Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-375/10/AZ
z 27 kwietnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-375/10/AZ
Data
2010.04.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
czynności opodatkowane
odliczenia
podatek naliczony
prawo do odliczenia
refakturowanie
świadczenie usług


Istota interpretacji
prawo do odliczenia podatku VAT w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu w zakresie w jakim jego przedmiotem jest infrastruktura, która po jego zakończeniu pozostanie własnością Wnioskodawcy; oraz w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu w zakresie w jakim jego przedmiotem jest infrastruktura, która po zakończeniu realizacji projektu zostanie przekazana partnerowi projektu



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2010r. (data wpływu 5 marca 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 marca 2010r. (data wpływu 29 marca 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pod nazwą „Rozbudowa i przebudowa systemu wodno-kanalizacyjnego Gminy S. i P.” jest:

prawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu w zakresie w jakim przedmiotem zrealizowanego projektu jest infrastruktura, która po jego zakończeniu pozostanie własnością Wnioskodawcy;

nieprawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu w zakresie w jakim przedmiotem zrealizowanego projektu jest infrastruktura, która po zakończeniu realizacji projektu zostanie przekazana partnerowi projektu tj. Gminie P..

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pod nazwą „Rozbudowa i przebudowa systemu wodno-kanalizacyjnego Gminy S. i P.”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 marca 2010r. (data wpływu 29 marca 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-375/10/AZ z dnia 16 marca 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina S. – jest zarejestrowana jako podatnik VAT - czynny. Gmina S. - realizuje zadanie pn. „...”. Dla realizacji przedmiotowego zadania Gminy podpisały stosowne porozumienie. Gmina S. - jest Gminą wiodącą. W związku z powyższym Gmina S. - jako Beneficjent aplikuje o dofinansowanie przedmiotowego zadania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007 - 2013, osi priorytetowej 4. Rozwój infrastruktury ochrony środowiska i energetycznej, działania 4.2. Rozwój systemów lokalnej infrastruktury ochrony środowiska i energetycznej.

Przedmiotem projektu jest wybudowanie 91,76 km sieci kanalizacji sanitarnej na terenie miejscowości W., Wó., Z. U., B., Wola B. w Gminie P., Z., W., Pi., Ś., S.-, Z., Ż., K.w Gminie S. - oraz oczyszczalni ścieków w miejscowości Ś. i W. na terenie Gminy S. - . Miejscowości objęte projektem należą do Aglomeracji S.-ustanowionej Rozporządzeniem nr 21/2007 Wojewody Ś. z dnia 22 sierpnia 2007 (Dz. Urz. WŚ nr 160 poz. 2298) i Aglomeracji Ś. ustanowionej Rozporządzeniem nr 20/2007 Wojewody Ś. z dnia 22 sierpnia 2007 (Dz. Urz. WŚ nr 160 poz. 2297).

Koszty kwalifikowane zadania obejmują wydatki na dokumentację projektową, roboty budowlano-montażowe, nadzór autorski, nadzór inspektorski, zatrudnienie, koszty postępowania przetargowego, promocji. Pierwsze koszty związane z realizacją projektu, na dokumentację projektową zostały poniesione w 2008r. Termin zakończenia realizacji projektu przewidziano na 31 grudnia 2012r.

Powstały majątek zostanie przekazany do eksploatacji jednostce zajmującej się gospodarką komunalną - użyczenie.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nie będzie ono dla Gminy źródłem przychodów generujących podatek należny.

W uzupełnieniu do wniosku, pismem z dnia 24 marca 2010r. udzielono dodatkowych wyjaśnień.

Jako nabywca towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu w fakturach zakupu występowała będzie wyłącznie Gmina S. – . Beneficjentem projektu pn. „..." współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach RPO W 2007 - 2013, jest Gmina S. - . Umowy z Wykonawcami zadań wchodzących w zakres projektu są podpisane wyłącznie z Gminą S.

Wytworzone w wyniku realizacji projektu mienie zostanie w części przekazane Gminie P.. W związku z powyższym wytworzone mienie będzie w części własnością Gminy S, w części własnością Gminy P..

Beneficjent przekaże Gminie P. znajdującą się na jej terenie część powstałego mienia. Po dokonaniu odbioru końcowego i rozliczeniu każdego z etapów przedmiotowego projektu Gmina S. - przekaże Gminie P. znajdującą się na jej terenie cześć majątku. Przekazanie nastąpi na podstawie umowy cywilno-prawnej zawartej pomiędzy Gminą S. - , a Gminą P..

Dotychczasowe koszty kwalifikowane na realizację inwestycji związane z wykonaniem dokumentacji projektowej, zatrudnieniem, postępowaniem przetargowym, promocją projektu poniosła w całości Gmina S. - . Następnie Gmina P. przekazała Gminie S. - własne środki finansowe z tytułu wkładu własnego na pokrycie części poniesionych przez Gminę S. - kosztów dotyczących realizacji inwestycji w latach 2008 - 2009. Przekazanie nastąpiło proporcjonalnie do przypadającego na Gminę P. zakresu inwestycji w odniesieniu do dokumentacji projektowej oraz proporcjonalnie do przypadającej na nią wartości inwestycji w odniesieniu do kosztów związanych z obsługą inwestycji - koszty obsługi prawnej podczas przygotowania i realizacji procedur przetargowych dla przedmiotowego projektu.

Przekazanie pozostałych produktów wytworzonych w trakcie realizacji projektu nastąpi proporcjonalnie do zaangażowania finansowego Gminy P..

Umowa o dofinansowanie przedmiotowego projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO W 2007 - 2013 została zawarta 2 marca 2010r. z Beneficjentem - Gminą S.-. Dofinansowanie będzie przekazywane wyłącznie Beneficjentowi na wskazane konto. Środki finansowe będą przekazywane w formie kolejnych zaliczek oraz refundacji poniesionych przez Beneficjenta wydatków kwalifikowanych.

Zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie Beneficjent jest zobowiązany do wydatkowania i rozliczenia zaliczki w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia przekazania zaliczki.

Gmina P. nie otrzyma dofinansowania indywidualnie.

Zgodnie z zawartym porozumieniem, Gminą odpowiedzialną za wdrożenie wspólnego projektu inwestycyjnego, zwaną dalej Gminą Wiodącą ustanowiono Gminę S.-. Za realizację inwestycji odpowiedzialne są obie Gminy Współdziałające, odpowiednio do zakresu robót prowadzonych na ich terenie.

Gmina Wiodąca zobowiązuje się do:

  1. zachowania należytej staranności w działaniach mających na celu podpisanie umowy na finansowanie przedsięwzięcia inwestycyjnego,
  2. przygotowania dokumentacji przetargowej w oparciu o dostarczone przez Gminy Współdziałające materiały, w tym: pozwolenia na budowę, projekty techniczne, umowy z mieszkańcami, wymagane analizy i opracowania studialne,
  3. powołania wspólnej komisji przetargowej, w skład której wejdzie po 2 przedstawicieli z każdej z Gmin,
  4. ogłoszenia przetargów na realizację inwestycji,
  5. odpowiedzialności za realizację przetargu, wyłonienia wykonawcy oraz podpisania z nim stosownej umowy,
  6. dokonania rozliczeń z Wykonawcą,
  7. dokonywania odbiorów częściowych oraz odbioru końcowego we współdziałaniu z Gminą Współdziałającą,
  8. zatrudnienia inspektora nadzoru,
  9. powołania komisji odbiorczej w porozumieniu z gminą, na terenie której wykonano częśćinwestycji, po wykonaniu poszczególnych etapów przedmiotu umowy z Wykonawcąinwestycji oraz po realizacji całości umowy. W skład komisji odbiorczej będzie wchodzić po 2 przedstawicieli z każdej Gmin Współdziałających,
  10. uczestniczenia we wszelkich sporach z wykonawcą w tym sadowych, mogących powstać w wyniku realizacji projektu,
  11. dokonywania rozliczeń z Instytucją Finansującą,
  12. dokonywania rozliczeń z Gminą Współdziałającą.

Gmina P., zwana gminą Współdziałającą zobowiązuje się do pełnej współpracy z Gminą Wiodącą w związku z realizacją projektu, w sposób rzetelny i terminowy.

Gmina Wiodąca zabezpiecza 100% kosztów zadania w załączniku do budżetu Wieloletnie Programy Inwestycyjne w tym:

  • wartość wkładu własnego
  • wartość dofinansowania ze źródeł zewnętrznych.

Gmina Współdziałająca zabezpieczy w swoim budżecie 100% wkładu własnego dla przedmiotowego zadania i przekaże go Gminie Wiodącej jako współfinansowanie w formie dotacji celowej do inwestycji.

W przypadku nie uzyskania przez Gminę Wiodącą zaliczkowania ze środków RPO W 2007 -2013, Gmina Wiodąca zabezpiecza w całości wysokość kosztów będących dofinansowaniem z RPO W.

W przypadku zaciągnięcia przez Gminę wiodącą kredytu na pokrycie dofinansowania ze środków RPO W gminy współdziałające pokryją koszty obsługi kredytu proporcjonalnie do przypadającego na nie zakresu rzeczowego zadania.

Na wniosek Gminy Współdziałającej, Gmina Wiodąca przekaże Gminie Współdziałającej wartość kosztów poniesionych, w latach 2008 - 2009, refundowanych przez RPO W w ramach niniejszego projektu.

Rady Gmin Współdziałających podejmą stosowne uchwały w sprawie zabezpieczenia środków finansowych we własnych budżetach.

Obie Gminy Współdziałające zobowiązują się do:

  1. ponoszenia kosztów związanych z obsługą i realizacją inwestycji, w tym w szczególności wynikających z realizacji umów inwestycyjnych, nadzoru technicznego, kosztów administracyjnych itp.,
  2. podjęcia wszelkich działań pozwalających na realizację projektu na ich terenie, w tym m.in. pozyskanie gruntu pod planowane do realizacji urządzenia kanalizacyjne,
  3. podejmowania działań mających na celu rozwiązywanie problemów w trakcie realizacji inwestycji, w tym zwłaszcza dotyczących protestów, skarg, wniosków mieszkańców. W sytuacji braku możliwości rozwiązania sporu z osobami trzecimi na terenie jednej z Gmin Współdziałających, Gmina ta poniesie odpowiedzialność za szkody lub zobowiązania z tego wynikłe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie może odliczyć podatku VAT. Nie ma podstaw do odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu w zakresie w jakim przedmiotem zrealizowanego projektu jest infrastruktura, która po jego zakończeniu pozostanie własnością Wnioskodawcy;
  • nieprawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu w zakresie w jakim przedmiotem zrealizowanego projektu jest infrastruktura, która po zakończeniu realizacji projektu zostanie przekazana partnerowi projektu tj. Gminie P..

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust.17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W mysl § 13 ust. 1 pkt 11 obowiązującego do dnia 31 grudnia 2009r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższe zwolnienie przewidziane zostało również w § 12 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010r. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Stosownie do art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o samorządzie gminnym, wykonywanie zadań publicznych może być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego. Gminy, związki międzygminne oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego mogą sobie wzajemnie bądź innym jednostkom samorządu terytorialnego udzielać pomocy, w tym pomocy finansowej.

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent). W myśl art. 33 ust. 1, wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Przestawiając opis zaistniałego stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, iż Gmina S. - realizuje zadanie pn. „...”. Dla realizacji przedmiotowego zadania Gminy podpisały stosowne porozumienie. Gmina S. - jest Gminą wiodącą.

Przedmiotem projektu jest wybudowanie 91,76 km sieci kanalizacji sanitarnej na terenie miejscowości W., Wó., Z. U., B., Wola Bi. w Gminie P., Z., W., P., Ś., S.-, Z., Ż., K. w Gminie S. - oraz oczyszczalni ścieków w miejscowości Ś. i W. na terenie Gminy S. Pierwsze koszty związane z realizacją projektu, na dokumentację projektową zostały poniesione w 2008r. Termin zakończenia realizacji projektu przewidziano na 31 grudnia 2012r.

Powstały majątek zostanie przekazany do eksploatacji jednostce zajmującej się gospodarką komunalną - użyczenie.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nie będzie ono dla Gminy źródłem przychodów generujących podatek należny.

W uzupełnieniu do wniosku, pismem z dnia 24 marca 2010r. udzielono dodatkowych wyjaśnień.

Jako nabywca towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu w fakturach zakupu występowała będzie wyłącznie Gmina S. Beneficjentem projektu pn. „..." współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach RPO W 2007 - 2013, jest Gmina S. -. Umowy z Wykonawcami zadań wchodzących w zakres projektu są podpisane wyłącznie z Gminą S.

Wytworzone w wyniku realizacji projektu mienie zostanie w części przekazane Gminie P.. W związku z powyższym wytworzone mienie będzie w części własnością Gminy S, w części własnością Gminy P..

Beneficjent przekaże Gminie P. znajdującą się na jej terenie część powstałego mienia. Po dokonaniu odbioru końcowego i rozliczeniu każdego z etapów przedmiotowego projektu Gmina S. - przekaże Gminie P. znajdującą się na jej terenie cześć majątku. Przekazanie nastąpi na podstawie umowy cywilno-prawnej zawartej pomiędzy Gminą S, a Gminą P..

Dotychczasowe koszty kwalifikowane na realizację inwestycji związane z wykonaniem dokumentacji projektowej, zatrudnieniem, postępowaniem przetargowym, promocją projektu poniosła w całości Gmina S. Następnie Gmina P. przekazała Gminie S. - własne środki finansowe z tytułu wkładu własnego na pokrycie części poniesionych przez Gminę S. - kosztów dotyczących realizacji inwestycji w latach 2008 - 2009. Przekazanie nastąpiło proporcjonalnie do przypadającego na Gminę P. zakresu inwestycji w odniesieniu do dokumentacji projektowej oraz proporcjonalnie do przypadającej na nią wartości inwestycji w odniesieniu do kosztów związanych z obsługą inwestycji - koszty obsługi prawnej podczas przygotowania i realizacji procedur przetargowych dla przedmiotowego projektu.

Przekazanie pozostałych produktów wytworzonych w trakcie realizacji projektu nastąpi proporcjonalnie do zaangażowania finansowego Gminy P..

Umowa o dofinansowanie przedmiotowego projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO W 2007 - 2013 została zawarta 2 marca 2010r. z Beneficjentem - Gminą S. Dofinansowanie będzie przekazywane wyłącznie Beneficjentowi na wskazane konto. Środki finansowe będą przekazywane w formie kolejnych zaliczek oraz refundacji poniesionych przez Beneficjenta wydatków kwalifikowanych.

Gmina P. nie otrzyma dofinansowania indywidualnie.

Gmina Wiodąca zabezpiecza 100% kosztów zadania w załączniku do budżetu Wieloletnie Programy Inwestycyjne w tym:

  • wartość wkładu własnego
  • wartość dofinansowania ze źródeł zewnętrznych.

Gmina Współdziałająca zabezpieczy w swoim budżecie 100% wkładu własnego dla przedmiotowego zadania i przekaże go Gminie Wiodącej jako współfinansowanie w formie dotacji celowej do inwestycji.

