Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-522/09-5/ŁM
Data
2009.10.08
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Pobór podatku --> Osoby prawne jako płatnicy
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Definicje legalne
Słowa kluczowe
certyfikat rezydencji
obowiązek
organ podatkowy
pobór podatku
podmiot zagraniczny
rezydencja
udziałowiec
zryczałtowany podatek dochodowy
Istota interpretacji
Czy brak certyfikatu rezydencji na dzień wypłaty dywidendy – obliguje polskiego płatnika dywidendy na rzecz spółki zagranicznej – do pobrania podatku dochodowego zgodnie z powołanymi powyżej przepisami?
Wniosek ORD-IN
362 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 08 lipca 2009 r. (data wpływu 13.07.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konieczności posiadania certyfikatu rezydencji - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z dnia 03 września 2009 r. (data wpływu 07.09.2009 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wypłacanej dywidendy oraz konieczności posiadania certyfikatu rezydencji.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.
Spółka została założona w 2003 r. przez niemieckiego udziałowca z siedzibą w B. Na dzień dzisiejszy nadal 100% udziałowcem Spółki jest spółka niemiecka. Obie spółki należą do międzynarodowej grupy kapitałowej, w której spółką dominującą jest spółka niemiecka.
Z racji pozycji w grupie - spółka niemiecka jest podmiotem uprawnionym do otrzymania dywidend ze spółek podległych.
Zgodnie z powołanymi w niniejszym wniosku przepisami prawnymi, w przypadku wypłaty dywidendy przez polski podmiot na rzecz podmiotu zagranicznego – mogą zaistnieć trzy zdarzenia: - wypłacona dywidenda będzie opodatkowana na zasadach ogólnych – 19% podatkiem;
- wypłacona dywidenda będzie zwolniona z opodatkowania;
- wypłacona dywidenda będzie opodatkowana niższym 5% podatkiem dochodowym.
W przypadku Spółki, pierwszy przypadek nie jest właściwy, ponieważ spółka niemiecka jest Jej jedynym udziałowcem od 2003 r. i podlega w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz uzyskuje korzyść od spółki polskiej podlegającej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w swoim kraju. Powyższe obliguje podmiot wypłacający, czyli Spółkę, do zwolnienia dywidendy z opodatkowania pod warunkiem, że jako płatnik posiada certyfikat rezydencji oraz, że odbiorcą dochodów z dywidend jest udziałowiec lub jego zagraniczny zakład.
Podstawą wypłaty dywidendy jest Uchwała Walnego Zgromadzenia.
W dniu wypłaty dywidendy mogą jednak wystąpić następujące sytuacje: - Udziałowiec, przed dniem dywidendy prześle do spółki, z której mają otrzymać pisemne polecenie przelania środków pieniężnych nie bezpośrednio na własne konto bankowe, ale innej polskiej spółki z grupy kapitałowej, mającej siedzibę w Polsce (w której spółka niemiecka jest głównym udziałowcem) w celu na przykład podniesienia jej kapitału zapasowego. Płatnik dywidendy posiada aktualny certyfikat rezydencji od udziałowca.
- Płatnik dywidendy nie posiada na dzień jej wypłaty aktualnego certyfikatu rezydencji udziałowca zagranicznego, który przysyła powyższe zaświadczenie w późniejszym terminie. Z zaświadczenia jednak wynika, że spółka zagraniczna była rezydentem Niemiec w dniu wypłaty dywidendy.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
- Czy w związku z przekazaniem przez płatnika (zgodnie z dyspozycją udziałowca) wartości dywidendy na konto bankowe innej polskiej spółki kapitałowej – zamiast bezpośrednio na konto bankowe udziałowca, powstaje po stronie płatnika obowiązek pobrania podatku dochodowego zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania...
- Czy brak certyfikatu rezydencji na dzień wypłaty dywidendy – obliguje polskiego płatnika dywidendy na rzecz spółki zagranicznej – do pobrania podatku dochodowego zgodnie z powołanymi powyżej przepisami.
Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie drugie. Wniosek Spółki w zakresie pytania pierwszego został rozpatrzony odrębną interpretacją wydaną w dniu 08 października 2009 r. nr ILPB3/423-522/09-4/ŁM.
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.
Spółka płatnik – nie pobiera żadnego podatku dochodowego, uznaje bowiem, że pomimo, iż certyfikat dostarczono w późniejszym okresie, właściwie potwierdził siedzibę udziałowca na dzień wypłaty dywidendy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego w pytaniu 2 opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 4a pkt 12 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) certyfikatem rezydencji jest zaświadczenie o miejscu siedziby podatnika dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca siedziby podatnika.
Stosownie do art. 26 ust. 1 ww. ustawy osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.
Jednocześnie, w myśl art. 26 ust. 1c tej ustawy, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1, w związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4, stosują zwolnienia wynikające z tych przepisów wyłącznie pod warunkiem udokumentowania przez spółkę, o której mowa w art. 21 ust. 3 pkt 2, bądź spółkę, o której mowa w art. 22 ust. 4 pkt 2: - jej miejsca siedziby dla celów podatkowych, uzyskanym od niej certyfikatem rezydencji,
lub - istnienia zagranicznego zakładu – zaświadczeniem wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej państwa, w którym znajduje się jej siedziba lub zarząd, albo przez właściwy organ podatkowy państwa, w którym ten zagraniczny zakład jest położony.
Przepisy nie regulują kwestii jak długo certyfikat rezydencji, wydany przez właściwy organ administracji podatkowej, zachowuje swoją aktualność, a tym samym ważność, dlatego można uznać, iż certyfikat zachowuje ważność tak długo, jak długo nie ulega zmianie potwierdzony w nim stan faktyczny.
Certyfikat rezydencji ma służyć przede wszystkim płatnikowi w ustaleniu czy powinien pobrać podatek według stawki wynikającej z umowy, czy też według stawki krajowej. Płatnik będzie musiał, w razie konieczności, udowodnić, że miał prawo zastosować korzystniejsze regulacje wynikające z umowy. W przeciwnym razie będzie odpowiadał za nieprawidłowo potrącony podatek. Mając zaufanie do swoich kontrahentów, z którymi utrzymuje bieżące kontakty, płatnik może uważać certyfikat za ważny do czasu zmiany potwierdzonego w nim stanu faktycznego. W odniesieniu do innych kontrahentów, dla własnego bezpieczeństwa, płatnik powinien przed dokonaniem wypłaty uzyskać od nich aktualne zaświadczenie o rezydencji podatkowej.
Certyfikat jest bowiem zaświadczeniem, a więc dokumentem potwierdzającym określony stan faktyczny na dzień jego wydania, a także – o ile wynika to z jego treści – również w przeszłości. Zaświadczenie to, nie może dotyczyć stanów przyszłych, które dopiero mogą (albo i nie) wystąpić. Oznacza to, że realizacja jakichkolwiek uprawnień przewidzianych odpowiednią umową o unikaniu podwójnego opodatkowania może nastąpić jedynie w oparciu o certyfikat rezydencji osoby zagranicznej obejmujący sobą dzień dokonania wypłaty.
Należy jednocześnie zaznaczyć, iż w myśl art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Natomiast na mocy art. 194 § 1 tej ustawy, dokumenty urzędowe sporządzone w formie określonej przepisami prawa przez powołane do tego organy władzy publicznej stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.
Reasumując, należy stwierdzić, iż Spółka nie będąc na moment wypłaty dywidendy w posiadaniu certyfikatu rezydencji udziałowca, jeśli uzyska od tego udziałowca certyfikat w terminie późniejszym, z którego będzie wynikać, iż spółka zagraniczna była rezydentem w dniu wypłaty dywidendy, może stosować art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Interpretacja dotyczy opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Referencje
|