KŚT 700 - Tabor kolejowy naziemny
Klasyfikacja Środków Trwałych | stan prawny 23.11.2024
700
rodzaj
|
Tabor kolejowy naziemny
Rodzaj ten obejmuje: - tabor kolejowy przystosowany do ruchu po naziemnych drogach szynowych, włączając naziemny tabor górskich kolei liniowych, - żurawie kolejowe, pługi odśnieżne oraz urządzenia wagonów towarowych, które stanowią konstrukcyjną całość z podwoziem, na którym są zamontowane. Obiektem taboru kolejowego naziemnego są: - lokomotywy: elektryczne, spalinowe i parowe, - tendry parowozowe, - wagony motorowe oraz wagony doczepne do wagonów motorowych, - jednostki ruchome elektryczne: wagony silnikowe, wagony rozrządcze, wagony doczepne, - wagony osobowe, - wagony towarowe, - wagony techniczne, - drezyny i przyczepy do drezyn (700-7). W skład obiektu naziemnego taboru szynowego naziemnego wchodzi: - stałe oprzyrządowanie, - wyposażenie w narzędzia związane z obsługą taboru w ruchu, - wewnętrzna instalacja wodociągowa, ściekowa, oświetleniowa, ogrzewcza i urządzenia hamulcowe. Rodzaj ten nie obejmujeL - taboru kolejowego podziemnego, sklasyfikowanego w podgrupie 71, - taboru tramwajowego, sklasyfikowanego w podgrupie 72, - lokomotywek i wózków szynowych naziemnych sklasyfikowanych w podgrupie 73, - jednostek taboru kolejowego naziemnego, które uległy częściowemu demontażowi i po adaptacji zmieniły na stale swoje przeznaczenie, sklasyfikowanych zgodnie z ich przeznaczeniem w odpowiednich rodzajach KŚT (np. rodzaj 514 - tabor hutniczy czy rodzaj 574 - maszyny do torowych robót kolejowych), - przenośnych urządzeń wewnętrznych zainstalowanych w wagonach maszyn, urządzeń technicznych, aparatów specjalnych itp, które stanowią samodzielne obiekty, sklasyfikowanych w innych rodzajach KŚT. Stawki VAT: Interpretacje podatkowe: - do KŚT 700 (3) Amortyzacja:
| |||
podgrupa
|
Tabor kolejowy naziemny
| |||
grupa
|
Środki transportu
Grupa ta obejmuje: - kolejowy tabor szynowy naziemny i podziemny o różnej szerokości toru, tramwajowy tabor szynowy, - samochody, autobusy, mikrobusy, trolejbusy, motocykle, ciągniki, naczepy, przyczepy i inne pojazdy mechaniczne - statki i konstrukcje pływajace, - statki powietrzne, - pozostałe środki transportu, np. wózki jezdniowe, poduszkowce. Grupa ta nie obejmuje: - samobieżnych maszyn rolniczych, budowlanych lub przemysłowych, sklasyfikowanych w grupie 5. O zaliczeniu środka transportu do odpowiedniej podgrupy środków trwałych decyduje jego przeznaczenie oraz konstrukcja i wyposażenie. | |||
Zgodnie z prawem, jedynie podatnik ma możliwość, prawo i obowiązek zaklasyfikowania swojej działalności czy produktu do określonego grupowania. GUS wydaje pomocniczo tzw. informacje dotyczące standardów klasyfikacyjnych, jednak to na podatniku ciąży obowiązek odpowiedniego opisania stanu faktycznego. Wadliwie opisany stan faktyczny oznaczać może nieprawidłową interpretację GUS. Ważne, aby już na etapie przygotowywania wniosku do GUS wiedzieć, od jakich okoliczności w danym przypadku zależy klasyfikacja działalnosci czy produktu. Poza tym w razie uzasadnionych wątpliwości można przy pomocy doradcy jeszcze przed złożeniem wniosku do GUS faktycznie dostosować działalność czy produkt do zasad umożliwiajacych stosowanie korzystniejszych symboli statystycznych.
|
KŚT - Objaśnienia
∟1.1. Uwagi ogólne
Klasyfikacja Środków Trwałych (KŚT) jest usystematyzowanym zbiorem obiektów majątku trwałego służącym m.in. do celów ewidencyjnych, ustalaniu stawek odpisów amortyzacyjnych oraz badań statystycznych.
Stawki amortyzacji wartości niematerialnych i prawnych
∟Wartości niematerialne i prawne nie są wykazywane w Klasyfikacji Środków Trwałych (poza prawami spółdzielczymi), w związku z czym ich stawki amortyzacyjne nie są określane przez załącznik do ustawy o PIT, jak to się dzieje w przypadku środków trwałych.