Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-1161/09-4/KG
Data
2010.02.12
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
fundusz
podatek naliczony
usługi finansowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług
Istota interpretacji
Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w przedmiotowych zakupach zgodnie z ww. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług
Wniosek ORD-IN
390 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 03.12.2009r. (data wpływu 09.12.2009r.) uzupełniony pismem nadanym za pośrednictwem Poczty Polskiej w dniu 23.12.2009r. (data wpływu 29.12.2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w związku z organizacją Funduszu J. - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 09.12.2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w związku z organizacją Funduszu J.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca jest bankiem państwowym (art. 12 ustawy Prawo bankowe), a jego działalnością regulują w szczególności zapisy ustawy o B… (Dz. U. z 2003r. Nr 65, poz. 594 z późn. zm.). Do podstawowych celów Wnioskodawcy należy wspieranie rządowych programów społeczno-gospodarczych oraz programów samorządności lokalnej i rozwoju regionalnego realizowanych z wykorzystaniem środków publicznych i unijnych. Do wyżej wzmiankowanych programów obsługiwanych przez B w ramach prowadzonej działalności należy udział Banku w projektach dotyczących „Wsparcia przedsiębiorczości poprzez rozwój instrumentów inżynierii finansowej w ramach inicjatywy J.” organizowanych przez województwa samorządowe na terytorium całego kraju w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2007-2013 osi priorytetowej 1. Rozwój i innowacje w MŚP, Działanie 1.3 Pozadotacyjne instrumenty finansowe dla MŚP współfinansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wnioskodawca na chwilę obecną wygrał konkursy na organizację Funduszu J. i podpisał umowy z następującymi województwami samorządowymi: wielkopolskim, pomorskim, łódzkim, dolnośląskim oraz zachodniopomorskim. W ramach każdego z projektów Wnioskodawca w oparciu o pozyskane z danego województwa samorządowego dofinansowanie zwrotne utworzy tzw. fundusz powierniczy J. (nieposiadający odrębnej podmiotowości prawnej i z formalnego punktu widzenia stanowiący część Banku) i prowadził będzie działalność polegającą na udzielaniu na zasadach odpłatności w szczególności poręczeń oraz pożyczek wybranym w drodze konkursu lokalnym instytucjom finansowym prowadzącym działalność na terenie danego województwa (re poręczenia te i pożyczki stanowią na gruncie podatku VAT czynności przedmiotowo zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z treścią załącznika nr 4 do ustawy, poz. 3, sekcja J 85-67 PKWiU). Dodatkowo Wnioskodawca ma prawo inwestować otrzymane pod tytułem zwrotnym środki m.in. w dłużne papiery wartościowe oraz lokaty z pozyskanego od danego województwa samorządowego dofinansowania Zainteresowany ma prawo pokrywać uzasadnione koszty zarządzania i obsługi Projektu (znaczna część tych kosztów zawierać będzie podatek VAT). Realizowany Projekt ma zostać zakończony do 2015r. (po jego zakończeniu otrzymane tytułem dofinansowania środki wraz z pozyskanymi z ich obrotu dochodami Wnioskodawca zobowiązany jest zwrócić na rzecz właściwego województwa samorządowego).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawca ma prawo dokonać odliczenia naliczonego podatku VAT wykazanego w fakturach kosztowych dokumentujących zakup towarów i usług związanych z obsługą działalności Funduszów J., która to działalność polega na wykonywaniu czynności pośrednictwa finansowego, zwolnionych przedmiotowo z opodatkowania...
Zdaniem Wnioskodawcy Bank ma prawną możliwość odzyskania podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych towarów i usług, jednak tylko i wyłącznie od tych (nielicznych) zakupów, które związane są bezpośrednio z realizowaną przez Podatnika sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT (art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług). Zdecydowana większość realizowanych przez Bank transakcji sprzedażowych korzysta ze zwolnienia przedmiotowego z podatku VAT, co w konsekwencji oznacza, iż Bank nie ma możliwości odzyskania VAT naliczonego od większości realizowanych zakupów. W ocenie Wnioskodawcy zatem w odniesieniu do Projektu funduszu powierniczego Jeremie Bank nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z realizacją ww. projektu z uwagi na fakt, iż w jego ramach B nie zrealizuje sprzedaży opodatkowanej VAT (art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług), lecz jedynie czynności zwolnione przedmiotowo z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt. 1 powołanej ustawy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…). Stosownie natomiast do treści obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, zarówno towary jak i usługi są identyfikowane na podstawie przepisów o statystyce publicznej, zgodnie z art. 2 pkt 6 i art. 8 ust. 3 cyt. ustawy. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ww. ustawy, zaś obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa wyłącznie na wykonawcy usługi. W związku z powyższym, istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie wg PKWiU wykonywanych przez Zainteresowanego usług. Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym, stanowiącym wykaz usług zwolnionych od podatku, w pozycji 3 wymieniono usługi sklasyfikowane w Sekcji J grupowania ex (65-67) - Usługi pośrednictwa finansowego, z wyłączeniem: - działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,
- usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,
- usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),
- usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,
- usług ściągania długów oraz faktoringu,
- usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
- usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
- transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,
- transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.
Do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) stosuje się PKWiU wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.). Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi z nabyciem, których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ze stanu wniosku wynika, iż Podatnik w ramach prowadzonej działalności uczestniczy w projekcie „Wsparcia przedsiębiorczości poprzez rozwój instrumentów inżynierii finansowej w ramach inicjatywy J.”. W ramach każdego z projektów Wnioskodawca w oparciu o pozyskane z danego województwa samorządowego dofinansowanie zwrotne utworzy tzw. fundusz powierniczy J. (nieposiadający odrębnej podmiotowości prawnej i z formalnego punktu widzenia stanowiący część BGK) i prowadził będzie działalność polegającą na udzielaniu na zasadach odpłatności w szczególności poręczeń oraz pożyczek wybranym w drodze konkursu lokalnym instytucjom finansowym prowadzącym działalność na terenie danego województwa (re poręczenia te i pożyczki stanowią na gruncie podatku VAT czynności przedmiotowo zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z treścią załącznika nr 4 do ustawy, poz. 3, sekcja J 85-67 PKWiU) Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, iż usługi o których mowa w zapytaniu, które jak wskazał Wnioskodawca, mieszczą się w sekcji PKWiU J 65-67, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług w powiązaniu z poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy). Reasumując ze względu na fakt, iż dokonywane przez Wnioskodawcę zakupy nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych - nie będzie więc spełniona pozytywna przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Wnioskodawcy zatem nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w przedmiotowych zakupach zgodnie z ww. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Należy ponadto zauważyć, że Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane przez Wnioskodawcę. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
|