W oparciu o tak przedstawiony stan faktyczny w celu udzielenia interpretacji indywidualnej niezbędne staje się rozważenie dwóch sytuacji prawnopodatkowych, które wystąpiły w obrębie jednego projektu i jednego przepisu prawa podatkowego tj. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Odrębnego rozpatrzenia wymaga bowiem możliwość odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu w części zadania polegającego na inwestycji powstałej na terenie Gminy S, odrębnego zaś w części zadania polegającego na inwestycji przekazanej Gminie P..

W odniesieniu do części zadania, której przedmiotem jest budowa sieci kanalizacji sanitarnej i oczyszczalni ścieków na terenie Gminy S, należy zauważyć, iż Gmina S. nie będzie prowadzić działalności opodatkowanej podatkiem VAT, której służyłyby poniesione przez nią wydatki w związku z realizacją zadania.

Wnioskodawca wskazał, iż powstały majątek zostanie przekazany do eksploatacji jednostce zajmującej się gospodarką komunalną na podstawie umowy użyczenia.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nie będzie ono dla Gminy źródłem przychodów generujących podatek należny.

Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie Gmina S.-nie będzie osiągała obrotów opodatkowanych podatkiem VAT z tytułu użytkowania powstałych sieci i oczyszczalni, bowiem zostaną one przekazane w użyczenie jednostce zajmującej się gospodarką komunalną, a więc obroty z tytułu użytkowania sieci będą obrotami tej jednostki.

Należy również zaznaczyć, iż przekazanie wytworzonego w ramach realizacji projektu majątku do prowadzenia działalności jednostce gospodarki komunalnej, na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się także wszelkie nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.

Z powyższego wynika, iż nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzeniem przez podatnika przedsiębiorstwa.

W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych tj. w tym przypadku budowa kanalizacji sanitarnej i oczyszczalni ścieków oraz jej wykorzystanie w celu wykonywania tych zadań, należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że czynność przekazania sieci kanalizacyjnej podmiotowi, który te zadania także będzie wykonywał, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a tym samym niepodlegajacą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie, w części zadania polegającego na budowie sieci kanalizacji sanitarnej i oczyszczalni ścieków, które po zakończeniu realizacji projektu pozostaną częścią mienia komunalnego Gminy S, nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, bowiem nie wystąpi związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał wytworzonej infrastruktury do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, bowiem zarządcą powstałego mienia będzie jednostka gospodarki komunalnej, natomiast przekazanie powstałego majątku w użyczenie nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadania pod nazwą „ ...” jednakże tylko w takiej części w jakiej przedmiotem zrealizowanego projektu jest infrastruktura, która po jego zakończeniu pozostała częścią mienia komunalnego Wnioskodawcy.

Natomiast w kwestii związanej z realizacją części zadania polegającego na budowie sieci kanalizacyjnej, która po zakończeniu realizacji projektu zostanie przekazana Gminie P., partnerowi projektu proporcjonalnie do jego zaangażowania finansowego należy rozważyć czy faktycznie mamy w przedmiotowej sprawie do czynienia z sytuacją, w której dokonane zakupy nie są związane z jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi u Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny


-jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Jednocześnie z treści art. 7 ust. 3 ustawy o VAT wynika, iż nie uznaje się za dostawę towarów (tj. nie podlegają opodatkowaniu) przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Zatem opodatkowaniu podatkiem VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne bądź spełniających warunki do uznania je za prezenty o małej wartości lub próbki. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Należy również zaznaczyć, iż zgodnie z art. 7 ust. 8 ustawy o VAT, w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, uznaje się, że dostawy towarów dokonał każdy z podmiotów biorących udział w tych czynnościach.

Stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Ze świadczeniem usługi mamy do czynienia również w sytuacji gdy podatnik dokonuje czynności działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej. Wówczas przyjmuje się, że dla celów podatku od towarów i usług podatnik sam nabył usługę od faktycznego wykonawcy, a następnie wyświadczył tę usługę.

Stosownie do treści przepisu art. 30 ust. 3 ustawy o VAT, w przypadku, gdy podatnik działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.

Powyższe wynika wprost z przepisu art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, s. 1), (wcześniej art. 6 ust. 4 Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG) (Dz. Urz. WE L 145, s. 1)), zgodnie z którym w przypadku, gdy podatnik działając we własnym imieniu, lecz na rachunek innej osoby, uczestniczy w świadczeniu usług, uznaje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi.

Oznacza to, iż koszty niektórych usług, gdzie odbiorcą jest inny podmiot niż podmiot obciążony przez świadczącego usługę, mogą być w ramach zawartych umów przenoszone na faktycznego odbiorcę. Dotyczy to sytuacji, w której podatnik kupuje usługę, a następnie „w stanie nieprzetworzonym” odsprzedaje ją swojemu kontrahentowi. Podatnik jest traktowany tak, jakby świadczył tę usługę. Świadczenie takich usług powinno zostać opodatkowane podatkiem od towarów i usług według stawki właściwej dla danego rodzaju usługi.

Takie uregulowanie jest konsekwencją przyjęcia zasady, że czynność wykonana we własnym imieniu przez podatnika powoduje dla niego powstanie obowiązku podatkowego.

W omawianej sprawie występuje sytuacja, w której jednostki samorządu terytorialnego wspólnie wykonują na podstawie zawartej umowy, zadanie publiczne określone w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym, obejmujące sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych,

Beneficjentem projektu, czyli podmiotem, na rzecz którego przyznane zostało dofinansowanie, oraz z którym Instytucja Wdrażająca podpisała umowę była Gmina S. Nabywcą wszystkich towarów i usług projektu był Gmina S.

A zatem Gmina S.-była wyłączną stroną umów zawieranych z wykonawcami usług służących realizacji wspólnego dla obu Gmin przedsięwzięcia; konsekwencją tego było wystawianie przez wykonawców faktur VAT, w których jako nabywca usług widnieje tylko Wnioskodawca (Gmina S).

Gmina P. zobowiązała się między innymi do przekazania na rzecz Wnioskodawcy środków finansowych tzw. wkładu własnego. Po zakończeniu projektu część wybudowana na terenie Gminy P. zostanie przekazana przez Wnioskodawcę Gminie P.. Przekazanie produktów projektu Gminie P. nastąpi proporcjonalnie do zaangażowania finansowego Gminy P..

Z powyższego jednoznacznie wynika, iż to Wnioskodawca był bezpośrednim wykonawcą projektu. Wnioskodawca dokonywał wszystkich zakupów związanych z realizacją projektu w imieniu własnym, na swoją rzecz jak i również w imieniu własnym ale na rzecz partnera projektu. Ostatecznie zaś produkty powstałe w wyniku realizacji projektu zostaną w części wykorzystane przez Wnioskodawcę, natomiast w części zostaną przekazane partnerowi projektu, a co bardzo istotne w tej sprawie, przekazanie nastąpi proporcjonalnie do zaangażowania finansowego partnerów. Wnioskodawca spełni tu rolę pośredniczącą pomiędzy właściwym usługodawcą, a rzeczywistym nabywcą tych usług, tj. partnerem projektu. W rezultacie więc ostateczne obciążenie podatkiem spoczywa nie na pierwotnym nabywcy usługi (Wnioskodawcy), lecz na jej rzeczywistym użytkowniku, tj. Gminie P..

W związku z powyższym biorąc pod uwagę cytowane przepisy uznać należy, iż Wnioskodawca, w części dotyczącej inwestycji realizowanej na rzecz Gminy P., działał w imieniu własnym lecz na rzecz innego podmiotu.

W tym miejscu należy zaznaczyć, iż nawiązany w ten sposób stosunek prawny między Gminą S, a Gminą P. będzie stosunkiem cywilnoprawnym, powstał bowiem na podstawie umowy cywilnoprawnej, a nie na skutek np. przekazania przez Wnioskodawcę (Gminę) swoich kompetencji innemu podmiotowi. W omawianej sprawie mimo faktu, iż Wnioskodawca (strona wiodąca projektu – lider) na mocy zawartej umowy wykonuje cały projekt kompleksowo, to niewątpliwie mamy do czynienia ze wspólnym realizowaniem przedsięwzięcia.

W wykonaniu tej umowy nie następuje przekazanie na rzecz jednej gminy, zadań należących do innych gmin, lecz wspólne wykonywanie zadania publicznego polegające na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb ich wspólnot w zakresie stworzonej infrastruktury kanalizacyjnej.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy należy uznać, że mamy do czynienia z dostawą towarów oraz z odpłatnym świadczeniem usług przez Wnioskodawcę na rzecz partnera projektu (Gminy P.).

Za przedmiotowe świadczenia Wnioskodawca otrzymał od Gminy P. wynagrodzenie w postaci wkładu własnego partnera. Korzystającym z wytworzonych w wyniku realizacji projektu, a następnie przekazanych produktów będzie Gmina P.. Nie może więc w omawianej sprawie być mowy o nieodpłatnym przekazaniu towarów zgodnie z art. 7 ust. 2 lub nieodpłatnym świadczeniu usług na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Wnioskodawca działał w przedmiotowej sprawie w imieniu własnym lecz na rachunek innego podmiotu, tj. Gminy Lubaczów.

Zatem koszty zakupu towarów i usług, gdzie odbiorcą jest inny podmiot (w niniejszej sprawie Gmina P. niż podmiot obciążony (Gmina S.– Lider projektu) przez dokonującego dostawy towaru (świadczącego usługę), Wnioskodawca zobowiązany był przenieść na faktycznego odbiorcę (Gminę P.).

W świetle cytowanych powyżej przepisów należy uznać, iż Wnioskodawca występuje w charakterze zarówno nabywcy towarów i usług, jak i dostawcy towarów i usług (dla Gminy P.).

Nabycie w ramach projektu towarów i usług przez Wnioskodawcę winno więc być przedmiotem odsprzedaży towarów i usług dla Gminy P. przy zastosowaniu tej samej stawki co stawka, według której towary i usługi zostały opodatkowane przez dostawcę faktycznie sprzedającego towary lub usługodawcę faktycznie świadczącego te usługi.

Nadmienia się, że zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy obowiązani są wystawić fakturę stwierdzającą dokonanie sprzedaży. W przypadku, o którym mowa wyżej Wnioskodawca powinien wystawić fakturę dla Gminy P.. Wobec powyższego, w świetle powołanych przepisów, czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatne świadczenie usług i zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy winna być udokumentowana fakturą.

Podsumowując, zakupione przez Wnioskodawcę towary i usługi służące do wytworzenia części infrastruktury, która będzie przekazana Gminie P., zostaną wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych, bowiem odsprzedaż towarów i usług jest czynnością opodatkowaną podatkiem VAT.

Zatem w tym przypadku znajdzie zastosowanie przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym na mocy art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu pn. „...” w części w jakiej majątek powstały w wyniku realizacji projektu stanie się własnością Gminy P. (partnera projektu). Jednocześnie jest zobowiązany – jako sprzedający towary i świadczący usługi – do odprowadzenia podatku należnego od tych transakcji.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, dotyczące możliwości odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) naliczonego, zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji projektu w całości lub w części, uznać należy za:

  • prawidłowe w części dotyczącej nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu w zakresie w jakim przedmiotem zrealizowanego projektu jest infrastruktura, która po jego zakończeniu pozostanie własnością Wnioskodawcy,
  • nieprawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu w zakresie w jakim przedmiotem zrealizowanego projektu jest infrastruktura, która po zakończeniu realizacji projektu zostanie przekazana partnerowi projektu tj. Gminie P..

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj