Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1184/09-5/SJ
z 25 listopada 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1184/09-5/SJ
Data
2009.11.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności niepodlegające opodatkowaniu
gmina
odliczenie podatku od towarów i usług
zadania publiczne


Istota interpretacji
Czy Gmina, jako strona umowy o roboty budowlane polegające na termomodernizacji budynku Urzędu Gminy, może skorzystać z odliczenia podatku VAT zawartego w fakturze wykonawcy wystawionej na Gminę Ł. za wykonane roboty?



Wniosek ORD-IN 558 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy Ł, przedstawione we wniosku z dnia 1 września 2009 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 8 września 2009 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 11 września 2009 r.) uzupełnionym pismami z dnia 23 października 2009 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 28 października 2009 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 2 listopada 2009 r.) oraz z dnia 3 listopada 2009 r. (data wpływu 12 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku w związku z realizacją inwestycji pn. „Rozbudowa, remont i termomodernizacja budynku Urzędu Gminy” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku w związku z realizacją inwestycji pn. „Rozbudowa, remont i termomodernizacja budynku Urzędu Gminy”. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismami z dnia 23 października 2009 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 28 października 2009 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 2 listopada 2009 r.) oraz z dnia 3 listopada 2009 r. (data wpływu 12 listopada 2009 r.) o jednoznaczne wskazanie nazwy Wnioskodawcy oraz doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego, pytania oraz własnego stanowiska.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina Ł wystąpiła z wnioskiem do Urzędu Marszałkowskiego w … o dofinansowanie termomodernizacji budynku Urzędu Gminy.

W liście załączników obligatoryjnych do wniosku w pkt 7 znajduje się zapis o obowiązku przedłożenia interpretacji indywidualnych w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) od robót budowlanych w zakresie docieplenia (termomodernizacji) budynku.

Jako czynny podatnik podatku od towarów i usług (VAT) zarejestrowany jest Urząd Gminy Ł, który wykonuje czynności w zakresie dostarczania wody, odprowadzania ścieków oraz wynajmu lokali gminnych, nie znajdujących się w budynku Urzędu Gminy.

Stroną umowy na wykonanie docieplenia budynku jest Gmina Ł.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż:

  • Wnioskodawcą jest Gmina, a nie Urząd Gminy,
  • zmodernizowany budynek Urzędu Gminy nie będzie służył czynnościom opodatkowanym,
  • wykonując inwestycję pn. „Rozbudowa, remont i termomodernizacja budynku Urzędu Gminy” , Gmina wykonuje zadania własne zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. u. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.),
  • w dniu 9 października 2009 r. Gmina Ł złożyła, w ramach ogłoszonego przez Zarząd Województwa … konkursu dla naboru nr 2, wniosek o dofinansowanie projektu pn. „Rozbudowa, remont i termomodernizacja budynku Urzędu Gminy” w ramach Osi priorytetowej II Ochrona Środowiska, zapobieganie zagrożeniom i energetyka, Działanie II.6 Ochrona Powietrza – Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2007-2013.

Ponadto, Zainteresowany wskazał, iż pytanie zawarte w pkt 55 wniosku i stanowisko zawarte w pkt 56 wniosku dotyczy Gminy Ł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina, jako strona umowy o roboty budowlane polegające na termomodernizacji budynku Urzędu Gminy, może skorzystać z odliczenia podatku VAT zawartego w fakturze wykonawcy wystawionej na Gminę za wykonane roboty...

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczy on usługi w ograniczonym zakresie opisanym w stanie faktycznym (czynności w zakresie dostawy wody, odprowadzania ścieków oraz wynajmu lokali). Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturze za termomodernizację z uwagi, iż zmodernizowany budynek Urzędu Gminy nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również od podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (…).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy).

Należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. u. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m.in. w zakresie utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Gmina może też prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadanie o charakterze użyteczności publicznej, aczkolwiek wyłącznie w przypadkach i formie określonych w odrębnej ustawie – art. 9 ust. 2 i ust. 3 ww. ustawy.

Art. 11a ust. 1 powołanej ustawy stanowi, iż organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Zgodnie z art. art. 33 ust. 1 cyt. ustawy, wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, Gmina jest samorządową osobą prawną, która nie ma własnych struktur organizacyjnych, wobec czego nałożone na nią zadania wykonuje za pośrednictwem urzędu gminy. Urząd nie jest jednak jednostką organizacyjną w rozumieniu powołanego wyżej art. 9 ustawy, lecz wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Stąd też urząd jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. u. Nr 142, poz. 1020 ze zm.), urząd gminy nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych oraz dla ich urzędów, obsługujących od strony techniczno-organizacyjnej te osoby prawne.

Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem, Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy. Natomiast zdolność prawną i zdolność do dokonywania czynności prawnych ma Gmina, nie zaś Urząd Gminy. To zaś oznacza, że obciąża ją obowiązek zarejestrowania w tym charakterze, o ile ma zamiar wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, iż Gmina zamierza ubiegać się o dofinansowanie projektu pn. „Rozbudowa, remont i termomodernizacja budynku Urzędu Gminy” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa II Ochrona Środowiska, zapobieganie zagrożeniom i energetyka, Działanie II.6 Ochrona Powietrza. Przedmiotowa inwestycja będzie realizowana w ramach zadań własnych Gminy. Ponadto, jak wskazał Wnioskodawca, jako czynny podatnik podatku od towarów i usług zarejestrowany jest Urząd Gminy Ł, który wykonuje czynności w zakresie dostarczania wody, odprowadzania ścieków oraz wynajmu lokali gminnych, nie znajdujących się w budynku Urzędu Gminy.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. w przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, realizując inwestycję wykonywać będzie jedno z zadań własnych Gminy, a nabywane towary i usługi w ramach przedmiotowego projektu, zgodnie z oświadczeniem Wnioskodawcy, nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem, Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji planowanej inwestycji.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż Gmina, jako strona umowy o roboty budowlane polegające na termomodernizacji budynku Urzędu Gminy, nie będzie miała możliwości odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu pn. „Rozbudowa, remont i termomodernizacja budynku Urzędu Gminy Ł”.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem zaznaczyć, iż odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, iż Wnioskodawca będzie ponosił wydatki związane z rozbudową, remontem i termomodernizacją budynku Urzędu Gminy i nie będą one służyły czynnościom opodatkowanym. w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego, w szczególności wykorzystywanie powstałego w efekcie projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. w zakresie dostarczania wody, odprowadzania ścieków oraz wynajmu lokali gminnych udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj