Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-798/09-2/AM
z 15 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-798/09-2/AM
Data
2010.01.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
cele statutowe
klub sportowy
stowarzyszenia
wydatek
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy w sytuacji, gdy stowarzyszenie przeznaczy środki otrzymane z tytułu umowy darowizny na cele statutowe - działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu, a następnie odłoży praktyczne wykorzystanie tych środków na te cele na przyszłość i w tym czasie pożyczy te środki innemu podmiotowi to czy nadal odnośnie przychodu z tej darowizny będzie przysługiwało mu zwolnienie od podatku określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 380 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 08.12.2009 r. (data wpływu 14.12.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego z tytułu pożyczki udzielonej innemu podmiotowi – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego z tytułu pożyczki udzielonej innemu podmiotowi.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie działa na podstawie ustawy prawo o stowarzyszeniach, jego celem statutowym jest działalność w zakresie kultury fizycznej sportu. Stowarzyszenie otrzymało darowiznę w kwocie 2.000 zł. Stowarzyszenie ma zamiar przeznaczyć otrzymaną darowiznę na cele statutowe - działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu. Wydatkowanie tych środków ma nastąpić dopiero w przyszłości, a do tego czasu środki pieniężne otrzymane w drodze darowizny mają stanowić przedmiot umowy pożyczki z innym podmiotem, na dogodnych dla stowarzyszenia warunkach, z oprocentowaniem porównywalnym z oprocentowaniem na lokatach długoterminowych. Kwota należna z odsetek przeznaczona będzie również na cel statutowy, jakim jest działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w sytuacji, gdy stowarzyszenie przeznaczy środki otrzymane z tytułu umowy darowizny na cele statutowe - działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu, a następnie odłoży praktyczne wykorzystanie tych środków na te cele na przyszłość i w tym czasie pożyczy te środki innemu podmiotowi to czy nadal odnośnie przychodu z tej darowizny będzie przysługiwało mu zwolnienie od podatku określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, stowarzyszeniu będzie przysługiwało zwolnienie od podatku określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Artykuł 17 ust. 1 pkt 4 w/w ustawy stanowi, że wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest między innymi działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu - w części przeznaczonej na te cele. Zatem jeżeli stowarzyszenie chce skorzystać z tego zwolnienia to musi spełnić dwa warunki: jego celem statutowym musi być działalność wymieniona w tym przepisie oraz uzyskane dochody muszą być przeznaczone na ten cel. Statut stowarzyszenia w par. 7 określa cele statutowe stowarzyszenia. Cele statutowe wskazane w par. 7 pkt 1-6 bez wątpienia dotyczą działalności w zakresie kultury fizycznej i sportu. Zatem pierwszy warunek umożliwiający skorzystanie ze zwolnienia podatkowego został przez podatnika spełniony.

Co się tyczy drugiego warunku to podatnik przeznaczył kwotę otrzymaną z tytułu umowy darowizny na cele statutowe w zakresie kultury fizycznej i sportu, jednakże faktyczne wydatkowanie tych pieniędzy na te cele zostanie rozciągnięte w czasie (do następnego roku). Ustawodawca w art. 17 ust. 1 pkt 4 cytowanej ustawy nie zakreśla podatnikowi ram czasowych na wydatkowanie takiego dochodu. Dlatego zdaniem podatnika zwolnienie podatkowe będzie mu przysługiwało nawet gdy wydatkowanie pieniędzy przeznaczonych na cele wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 cytowanej ustawy zostanie rozciągnięte w czasie. W okresie pomiędzy podjęciem decyzji o przeznaczeniu środków na cele statutowe, a praktycznym wydatkowaniem tych środków podatnik zawrze z innym podmiotem umowę pożyczki na dogodnych dla siebie warunkach finansowych. Z tytułu umowy pożyczki będą mu wypłacane odsetki w kwocie nie niższej od kwoty odsetek na lokatach długoterminowych. Zyski z odsetek również będą przeznaczone przez podatnika na cele statutowe w zakresie kultury fizycznej i sportu. W ocenie podatnika podniesiona wyżej okoliczność nie ma znaczenia z punktu widzenia przesłanek wskazanych w art. 17 ust. 1 pkt 4, jednakże przeznaczenie zysku należnego podatnikowi z tytułu umowy pożyczki na cele statutowe w zakresie kultury fizycznej i sportu jest w opinii Wnioskodawcy zgodne z intencją ustawodawcy wyartykułowaną w tym przepisie - wspieranie realizacji celów wskazanych w art. 17 ust. 1 pkt 4 w/w ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2001 r., Nr 79, poz. 855 z późn. zm.) określa, że stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Zgodnie z art. 1 ust. 2 ww. ustawy prawo zrzeszania się w stowarzyszeniach może podlegać ograniczeniom przewidzianym jedynie przez ustawy, niezbędnym do zapewnienia interesów bezpieczeństwa państwowego lub porządku publicznego oraz ochrony zdrowia lub moralności publicznej albo ochrony praw i wolności innych osób. W myśl art. 33 ust. 2 tej ustawy, stowarzyszenie, z zachowaniem obowiązujących przepisów, może przyjmować darowizny, spadki i zapisy oraz korzystać z ofiarności publicznej.

Stowarzyszenia posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) jako podmioty zwolnione od podatku.

Zatem stowarzyszenia, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że stowarzyszenia ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Stowarzyszenie, którego celem statutowym jest działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu otrzymało darowiznę. Stowarzyszenie ma zamiar przeznaczyć otrzymaną darowiznę na cele statutowe, jednakże wydatkowanie tych środków ma nastąpić w przyszłości, do tego czasu otrzymane środku pieniężne mają stanowić przedmiot umowy pożyczki z innym podmiotem. Kwota należna z odsetek od pożyczki ma być również przeznaczona na cel statutowy, jakim jest działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo – techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Podkreślenia wymaga, iż ramy omawianego zwolnienia wyznaczone zostały przez art. 17 ust. 1b i art. 17 ust. 1a pkt 2 cytowanej ustawy podatkowej.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 tego artykułu, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z kolei – w myśl art. 17 ust. 1a pkt 2 tejże ustawy zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z powyższych przepisów wynika, iż zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 jest zwolnieniem warunkowym. Dla skorzystania z tego zwolnienia podatnik musi spełnić łącznie dwie przesłanki:

  • jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,
  • uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej, a następnie wydatkowane na te cele bez względu na termin.

Należy podkreślić, iż zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Z przytoczonych przepisów wynika, iż zastosowanie do Stowarzyszenia zwolnienia przedmiotowego zależy więc nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele.

Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, iż jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów”, nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od podatku przeznaczonego na nie dochodu. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.

Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinna charakteryzować tożsamość celu, na który Stowarzyszenie najpierw dochód przeznaczyło, a następnie wydatkowało.

Zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest tu cel na jaki jest dochód przeznaczony, a nie źródło pochodzenia dochodu.

Jednocześnie nadmienia się, iż przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), toteż stosowane muszą być w sposób ścisły. Wymóg ten w równym stopniu dotyczy sformułowania ustawy, jak też wymienionych w statucie rodzajów statutowej działalności jednostki, co oznacza, iż nie mogą być one poddane wykładni rozszerzającej.

Ponadto z przepisów art. 17 (w szczególności z art. 17 ust. 1a pkt 2) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika jednoznaczne powiązanie zwolnienia podatkowego z rzeczywistym i bezpośrednim wydatkowaniem dochodu na cele statutowe. Pośrednie etapy alokacji dochodu, choćby były obliczone na zwiększenie dochodu i jego przeznaczenie w przyszłości na cele statutowe, nie są objęte przedmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego, przewidzianym w art. 17 cytowanej ustawy, w tym również nie są objęte zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 4. Przestrzeganie wymogu bezpośredniego przeznaczenia i wydatkowania dochodu na cele statutowe jest obligatoryjne. Przyjęcie odmiennego stanowiska prowadziłoby de facto do całkowitego zwolnienia od opodatkowania wszelkich dochodów podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4 – nie byłoby bowiem przeszkód, aby wykazać, że wszystkie wydatki tych podmiotów są pośrednio ponoszone w celach statutowych, a przecież omawiane zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, a - nie podmiotowym. Użyte w analizowanych przepisach pojęcie dochodu przeznaczonego i wydatkowanego na cele statutowe należy rozumieć w znaczeniu, że pomiędzy przeznaczeniem i wydatkowaniem musi istnieć bezpośredni związek.

Zatem warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy podatkowej jest, aby dochody uzyskiwane przez Stowarzyszenie były bezpośrednio wydatkowane na cele przewidziane w statucie.

Nie spełnienie któregokolwiek z wyżej określonych warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia przedmiotowego skutkuje tym, iż Stowarzyszenie musi się liczyć z obowiązkiem poniesienia ciężaru podatku dochodowego.

W myśl bowiem art. 25 ust. 4 cytowanej ustawy podatkowej, jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele – podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i nie wydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b.

Reasumując, Stowarzyszenie w przedstawionym stanie faktycznym nie spełnia kryteriów do skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4. W związku z udzieleniem pożyczki na rzecz innego podmiotu, Stowarzyszenie dokonuje rozporządzenia swoim mieniem, innymi słowy wydatkuje uzyskany dochód na cel inny niż określony w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, naruszony zostaje warunek bezpośredniego wydatkowania dochodu na cele statutowe, a jest warunek nieodzowny do zwolnienia dochodu Stowarzyszenia od podatku dochodowego.

Podsumowując, należy stwierdzić iż stanowisko Stowarzyszenia w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. Marii Curie - Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj