Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-63/10-5/KS
z 19 kwietnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-63/10-5/KS
Data
2010.04.19


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
dochód
Europejski Fundusz Społeczny
firma
opodatkowanie
środek
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)
właściciel
zwolnienie


Istota interpretacji
zwolnienie z opodatkowania dochodu właściciela firmy, pełniącego funkcję trenera w realizowanym projekcie ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.



Wniosek ORD-IN 592 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z 17 stycznia 2010 r. (data wpływu 20 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu właściciela firmy, pełniącego funkcję trenera w realizowanym projekcie ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu właściciela firmy, pełniącego funkcję trenera w realizowanym projekcie ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest właścicielem jednoosobowej firmy Prywatna Placówka Oświatowo-Wychowawcza...w O, zarejestrowanej w Ewidencji Szkół i Placówek Niepublicznych Urzędu Miasta. Prowadzi kształcenie w zakresie obsługi sprzętu komputerowego i biurowego z wykorzystaniem technik komputerowych. Rozlicza się na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, opłacając podatek liniowy 19%.

Od 2 listopada 2009 r. Wnioskodawca realizuje projekt „Nowoczesny pracownik - efektywne wykorzystanie okresu pozostawania bez zatrudnienia dla wzmocnienia swej pozycji na rynku pracy” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (85%). Instytucją Pośredniczącą jest Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa, instytucją Zarządzającą - Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego. Umowę o dofinansowanie projektu Wnioskodawca zawarł z Województwem - Wojewódzkim Urzędem Pracy, zwanym Instytucją Wdrażającą (Instytucją Pośredniczącą II stopnia), która przyznała mu dofinansowanie na realizację projektu w formie dotacji rozwojowej. Pierwsza transza dotacji na realizację projektu w 2009 r. wypłacona została przez Wojewódzki Urząd Pracy w formie zaliczki.

Zgodnie z umową o dofinansowanie projektu Beneficjent otrzymujący dofinansowanie zobowiązany jest do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji wydatków projektu. Wobec powyższego otrzymane transze dotacji i wydatki finansowane z otrzymanej dotacji Wnioskodawca ewidencjonuje w oddzielnej księdze przychodów i rozchodów wykorzystywanej tylko do celów ewidencyjnych projektu, a nie do celów podatkowych.

W związku ze zmianą przepisów ustawy o finansach publicznych, od 2010 r. zmieniły się warunki przekazywania dotacji. Płatności ze środków europejskich (współfinansowanie z EFS - 85%) będą dokonywane przez Bank Gospodarstwa Krajowego, a dotację celową w części dotyczącej współfinansowania krajowego (15%) nadal będzie przekazywał Wojewódzki Urząd Pracy.

Jako właściciel firmy, realizując opisany Projekt, na który Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie ze środków pomocowych Unii Europejskiej, pełni w nim jednocześnie funkcję trenera, prowadzącego szkolenie z zakresu informatyki, co jest zgodne z zakresem jego działalności. Za przeprowadzone szkolenie Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie, które zawarte jest w kwocie dofinansowania, w wysokości stawki za 1 godzinę lekcyjną zatwierdzonej w szczegółowym budżecie projektu i stanowi wydatek kwalifikowany projektu.

Pismem z dnia 6 kwietnia 2010 r. (data wpływu 7 kwietnia 2010 r.) Wnioskodawca uzupełnił przedstawiony stan faktyczny o następujące informacje dotyczące realizowanego Projektu:

  • Priorytet: VI. Rynek pracy otwarty dla wszystkich,
  • Działanie: 6.1 Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie,
  • Poddziałanie: 6.1.1 Wsparcie osób pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy,

Typ projektu: Nowoczesny pracownik – efektywne wykorzystanie okresu pozostawania bez zatrudnienia dla wzmocnienia swojej pozycji na rynku pracy.

Ponadto Wnioskodawca poinformował, iż dotacja na realizację Projektu wypłacana jest w formie zaliczki w terminach i wysokości określonych w harmonogramie płatności, sporządzonym w porozumieniu z Instytucją Wdrażającą. Pierwsza transza przekazywana jest zgodnie z terminem określonym w harmonogramie, natomiast przekazanie kolejnej transzy uzależnione jest od wcześniejszego wydatkowania co najmniej 70% kwoty otrzymanej i wykazania poniesionych wydatków sfinansowanych ze środków dotacji we wniosku o płatność. Harmonogram płatności może być aktualizowany we wniosku o płatność przed przekazaniem kolejnej transzy. Wnioski o płatność sporządzane są w terminie 10 dni od dnia zakończenia okresu rozliczeniowego (kwartału), a końcowy wniosek o płatność składany jest w terminie do 30 dni kalendarzowych od dnia zakończenia realizacji Projektu.

Mimo, iż dotacja przekazywana jest w formie zaliczki, czasami występują duże opóźnienia w przekazywaniu poszczególnych transz i wtedy chcąc terminowo zrealizować Projekt wykorzystuje się środki własne.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy przychody uzyskane z tytułu dofinansowania projektu w postaci dotacji rozwojowej budżetu państwa w 2009 r. i w 2010 r. są wolne od podatku dochodowego, a sfinansowane tą dotacją wydatki nie stanowią kosztu uzyskania przychodów...
  2. Czy dochody właściciela firmy pełniącego funkcję trenera w realizowanym projekcie, na który Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w części sfinansowanej środkami EFS - 85% są wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust.1 pkt 46 ustawy o PDOF...

Odpowiedź na pytanie drugie stanowi przedmiot niniejszej interpretacji. Natomiast odpowiedź na pytane pierwsze zostanie udzielona w odrębnej interpretacji.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy otrzymane przez niego wynagrodzenie w części sfinansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (85%) jest zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z którego wynika, że zwolniony od podatku jest dochód podatnika, który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Spełnione bowiem zostały dwa warunki zawarte w pkt 46 a i b: środki na realizację projektu pochodzą z bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont (…).

Stosownie natomiast do przepisu art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Zatem w świetle ww. przepisów otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja na realizację projektu w 2009 r. co do zasady stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

W myśl przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2009 r. wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Na podstawie powołanego przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie dwie przesłanki, tj.:

  1. środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie,
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a) cyt. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca korzysta ze wsparcia z Europejskiego Funduszu Społecznego w nowym okresie programowania 2007-2013, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów (Narodowej Strategii Spójności) służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227 poz. 1658 ze zm.) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy – środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.

W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych wydatkami budżetu państwa są dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a tego aktu prawnego podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 lub projektów realizowanych w ramach tych programów.

Na podstawie art. 200 ust. 4 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym środki Europejskiego Funduszu Społecznego, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochody tego budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki.

Zgodnie z art. 200 ust. 1 ww. ustawy środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych, prowadzonych w euro.

W konsekwencji środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje.

W świetle przepisów ustawy o finansach publicznych w brzmieniu obwiązującym do 31 grudnia 2009 r. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. Środki pomocowe pochodzące m.in. z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje. Powyższe wynika z art. 96 pkt 16 w zw. z art. 5 ust. 3 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którym dochodami budżetu państwa są m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych po ich przekazaniu na rachunek dochodów z budżetu państwa.

W świetle ww. aktów prawnych środki Europejskiego Funduszu Społecznego, przekazywane przez Komisję Europejską wpływają na wyodrębniony rachunek bankowy prowadzony w euro, a następnie, po ich przewalutowaniu na złotówki, przekazywane są na centralny rachunek dochodów budżetu państwa i stanowią dochód budżetu państwa. Środki takie są następnie wydatkowane jako tzw. dotacje rozwojowe.

Taki stan prawny sprawia, że środków na finansowanie wydatków ponoszonych przy realizacji projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki nie można uznać za pochodzące bezpośrednio ze źródeł podmiotów zagranicznych. Zakwalifikować je bowiem należy jako środki stanowiące wydatki budżetu państwa, jako tzw. dotacje rozwojowe.

Zatem źródłem finansowania podmiotu bezpośrednio realizującego projekt w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki będą krajowe środki publiczne, które nie pochodzą z pomocy otrzymanej ze środków bezzwrotnej pomocy, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2009 r., a tylko takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe na podstawie ww. przepisu.

Tym samym do wskazanych powyżej środków nie może znaleźć zastosowanie zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. brzmieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że na podstawie przepisów ustawy o finansach publicznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2009 r. środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych jako dotacje są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia przedmiotowego ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednak tylko u jej bezpośredniego beneficjenta, czyli podmiotu, który bezpośrednio realizuje projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowanie projektu.

W myśl bowiem art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Wskazać więc należy, że jeżeli Wnioskodawca w związku z realizacją programów operacyjnych, objętych okresem programowania 2007–2013, jest beneficjentem środków z dotacji z budżetu państwa, to środki te stanowić będą przychód z działalności gospodarczej, który podlegać będzie zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie cytowanego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 129, a nie na podstawie wskazanego przez niego art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy zauważyć, że wcześniej powoływana ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), została zmieniona ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U Nr 157 poz.1241). Jako termin wejścia w życie nowelizacji, poza wyjątkami, wskazano dzień 1 stycznia 2010 r.

Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych spowodowały liczne zmiany w dotychczas obowiązujących przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych poprzez nadanie im nowego brzmienia lub wprowadzenie nowych uregulowań prawnych, które dotychczas nie obowiązywały.

Zgodnie z art. 12 tejże ustawy, w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.) przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 od 1 stycznia 2010 r. otrzymał nowe brzmienie.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010 r. wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Mając na uwadze treści przywołanego wyżej przepisu, stwierdzić należy, iż również w wersji zmienionej nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jako właściciel firmy, realizuje projekt, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (współfinansowany ze środków pomocowych Unii Europejskiej), pełniąc w nim jednocześnie funkcję trenera, prowadzącego szkolenie z zakresu informatyki, co jest zgodne z zakresem prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Za przeprowadzone szkolenie Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie, które zawarte jest w kwocie dofinansowania.

Reasumując na tle powołanych przepisów oraz przedstawionego stanu faktycznego stwierdzić należy, iż Wnioskodawca realizuje projekt w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, jako podmiot tę działalność prowadzący, a nie jako zatrudniona osoba fizyczna (trener szkoleń). W konsekwencji otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie ze wskazanego powyżej tytułu nie stanowi jego wynagrodzenia, lecz jest przychodem z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, korzystającym ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych a nie w art. 21 ust. 1 pkt 46 powoływanej ustawy.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art.54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj