Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-85/10/DG
z 10 lutego 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-85/10/DG
Data
2010.02.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
aport
odliczenia


Istota interpretacji
W świetle regulacji art. 86 ust. 1 i 2 ustawy o VAT założona przez Wnioskodawcę Spółka Komandytowa, w której Wnioskodawca - Wspólnik będzie komandytariuszem, będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wykazanego na fakturze VAT wystawionej przez Wspólnika i dokumentującej wniesienie przez niego wkładu niepieniężnego <aportu> do Spółki Komandytowejaportu>



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 listopada 2009r. (data wpływu 12 listopada 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia pismem z dnia 3 lutego 2010r. (data wpływu) oraz pismem z dnia 8 lutego 2010r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego -jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2009r. został złożony ww. uzupełniony pismem z dnia 3 lutego 2010r. oraz z dnia 8 lutego 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zamierza przystąpić jako komandytariusz do spółki komandytowej . Komplementariuszem Spółki Komandytowej będzie inna spółka kapitałowa , w której wspólnikami będą osoby fizyczne, będące również wspólnikami Spółki z o.o. Wnioskodawcy - przyszłego Wspólnika. Wspólnik wniesie jako swój wkład do Spółki Komandytowej wkład niepieniężny <aport>. Przedmioty tych wkładów niepieniężnych nie będą stanowiły przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, a będą to towary, w rozumieniu art. 2 ust. 6 obowiązującej ustawy o VAT, a w szczególności rzeczy ruchome, budynki, budowle a także grunty oraz m.in. prawa majątkowe (np. wierzytelności, udziały w innej spółce kapitałowej, prawa własności przemysłowej takie jak prawo ochronne na znak towarowy) oraz zobowiązania, a więc również prawa niematerialne i prawne oraz inwestycje w rozumieniu odpowiednio art. 3 ust. 1 pkt 14 i 17 ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (Dz.U. Nr 152, poz. 1223 ze zm.).aport>

Zgodnie z regulacjami ustawy z dnia 15.09.2000r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U.00.94.1037. ze zm.) wartość wkładów niepieniężnych (aportów) zostanie określona w umowie Spółki Komandytowej i będzie równa wartości rynkowej tego mienia na dzień wniesienia go jako aportu.

Wartość rynkowa aportów określona w umowie Spółki skalkulowana zostanie jako wartość netto, tj. nie będzie ona uwzględniała kwoty podatku od towarów i usług, który byłby należny przy zbyciu przedmiotu aportu w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu VAT.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Spółka Komandytowa również będzie zarejestrowanym podatnikiem VAT i będzie wykorzystywać przedmiot aportu do wykonywania działalności opodatkowanej w rozumieniu ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle regulacji art. 86 ust. 1 i 2 ustawy o VAT założona przez Wnioskodawcę Spółka Komandytowa, w której Wnioskodawca - Wspólnik będzie komandytariuszem, będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wykazanego na fakturze VAT wystawionej przez Wspólnika i dokumentującej wniesienie przez niego wkładu niepieniężnego <aportu> do Spółki Komandytowej...

aportu>

Zdaniem Wnioskodawcy, faktura VAT otrzymana od Wspólnika przez Spółkę Komandytowa, i dokumentująca wniesienie do Spółki aportu będzie uprawniała Spółkę Komandytową do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na tej fakturze.

W ocenie Wnioskodawcy opisywana dostawa (i świadczenie) aportu będzie stanowiła dostawę towarów i świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT wg stawki właściwej dla danego przedmiotu aportu.

W konsekwencji Wnioskodawca będzie zobowiązany w tym przypadku do wystawienia faktury VAT, na mocy art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, dokumentującej przedmiotową czynność wniesienia wkładu niepieniężnego.

Z kolei zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Natomiast w świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje więc wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, natomiast towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Podstawowym warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem posiadanie statusu podatnika VAT oraz związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z zaprezentowanego powyżej zdarzenia przyszłego wynika, że wnoszony do Spółki Komandytowej wkład niepieniężny będzie miał związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT w ramach prowadzonej przez Spółkę Komandytową działalności gospodarczej.

Dodatkowo, Spółka Komandytowa otrzyma od Wspólnika fakturę VAT, dokumentującą dokonanie dostawy i świadczenia aportu oraz - jak wskazano wyżej - będzie podatnikiem VAT.

W związku z powyższym, zostaną spełnione przesłanki warunkujące prawo do odliczenia przez Spółkę Komandytową podatku VAT naliczonego, wynikającego z w/w faktury wystawionej przez Wspólnika.

Podsumowując, Spółka Komandytowa będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturze wystawionej przez Wnioskodawcę wnoszącego aport na podstawie art. 86 ust. 1 w związku z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto informuje się, iż ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w zakresie:

  • obowiązku wystawienia faktury VAT z tytułu wniesienia aportu do Spółki Komandytowej,
  • określenia podstawy opodatkowania przy wniesieniu aportu,
  • opodatkowania czynności wniesienia aportu do Spółki Komandytowej w postaci wkładu niepieniężnego,

zostanie zawarta w odrębnych rozstrzygnięciach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa zakładu Ubezpieczeń społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj