Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-779/09/EŁ
z 15 grudnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-779/09/EŁ
Data
2009.12.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenia od podatku
podatek naliczony
prawo do odliczenia
szkolenie
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)
usługi szkoleniowe
usługi zwolnione
zwrot podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Możliwość odzyskania podatku naliczonego od zrealizowanego projektu nie związanego z czynnościami opodatkowanymi.



Wniosek ORD-IN 741 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2009 r. (data wpływu 21 września 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 grudnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pod nazwą „Rodzice aktywni zawodowo” – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21 września 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 11 grudnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pod nazwą „Rodzice aktywni zawodowo”.


W przedmiotowym wniosku oraz uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Od 2001 r. prowadzi Pani jako osoba fizyczna, działalność gospodarczą – Biuro. Głównym przedmiotem działalności jest świadczenie usług o charakterze edukacyjnym PKWiU 80.42 (przedmiotowo zwolnione od podatku od towarów i usług). Ze względu na rozszerzenie profilu działalności, od kwietnia 2007 r. jest Pani „płatnikiem” podatku od towaru i usług. W okresie od 1 sierpnia 2009 r. do 28 lutego 2011 r., w ramach prowadzonej działalności, jest Pani partnerem projektu finansowanego ze środków Program Operacyjny Kapitał Ludzki - „Rodzice aktywni zawodowo”. Celem projektu jest ułatwienie powrotu na rynek pracy rodzicom, w szczególności matkom po przerwie związanej z urodzeniem dziecka, poprzez: prowadzenie szkoleń i warsztatów, poradnictwo zawodowe, psychologiczne i prawne, utworzenie Lokalnego Centrum Zasobów, kampanię informacyjną na temat równości szans i elastyczności zawodowej, staże w organizacjach pozarządowych. Uczestnicy nie ponoszą żadnych kosztów za udział w projekcie, ich uczestnictwo jest całkowicie bezpłatne. Pani zadanie w opisanym projekcie polega na realizacji szkoleń i warsztatów. Lider projektu przelewać będzie środki z dotacji rozwojowej dla Pani biura, na podstawie wniosków o płatność - transzami, na odrębny rachunek bankowy projektu. Za realizację szkoleń i warsztatów będzie odpowiadać Pani osobiście. W związku z realizacją projektu będzie Pani dokonywała zakupów usług księgowych (związane wyłącznie z obsługą księgową tego projektu) oraz ponosić będzie opłatę prowizji za prowadzenie rachunku bankowego. Zatrudni Pani osobę, na umowę zlecenie, do monitoringu i ewaluacji działań prowadzonych w projekcie. Środki pieniężne tytułem wynagrodzenia koordynatora ds. metodyki i realizacji szkoleń przelewać będzie Pani z konta projektu na konto podstawowe biura i odprowadzać podatek dochodowy. Ze względu na charakter usług – wyłącznie realizacja szkolenia – wynagrodzenie jest zwolnione od podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w związku z realizowanym projektem istnieje możliwość odzyskania podatku naliczonego, z faktur dotyczących wydatków poniesionych w ramach projektu...


Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług, otrzymane dotacje niemające bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług, nie są obrotem. Dotacja rozwojowa jest dotacją podmiotową (tj. nie stanowi dofinansowania do konkretnej usługi), dlatego uważa Pani, iż nie ma prawa do odliczania podatku od towarów i usług naliczonego od zakupów dotyczących realizacji tego projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego przepisu wynika, że przedmiotowe prawo, które nie ma bezwarunkowego charakteru, przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, występującemu w takim charakterze, a podatek naliczony winien wynikać z zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który - co do zasady - związany jest z transakcjami opodatkowanymi, realizowanymi przez danego podatnika, o ile nie zachodzą przesłanki wyłączające to prawo, wynikające z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz - jak wskazano wyżej - w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest powstanie podatku należnego. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212 poz. 1336), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w ww. rozdziale 10 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że od 2001 r. prowadzi Pani działalność gospodarczą, której przedmiotem jest świadczenie usług o charakterze edukacyjnym PKWiU 80 (usługi przedmiotowo zwolnione od podatku od towarów i usług) a od kwietnia 2007 r. jest podatnikiem podatku od towaru i usług, w związku z rozszerzeniem zakresu prowadzonej działalności. W okresie od 1 sierpnia 2009 r. do 28 lutego 2011 r. jest partnerem projektu finansowanego ze środków Program Operacyjny Kapitał Ludzki - „Rodzice aktywni zawodowo”, którego celem jest ułatwienie powrotu na rynek pracy rodzicom, w szczególności matkom po przerwie związanej z urodzeniem dziecka. Uczestnicy nie ponoszą żadnych kosztów za udział w projekcie, ich uczestnictwo jest całkowicie bezpłatne. Pani zadanie polega na realizacji szkoleń i warsztatów. W związku z realizacją projektu będzie Pani dokonywała zakupów usług księgowych oraz ponosić będzie koszty związane z: prowizją za prowadzenie rachunku bankowego, wynagrodzeniem osoby zatrudnionej na umowę zlecenie. Ze względu na charakter świadczonych usług – wyłącznie realizacja szkolenia – wynagrodzenie jest zwolnione od podatku od towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż towary i usługi, które Wnioskodawca będzie nabywał w związku z projektem polegającym na realizacji szkoleń nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną, innymi słowy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych. Mając na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie będzie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur dokumentujących nabywane towary i usługi – nie będzie związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że - o ile realizacja szkoleń podlega zwolnieniu od podatku, jak wskazał to Wnioskodawca w treści wniosku - w niniejszej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi, co wynika z zakresu usług. Zatem nie będzie Pani miała prawa do dokonania odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu. Nie będzie miała również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., ponieważ środki, o które się ubiega nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i ust. 4 tego rozporządzenia.

Odnosząc się do Pani stanowiska, iż w opisanej sytuacji nie przysługuje prawo do odliczania podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu z uwagi na fakt, że otrzymana dotacja nie jest obrotem (na podstawie art. 29 ustawy), należy wskazać, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi, gdy zostanie spełniony warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, tj. gdy dokonane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi, w następstwie których powstanie podatek należny. Nie można – jak wskazał Wnioskodawca – warunkować prawa do odliczenia podatku naliczonego od braku powstania obowiązku opodatkowania otrzymanej dotacji z tytułu przedmiotowego projektu.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie informuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług, w związku z tym niniejszą interpretacje wydano wyłącznie w oparciu o wskazanie przez Wnioskodawcę, iż świadczone usługi szkoleń są zwolnione od podatku od towarów i usług. Interpretacja ta nie rozstrzyga prawidłowości zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności w zakresie szkoleń realizowanych przez Wnioskodawcę, w ramach projektu.

Tut. organ pragnie zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z uregulowań art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje m. in. swoje produkty (wyroby i usługi), według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania usług.

Podkreślić należy, że przedmiotowa interpretacja została udzielona przy założeniu, że podana w opisie stanu faktycznego klasyfikacja statystyczna świadczonych przez Wnioskodawcę usług jest prawidłowa.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj