Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-668/12/IK
z 19 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 lipca 2012 r. (data wpływu 6 lipca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 października 2012 r. (data wpływu 11 października 2012 r.) oraz pismem z dnia 18 października 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży przez Wnioskodawcę praw do wizerunku sportowców dla podmiotów trzecich, a także prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania sprzedaży przez Wnioskodawcę praw do wizerunku sportowców dla podmiotów trzecich, a także prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 października 2012 r. (data wpływu 11 października 2012 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 27 września 2012 r. znak: IBPP2/443-668/12/IK, IBPBI/2/423-822/12/AP .

Ponadto Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem w dniu 18 października 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT - spółką prawa handlowego, zajmującą się świadczeniem usług reklamowych. Wnioskodawca zamierza rozszerzyć zakres prowadzonej działalności gospodarczej poprzez świadczenie usług przy wykorzystaniu wizerunków sportowców, zarówno poprzez sprzedaż praw do wizerunków na rzecz innych podmiotów, jak i świadczenie usług reklamowych i promocyjnych z ich wykorzystaniem.

Wobec faktu, że sportowcy są osobami rozpoznawalnymi publicznie, ich wizerunek posiada określoną wartość, którą można wykorzystać dla celów marketingowych. W związku z tym wizerunek sportowca może być wykorzystany zarówno do celów marketingu sportowego - tzn. przez klub sportowy w zakresie, jaki wynika z art. 81 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, a zatem dotyczy osoby powszechnie znanej, jeżeli wizerunek wykonano w związku z pełnieniem przez nią funkcji zawodowych, jak i reklamy w innych dziedzinach. Należy przy tym zaznaczyć, że kluby, z którymi sportowcy będą zawierać profesjonalne kontrakty, nie będą mogły wykorzystywać wizerunku zawodnika w celach reklamowych, tj. niezwiązanych bezpośrednio z udziałem zawodnika w imprezach sportowych w związku z wykonywaniem przez niego zawodu.

W zakresie wykorzystania swojego wizerunku sportowcy zamierzają rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej w rozumieniu art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a uzyskane w ten sposób przychody zamierzają traktować jako przychody ze źródła wskazanego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych- pozarolnicza działalność gospodarcza.

Wnioskodawca zamierza zawierać ze sportowcami jako podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą umowy określające zasady współpracy stron w zakresie wykorzystania wizerunku i głosu sportowców świadczących usługi związane z reklamą i promocją produktów kontrahentów Wnioskodawcy. Integralnym elementem świadczenia usług w ramach przyjętej umowy będzie wykorzystanie wizerunku sportowców, ich sylwetki, głosu itp.

Działania reklamowe w ramach umowy będą obejmować:

  • udział w sesjach zdjęciowych, uczestnictwo w wywiadach związanych z promowaniem produktów, konferencje prasowe, imprezy promocyjne, promowanie produktów w środkach masowego przekazu,
  • współpracę przy tworzeniu materiałów wewnętrznych klienta promujących markę produktów,
  • wspieranie marki produktów w punktach sprzedaży polegające na wykorzystaniu wizerunku.

Działania te mogą obejmować dodatkowo noszenie ubioru sportowego z wyeksponowanym logo firmy, umieszczanie na odzieży sportowej, sprzęcie sportowym oraz samochodzie nazwy reklamowej firmy.

Na mocy rzeczonych umów Wnioskodawca byłby zobowiązany do pozyskiwania kontraktów reklamowych, obsługę ich realizacji, a przede wszystkim tworzenie gotowych produktów reklamowych z wykorzystaniem wizerunku udostępnionego odpłatnie przez sportowców. Jednym z ostatecznych odbiorców usług marketingowo- reklamowych z wykorzystaniem wizerunku sportowców, świadczonych przez Wnioskodawcę jako spółkę marketingowo- reklamową, może być klub sportowy, z którym sportowiec związany będzie kontraktem profesjonalnym.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że:

Sportowcy są zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi, a przeważającym przedmiotem ich działalności jest świadczenie usług sportowych. Ponieważ sportowcy nie posiadają doświadczenia wystarczającego do samodzielnej sprzedaży praw do własnego wizerunku oraz świadczenia usług reklamowo-marketingowych z jego wykorzystaniem, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczyć będą usługi reklamowo-marketingowe z wykorzystaniem wizerunku na rzecz Wnioskodawcy, który jest podmiotem zajmującym się profesjonalnie reklamą. W zamian za świadczone usługi, sportowcom przysługiwać będzie od Wnioskodawcy określone wynagrodzenie. Po wykonaniu usługi sportowcy wystawią na rzecz Wnioskodawcy fakturę VAT ze stawką 23%. Nie jest wykluczone, że sprzedaż praw do wizerunku następować będzie również na rzecz innych podmiotów prowadzących podobną jak Wnioskodawca działalność gospodarczą. Wnioskodawca nie dysponuje wiedzą, na co przeznaczane będzie przez sportowców wynagrodzenie otrzymywane ze sprzedaży praw do wizerunku.

W związku z wezwaniem Wnioskodawca dokonał wpłaty dodatkowej opłaty oraz uzupełnił wniosek o podpis drugiej osoby umocowanej do reprezentacji Wnioskodawcy.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że z tytułu wykonywania uslug marketingowych przez sportowców, sportowcy ci nie są związani ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności, i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich. Z tytułu ww. czynności przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

  1. Czy zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie faktur VAT wystawianych przez sportowców świadczących na rzecz Wnioskodawcy usługi reklamowo- marketingowe?
  2. Czy sprzedaż praw do wizerunku sportowców przez Wnioskodawcę na rzecz kolejnych podmiotów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług?
  3. Czy sprzedaż praw do wizerunku sportowców przez Wnioskodawcę na rzecz klubu sportowego, z którym łączy sportowca kontrakt profesjonalny, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody będą stanowić dla sportowca przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlegać będą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przechodząc na grunt przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z powyższego przepisu wynika generalna zasada skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących ich poniesienie - możliwość przypisania zakupów (towarów i usług) do wykonywanych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Prawo do odliczenia podatku naliczonego jest podstawowym prawem podatnika, a zarazem fundamentalnym elementem systemu podatku od towarów i usług, który umożliwia zachowanie zasady neutralności tego podatku. Od tej generalnej zasady, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, istnieją wyjątki. Zgodnie z art. 88 ust. 3a ustawy o podatku od towarów i usług nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne między innymi w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. W przypadku uznania, że przychody uzyskiwane przez sportowców z tytułu sprzedaży praw do wizerunku i świadczenia usług reklamowych wykonywanych na rzecz Wnioskodawcy z wykorzystaniem wizerunku nie mogą zostać zakwalifikowane jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, Wnioskodawca byłby narażony na brak możliwości odliczenia podatku VAT z uwagi na fakt, że transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, iż uzyskiwane przez sportowców przychody z tytułu usług reklamowych wykonywanych na rzecz Wnioskodawcy z wykorzystaniem własnego wizerunku należy zakwalifikować jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie faktur VAT wystawianych przez sportowców z tytułu wykorzystania praw do wizerunku. Wobec powyższego również sprzedaż praw do wizerunku sportowców przez Wnioskodawcę na rzecz kolejnych podmiotów Wnioskodawca może uznać za przychód z działalności gospodarczej w rozumieniu art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy analogicznie należy traktować sprzedaż praw do wizerunku sportowców przez Wnioskodawcę na rzecz klubu sportowego, z którym łączy sportowca kontrakt profesjonalny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT).

Z powyższego uregulowania wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Powołany wyżej przepis wyklucza jednocześnie możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył tym samym podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych (wskazanych powyżej, tj. m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych), oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, będący czynnym podatnikiem podatku VAT, zajmujący się świadczeniem usług reklamowych, zamierza rozszerzyć zakres prowadzonej działalności gospodarczej poprzez świadczenie usług przy wykorzystaniu wizerunków sportowców, zarówno poprzez sprzedaż praw do wizerunków na rzecz innych podmiotów, jak i świadczenie usług reklamowych i promocyjnych z ich wykorzystaniem. W zamian za świadczone usługi, sportowcom przysługiwać będzie od Wnioskodawcy określone wynagrodzenie. Po wykonaniu usługi sportowcy wystawią na rzecz Wnioskodawcy fakturę VAT ze stawką 23%. Z tytułu wykonywania usług marketingowych przez sportowców, sportowcy ci nie są związani ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności, i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich. Z tytułu ww. czynności przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:.

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podkreślenia wymaga fakt, iż definicja świadczenia usług ma charakter dopełniający definicję dostawy towarów i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach ich działalności gospodarczej zdefiniowanej w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Z analizy treści art. 8 ust. 1 ustawy wynika, iż pojęcie świadczenia usług jest bardzo szerokie, obejmuje bowiem różnego rodzaju świadczenia niebędące dostawą towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź tez tolerowania). Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie, nagroda. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.

Powyższa analiza prowadzi do wniosku, że istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą.

Z kolei zgodnie z art. 15 ust. 3 ustawy o VAT, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1 nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż okoliczności wymienione we wniosku a w szczególności fakt, iż „z tytułu wykonywania usług marketingowych przez sportowców, sportowcy ci nie są związani ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności, i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich. Z tytułu ww. czynności przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”, wypełniają wskazane przesłanki warunkujące uznanie realizowanych na rzecz Wnioskodawcy przez prowadzącego działalność gospodarcza sportowca czynności za odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Wobec tego, że nie zostają łącznie spełnione kryteria, o których mowa w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, nie znajdzie zastosowania wyłączenie, o którym mowa w tym przepisie.

Zatem sportowcy z tytułu świadczenia usług reklamowo marketingowych będą podatnikami podatku od towarów i usług.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca nabywa prawa do wizerunku od sportowców, które następnie sprzedaje podmiotom trzecim lub klubom sportowym. Sprzedaż praw na gruncie ustawy o VAT traktowane jest jak świadczenie usług. Za sprzedaż praw do wizerunku sportowców Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie. Zatem również sprzedaż praw do wizerunku sportowców, nabytych uprzednio od tychże sportowców, za wynagrodzeniem na rzecz kolejnych podmiotów trzecich, czy też klubu sportowego, stanowić będzie odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

W związku z faktem, iż z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej, Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT, świadcząc usługi reklamowo – marketingowe z wykorzystaniem nabytych praw do wizerunków sportowców dla innych podmiotów w tym klubów sportowych dokonuje on czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług.

Uwzględniając powyższe, w kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego, należy wskazać, że czynny podatnik VAT, na zasadach określonych w ustawie o podatku od towarów i usług, ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur dokumentujących czynności świadczone przez sportowców, w zakresie w jakim będą one miały związek ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji powyższego stwierdzić należy, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do faktur wystawionych przez sportowców, z tytułu świadczonych przez sportowców na rzecz Wnioskodawcy usług reklamowo – marketingowych, jako że usługi te pozostają w bezpośrednim związku z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja wydana została w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków prawnych, o których mowa w art. 14k-14n ustawy Ordynacja podatkowa dla innych osób tj. sportowców sprzedających prawa do swojego wizerunku, którzy chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinni wystąpić z odrębnymi wnioskami o jej udzielenie.

Ocena prawna w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz osób fizycznych, oraz podatku od towarów i uslug w części dotyczącej opodatkowania wynagrodzenia z tytułu sprzedaży praw do wizerunku wypłacanego przez Wnioskodawcę sportowcowi zostały zawarte w odrębnych rozstrzygnięciach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj