Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-252/10-6/EWW
z 5 maja 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-252/10-6/EWW
Data
2010.05.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług


Słowa kluczowe
dostawa towarów
miejsce świadczenia usług
paliwo
sprzedaż
świadczenie usług


Istota interpretacji
1. Jaką stawką VAT należy opodatkować sprzedaż paliw ciekłych (oleju napędowego, benzyny) dla klientów z krajów UE i spoza UE (kraje trzecie)?
2. Jaką stawką VAT należy opodatkować sprzedaż usług mycia pojazdów samochodowych dla klientów z krajów UE i spoza UE (kraje trzecie)?



Wniosek ORD-IN 500 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 9 lutego 2010 r. (data wpływu 19 lutego 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 13 kwietnia 2010 r. (data wpływu 14 kwietnia 2010 r.) oraz pismem z dnia 26 kwietnia 2010 r. (data wpływu 28 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe – w zakresie stawki podatku z tytułu sprzedaży paliwa ciekłego,
  • nieprawidłowe – w zakresie stawki podatku z tytułu świadczenia usług mycia samochodów.


  • UZASADNIENIE

    W dniu 19 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku z tytułu sprzedaży paliwa ciekłego oraz świadczenia usług mycia samochodów. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 kwietnia 2010 r. (data wpływu 14 kwietnia 2010 r.) o doprecyzowanie stanu faktycznego i pytania oraz własne stanowisko w sprawie oraz pismem z dnia 26 kwietnia 2010 r. (data wpływu 28 kwietnia 2010 r.) o informacje uzupełniające.

    W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

    Wnioskodawca świadczy usługi pośrednictwa w sprzedaży paliw ciekłych i usług myjni samochodowych dla klientów z Polski, Unii Europejskiej (posiadających numer VAT-UE) i spoza Unii Europejskiej (nieposiadających numeru VAT-UE). Zainteresowany posiada odpowiednie uprawnienia i pozwolenia na świadczenie i sprzedaż tych usług. Jego klienci (z UE i spoza UE: Białoruś, Rosja, Ukraina) dokonują tankowania taboru transportowego i mycia na wskazanych przez niego stacjach i myjniach. Usługi świadczone są na terenie kraju (Polski). Usługi myjni świadczone są przez inny podmiot gospodarczy, który wystawia dla Spółki za wykonane usługi fakturę VAT (w stawce 22%), z wyszczególnieniem dla kogo usługa została wykonana. Ta następnie wystawia fakturę za pośrednictwo w świadczeniu usługi dla każdego klienta. Taka sama sytuacja ma miejsce w przypadku pośrednictwa w sprzedaży paliwa (klienci dokonują tankowań na wskazanych przez Spółkę stacjach paliw).

    W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż:

    1. Dokonuje zakupów paliwa i usług mycia pojazdów od kontrahentów krajowych, które następnie odsprzedaje (refakturuje) kontrahentom zagranicznym z krajów UE i z krajów spoza UE (krajów trzecich).
    2. Nabywa on paliwo i usługi mycia pojazdów we własnym imieniu, a następnie odsprzedaje je innym kontrahentom. Faktury na zakup paliwa i usługi myjni wystawiane są na Wnioskodawcę.
    3. Kontrahenci dokonujący sprzedaży paliwa i usług mycia pojazdów dla Spółki są podatnikami prowadzącymi działalność gospodarczą i zarejestrowanymi dla potrzeb podatku od towarów i usług, mają siedziby w Polsce.
    4. Kontrahenci zagraniczni, na których wystawiane są faktury sprzedaży paliwa i usług mycia pojazdów nie mają stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej (siedziby) w Polsce:
      1. są podmiotami z krajów trzecich (spoza UE) zarejestrowani w II US Warszawa Śródmieście dla potrzeb zwrotu podatku od towarów i usług; siedziba poza granicami Polski;
      2. są podmiotami z krajów trzecich (spoza UE) nie zarejestrowani dla potrzeb zwrotu podatku od towarów i usług; siedziba poza granicami Polski.

    W piśmie z dnia 26 kwietnia 2010 r. Wnioskodawca doprecyzował także, że:

    1. Na otrzymanych i wystawianych fakturach opis jest następujący:
      • paliwo: „PALIWA ON za okres …”,
      • myjnia: „MYCIE SAMOCHODÓW CIĘŻAROWYCH TIR za okres …”.
    2. Nabywcy prowadzą działalność gospodarczą.
    3. Sprzedaż paliw dokonywana jest wyłącznie na terenie Polski.

    W związku z powyższym zadano następujące pytania.

    1. Jaką stawką VAT należy opodatkować sprzedaż paliw ciekłych (oleju napędowego, benzyny) dla klientów z krajów UE i spoza UE (kraje trzecie)...
    2. Jaką stawką VAT należy opodatkować sprzedaż usług mycia pojazdów samochodowych dla klientów z krajów UE i spoza UE (kraje trzecie)...


    Zdaniem Wnioskodawcy:

    Ad. 1

    Dla wszystkich klientów wystawia on fakturę VAT opodatkowując sprzedaż paliw stawką 22%.

    Ad. 2

    Dla wszystkich klientów Zainteresowany wystawia fakturę VAT opodatkowując usługę mycia pojazdów samochodowych stawką 22%, ponieważ miejscem świadczenia tych usług jest miejsce świadczenia usług na terenie Polski, z którymi usługi te są związane.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe – w zakresie stawki podatku z tytułu sprzedaży paliwa ciekłego oraz za nieprawidłowe – w zakresie stawki podatku z tytułu świadczenia usług mycia samochodów.

    Zauważa się, iż Zainteresowany w uzupełnieniu wniosku z dnia 13 kwietnia 2010 r. dokonał modyfikacji pytań oraz przedstawił swoje stanowisko do tych pytań. W interpretacji została przyjęta wersja pytań wynikająca z tego uzupełnienia.

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

    1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
    2. eksport towarów;
    3. import towarów;
    4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
    5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


    W art. 7 ust. 1 ustawy postanowiono, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

    W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

    Działalność gospodarcza - na mocy ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

    Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca dokonuje m.in. zakupów paliwa od kontrahentów krajowych, które następnie odsprzedaje kontrahentom zagranicznym z krajów UE i z krajów spoza UE (krajów trzecich). Klienci Spółki dokonują tankowania taboru transportowego na wskazanych przez nią stacjach paliw, znajdujących się na terytorium kraju. Kontrahenci dokonujący sprzedaży paliwa dla Zainteresowanego, są podatnikami prowadzącymi działalność gospodarczą, zarejestrowanymi dla potrzeb podatku od towarów i usług, z siedzibami w Polsce.

    Wnioskodawca nabywa paliwo do pojazdów we własnym imieniu, a następnie odsprzedaje je innym kontrahentom. Faktury na zakup paliwa wystawiane są na niego.

    Kontrahenci zagraniczni, na których wystawiane są faktury sprzedaży paliwa, prowadzą działalność gospodarczą i nie mają stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej (siedziby) w Polsce. Są m.in. podmiotami z krajów trzecich (spoza UE) zarejestrowanymi w II US Warszawa Śródmieście dla potrzeb zwrotu podatku od towarów i usług, z siedzibą poza granicami Polski oraz podmiotami z krajów trzecich (spoza UE) nie zarejestrowanymi dla potrzeb zwrotu podatku od towarów i usług, z siedzibą poza granicami Polski.

    W przypadku dostawy towarów bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca ich dostawy. Od poprawności określenia miejsca świadczenia przy dostawie towarów zależy, czy podlega ona opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

    Dostawa towarów podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, jeśli spełnione są łącznie następujące warunki:

    • dostawa odbywa się za wynagrodzeniem,
    • jest realizowana na terytorium kraju, bądź traktowana jest jako mająca na nim miejsce,
    • dokonuje jej podatnik VAT występujący w takim charakterze w odniesieniu do danej czynności.

    Stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

    W przedmiotowej sprawie Zainteresowany nabywa paliwo, a następnie na terytorium kraju dokonuje jego sprzedaży na rzecz kontrahentów zagranicznych z krajów UE i z krajów spoza UE (krajów trzecich). Jak wskazał Wnioskodawca, sprzedaż paliw dokonywana jest wyłącznie na terenie Polski.

    Mając na uwadze przytoczone przepisy stwierdzić należy, że miejscem dostawy paliwa i jednocześnie miejscem jego opodatkowania jest terytorium państwa, na terenie którego następuje sprzedaż paliwa, czyli Polska. W przedmiotowej sytuacji mamy bowiem do czynienia z przypadkiem, o którym mowa w art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy - zakupione paliwo nie jest wysyłane ani transportowane do nabywcy.

    Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

    Oprócz stawki podstawowej, dla wybranych grup towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, tj. 7%, 3% i 0% oraz zwolnienia od podatku.

    Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca nie przewidział opodatkowania dostawy paliw ciekłych (oleju napędowego, benzyny) stawkami obniżonymi lub zwolnieniem od podatku. Zatem, w tym przypadku zastosowanie znajdzie art. 41 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym sprzedaż przedmiotowych paliw opodatkowana jest stawką podatku w wysokości 22%.

    Obowiązek wystawiania faktur VAT wynika z przepisu art. 106 ust. 1 ustawy, który stanowi, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

    Reasumując, sprzedaż przez Wnioskodawcę paliw ciekłych (oleju napędowego, benzyny) dla klientów z krajów UE i spoza UE (kraje trzecie) dokonywana na terytorium Polski, podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 22% na terytorium kraju i winna być dokumentowana wystawieniem faktury VAT, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy.

    Zatem, stanowisko Zainteresowanego, zgodnie z którym dla wszystkich klientów wystawia on fakturę VAT opodatkowując sprzedaż paliw stawką 22% - należy uznać za prawidłowe.

    W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

    W złożonym wniosku Zainteresowany wskazał, iż nabywa także od kontrahentów krajowych usługi mycia pojazdów, które następnie odsprzedaje (refakturuje) kontrahentom zagranicznym z krajów UE i z krajów spoza UE (krajów trzecich). Klienci Spółki dokonują mycia taboru transportowego na wskazanych przez nią myjniach. Usługi świadczone są na terytorium kraju. Usługi myjni świadczone są przez inny podmiot gospodarczy, który za świadczoną usługę wystawia dla Wnioskodawcy fakturę VAT (w stawce 22%). Podmioty dokonujące sprzedaży usług mycia pojazdów dla Zainteresowanego, są podatnikami prowadzącymi działalność gospodarczą, zarejestrowanymi dla potrzeb podatku od towarów i usług, z siedzibami w Polsce.

    Wnioskodawca nabywa usługi mycia samochodów we własnym imieniu, a następnie odsprzedaje je innym kontrahentom. Faktury z tego tytułu wystawiane są na niego.

    Kontrahenci zagraniczni, na których Spółka wystawia faktury za usługę mycia prowadzą działalność gospodarczą lecz nie mają stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej (siedziby) w Polsce. Są m.in. podmiotami z krajów trzecich (spoza UE) zarejestrowanymi w II US Warszawa Śródmieście dla potrzeb zwrotu podatku od towarów i usług, z siedzibą poza granicami Polski oraz są podmiotami z krajów trzecich (spoza UE) nie zarejestrowanymi dla potrzeb zwrotu podatku od towarów i usług, z siedzibą poza granicami Polski.

    Celem „refakturowania” jest przeniesienie poniesionych kosztów na podmiot, który z danych usług faktycznie korzystał, pomimo że podmiot refakturujący danej usługi nie wykonał. Oznacza to, że podmiot „refakturujący” daną usługę nabytą we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej traktowany jest najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi. Przerzucenie kosztów na inną firmę, nie może być zatem w żaden inny sposób potraktowane, niż jako świadczenie usługi w tym samym zakresie. „Refaktura” jest więc zwykłą fakturą wystawioną przez podmiot pośredniczący pomiędzy usługodawcą, a rzeczywistym nabywcą usługi.

    Zatem w niniejszym przypadku refakturowanie na kontrahentów z krajów UE i spoza UE (krajów trzecich) usług mycia pojazdów, jest traktowane jako dokumentujące usługi świadczone przez Wnioskodawcę.

    W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dane świadczenie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

    Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

    1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
      1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
      2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
    2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

    Z opisu sprawy wynika, że Zainteresowany świadczy usługi mycia pojazdów na rzecz kontrahentów zagranicznych, prowadzących działalność gospodarczą lecz nie posiadających stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej (siedziby) w Polsce.

    Stwierdzić należy więc, iż usługobiorcami świadczonych przez Wnioskodawcę usług są podatnicy, wykonujący działalność gospodarczą zdefiniowaną w art. 15 ust. 2 ustawy oraz posiadający status podatnika, w myśl art. 28a ustawy.

    W oparciu o art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

    Po dokonaniu analizy informacji zawartych we wniosku stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie wskazane powyżej zastrzeżenia nie mają zastosowania, zatem miejsce świadczenia usług będących przedmiotem pytania, ustalane jest na podstawie zasady ogólnej wyrażonej w art. 28b ust. 1 ustawy.

    Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie, miejscem świadczenia, a tym samym miejscem opodatkowania usług mycia pojazdów świadczonych przez Zainteresowanego są terytoria krajów, w których podatnicy będący usługobiorcami (kraje UE i spoza UE) posiadają siedziby.

    Przepis art. 106 ust. 1 ustawy, stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze (art. 106 ust. 2 ustawy).

    Stosownie do § 25 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), przepisy § 5, 7-21 i 24 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

    Zgodnie z ust. 2 powołanego paragrafu, faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 5, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

    W świetle powyższego należy stwierdzić, iż w przypadku świadczenia przedmiotowych usług, Wnioskodawca jest zobowiązany ich świadczenie udokumentować fakturami VAT wystawionymi na swoich kontrahentów, bez wskazywania na nich stawki oraz kwoty podatku.

    Zatem, stanowisko Zainteresowanego, iż dla wszystkich klientów wystawia on fakturę VAT opodatkowując usługę mycia pojazdów samochodowych stawką 22%, ponieważ miejscem świadczenia tych usług jest terytorium Polski - należy uznać za nieprawidłowe.

    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

    Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



    doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

    Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
    Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

    Reklama

    Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

    czytaj

    O nas

    epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

    czytaj

    Regulamin

    Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

    czytaj