Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-75/10-4/MM
z 20 kwietnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-75/10-4/MM
Data
2010.04.20


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
budynek
najem
nieruchomości
pierwsze zasiedlenie
umowa najmu
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Czy dostawa budynku produkcyjno - magazynowo-biurowego przy ul. C oraz ul. Z w L wchodzącego do masy upadłości Wnioskodawcy w upadłości likwidacyjnej w L jest zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zmianami)?



Wniosek ORD-IN 303 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 09.02.2010r. (data wpływu 15.02.2010r.), uzupełnione pismem z dnia 24.02.2010r. (data wpływu 01.03.2010r.) oraz pismem z dnia 15.03.2010r. (data wpływu 16.03.2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dostawy budynku wraz z gruntem – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15.02.2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dostawy budynku wraz z gruntem. Przedmiotowy wniosek zawierał braki formalne oraz braki w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym. W związku z czym tut. Organ podatkowy pismem z dnia 18.02.2010r. znak IPPP2/443-75/10-2/MM oraz pismem z dnia 03.03.2010r. znak IPPP2/443-75/10-3/MM wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o powyższe braki. Wniosek został uzupełniony w terminach prawidłowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Podatnik jest właścicielem budynku produkcyjno – magazynowo - biurowego przy ul. C oraz przy ul. Z w L. Budynek został wybudowany w trzech etapach: I etap - w latach 1993-94; II etap w latach 1996- 98; III etap w latach 2002-2004. W następstwie realizacji inwestycji budynek stanowi jedną funkcjonalno - użytkową i konstrukcyjną całość. Realizacja inwestycji w etapie II i III stanowiła wydatki (modernizację) budynku wybudowanego w etapie I. Zakres i rozmiar ulepszenia (modernizacji) każdego z etapów inwestycji przekraczały 30% wartości początkowej budynku już istniejącego (wybudowanego). Przy realizacji inwestycji w etapie II i III, podatnikowi przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Podatnik z tego prawa korzystał. W marcu 2009r. ogłoszono upadłość podatnika obejmującą likwidację jego majątku. Budynek wraz z budowlami i gruntem przeznaczony jest do sprzedaży. Potencjalni nabywcy twierdzą, że dostawa budynku jest zwolniona z podatku VAT, gdyż od daty zakończenia inwestycji upłynęło więcej niż dwa lata.

W uzupełnieniu do przedmiotowego wniosku Wnioskodawca wskazał, co następuje:

  • Budynek produkcyjno - magazynowo - biurowy wchodzący do masy upadłości (zwany dalej budynkiem) posiada powierzchnię 5.139,56 m². Z uwagi na jego specyfikę nigdy nie był w całości oddany w najem, dzierżawę lub inną umowę o podobnych charakterze.
  • W różnych okresach czasu - po zaprzestaniu działalności produkcyjnej przez podatnika - przedmiotem umów najmu były tylko niektóre jego części.
  • Najdłuższy nieprzerwany najem lokali użytkowych w budynku wynosi 3 lata, 5 miesięcy i trwa nadal (data zawarcia umowy najmu – 10.11.2006r.). Powierzchnia wynajęta tego lokalu (magazynu) stanowi 29,98% w stosunku do całkowitej powierzchni użytkowej budynku.
  • Pozostałe umowy najmu w budynku zajmują 37,66% w stosunku do całkowitej powierzchni budynku i trwają: od 1 roku 9 miesięcy do 1 miesiąca (pozycje 2-3, 5-8 oraz 10-15 wykazu stanowiącego załącznik do uzupełnienia do wniosku).
  • Ponadto umowa najmu lokalu użytkowego wykazanego w pozycji 4 wykazu stanowiącego załącznik do uzupełnienia do wniosku trwała od 07.02.2008r. do 30.11.2009r., a lokalu użytkowego wykazanego w pozycji 9 od 22.07.2009r. do 01.01.2010r.

Podatnik podnosi, że budynek produkcyjno- magazynowo - biurowy stanowi jedną funkcjonalną całość i brak jest możliwości technicznych i organizacyjnych do jego podziału poprzez wyodrębnienie części budynku, który byłby sprzedany z podatkiem VAT oraz tę część, która od przedmiotowego podatku byłaby zwolniona.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dostawa budynku produkcyjno - magazynowo-biurowego przy ul. C oraz ul. Z w L wchodzącego do masy upadłości Wnioskodawcy w upadłości likwidacyjnej w L jest zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zmianami)...

Zdaniem Wnioskodawcy,

Dostawa budynku produkcyjno – magazynowo - biurowego przy ul. C i oraz ul. Z w L wchodzącego do masy upadłości Wnioskodawcy w upadłości likwidacyjnej w L nie korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust.1 pkt 10 lub art. 43 ust.1 pkt 10a ustawy z dnia 11.03.2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zmianami).

Dostawa przedmiotowego budynku wraz z gruntem jest opodatkowana podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Towarami, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Co do zasady stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przy czym ustawodawca od powyższej zasady ustanowił szereg wyjątków, a jedną z nich jest zwolnienie od podatku (art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o VAT) dostawy budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata;

oraz dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa powyżej, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Przy czym warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a ustawy o VAT). Stosownie do treści art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy o VAT, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

W tym miejscu należy zauważyć, że zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższych przepisów wynika, iż dostawa nieruchomości, co do zasady, korzysta ze zwolnienia z podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły co najmniej dwa lata.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest właścicielem budynku produkcyjno – magazynowo - biurowego przy ul. C oraz przy ul. X w L. Budynek został wybudowany w trzech etapach: I etap - w latach 1993-94; II etap w latach 1996- 98; III etap w latach 2002-2004. W następstwie realizacji inwestycji budynek stanowi jedną funkcjonalno - użytkową i konstrukcyjną całość. Realizacja inwestycji w etapie II i III stanowiła wydatki (modernizację) budynku wybudowanego w etapie I. Zakres i rozmiar ulepszenia (modernizacji) każdego z etapów inwestycji przekraczały 30% wartości początkowej budynku już istniejącego (wybudowanego). Przy realizacji inwestycji w etapie II i III, podatnikowi przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Podatnik z tego prawa korzystał. W marcu 2009r ogłoszono upadłość podatnika obejmującą likwidację jego majątku. Budynek wraz z budowlami i gruntem przeznaczony jest do sprzedaży. W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż w różnych okresach czasu - po zaprzestaniu działalności produkcyjnej przez Podatnika - przedmiotem umów najmu były tylko niektóre części nieruchomości będącej przedmiotem obecnej sprzedaży. Wśród lokali użytkowych będących przedmiotem najmu tylko niektóre z nich przekraczają okres dwóch lat. Najdłuższy nieprzerwany najem lokalu użytkowego budynku wynosi 3 lata, 5 miesięcy i trwa nadal (data zawarcia umowy najmu – 10.11.2006r.). W stosunku do dwóch lokali użytkowych wygasł stosunek najmu (trwał od 07.02.2008r. do 30.11.2009r. – poz. nr 4 wykazu stanowiącego załącznik do uzupełnienia do wniosku , a także od 22.07.2009r. do 01.01.2010r. – poz. nr 9 wykazu). Pozostałe umowy najmu w budynku zajmują 37,66% w stosunku do całkowitej powierzchni budynku i trwają: od 1 roku 9 miesięcy do 1 miesiąca (pozycje 2-3, 5-8 oraz 10-15 wykazu). Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do tego czy dostawa przedmiotowego budynku korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.

Poddając konfrontacji zaprezentowaną we wniosku treść zdarzenia przyszłego z powołanymi przepisami prawa podatkowego należy stwierdzić, że stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe. Kluczową rolę w rozwiązaniu przedstawionego we wniosku problemu odgrywa przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. Aby stwierdzić, czy przedmiotowa nieruchomość będzie korzystała ze zwolnienia z podatku VAT w pierwszej kolejności ustalić należy kiedy miało miejsce pierwsze zasiedlenie oraz jaki okres upłynął od niego do momentu dokonania dostawy nieruchomości. W tym celu należy odwołać się do brzmienia art. 2 pkt 14 lit. b ustawy o VAT, zgodnie z którym przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu użytkownikowi budynków, budowli lub ich części po ich ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej. Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego w przedmiotowym wniosku wynika, że w stosunku do tej nieruchomości Wnioskodawca ponosił wydatki na ulepszenie przekraczające 30% wartości początkowej, a także że integralna część tej nieruchomości – lokale użytkowe są przedmiotem umów najmu. Zatem z chwilą zawarcia przedmiotowych umów najmu nastąpiło pierwsze zasiedlenie tych obiektów, bowiem nastąpiło oddanie ich do użytkowania, w wykonaniu czynności opodatkowanych, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi tych lokali.

Wobec powyższych konkluzji stwierdzić należy, że w stosunku do dwóch lokali (poz. nr 1 wykazu – data zawarcia umowy najmu 10.11.2006r. oraz poz. 4 wykazu – data zawarcia umowy najmu 07.02.2008r.) będzie miało miejsce zastosowanie zwolnienie z podatku VAT, gdyż pomiędzy pierwszym zasiedleniem tych lokali (odpowiednio listopad 2006r. oraz luty 2008r.), a przewidywaną dostawą tych lokali upłynął okres dłuższy niż dwa lata. Natomiast dla dostawy pozostałych lokali użytkowych nieruchomości, które są (lub były) przedmiotem umów najmu zastosowania znajdzie 22% stawka podatku VAT, gdyż pomiędzy pierwszym zasiedleniem (zawarciem umów najmu) a dostawą nie upłynął okres dwóch lat. Nie znajdzie również zastosowania przepis art. 43 ust. 1 pkt 10a, bowiem Wnioskodawcy w stosunku do tych lokali przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a także z uwagi na fakt, iż ponosił wydatki na ich ulepszenie przekraczające 30% wartości początkowej tych lokali. Odnosząc się do kwestii opodatkowania pozostałej części nieruchomości (która nie była przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze) należy stwierdzić, iż jej dostawa będzie podlegać opodatkowaniu stawką podstawową w wysokości 22%, bowiem będzie to dostawa dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, która jest wyłączona ze zwolnienia z podatku VAT. Podobnie jak w stosunku do tej części nieruchomości, która była przedmiotem umów najmu, nie znajdzie zastosowania przepis art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT. Końcowo tut. Organ podatkowy stwierdza, że Wnioskodawca ma prawo zrezygnować ze zwolnienia lokali użytkowych wykazanych w pozycji nr 1 oraz 4 wykazu pod warunkiem spełnienia przesłanek przewidzianych w art. 43 ust. 10 i 11 ustawy o VAT.

Tym samym należy stwierdzić, że stanowisko Wnioskodawcy odnośnie tak przedstawionego zdarzenia przyszłego należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj