Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-1097/09/BK
z 10 marca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-1097/09/BK
Data
2010.03.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
Agencja Rynku Rolnego
dopłata
fundusz
placówka oświatowa
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dopłat do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych, pochodzących ze środków wspólnotowych i Budżetu Państwa



Wniosek ORD-IN 975 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2009r. (data wpływu do tut. Biura 14 grudnia 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dopłat do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych, pochodzących ze środków wspólnotowych i Budżetu Państwa – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2009r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dopłat do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych, m.in. pochodzących ze środków wspólnotowych i Budżetu Państwa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Firma, którą Wnioskodawczyni prowadzi, realizuje program dostarczania mleka i przetworów mlecznych do placówek oświatowych na terenie Polski. W ramach realizowanych dostaw otrzymuje dopłaty do spożycia mleka i jego przetworów. Celem mechanizmu dopłat jest promowanie spożycia mleka w placówkach oświatowych, a otrzymywane dopłaty muszą mieć wpływ na obniżenie ceny płaconej przez uczniów za mleko i jego przetwory (w szkołach podstawowych mleko białe dostarczane jest nieodpłatnie). Dopłaty realizowane są przez Agencję Ryku Rolnego w ramach unijnego programu Wspólnej Polityki Rolnej.

Otrzymane dopłaty pochodzą z trzech niezależnych źródeł:

  • dopłata unijna ze środków pomocowych Unii Europejskiej,
  • dopłata krajowa pochodząca z budżetu państwa,
  • dodatkowe dofinansowanie ze środków Funduszu Promocji Mleczarstwa.

W celu realizacji zadania, Wnioskodawczyni dokonuje zakupu mleka od okręgowych Spółdzielni Mleczarskich, a następnie sprzedaje je placówkom oświatowym, organizuje jego transport oraz przechowywanie. Sprzedaż mleka odbywa się po cenach nie przekraczających kwot maksymalnych ustalonych w rozporządzeniu Rady Ministrów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymywane przez Wnioskodawczynię dopłaty do spożycia mleka i przetworów mlecznych w ramach dopłat unijnych i dopłat krajowych są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym o osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) zwolnione od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, ze środków bezzwrotnej pomocy, przyznanych na postawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazywanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do udzielania środków bezzwrotnej pomocy (np. Agencję Rynku Rolnego).

Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 1 pkt 47c ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymywane od agencji rządowych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

W związku z powyższym, dochody otrzymywane przez jej firmę z tytułu dopłaty unijnej i krajowej powinny być zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawczyni.

Zauważyć jednocześnie należy, iż stanowisko Wnioskodawczyni w powyższym zakresie jest prawidłowe o ile dopłata do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych, jest dopłatą, o której mowa w art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 11, poz. 65 ze zm.).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, iż w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dopłat do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych, pochodzących z Funduszu Promocji Mleczarstwa wydano odrębną interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj