Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-225/10/AŻ
z 21 maja 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-225/10/AŻ
Data
2010.05.21


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Nieograniczony obowiązek podatkowy

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście


Słowa kluczowe
członek zarządu
Niemcy
ograniczony obowiązek podatkowy
wynagrodzenia


Istota interpretacji
1. Czy w świetle przedstawionego zdarzenia osoba fizyczna będąca jedynym wspólnikiem Spółki z o.o., wchodząca w skład Zarządu, jednocześnie pełniąca funkcję Prezesa Spółki będzie podlegać w Polsce w 2010r. i latach następnych ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych?
2. Czy w konsekwencji podlegania ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce wynagrodzenie z tytułu kontraktu menedżerskiego podlegać będzie opodatkowaniu zryczałtowanym 20% podatkiem od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2010r. (data wpływu do tut. Biura - 24 lutego 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu kontraktu menedżerskiego uzyskiwanych przez obcokrajowca będącego niemieckim rezydentem podatkowym wchodzącego w skład Zarządu i jednocześnie pełniącego funkcję Prezesa Spółki mającej siedzibę w Polsce:

  • w części dotyczącej kwalifikacji dochodu z kontraktu menedżerskiego w świetle umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania - jest nieprawidłowe.
  • w części podlegania ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz zastosowania 20% zryczałtowanej stawki podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu kontraktu menedżerskiego uzyskiwanych przez obcokrajowca będącego niemieckim rezydentem podatkowym wchodzącego w skład Zarządu i jednocześnie pełniącego funkcję Prezesa Spółki mającej siedzibę w Polsce.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione m.in. następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca Spółka z o.o. mająca siedzibę w Polsce rozważa możliwość zawarcia umowy - kontraktu menedżerskiego z osobą fizyczną - obywatelem Niemiec, która jest jedynym wspólnikiem wnioskującej Spółki, jednocześnie wchodzi w skład Zarządu i pełni funkcję Prezesa Spółki. Osoba ta wskazuje, iż jej centrum życiowych interesów cały czas znajduje się na terenie Niemiec, gdzie posiada nieruchomość, w której mieszka jej dziecko. W czasie pobytu w Polsce nadal podlegać będzie systemowi ubezpieczeń społecznych w kraju ojczystym tj. w Niemczech. Status podatkowy w Niemczech nie ulegnie zmianie - nadal będzie niemieckim rezydentem podatkowym, co potwierdza uzyskany przez nią certyfikat rezydencji podatkowej w Niemczech.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

  1. Czy w świetle przedstawionego zdarzenia osoba fizyczna będąca jedynym wspólnikiem Spółki z o.o., wchodząca w skład Zarządu, jednocześnie pełniąca funkcję Prezesa Spółki będzie podlegać w Polsce w 2010r. i latach następnych ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych...
  2. Czy w konsekwencji podlegania ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce wynagrodzenie z tytułu kontraktu menedżerskiego podlegać będzie opodatkowaniu zryczałtowanym 20% podatkiem od osób fizycznych...

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż dochód z tytułu wynagrodzenia na podstawie umowy - kontraktu menedżerskiego, otrzymany przez osobę fizyczną podlegającą ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, będzie opodatkowany 20% zryczałtowaną stawką podatku dochodowego od osób fizycznych. Wnioskodawca wskazał, iż osoba fizyczna, z którą ma zamiar podpisać umowę - kontrakt menedżerski w 2010r. i latach następnych nie będzie posiadać w Polsce miejsca zamieszkania. Oznacza to, że zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będzie podlegać w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Ponieważ, zgodnie z powyższą argumentacją, osoba ta będzie posiadała ograniczony obowiązek podatkowy w Polsce, będzie jej przysługiwać prawo do opodatkowania przychodów z tytułu umowy - kontraktu menedżerskiego zgodnie z 20% stawką. Stosownie do art. 13 pkt 9 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 2 ww ustawy, przychodami z działalności wykonywanej osobiście są m.in. przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich. Ponadto, zgodnie z art. 29 pkt 1 ww. ustawy, w przypadku osób podlegających ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, dochód taki podlega 20% zryczałtowanemu podatkowi, o ile umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi inaczej. Zgodnie z art. 16 ust. 2 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania uposażenia, płace i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu pełnienia obowiązków pełnomocnika spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska wnioskodawcy w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu kontraktu menedżerskiego uzyskiwanych przez obcokrajowca będącego niemieckim rezydentem podatkowym wchodzącego w skład Zarządu i jednocześnie pełniącego funkcję Prezesa Spółki mającej siedzibę w Polsce. W pozostałym zakresie wniosku sprawa została rozstrzygnięta odrębnymi interpretacjami - Znak: IBPB II/1/415-226/10/AŻ oraz IBPB II/1/415-227/10/AŻ.

Stosownie do treści art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Jak stanowi art. 3 ust. 1a cyt. wyżej ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Natomiast zgodnie z art. 3 ust. 2a ww. ustawy osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do treści art. 3 ust. 2b pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się w szczególności dochody (przychody) z działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia.

Powołane przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a powołanej wyżej ustawy).

Jako, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym dochody na terytorium Polski będzie uzyskiwał rezydent niemiecki, to zastosowanie będzie miała umowa z dnia 14 maja 2003r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005r. Nr 12, poz. 90).

Zgodnie z art. 4 ust. 1 tejże umowy określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" oznacza osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, miejsce zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze i obejmuje również to Państwo, każdą jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny. Jednakże określenie to nie obejmuje osób, które podlegają opodatkowaniu w tym Państwie, w zakresie dochodu osiąganego tylko ze źródeł w tym Państwie lub z tytułu majątku położonego w tym Państwie.

Definicja „osoby mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie” odnosi się zatem bezpośrednio do określenia „miejsca zamieszkania” przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę do nieograniczonego obowiązku podatkowego.

Jak stanowi art. 3 ust. 1a cyt. wyżej ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Stosownie do treści art. 16 ust. 1 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisaną w Berlinie – wynagrodzenie członków rady nadzorczej lub zarządu i inne podobne płatności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się państwie otrzymuje z tytułu członkostwa w radzie nadzorczej lub zarządzie spółki, mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

W myśl art. 16 ust. 2 umowy uposażenia, płace i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu pełnienia obowiązków pełnomocnika spółki, mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Z kolei w myśl art. 14 umowy dochód, który osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z wykonywanego wolnego zawodu albo z innej działalności o samodzielnym charakterze, podlega opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że osoba ta dysponuje stałą placówką w drugim Umawiającym się Państwie, w celu wykonywania swej działalności. Jeżeli dysponuje ona taką stałą placówką, wówczas dochód może być opodatkowany w drugim Państwie, jednak tylko w takim zakresie, w jakim może być przypisany tej stałej placówce.

Określenie "wolny zawód" obejmuje w szczególności samodzielnie wykonywaną działalność naukową, literacką, artystyczną, wychowawczą lub edukacyjną, jak również samodzielnie wykonywaną działalność lekarzy, adwokatów i radców prawnych, inżynierów, architektów, dentystów, doradców podatkowych i biegłych rewidentów (art. 14 ust. 2 umowy).

W myśl art. 3 ust. 2 umowy przy stosowaniu niniejszej umowy przez Umawiające się Państwo, jeżeli z kontekstu nie wynika inaczej, każde określenie, które nie zostało w niej zdefiniowane, będzie miało takie znaczenie, jakie przyjmuje się w danym czasie zgodnie z prawem tego Państwa w zakresie podatków, do których ma zastosowanie niniejsza umowa, przy czym znaczenie wynikające ze stosowanego ustawodawstwa podatkowego tego Państwa będzie miało pierwszeństwo przed znaczeniem nadanym określeniu przez inne przepisy prawne tego Państwa.

W myśl ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych usługi obejmujące kontrakty menedżerskie kwalifikowane są do źródła przychodu, o którym mowa w art. 13 ust. 9 ustawy.

Zgodnie bowiem z przepisem art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej, z wyjątkiem przychodów o których mowa w pkt 7. W myśl art. 13 pkt 7 ww. ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powołania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Z opisu zdarzenia przedstawionego we wniosku wynika, iż obywatel Niemiec wchodzi w skład Zarządu pełniąc jednocześnie funkcję Prezesa. Rozważana jest również możliwość zawarcia z nim kontraktu menedżerskiego. Powyższy opis wskazuje, iż obywatel Niemiec niezależnie od uzyskiwania przychodu z tytułu wykonywania funkcji Prezesa Zarządu będzie uzyskiwał przychód również z tytułu kontraktu menedżerskiego. Jeżeli zatem czynności związane z wykonywaniem kontraktu menedżerskiego nie będą obejmowały czynności przypisanych członkowi Zarządu (z tytułu pełnienia w nim określonych funkcji) – a na to wskazuje przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, z którego wynika, że rezydent niemiecki, który już wchodzi w skład Zarządu, będzie jeszcze wykonywał w przyszłości zadania na podstawie kontraktu menedżerskiego – to przychód z tytułu kontraktu menedżerskiego należy zakwalifikować do źródła, o którym mowa w art. 13 pkt 9 ustawy. Przy czym należy zaznaczyć, iż możliwa jest również sytuacja, że funkcja członka Zarządu pełniona jest w ramach kontraktu menedżerskiego – wówczas przychód należy kwalifikować w oparciu o art. 13 ust. 7 ustawy. Nie zmienia to faktu, iż zarówno wykonywanie usług w ramach kontraktu menedżerskiego, jak i pełnienie funkcji członka zarządu mieści się w tzw. działalności wykonywanej osobiście. Działalność taka wykonywana jest często w ramach tzw. wolnych zawodów. Art. 14 cyt. umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania dotyczy właśnie dochodów osiąganych w związku z wykonywaniem wolnych zawodów. Co prawda w ust. 2 wskazanego przepisu nie zostały literalnie wymienione kontrakty menedżerskie niemniej jednak przywołane wyliczenie wolnych zawodów nie stanowi katalogu zamkniętego. Wskazana zatem we wniosku umowa kontraktu menedżerskiego (pod warunkiem, że kontrakt nie będzie ściśle związany z wykonywaniem funkcji Prezesa Zarządu – będą to dwie odrębne funkcje) powinna być zakwalifikowana w oparciu o art. 13 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 14 ww. umowy. Podkreślić bowiem należy, iż kwalifikacji danego dochodu w świetle umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dokonuje się co do zasady według państwa źródła, w którym te dochody są uzyskiwane. Jak wyżej wskazano, w świetle wewnętrznych uregulowań podatkowych obowiązujących w Polsce – dochody z kontraktów menedżerskich zalicza się do działalności wykonywanej osobiście czyli do tzw. wolnych zawodów. Takiej samej kwalifikacji należało zatem dokonać w świetle uregulowań przywołanej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Wskazana zatem przez wnioskodawcę kwalifikacja w oparciu o art. 16 ust. 2 umowy nie znajdzie w przedstawionym zdarzeniu zastosowania.

W tym zakresie stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

W przypadku dochodów zaliczonych zgodnie z art. 14 ust. 1 umowy do tzw. wolnych zawodów, dochody te mogą być opodatkowane w państwie, w którym działalność jest wykonywana w takim zakresie, w jakim mogą być przypisane stałej placówce. Faktyczne miejsce świadczenia usług nie ma zatem znaczenia przy ustalaniu wysokości dochodu opodatkowanego w Polsce. Dochód uzyskiwany przez rezydenta innego państwa na podstawie kontraktów menedżerskich podlega zatem opodatkowaniu w Polsce w takim zakresie w jakim dochód z działalności przez niego wykonywanej może być przypisany stałej placówce. Z opisu zdarzenia przedstawionego we wniosku wynika, iż spółka, z którą obcokrajowiec zawrze kontrakt menedżerski ma siedzibę w Polsce. Usługi jakie będzie świadczył w sposób stały i powtarzalny będą dotyczyły właśnie tejże Spółki, co oznacza, iż siedzibą firmy będzie jego stała placówka w Polsce, w rozumieniu art. 14 ust. 1 powołanej umowy. Tym samym wynagrodzenie osoby mającej miejsce zamieszkania w Niemczech z tytułu wykonywania usług w ramach kontraktu menedżerskiego w spółce mającej siedzibę w Polsce będzie opodatkowane w Polsce.

W Polsce dochód ten podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Polski przychodów przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a ustawy, z działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 6-9 oraz z odsetek, z praw autorskich lub z praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, handlowego lub naukowego, w tym także środka transportu, oraz za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how) - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20 % przychodu;

W myśl art. 29 ust. 2 cytowanej ustawy przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

Zatem w myśl powołanych przepisów do przychodów otrzymywanych przez nierezydenta polskiego wykonującego usługi w ramach kontraktu menedżerskiego płatnik stosuje stawkę podatku wynikającą z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub nie pobiera podatku zgodnie z taką umową, jeżeli podatnik przedstawi certyfikat rezydencji potwierdzający jego miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w innym kraju.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym postanowienia stosownej umowy wskazują na opodatkowanie rzeczonego przychodu w Polsce.

Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane powyżej przepisy, należy stwierdzić, iż obywatel Niemiec, z którym wnioskodawca zamierza podpisać umowę – kontrakt menedżerski, podlegać będzie w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Jego wynagrodzenie z tego tytułu opodatkowane będzie zryczałtowanym 20% podatkiem stosownie do art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W tym zakresie stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj