Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-960/09-2/AK
z 2 grudnia 2009 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-960/09-2/AK
Data
2009.12.02
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów
Słowa kluczowe
kontrakt menedżerski
podatek dochodowy od osób fizycznych
podróż
zwolnienia przedmiotowe
źródła przychodu
Istota interpretacji
Czy zwrot kosztów związanych z podróżą będzie korzystał ze zwolnienia, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Wniosek ORD-IN 599 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 września 2009 r. (data wpływu 9 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów – jest:
UZASADNIENIE W dniu 9 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą i zarejestrowany jest jako podatnik VAT czynny. Przedmiotem działalności zgodnie z wpisem do ewidencji działalności jest między innymi: doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKD 74.14), działalność komercyjna pozostała, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 74.87), działalność związana z tłumaczeniami i usługami sekretarskimi (PKD 74.85.Z), kształcenie ustawiczne dorosłych i pozostałe formy kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 80.42.B), działalność edukacyjna w zakresie oprogramowania (PKD 72.21.Z), działalność w zakresie oprogramowania, pozostała (PKD 72.22.Z), przetwarzanie danych (PKD 72.30.Z), działalność agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju (PKD 51.19.Z), doradztwo w zakresie sprzętu komputerowego (PKD 72.10.Z). Wnioskodawca co miesiąc wystawia kilka faktur VAT za wykonane w danym miesiącu usługi. Są to między innymi: doradztwo marketingowe, gospodarcze, pośrednictwo i inne. Jedną z realizowanych przez Zainteresowanego umów jest kontrakt z izbą przemysłowo-handlową, w której to prezydium izby powierza Jemu (zwanemu w umowie: menadżerowi) obowiązki dyrektora biura. Zgodnie z umową:
Zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności:
Wnioskodawca za usługi menedżera wystawia co miesiąc faktury VAT z podatkiem VAT należnym w wysokości 22 %. W związku z powyższym zadano następujące pytania dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych.
Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania nr 1, ustawa o podatku dochodowym wyróżnia kilka źródeł przychodów. Dwa z nich to: działalność wykonywana osobiście oraz pozarolnicza działalność gospodarcza. Podatnik zarejestrowany jako podmiot gospodarczy (przedsiębiorca) realizujący działalność menedżerską w celach zarobkowych, zawodowo we własnym imieniu oraz w sposób zorganizowany i ciągły (powtarzalny i stały) będący tym samym prawnie określonym podmiotem uczestniczącym w obrocie gospodarczym, może uznawać takie przychody jako przychody z działalności gospodarczej. Natomiast w odniesieniu do pytania nr 2, Zainteresowany uważa, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) updof, wolne od podatku są diety i inne należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem. Zgodnie z takim brzmieniem przepisu Wnioskodawca uważa, że dotyczy on również podatników realizujących umowę na zasadach działalności gospodarczej. Zwolnienie powyższe przysługuje oczywiście w granicach określonych ustawą. W odniesieniu do pytania nr 3, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) updof, wolne od podatku są diety i inne należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem. Aczkolwiek przepis powyższy nie odwołuje się wprost do przychodów z działalności osobistej, to Zainteresowany uważa, że właśnie do przychodów tych osób będzie miał on zastosowanie. Zwolnienie powyższe przysługuje oczywiście w granicach określonych ustawą. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:
Zgodnie z przepisami art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze zm.) źródłami przychodów jest:
W przedmiotowej sprawie istotne jest ustalenie z jakiego źródła Wnioskodawca uzyskuje przychód. Definicja pozarolniczej działalności gospodarczej, została zawarta w art. 5a pkt 6 ww. ustawy. Zgodnie z jego treścią, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza to działalność zarobkowa:
Definicja pozarolniczej działalności gospodarczej zawiera m.in. wyłączenie przychodów uzyskanych z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy. Poszczególne kategorie tych przychodów wymieniono w art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl art. 13 pkt 9 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów o których mowa w pkt 7. Wyodrębnienie w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w katalogu przychodów działalności wykonywanej osobiście, przychodów z umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menadżerskich lub umów o podobnym charakterze – przy jednoczesnym zdefiniowaniu na użytek tej ustawy, pojęcia pozarolniczej działalności gospodarczej – nie pozostawia wątpliwości, że źródłem tych przychodów nie jest pozarolnicza działalność gospodarcza, lecz zawsze działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. Tym samym przychody uzyskane z tego rodzaju umów stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście, nawet jeżeli umowy te są zawierane w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej. Bez znaczenia pozostaje forma prawna w jakiej podatnik prowadzi działalność gospodarczą. Zgodnie z literalnym brzmieniem cytowanego przepisu, przychody z tego rodzaju umów, nawet gdy usługi świadczone są przez podatnika prowadzącego działalność gospodarczą w tym zakresie, zawsze stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście. Taka kwalifikacja przychodów z tytułu umów, o których mowa w art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika przede wszystkim z osobistego charakteru usług zarządzania przedsiębiorstwem. Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że przychody uzyskane przez Wnioskodawcę na podstawie kontraktu z izbą przemysłowo-handlową nie mogą być traktowane jako przychody z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej. Przychody te należy zakwalifikować jako przychody z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 9 ww. ustawy. W związku z tym, że przychody Wnioskodawcy z kontraktu zawartego z izbą handlowo-usługową zostały zakwalifikowane do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, na podstawie art. 13 pkt 9 ww. ustawy, dlatego odpowiedź na drugie pytanie jest bezprzedmiotowe. Natomiast w odniesieniu do zwolnienia z opodatkowania zwrotu kosztów delegacji tut. organ stwierdza co następuje: W myśl art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13. Odrębne przepisy, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ww. ustawy, zawierają dwa rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r.:
Aby jednak przedmiotowe świadczenia dla osoby nie będącej pracownikiem korzystały ze zwolnienia muszą być spełnione warunki, o których mowa w art. 21 ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z jego treścią zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ww. ustawy stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:
Zasada swobody umów umożliwia stronom zawarcie w umowie zapisu, dotyczącego zwrotu wydatków poniesionych w ramach wykonania umowy (w tym m.in. zwrotu kosztów podróży). Jeżeli zatem zgodnie z umową Wnioskodawca otrzyma zwrot kosztów podróży i koszty te związane będą z wykonywaniem czynności określonych w umowie, zwrot ten korzysta wówczas ze zwolnienia od podatku, zgodnie z powołanym art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ww. ustawy, do wysokości limitów określonych w ww. rozporządzeniach Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Wniosek w części dotyczącej ustawy o podatku od towarów i usług rozstrzygnięto w dniu 2 grudnia 2009 r. interpretacją indywidualną nr ILPP2/443-1173/09-2/AK. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.