Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-871/09-4/MPe
z 8 grudnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-871/09-4/MPe
Data
2009.12.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenie podatku
podatek należny
spółki


Istota interpretacji
Czy Spółce rozliczającej się metodą kwartalną przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z otrzymanych faktur - gdy towar zostaje dosłany w następnym okresie rozliczeniowym oraz w przypadku późniejszej niż data otrzymania faktury VAT kwalifikacji środka trwałego - w jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych – kwartałach, jeżeli podatnik nie dokonał takiego odliczenia w okresie otrzymania dokumentu ?



Wniosek ORD-IN 362 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 02.10.2009 r. (data wpływu 07.10.2009 r.) uzupełnionego w dniu 23.10.2009 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 20.10.2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07.10.2009 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 23.10.2009 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 20.10.2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej C. Sp. z o.o. (zwana dalej „Spółką”) zakupuje materiały i usługi oraz rzeczowe składniki majątku, które są wykorzystywane w działalności Spółki. Zakupione towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych i dokumentowane są fakturami VAT.

Spółka od dnia 01 stycznia 2009 jako metodę rozliczenia podatku od towarów i usług wybrała kwartalną metodę składania deklaracji podatkowych VAT—7D, zgodnie z art. 99 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 54 z 2004r z późniejszymi zmianami). Zatem dla spółki od 01 stycznia 2009 roku okresem rozliczeniowym jest kwartał.

W firmie zdarzają się sytuacje, kiedy faktury otrzymywane są przed otrzymaniem towaru. Dosyłka towaru ma miejsce w kolejnych okresach rozliczeniowych po dacie otrzymania faktury. Spółka również otrzymuje faktury dokumentujące zakup rzeczowych składników majątku. Zdarzają się sytuacje w których nie można w momencie otrzymania faktury zakwalifikować zakupu jako zakup środka trwałego - klasyfikacja na podstawie dokumentu OT „przyjęcie środka trwałego do ewidencji”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w sytuacjach przedstawionych w powyższym stanie faktycznym Spółce rozliczającej się metodą kwartalną przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z otrzymanych faktur - gdy towar zostaje dosłany w następnym okresie rozliczeniowym oraz w przypadku późniejszej niż data otrzymania faktury VAT kwalifikacji środka trwałego - w jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych – kwartałach, jeżeli podatnik nie dokonał takiego odliczenia w okresie otrzymania dokumentu ...

Zdaniem Wnioskodawcy, w omawianym stanie faktycznym Spółce przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z otrzymanych faktur - w przypadku stwierdzenia i późniejszej dosyłki brakujących materiałów oraz w przypadku późniejszej kwalifikacji środka trwałego na mocy unormowań art. 86 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług - w deklaracji za jeden z dwóch okresów rozliczeniowych, gdzie dla Spółki okresem rozliczeniowym jest kwartał.

Ustawa o podatku VAT wskazuje jako przyjętą zasadę, iż obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur spółka - podatnik może dokonać w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał fakturę lub za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych zgodnie z art. 86 ust. 11. Powyższą zasadę Spółka zastosowała do zaistniałych zdarzeń.

Spółka otrzymując od kontrahenta fakturę VAT za zakup materiałów ma prawo odliczyć podatek naliczony za okres w którym dokument ten otrzymała - zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy. Otrzymując niezgodną z fakturą ilość towaru, podatnik nie dokonał obniżenia podatku należnego o naliczony w terminie określonym w art. 86 ust. 10. ustawy. Spółka dokonała pełnego odliczenia podatku VAT z przedmiotowej faktury w momencie otrzymania brakującego towaru, który dotarł do firmy później - w jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych - kwartałach.

W sytuacji otrzymania faktury na zakup rzeczowych składników majątku, gdy nie zostały spełnione warunki, na podstawie których można było zakwalifikować ten zakup jako zakup środków trwałych C. nie dokonała obniżenia podatku należnego o podatek naliczony - w terminie wskazanym art. 86 ust. 10- tj. w dacie otrzymała faktury.

Odliczenia podatku VAT naliczonego Spółka dokonała dopiero po zakwalifikowaniu i wystawieniu dokumentu TO, potwierdzającego zakup środków trwałych, które miało miejsce w jednym z dwóch okresów rozliczeniowych kwartałach - zgodnie z art. 86 ust. 11.

Wnioskodawca skorzystał z wydłużonego o jeden okres rozliczeniowy (dla omawianej Spółki - kwartał w porównaniu z uprzednim stanem prawnym), czas dokonywania odliczenia podatku naliczonego od omawianych zakupów.

Wobec powyższych argumentów Spółka wnioskuje, aby uznać za prawidłowe odliczenie podatku VAT z omawianych faktur w jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, gdzie dla Spółki okresem rozliczeniowym jest kwartał.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika natomiast z treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
  • z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18 (art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy).

Stosownie do art. 86 ust. 11 ustawy, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Natomiast, jeśli podatnik nie dokonał obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego – art. 86 ust. 13 ustawy.

Zgodnie art. 86 ust. 12 ustawy, w przypadku otrzymania faktury, o której mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a lub lit. c, przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel albo przed wykonaniem usługi, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem lub z chwilą wykonania usługi.

W myśl art. 86 ust. 12a, przepisu ust. 12 nie stosuje się do przypadków, gdy:

  1. faktura dokumentuje czynności, od których obowiązek podatkowy powstał zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1, 2, 4, 7, 9-11;
  2. nabycie prawa do dysponowania towarem jak właściciel lub wykonanie usługi nastąpiło przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej, w której podatnik dokonał obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury

W art. 86 ust. 12 i ust. 12a ustawy, ustawodawca zawarł zastrzeżenie, zgodnie z którym w przypadku otrzymania faktury przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, prawo do odliczenia podatku VAT powstaje z chwilą nabycia tego prawa. Zastrzeżenie to ma zastosowanie wtedy, gdy wystawiono fakturę, a dostawa nie miała jeszcze miejsca.

Należy również wskazać, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Na mocy art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane – w części dotyczącej tych czynności.

Wobec powyższego, uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje, gdy wystawiona faktura nie odzwierciedla rzeczywistego przebiegu zdarzenia gospodarczego, a w szczególności, gdy zdarzenie gospodarcze w ogóle, bądź jeszcze, nie zaistniało.

Podkreślenia wymaga fakt, iż prawo do obniżenia podatku należnego jest wyraźnie związane z nabyciem towarów i usług i jest uwarunkowane rzeczywistym nabyciem konkretnego towaru, który został wprowadzony do obrotu gospodarczego lub wykonaniem usługi.

Odliczenie podatku, co do zasady związane jest z rozliczeniem za okres, w którym otrzymano fakturę (dokument celny), ale także z tym, czy podatnik nabył prawo do rozporządzania towarem jak właściciel. Jeśli bowiem faktura została otrzymana wcześniej, to podatnik nie ma jeszcze prawa do obniżenia podatku.

W tym przypadku prawo do odliczenia podatku zawieszone jest do czasu, gdy dostawa towarów, którą dokumentuje faktura, zostanie wykonana.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca nabywa na potrzeby wykonywanej działalności opodatkowanej podatkiem VAT materiały, usługi oraz rzeczowe składniki majątku. Zdarzają się sytuacje, w których Wnioskodawca otrzymuje faktury przed dostawą towaru. Dostawa towaru ma miejsce w kolejnych okresach rozliczeniowych po dacie otrzymania faktury. Spółka otrzymuje również faktury dokumentujące zakup rzeczowych składników majątku. Zdarzają się sytuacje, w których Wnioskodawca nie może w momencie otrzymania faktury zakwalifikować zakupu jako zakup środka trwałego.

Od 1 stycznia 2009 roku okresem rozliczeniowym Wnioskodawcy jest kwartał.

Odnosząc przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego do obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa stwierdzić należy, że stosownie do ww. art. 86 ust. 10 i 11 ustawy w sytuacji, gdy Podatnik otrzymał fakturę potwierdzającą zakup rzeczowych składników majątku, wraz z towarem bądź po otrzymaniu towaru, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w rozliczeniu za kwartał, w którym otrzymał fakturę, a jeżeli tego nie uczynił prawo do odliczenia przesuwa się na jeden z dwóch następujących po sobie kwartałów.

W przypadku jednak, gdy Wnioskodawca otrzymał fakturę przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą nabycia tego prawa, zgodnie z cyt. powyżej art. 86 ust. 12 ustawy.

Z wniosku wynika, iż dostawa towaru faktycznie ma miejsce w jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych po okresie, w którym Spółka otrzymuje fakturę. A zatem należy stwierdzić, iż w tak przedstawionym stanie faktycznym stanowisko Spółki należy uznać za prawidłowe, bowiem okres rozliczeniowy, w którym Spółka otrzymuje fizycznie towar jest jednocześnie jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowym, o których mowa w art. 86 ust. 11 ustawy.

Końcowo nadmienić należy, że w przypadku otrzymania przez Wnioskodawcę faktury przed dostawą towaru, gdzie dostawa towaru nastąpi w okresie późniejszym niż dwa następujące po sobie okresy rozliczeniowe – kwartały, wówczas prawo do odliczenia podatku powstanie zgodnie z art. 86 ust. 12 ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj