawartą w pkt 8 tego przepisu przedsiębiorstwo to zespół składników majątkowych, za pomocą którego podmiot leczniczy wykonuje określony rodzaj działalności leczniczej. Artykuł 3 ust. 1 ustawy o działalności leczniczej stanowi natomiast, że działalność lecznicza polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych, jak również, co wynika z ust. 2 tego przepisu, może polegać na promocji zdrowia lub realizacji zadań dydaktycznych i badawczych w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i promocją zdrowia, w tym wdrażaniem nowych technologii medycznych oraz metod leczenia.

Z powyższego wynika więc, że za czynność w sprawie zdrowia, której dokonanie korzysta z wyłączenia przewidzianego w art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, uznać można czynność związaną z szeroko pojętą działalnością leczniczą wykonywaną przez podmiot do tego uprawniony, w tym mającą na celu umożliwienie mu realizację powierzonych zadań z zakresu zdrowia. Pamiętać jednak należy, mając na uwadze fakt, że wszelkie przepisy dotyczące wyłączeń i zwolnień podatkowych, stanowiące odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania, należy interpretować ściśle, że z omawianej preferencji podatkowej korzystać mogą wyłącznie czynności dokonywane bezpośrednio w sprawach zdrowia, a więc takie, których związek z ochroną zdrowia jest bezpośredni.

W rezultacie stwierdzić należy, że nabycie przez Wnioskodawcę – Szpital – nieruchomości, na której była, jest i będzie prowadzona działalność lecznicza (w tym kontynuowana będzie działalność medyczna polegająca na pełnieniu funkcji szpitala ratunkowego), stanowić będzie czynność wyłączoną z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W omawianej sprawie spełnione są bowiem przesłanki uprawniające do skorzystania z preferencji podatkowej przewidzianej w powołanym przepisie, wobec czego na Wnioskodawcy, jako nabywcy nieruchomości nie będzie ciążył więc obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z tego tytułu.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj