Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-1232/09-6/AG
z 13 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-1232/09-6/AG
Data
2010.01.13


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Ordynacja podatkowa


Słowa kluczowe
korekta
podatek dochodowy
stwierdzenie nadpłaty


Istota interpretacji
Jeżeli płatnik pobrał zryczałtowany podatek dochodowy i nie wystawi PIT - 8C, nie uwzględnił prowizji od transakcji, kosztów ponoszonych przez podatnika opłat związanych z założeniem i prowadzeniem rachunków inwestycyjnych, opłat za powiernictwo papierów wartościowych itp. czy podatnik może złożyć korektę rozliczenia zryczałtowanego podatku dochodowego?



Wniosek ORD-IN 877 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2009 r. (data wpływu 13 listopada 2009 r.), uzupełnionym w dniu 18 grudnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy Ordynacja podatkowa w zakresie korekty złożonego zeznania – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ustawy Ordynacja podatkowa w zakresie korekty złożonego zeznania.


Wniosek wymagał uzupełnienia, w związku z czym pismem z dnia 8 grudnia 2009 r. znak ILPB1/415-1232/09-2/AG na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawczynię do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 11 grudnia 2009 r., a w dniu 18 grudnia 2009 r. wniosek uzupełniono.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujące zdarzenie przyszłe.

Na podstawie art. 14a, 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Wnioskodawczyni, jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą zwraca się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie prawidłowego stosowania przepisów prawa podatkowego, dotyczącego sposobu opodatkowania dochodów z tytułu dyskonta uzyskanych w wyniku nabycia oraz późniejszej odsprzedaży lub wykupu w terminie zapadalności obligacji Skarbu Państwa i bonów skarbowych.

Wnioskodawczyni to osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą i nie jest żadną spółką.

Zainteresowana prowadzi księgi handlowe w oparciu o ustawę z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze zm.) i oblicza należny podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości 19 % podstawy obliczenia podatku na podstawie art. 30c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.). Określenie przedmiotu działalności gospodarczej (zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności PKD 2007) jest następujące:

  • 46.75.Z Sprzedaż hurtowa wyrobów chemicznych,
  • 46.39.Z Sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana żywności, napojów i wyrobów tytoniowych,
  • 46.37.Z Sprzedaż hurtowa herbaty, kawy, kakao i przypraw,
  • 20.53.Z Produkcja olejków eterycznych,
  • 20.14.Z Produkcja pozostałych podstawowych chemikaliów organicznych,
  • 10.89.Z Produkcja pozostałych artykułów spożywczych, gdzie indziej niesklasyfikowana,
  • 10.84.Z Produkcja przypraw,
  • 20.41.Z Produkcja mydła i detergentów, środków myjących i czyszczących,
  • 10.83.Z Przetwórstwo herbaty i kawy,
  • 20.12.Z Produkcja barwników i pigmentów,
  • 20.30.Z Produkcja farb, lakierów i podobnych powłok, farb drukarskich i mas uszczelniających,
  • 72.19.Z Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych,
  • 82.92.Z Działalność związana z pakowaniem,
  • 68.20.Z Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi,
  • 77.39.Z Wynajem i dzierżawa pozostałych maszyn, urządzeń oraz dóbr materialnych, gdzie indziej niesklasyfikowane,
  • 71.20.B Pozostałe badania i analizy techniczne,
  • 46.90.Z Sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana.


W przedmiocie działalności gospodarczej zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności Wnioskodawczyni jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą nie prowadzi działalności finansowej i ubezpieczeniowej, czyli zakup i odpłatne zbycie papierów wartościowych oraz realizacja praw z nich wynikających, nie następuje w drodze wykonywania działalności gospodarczej.

Zainteresowana zarządzając aktywnie uzyskanymi w wyniku prowadzonej działalności gospodarczej nadwyżkami finansowymi, inwestuje wolne środki pieniężne między innymi na rynkach finansowych przez nabywanie, na rynku wtórnym (regulowanym), prowadzonym przez giełdę papierów wartościowych, obligacji Skarbu Państwa, za pośrednictwem podmiotu zajmującego się działalnością maklerską, czyli Domu Maklerskiego oraz bonów skarbowych oferowanych przez Ministerstwo Finansów i nabywanych na rynku międzybankowym (wtórnym) za pośrednictwem Banku. W tym celu Wnioskodawczyni, osoba fizyczna, założyła na firmę rachunek inwestycyjny w DM i ponosi koszty związane z jego obsługą oraz opłaty w banku, związane z obsługą powiernictwa papierów wartościowych.

Obligacje skarbowe i bony skarbowe są oferowanymi do sprzedaży skarbowymi papierami wartościowymi, w których Skarb Państwa, czyli emitent, reprezentowany przez Ministra Finansów stwierdza, iż jest dłużnikiem ich właściciela. Wynika to z treści art. 91 i art. 92 ust. 1 oraz art. 87 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 ze zm.). W ten sposób Skarb Państwa pożycza pieniądze od swoich obywateli na określony okres czasu, odpowiadając za zaciągnięty dług całym swoim majątkiem, o czym stanowi art. 87 ust. 6 i art. 88 ww. ustawy. Obligacje skarbowe i bony skarbowe są dostępne w obrocie wtórnym, o którym jest mowa w art. 3 pkt 7 lit a) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538 ze zm.). Obligacje skarbowe i bony skarbowe stanowią dla nabywców praktycznie najbezpieczniejszą, spośród dostępnych na rynku, formę lokaty kapitału.

Z transakcją zakupu obligacji Skarbu Państwa za pośrednictwem Domu Maklerskiego jest związana prowizja. Zgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze zm.) nabyte lub powstałe aktywa finansowe oraz inne inwestycje ujmuje się w księgach rachunkowych na dzień ich nabycia albo powstania, według ceny nabycia albo ceny zakupu, jeżeli koszty przeprowadzenia i rozliczenia transakcji nie są istotne. Na mocy art. 28 pkt 2 ustawy o rachunkowości, w tym przypadku cena nabycia to cena zakupu składnika aktywów, obejmująca kwotę należną sprzedającemu, bez podlegających odliczeniu podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego, a w przypadku importu powiększona o obciążenia o charakterze publicznoprawnym oraz powiększona o koszty bezpośrednio związane z zakupem, a obniżona o rabaty, opusty, inne podobne zmniejszenia i odzyski.


Z transakcją sprzedaży przed terminem wykupu obligacji Skarbu Państwa za pośrednictwem Domu Maklerskiego jest związana prowizja.

Ponadto Wnioskodawczyni, jako podatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, ponosi koszty w celu uzyskania przychodu, związane z obsługą rachunków przez biuro maklerskie oraz przez bank. Rachunki są założone na firmę. Są to między innymi koszty prowizji, ponoszonych opłat związanych z założeniem i prowadzeniem rachunków, opłaty za powiernictwo papierów wartościowych itp.

Bank dnia xx stycznia 2009 r. oraz dnia xx maja 2009 r., w związku ze zbyciem przez Zainteresowaną, bonów skarbowych w dacie ich wykupu, pobrał na mocy art. 30a ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych 19% zryczałtowany podatek dochodowy, wyliczony od podstawy opodatkowania. Bank przy ustalaniu podstawy opodatkowania nie uwzględnił żadnych kosztów uzyskania przychodów.

Dnia xx lipca 2009 r. w związku ze zbyciem przez Wnioskodawczynię, obligacji Skarbu Państwa, Dom Maklerski nie pobrał zryczałtowanego podatku dochodowego. Kierownik (…) Domu Maklerskiego poinformował Wnioskodawczynię, iż DM nie wystawi informacji o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych PIT-8C ponieważ taką informację otrzymują osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie dotyczące przepisów ustawy Ordynacja podatkowa w zakresie korekty złożonego zeznania.

Jeżeli płatnik pobrał zryczałtowany podatek dochodowy i nie wystawił PIT-8C, nie uwzględnił prowizji od transakcji, kosztów ponoszonych przez podatnika opłat związanych z założeniem i prowadzeniem rachunków inwestycyjnych, opłat za powiernictwo papierów wartościowych itp. czy podatnik może złożyć korektę rozliczenia zryczałtowanego podatku dochodowego...

Zdaniem Wnioskodawczyni, jeżeli płatnik pobrał zryczałtowany podatek dochodowy i nie wystawi PIT-8C, nie uwzględnił prowizji od transakcji, kosztów ponoszonych przez podatnika opłat związanych z założeniem i prowadzeniem rachunków inwestycyjnych, opłat za powiernictwo papierów wartościowych itp. podatnik nie może złożyć korekty rozliczenia zryczałtowanego podatku dochodowego.


Zryczałtowany podatek dochodowy od uzyskanych dochodów (przychodów) jest pobierany przez płatników na mocy art. 30a, z zastrzeżeniem art. 52a updof.


Na mocy art. 75 § 1 Ordynacji podatkowej (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika, albo wysokość pobranego podatku, podatnik może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 ww. ustawy nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.


Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a) – c).


W myśl art. 30a ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a z odsetek i dyskonta od papierów wartościowych.

Stosownie do treści art. 30a ust. 6 powołanej ustawy, zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4 oraz pkt 6, 8 i 9, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 5 pkt 1, 2 i 4, ust. 5a i 5d.

Zgodnie z treścią art. 30a ust 7 tej ustawy, dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.

Natomiast z treści art. 30a ust. 1 pkt 2 ww. ustawy wynika, że od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a z odsetek i dyskonta od papierów wartościowych.

Opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym w myśl art. 30b ust. 1 ustawy podlega dochód uzyskany z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.

W myśl art. 30b ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, dochodem z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych (w tym akcji) jest różnica pomiędzy przychodami z tego zbycia a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14 – osiągnięta w roku podatkowym.

Zgodnie z treścią art. 23 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną oraz innych papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji), wkładów oraz innych papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych, albo umorzenia jednostek uczestnictwa, tytułów uczestnictwa oraz certyfikatów inwestycyjnych w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 3e.

Z przedstawionych informacji wynika jednakże, iż bank, w związku ze zbyciem przez Zainteresowaną, bonów skarbowych w dacie ich wykupu, pobrał na mocy art. 30a ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych 19% zryczałtowany podatek dochodowy, wyliczony od podstawy opodatkowania. Przy ustalaniu podstawy opodatkowania nie uwzględnił jednak żadnych kosztów uzyskania przychodów.

Analizując ww. przepisy, jeżeli bank pobiera na mocy art. 30a ust. 1 ww. ustawy zryczałtowany podatek dochodowy od odsetek i dyskonta to wystawia PIT-8AR, podatek ten pobierany jest bez pomniejszania o koszty uzyskania przychodów, na mocy ww. art. 30a ust 1 cytowanej ustawy.

Natomiast jeżeli zbywane są papiery wartościowe (bony skarbowe i obligaje skarbowe), to zgodnie z art. 30b ust. 2 cytowanej ustawy dochodem jest różnica pomiędzy przychodem z tego źródła a koszem uzyskania przychodów i Wnioskodawca winien rozliczać otrzymany dochód w PIT-38.

Reasumując, jeżeli w opisanej sytuacji płatnik nie wystawił PIT-8C, nie uwzględnił prowizji od transakcji, kosztów ponoszonych przez podatnika opłat związanych z założeniem i prowadzeniem rachunków inwestycyjnych, opłat za powiernictwo papierów wartościowych itp., wówczas Wnioskodawczyni rozlicza otrzymany dochód ze zbycia papierów wartościowych na druku PIT-38.

Pobrany przez płatnika na mocy art. 30a ust. 1 ww. ustawy zryczałtowany podatek dochodowy został pobrany prawidłowo. Wobec powyższego nie powstała nadpłata z tego tytułu i nie wystąpi sytuacja uprawniająca do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Tut. Organ informuje, że w zakresie pozostałej problematyki dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych (tj. określenia źródła przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów), wniosek rozstrzygnięto interpretacjami indywidualnymi z dnia 13 stycznia 2010 r. nr ILPB1/415-1232/09-4/AG i nr LPB1/415-1232/09-5/AG.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj