Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB3/423-996/09-5/PD
Data
2010.03.30
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Sprzedaż nieruchomosci i praw majątkowych
Słowa kluczowe
aport
faktura VAT
podatek należny
spółka komandytowo-akcyjna
Istota interpretacji
przychód Wnioskodawcy z tytułu otrzymania kwoty podatku VAT należnego w związku z wniesieniem przez niego wkładu niepieniężnego do Spółki Komandytowo-Akcyjnej
Wniosek ORD-IN
2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2009 r. (data wpływu 30 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodu Wnioskodawcy z tytułu otrzymania kwoty podatku VAT należnego w związku z wniesieniem przez niego wkładu niepieniężnego do Spółki Komandytowo-Akcyjnej – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od prawnych w zakresie przychodu Wnioskodawcy z tytułu otrzymania kwoty podatku VAT należnego w związku z wniesieniem przez niego wkładu niepieniężnego do Spółki Komandytowo-Akcyjnej.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie projektowania produkcji urządzeń łączności, automatyki i aparatury diagnostycznej wraz z oprogramowaniem oraz projektuje systemy łączności, teletransmisyjne i teleinformatyczne, Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: „CIT”) i podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”). Udziałowcami Wnioskodawcy są cztery osoby fizyczne, będące polskimi rezydentami podatkowymi (dalej: „Udziałowcy”). W trakcie swojej wieloletniej działalności, Wnioskodawca nabył grunty wraz ze starymi budynkami, dokonał ich rozbiórki i wybudował na gruntach dwa budynki biurowe. Obydwie inwestycje zostały sfinansowane ze środków własnych Wnioskodawcy. Jeden z budynków wykorzystywany jest jako siedziba Wnioskodawcy, a drugi budynek biurowy będzie przeznaczony na wynajem. Co istotne, wnoszone aportem budynki nie były nigdy wcześniej wynajmowane w całości lub części oraz nie miała także miejsca sprzedaż lokali w tych budynkach), Wnioskodawca skorzystał także z prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z budową tych budynków. W związku z tym, że przedmiot działalności Wnioskodawcy koncentruje się na działalności telekomunikacyjnej i teleinformatycznej, Wnioskodawca zamierza przeprowadzić restrukturyzację i dokonać wydzielenia budynków biurowych do odrębnej spółki, która będzie zajmowała się najmem nieruchomości. Na skutek tej decyzji, Wnioskodawca wraz z jego udziałowcami zamierza założyć spółkę osobową (najprawdopodobniej spółkę komandytowo-akcyjną - dalej: „Spółka Komandytowo-Akcyjna” lub „SKA”). Następnie swój udział w spółce osobowej Wnioskodawca zamierza pokryć wkładem niepieniężnym w postaci budynków biurowych. Wartość budynków biurowych wskazana w umowie Spółki Komandytowo-Akcyjnej będzie równa ich wartości rynkowej (według wyceny rzeczoznawcy, która to „wartość rynkowa” zgodnie z zasadami obowiązującymi rzeczoznawców jest wartością netto w rozumieniu przepisów podatkowych; rzeczoznawca w swojej wycenie podkreśla, że „wartość rynkowa” przez niego wskazana nie zawiera podatku VAT) na dzień wniesienia wkładu. Pozostali akcjonariusze Spółki Komandytowo-Akcyjnej wniosą środki pieniężne tytułem wkładu. Wnoszone przez Wnioskodawcę budynki biurowe nie będą stanowić przedsiębiorstwa, ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Wskutek pierwszego etapu restrukturyzacji, budynki biurowe staną się własnością Spółki Komandytowo-Akcyjnej, w której akcjonariuszami będą Wnioskodawca i Udziałowcy Wnioskodawcy. W celu uproszczenia struktury grupy rozważany jest drugi etap restrukturyzacji, w ramach którego akcje Wnioskodawcy w Spółce Komandytowo-Akcyjnej zostaną umorzone bez wynagrodzenia. Wskutek tej operacji Wnioskodawca przestanie być akcjonariuszem Spółki Komandytowo-Akcyjnej, natomiast jej akcjonariuszami pozostaną wyłącznie Udziałowcy Wnioskodawcy. Efektem drugiego etapu restrukturyzacji będzie struktura, w której Udziałowcy będą posiadali bezpośrednie udziały kapitałowe zarówno w Wnioskodawcy, jak również w Spółce Komandytowo-Akcyjnej (tj. Wnioskodawca i Spółka Komandytowo-Akcyjna będą „spółkami siostrami”).
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
- Czy w świetle przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa o CIT”), wniesienie przez Wnioskodawcę wkładu niepieniężnego w postaci budynków biurowych do Spółki Komandytowo-Akcyjnej, nie spowoduje u Wnioskodawcy powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych...
- Czy wartość początkowa budynków biurowych, od której dokonywane są odpisy amortyzacyjne, jest równa wartości tych budynków określonych przez akcjonariusza na dzień wniesienia wkładu, jednak nie wyższej od ich wartości rynkowej...
- W przypadku realizacji etapu drugiego restrukturyzacji, czy umorzenie akcji Wnioskodawcy w Spółce Komandytowo-Akcyjnej bez wynagrodzenia będzie skutkowało powstaniem przychodu podatkowego dla Wnioskodawcy...
- Czy wniesienie aportem budynków biurowych stanowi dostawę towarów w rozumieniu Art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: „ustawa o VAT”), podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT...
- Czy kwota podatku VAT należnego, wynikająca z faktury VAT wystawionej w związku z dokonaniem aportu przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki Komandytowo-Akcyjnej, a wpłacona przez Spółkę Komandytowo-Akcyjną na rzecz Wnioskodawcy nie będzie stanowiła dla Wnioskodawcy przychodu w rozumieniu przepisów o CIT...
Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytania nr 5. W przedmiocie pytania nr 1, nr 2, nr 3 oraz nr 4 wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 5
Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 9 ustawy o CIT, do przychodów nie zalicza się (...) należnego podatku od towarów i usług. W przedmiotowym stanie faktycznym, Wnioskodawca dokona wniesienia aportem budynków biurowych do Spółki Komandytowo-Akcyjnej, które podlega opodatkowaniu VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT jako odpłatna dostawa towarów. Ze względu na fakt, że wnoszone aportem budynki nie były nigdy wcześniej wynajmowane w całości lub części oraz nie miała także miejsca sprzedaż lokali w tych budynkach, nie doszło do pierwszego zasiedlenia w rozumieniu przepisów o VAT (art. 2 pkt 14 ustawy o VAT). Co więcej, Wnioskodawca odliczył podatek VAT naliczony wynikający z nabyć towarów i usług dla celów budowy budynków. A zatem, zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowa dostawa powinna zostać opodatkowana 22% stawką VAT. W konsekwencji powyższego, Wnioskodawca, jako sprzedawca, jest zobowiązany do wystawienia faktury dokumentującej dostawę towarów na zasadach ogólnych, stosując 22% stawkę podatku VAT w stosunku do przedmiotowej dostawy. Zgodnie natomiast z odpowiednimi przepisami o VAT, faktura VAT wystawiona przez Wnioskodawcę powinna obejmować m.in.: (i) kwotę netto, (ii) podatek VAT należny oraz (iii) kwotę brutto. Ponadto, zgodnie z ustaleniami umownymi oraz w świetle wystawionej przez Wnioskodawcę faktury VAT, Spółka Komandytowo-Akcyjna zobowiązana będzie do wpłaty na rzecz Wnioskodawcy kwoty podatku VAT w wysokości wykazanej na tejże fakturze VAT (kwota netto na fakturze, równa wartości wkładu, zostanie bowiem pokryta akcjami w Spółce Komandytowo-Akcyjnej). W konsekwencji, dokonaną przez Spółkę Komandytowo-Akcyjną płatność traktować należy jako uregulowanie przez nią zobowiązania z tytułu podatku VAT należnego (z punktu widzenia Wnioskodawcy), który to nie stanowi przychodu opodatkowanego w rozumieniu przepisów ustawy o CIT. Podsumowując, kwota podatku VAT należnego, wynikająca z faktury VAT wystawionej w związku z dokonaniem aportu przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki Komandytowo-Akcyjnej, a wpłacona przez Spółkę Komandytowo-Akcyjną na rzecz Wnioskodawcy nie będzie stanowiła dla Wnioskodawcy przychodu w rozumieniu przepisów o CIT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie pytania nr 5 uznaje się za nieprawidłowe.
Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm., dalej: ustawa o CIT) nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii. Zgodnie z ww. przepisem, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, wartość umorzonych lub przedawnionych zobowiązań (art. 12 ust. 1 pkt 1-3 powołanej ustawy). Na podstawie art. 12 ust. 1 omawianej ustawy można jednak stwierdzić, że co do zasady przychodem jest każda wartość wchodzącą do majątku podatnika, powiększającą jego aktywa, mającą definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną. Z konstrukcji podatku dochodowego od osób prawnych wynika, że jako pierwsze wskazane są rodzaje zdarzeń powodujących powstanie przychodu podatkowego, a potem wskazane są wyjątki od tej zasady, w tym m.in. art. 12 ust. 4 pkt 9 ustawy o PDOP. Z jego brzmienia wynika, że do przychodów nie zalicza się należnego podatku od towarów i usług. Dokonując oceny opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego należy podkreślić, że środki pieniężne przekazane przez Spółkę Komandytowo-Akcyjną na rzecz wnoszącego aport (Wnioskodawcy) nie będą miały charakteru podatku. Zgodnie bowiem z art. 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), podatkiem jest publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe oraz bezzwrotne świadczenie pieniężne na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu lub gminy, wynikające z ustawy podatkowej. W świetle powyższego z okoliczności sprawy przedstawionej we wniosku jednoznacznie wynika, iż jest to tylko równowartość podatku wynikającego z faktury potwierdzającej wniesienie aportu a nie ten podatek. W konsekwencji w przedmiotowej sprawie nie może znaleźć zastosowania art. 12 ust. 4 pkt 9 ustawy wymienionej powyżej. Otrzymane przez Wnioskodawcę od Spółki Komandytowo-Akcyjnej środki pieniężne stanowiące równowartość VAT należnego po stronie Spółki z tytułu omawianej transakcji, wynikającego z odpowiedniej faktury VAT wystawionej na rzecz Spółki osobowej, stanowić będą przychód dla wnoszącego aport jako otrzymane pieniądze. Opisany we wniosku przez Wnioskodawcę sposób rozliczenia równowartości kwoty podatku VAT określonej w fakturze potwierdzającej wniesienie aportu do spółki osobowej, tj. uiszczenie przez spółkę osobową przedmiotowej kwoty, potwierdza iż rozliczenia tejże kwoty nie są w świetle podatku dochodowego od osób prawnych neutralne podatkowo.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego, w zakresie pytania nr 5 – uznaje się za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Referencje
|