Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-771/09/MK
z 29 grudnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-771/09/MK
Data
2009.12.29


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
konkursy
nagrody
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy od przyznanych łącznie nagród rzeczowych i pieniężnych otrzymywanych w ramach przeprowadzonego konkursu dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych, finansowanych z budżetu państwa i budżetu Unii Europejskiej płatnik jest obowiązany do pobrania zryczałtowanego 10% podatku dochodowego?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2009r. (data wpływu do tut. Biura – 06 października 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przyznanych łącznie nagród rzeczowych i pieniężnych otrzymywanych w ramach przeprowadzonego konkursu dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06 października 2009r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przyznanych łącznie nagród rzeczowych i pieniężnych otrzymywanych w ramach przeprowadzonego konkursu dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wyższa Szkoła realizuje projekt pt. „...” finansowany z budżetu państwa i budżetu Unii Europejskiej. Idea projektu zakłada edukację dziennikarską uczniów szkół ponadgimnazjalnych.

W wyniku udziału w projekcie uczniowie tworzą prace konkursowe, które są ocenianie przez jury.

Autorzy zwycięskich prac konkursowych otrzymają w I i II edycji w 2010r. i 2011r. następujące nagrody:

  • I i II miejsce – zagraniczny 2 tygodniowy intensywny kurs językowy w tym: transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie, bezzwrotny depozyt rezerwacyjny, atrakcje turystyczne oraz nagrodę pieniężną w wysokości obliczonej, zgodnie z następującym wzorem: NP=NN/0,9-NN, gdzie NP to kwota dodatkowej nagrody pieniężnej a NN to kwota nagrody niepieniężnej,
  • laureaci III i IV miejsca – krajowy 2 tygodniowy intensywny kurs językowy w tym: transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie, bezzwrotny depozyt rezerwacyjny, atrakcje turystyczne oraz nagrodę pieniężną w wysokości obliczonej, zgodnie z następującym wzorem: NP=NN/0,9-NN, gdzie NP to kwota dodatkowej nagrody pieniężnej a NN to kwota nagrody niepieniężnej.

Zgodnie z wydaną na wniosek Wyższej Szkoły (tj. wnioskodawcy) interpretacją indywidualną Nr IBPB II/1/415-221/09/BD Izby Skarbowej z dnia 02 czerwca 2009r. od nagród wręczanych laureatom zostanie zapłacony odpowiednio w 2010r. i 2011r. podatek dochodowy w wysokości 10% łącznej wartości nagrody.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku gdy w konkursie przewidziano nagrody rzeczowe i pieniężne (przyznawane łącznie) prawidłowym będzie gdy osoba, która wygra konkurs, otrzyma nagrodę pomniejszoną o zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10%; przy czym płatnik powyższy podatek odprowadzi na konto urzędu skarbowego i sporządzi na koniec roku PIT-8AR ujmując kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego (zgodnie z art. 41 ust. 4 w związku z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy...

Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z dyspozycją art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 w związku z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podmiot wypłacający w ramach konkursu nagrody pieniężne (organizator konkursu) zobowiązany jest – jako płatnik zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych – do potrącenia z wartości przyznanej nagrody kwotę 10% zryczałtowanego podatku i odprowadzenia go do właściwego urzędu skarbowego. W przypadku jednak nagrody innej niż pieniężna (a więc zarówno rzeczowej jak i np. wycieczki) obowiązuje inna reguła. Zgodnie z art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych warunkiem wydania nagrody niepieniężnej jest wpłacenie płatnikowi przez podatnika (zwycięzcę konkursu) równowartości zryczałtowanego podatku od tej nagrody, co oznacza, że obowiązek uiszczenia podatku został przerzucony na zwycięzcę konkursu.

Zgodnie z powszechnie przyjętą praktyką Organizator konkursu chcąc uniknąć obciążania zwycięzcy konkursu koniecznością dokonywania transferów pieniężnych na swoją rzecz, może przyznać mu dodatkową nagrodę pieniężną na pokrycie zryczałtowanego podatku od nagrody niepieniężnej. Na przyznanie nagrody pieniężnej laureatom, przeznaczoną w całości na pokrycie podatku od otrzymanej nagrody wnioskodawca uzyskał zgodę Ministerstwa Edukacji Narodowej i kwota nagrody pieniężnej została uznana za koszt kwalifikowany realizowanego projektu. Wysokość dodatkowej nagrody pieniężnej na pokrycie podatku obejmuje również podatek od tej dodatkowej nagrody, bowiem zgodnie z wcześniej wymienionymi przepisami – od nagrody pieniężnej również należny jest podatek (potrącany przez płatnika bezpośrednio z przyznanej nagrody). Przyjmując powyższą zasadę kwota dodatkowej nagrody jest więc wyższa niż wartość samego podatku od nagrody niepieniężnej – w praktyce wynosi ok. 11% wartości nagrody niepieniężnej. Dokładną wartość dodatkowej nagrody pieniężnej obliczono stosując następujący wzór: NP=NN/0,9-NN, gdzie NP to kwota dodatkowej nagrody pieniężnej a NN to kwota nagrody niepieniężnej.

Dzięki zastosowaniu powyższej konstrukcji, kwota dodatkowej nagrody pieniężnej może zostać przeznaczona na podatki: zarówno od nagrody głównej (rzeczowej) jak i od nagrody dodatkowej (pieniężnej), przy czym płatnik może potrącić od nagród pieniężnych kwoty należne na podatek od całości przyznanej nagrody, w miejsce pobierania kwoty należnego podatku od laureatów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Z treści art. 41 ust. 4 ww. ustawy wynika, iż płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Jeżeli przedmiotem:

  1. wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2,
  2. świadczeń, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4,
  3. świadczeń, o których mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz w art. 18
    - nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia (art. 41 ust. 7 ww. ustawy).

Z przedstawionego przez wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, iż wnioskodawca realizuje projekt pt. „...” finansowany z budżetu państwa i budżetu Unii Europejskiej. Idea projektu zakłada edukację dziennikarską uczniów szkół ponadgimnazjalnych.

W wyniku udziału w projekcie uczniowie tworzą prace konkursowe, które są ocenianie przez jury.

Autorzy zwycięskich prac konkursowych otrzymają w I i II edycji w 2010r. i 2011r. przyznane łącznie następujące nagrody:

  • I i II miejsce – zagraniczny 2 tygodniowy intensywny kurs językowy oraz nagrodę pieniężną,
  • laureaci III i IV miejsca – krajowy 2 tygodniowy intensywny kurs językowy oraz nagrodę pieniężną.

Zgodnie z wydaną na wniosek Wyższej Szkoły (tj. wnioskodawcy) interpretacją indywidualną Nr IBPB II/1/415-221/09/BD Izby Skarbowej z dnia 02 czerwca 2009r. od nagród wręczanych laureatom zostanie zapłacony odpowiednio w 2010r. i 2011r. podatek dochodowy w wysokości 10% łącznej wartości nagrody.

Z treści powołanego art. 41 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż jeżeli przedmiotem wygranej (nagrody) nie są pieniądze, to podatnik – przed wydaniem mu wygranej (nagrody) – winien płatnikowi wpłacić należną kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym taki obowiązek nie wystąpi, bowiem otrzymane przez laureatów konkursu nagrody składają się łącznie z nagrody rzeczowej i pieniężnej. Zatem wnioskodawca jako organizator konkursu będzie w stanie, przed wydaniem nagrody, pobrać zryczałtowany podatek od łącznej wartości nagrody (rzeczowej i pieniężnej). Zatem organizator konkursu laureatowi tego konkursu winien będzie w 2010r. i 2011r. wypłacić tylko różnicę pomiędzy kwotą przyznanej nagrody pieniężnej a zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym należnym zarówno od nagrody niepieniężnej jak i nagrody pieniężnej. Zryczałtowany podatek należny od nagrody (niepieniężnej i pieniężnej) płatnik – wnioskodawca winien będzie odprowadzić na konto urzędu skarbowego, a po zakończeniu roku 2010 i 2011 będzie zobowiązany sporządzić PIT-8AR, ujmując w nim kwotę łącznego zryczałtowanego podatku dochodowego (zgodnie z art. 42 ust. 1 i ust. 1a cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Na laureacie natomiast nie będzie ciążył obowiązek wpłacenia płatnikowi (wnioskodawcy) kwoty należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem nagrody.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj