Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1082/09-2/KG
z 2 lutego 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-1082/09-2/KG
Data
2010.02.02


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
faktura
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
podatek od towarów i usług
podstawa opodatkowania
prawo do odliczenia
premia pieniężna
świadczenie usług


Istota interpretacji
Świadczone usługi wynikające z wzajemnej współpracy handlowej za które Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie należy uznać zgodnie z art. 8 ust. 1 za świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Odnosząc się natomiast do prawa do odliczenia podatku VAT zawartego z otrzymywanych przez Spółkę fakturach stwierdzić należy, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w myśl zasady określonej w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.



Wniosek ORD-IN 469 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18.11.2009 r. (data wpływu 23.11.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania oraz prawa do odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu udzielanych premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23.11.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i w zakresie opodatkowania oraz prawa do odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu udzielanych premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (hurtownia) prowadzi działalność handlową polegającą na handlu hurtowym mięsa oraz wędlin. Ponadto Hurtownia prowadzi działalność polegającą na szeroko rozumianej współpracy handlowej w zakresie dostaw towarów jak i nabyć realizowanych przez poszczególnych dostawców do firm reprezentowanych przez zamawiających.

Przedmiotowa działalność polega na realizacji umów pomiędzy dostawcą a poszczególnym nabywcą towarów. Ma to miejsce poprzez składanie zamówień na dostawy towarów przez poszczególną firmę, które to są składane za pośrednictwem spółki, która to odgrywa rolę dystrybutora.

Z tytułu tak szeroko zakrojonej działalności współpracy dochodzi na podstawie zawartych umów do otrzymywania wynagrodzenia będącego premią pieniężną lub usługą marketingową lub wynagrodzeniem za zrealizowaną współpracę. W zależności od zawartych umów otrzymujemy świadczenia pieniężne określone jako „premia pieniężna”, „usługa marketingowa”, „wynagrodzenie”.

Każdorazowe świadczenie pieniężne jest dokonywane m.in. z tytułu:

  • nakłaniania Firm do udostępniania powierzchni reklamowej,
  • umieszczanie dodatkowej informacji o produktach w gazetce lub na plakacie reklamowym,
  • umieszczanie reklamy w publikacjach,
  • dystrybucji dostarczonych materiałów reklamowych,
  • nakłaniania firm do umieszczania towarów na specjalnych, wyeksponowanych miejscach w pomieszczeniach handlowych na ich terenie,
  • usług konsultacji handlowych przez analizy cen produktów,
  • analizy opakowań,
  • analizy jakości,
  • analizy pozycjonowania rynku.

Podobnie Wnioskodawca czyni to wobec kolejnych nabywców, którzy to nabywają towar od firmy. W przypadku realizowanych dostaw przez nabywców Zainteresowany przekazuje i wypłaca stosowne premie pieniężne dla stałych nabywców. Każdorazowo kiedy Podatnik otrzymuje premię pieniężną wystawiana jest stosowna fakturę VAT z określeniem: „premia pieniężna”, „usługa marketingowa”, „inne wynagrodzenie”. Wystawiając fakturę VAT Wnioskujący traktuje ją jako sprzedaż usług podlegających opodatkowaniu stawką 22%.

Z kolei w przypadku, gdy Wnioskodawca wypłaca premie pieniężne z tytułu dobrej współpracy z nabywcą otrzymuje stosowną fakturę VAT od nabywcy i traktuje ją jako fakturę pochodzącą z nabycia usługi, Podatnik odlicza podatek naliczony i pomniejsza o jego wartość bieżący podatek należny.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy świadczone usługi wynikające z wzajemnej współpracy handlowej, za które Wnioskodawca otrzymuje stosowne premie pieniężne podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)...
  2. Czy z tytułu otrzymanych faktur VAT pochodzących od nabywców, którzy otrzymali premie pieniężne Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu takich usług...

Ad. 1. Przedstawiając własne stanowisko w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca kieruje się ostrożnością właściwego stosowania przepisów prawa podatkowego. Zdaniem Zainteresowanego, prezentowany stan faktyczny wskazuje na jednoznaczne stwierdzenie, iż wszelkie usługi świadczone przez firmę są usługami wynikającymi z treści dyspozycji art. 8 cyt. wyżej ustawy, który stanowi, iż „przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7”. Tak stawiana przez ustawodawcę sprawa przedmiotu podlegającego opodatkowaniu wskazuje w sposób jednoznaczny, iż świadczone usługi polegające na wzajemnej współpracy, za które Podatnik otrzymuje stosowne wynagrodzenie - podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Podobne stanowisko w przedmiotowej sprawie zostało zawarte przez Ministra Finansów względem kontrahenta Wnioskodawcy, który to jako otrzymujący premie pieniężne świadczył usługi podlegające opodatkowaniu. Pismo z dnia 19 maja 2008 r. ITPP1/443-146/08/BK.

Ad. 2. Zdaniem Zainteresowanego prezentowany stan faktyczny wskazuje na jednoznaczne stwierdzenie, iż płacąc premie pieniężne Wnioskujący nabywa zakres świadczonych usług określonych w art. 8 ust. 1 i tym samym będąc czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 i nast. ma niczym nie ograniczone prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony pochodzący od klientów, którzy to obciążają Podatnika stosownymi fakturami VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT), natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powoływanej ustawy o VAT. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom.

Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, obrotem zaś jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W tym przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 13 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.).

W praktyce występują również sytuacje, gdzie premia pieniężna jest uzależniona od określonego zachowania nabywcy i podejmowanych przez niego działań w danym okresie. W takim przypadku otrzymanie premii pieniężnej stanowi rodzaj wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywcy w stosunku do sprzedawcy. Zachowanie nabywcy należy uznać w tym przypadku jako świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego, a tym samym za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy VAT, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

Ze stanu wniosku wynika, iż Wnioskodawca otrzymuje oraz wypłaca świadczenia pieniężne z tytułu m.in.:

  • nakłaniania Firm do udostępniania powierzchni reklamowej,
  • umieszczania dodatkowej informacji o produktach w gazetce lub na plakacie reklamowym,
  • umieszczania reklamy w publikacjach,
  • dystrybucji dostarczonych materiałów reklamowych,
  • nakłaniania firm do umieszczania towarów na specjalnych, wyeksponowanych miejscach w pomieszczeniach handlowych na ich terenie,
  • usługi konsultacji handlowych przez analizy cen produktów,
  • analizy opakowań,
  • analizy jakości,
  • analizy pozycjonowania rynku.

Wnioskodawca każdorazowo otrzymując premię pieniężną wystawia fakturę VAT z tytułu wyświadczonych usług ze stawką 22%. W przypadku, gdy to Zainteresowany jest wypłacającym premie – otrzymuje stosowną fakturę VAT, na podstawie której dokonuje obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W tak przedstawionej sytuacji należy uznać, że otrzymane lub odpowiednio wypłacane premie pieniężne związane są z określonym zachowaniem nabywcy, które stanowi zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy VAT świadczenie usług za wynagrodzeniem i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

Zatem pomiędzy stronami zaistniała więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowi świadczenie usług za wynagrodzeniem podlegające opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Mając na uwadze powyższe, ww. zachowanie za które Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie nazwane premią pieniężną należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 22%, zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy o VAT.

W związku z powyższym w przedmiotowej sprawie usługi, za świadczenie których kontrahenci otrzymują wynagrodzenie zwane premią pieniężną, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych oraz winny być udokumentowane fakturą VAT wystawioną przez kontrahenta na rzecz nabywcy usługi – tj. Wnioskodawcy.

W kwestii prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego z otrzymanych faktur dokumentujących świadczenie usług, za które wypłacana jest premia pieniężna, obowiązuje zasada, zgodnie z którą prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Jeżeli zatem w przedmiotowej sprawie premia pieniężna jest wypłacana w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących świadczenie usług, za które wypłacane jest wynagrodzenie w postaci premii pieniężnej.

Reasumując, świadczone usługi wynikające z wzajemnej współpracy handlowej za które Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie należy uznać zgodnie z art. 8 ust. 1 za świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Odnosząc się natomiast do prawa do odliczenia podatku VAT zawartego z otrzymywanych przez Spółkę fakturach stwierdzić należy, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w myśl zasady określonej w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy wyjaśnić, iż interpretacje organów podatkowych wydawane są w indywidualnych sprawach podatników w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy prawa i stan faktyczny przedstawiony przez podatnika. Interpretacje te nie stanowią źródła powszechnie obowiązującego prawa. W związku z powyższym tut. Organ nie odniósł się w przedmiotowej interpretacji do powołanej przez Wnioskodawcę w przedmiotowym wniosku interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj