Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB1/415-675/12-2/KO
z 1 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Powrót

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB1/415-675/12-2/KO
Data
2013.02.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Pojęcie przychodu

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Termin przekazywania zryczałtowanych zaliczek i podatków

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Zryczałtowane zaliczki


Słowa kluczowe
konkursy
nagrody
obowiązek płatnika
zryczałtowany podatek dochodowy


Istota interpretacji
1) Czy Wnioskodawca, jako organizator konkursu, będzie zobowiązany pobrać od wartości nagród pieniężnych, wypłaconych agentom - zwycięzcom, 10% zryczałtowany podatek dochodowy, określony w art. 30 ust. 1 pkt 2, w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
2) Czy Wnioskodawca, jako organizator konkursu, będzie zobowiązany pobrać od wartości nagród pieniężnych wypłaconych przedstawicielom handlowym - zwycięzcom, 10% zryczałtowany podatek dochodowy określony w art. 30 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 287 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2012 r. (data wpływu 7 listopada 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu opodatkowania nagród przekazywanych uczestnikom konkursu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 listopada 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe:

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest produkcja i sprzedaż wyrobów chemii budowlanej oraz sprzedaż artykułów chemii budowlanej. Wnioskodawca zorganizował w ramach działań, mających na celu zwiększenie poziomu sprzedaży, konkurs skierowany do grup agentów oraz przedstawicieli handlowych.

Agenci, to osoby fizyczne prowadzące samodzielną działalność gospodarczą, w ramach której zawarli oni z Wnioskodawcą umowy cywilnoprawne - umowy agencyjne. W ramach tych umów agenci zobowiązani są do podejmowania działań mogących spowodować zwiększenie sprzedaży towarów Spółki i przedstawiania asortymentu Spółki potencjalnym klientom, w szczególności do przedstawiania informacji, o cechach towarów, ich jakości, cenie oraz warunkach dostawy. W przypadku zakupu towaru przez klientów oraz zapłaty za niego, agenci otrzymują ustalone w umowie agencyjnej wynagrodzenie prowizyjne, którego wysokość zależy od zakupów zrealizowanych i opłaconych przez klientów.

Natomiast przedstawiciele handlowi to pracownicy Wnioskodawcy, zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, którzy mają efektywnie sprzedawać asortyment Spółki wg ustalonego planu sprzedaży, poprzez m.in. nawiązywanie kontaktów z klientami, zbieranie zamówień, organizowanie pokazów tematycznych, doradztwo techniczne w zakresie oferowanych produktów. Wysokość wynagrodzenia za pracę przedstawicieli handlowych składa się z części stałej oraz części zmiennej, której wysokość uzależniona jest od wielkości zakupów zrealizowanych i opłaconych przez klientów.

Uczestnicy konkursu nie są zobligowani do brania udziału w konkursie. Udział w konkursie zgłaszają dobrowolnie. Ilość uczestników konkursu przekracza ilość nagród. Regulamin konkursu został udostępniony uczestnikom konkursu w wersji elektronicznej.

W regulaminie konkursu wskazano:

  1. czas trwania konkursu - od 1 stycznia 2012 r. do 31 grudnia 2012 r.,
  2. cel konkursu - największa sprzedaż wybranej grupy produktów,
  3. metodologię liczenia i przedstawiania wyników,
  4. zasady ustalania klasyfikacji i miesięczne komunikaty o bieżącej sytuacji,
  5. datę rozstrzygnięcia konkursu i ogłoszenia wyników do dnia – 28 lutego 2013 r.,
  6. wysokość nagród pieniężnych uzależnionych od zajęcia najlepszego miejsca – od 1 do 10,
  7. zasady przekazania nagród zwycięzcom - przelew na konto bankowe do dnia 31 marca 2013 r.,
  8. Komisję Regulaminową odpowiedzialną za prawidłowy przebieg konkursu.

Rok podatkowy Wnioskodawcy obejmuje okres kolejnych 12 miesięcy od 1 stycznia do 31 grudnia każdego roku kalendarzowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawca, jako organizator konkursu, będzie zobowiązany pobrać od wartości nagród pieniężnych, wypłaconych agentom - zwycięzcom, 10% zryczałtowany podatek dochodowy, określony w art. 30 ust. 1 pkt 2, w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  2. Czy Wnioskodawca, jako organizator konkursu, będzie zobowiązany pobrać od wartości nagród pieniężnych wypłaconych przedstawicielom handlowym - zwycięzcom, 10% zryczałtowany podatek dochodowy określony w art. 30 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  3. Czy Wnioskodawca, wypłacone w 2013 r. zgodnie z regulaminem nagrody pieniężne i poniesione inne koszty konkursu może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów 2012 r.... Przy założeniu, że Wnioskodawca dokona wypłaty nagród pieniężnych i poniesie koszty konkursu do dnia sporządzenia sprawozdania finansowego za 2012 r., jednak nie później niż do upływu terminu określonego do złożenia zeznania podatkowego za 2012 r.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania oznaczone Nr 1-2. W zakresie pytania Nr 3 wydane zostanie odrębne rozstrzygniecie.

Zdaniem Wnioskodawcy, odnośnie pytania Nr 1, jako organizator konkursu będzie zobowiązany pobrać od wartości nagród wypłaconych agentom, 10% zryczałtowany podatek dochodowy, określony w art. 30 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wśród przychodów z innych źródeł, ustawodawca wymienił między innymi nagrody, w tym nagrody z tytułu wygranych w konkursach.

W opinii Wnioskodawcy, konkurs zorganizowany przez Niego, jest konkursem w rozumieniu powołanego wyżej przepisu ustawy oraz zawiera elementy charakterystyczne dla konkursu:

  • istnieje regulamin akcji, określający zasady wyboru zwycięzców,
  • występuje ograniczona liczba zwycięzców (nagród nie mogą otrzymać wszyscy uczestnicy akcji),
  • zwycięzcy zostaną wyłonieni na drodze wzajemnej rywalizacji,
  • wskazano osoby odpowiedzialne za prawidłowy, zgodny z regulaminem przebieg akcji,
  • opisano zasady wydania nagród zwycięzcom.

W przypadka agentów prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, wygranej w konkursie nie można zaliczyć do żadnej z kategorii przychodów wymienionych w art. 10 ust 1-8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W umowach zawartych między nimi, a Wnioskodawcą brak jest jakichkolwiek regulacji odnoszących się do konkursu. Z prowadzonej przez agentów działalności gospodarczej nie wynika konieczność brania udziału w konkursie. Stosownie do brzmienia art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Jak stanowi art. 30 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek ten pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek), na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca siedziby płatnika. Ponadto, zgodnie z art. 42 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy mają obowiązek w terminie do końca stycznia następującego po roku podatkowym przesłać do właściwego dla nich, ze względu na miejsce siedziby urzędu skarbowego roczną deklarację PIT - 8AR.

Zatem, opisane przez Wnioskodawcę wygrane pieniężne, uzyskane przez zwycięzców konkursu - agentów prowadzących działalność gospodarczą, należy opodatkować na zasadzie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pobrać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% od nagrody pieniężnej. Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawca zobowiązany jest do przekazania kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu w którym pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca siedziby Wnioskodawcy. Ponadto, zgodnie z art. 42 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawca ma obowiązek w terminie do końca stycznia roku następnego po roku podatkowym przesłać do właściwego dla Niego, ze względu na miejsce siedziby urzędu skarbowego roczną deklarację PIT - 8AR.

Odnośnie pytania Nr 2 Wnioskodawca jest zdania, że jako organizator konkursu będzie zobowiązany pobrać od wartości nagród pieniężnych, wypłaconych przedstawicielom handlowym - zwycięzcom, 10% zryczałtowany podatek dochodowy, określony w art. 30 ust. 1 pkt 2, w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wśród przychodów z innych źródeł, ustawodawca wymienił między innymi nagrody, w tym nagrody z tytułu wygranych w konkursach.

W opinii Wnioskodawcy, konkurs zorganizowany przez Niego, jest konkursem w rozumieniu powołanego przepisu ustawy oraz zawiera elementy charakterystyczne dla konkursu:

  • istnieje regulamin akcji, określający zasady wyboru zwycięzców,
  • występuje ograniczona liczba zwycięzców (nagród nie mogą otrzymać wszyscy uczestnicy akcji),
  • zwycięzcy zostaną wyłonieni na drodze wzajemnej rywalizacji.
  • wskazano osoby odpowiedzialne za prawidłowy, zgodny z regulaminem, przebieg akcji,
  • opisano zasady wydania nagród zwycięzcom.

W przypadku przedstawicieli handlowych - pracowników zatrudnionych przez Wnioskodawcę na podstawie umów o pracę, wygranej w konkursie nie można zaliczyć do żadnej z kategorii przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 - 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Konieczność wzięcia udziału w konkursie nie wynika z umów o pracę i zakresu obowiązków. W umowach o pracę zawartych między przedstawicielami handlowymi, a Wnioskodawcą brak jest jakichkolwiek regulacji odnoszących się do konkursu. Istnieje odrębny regulamin wskazujący kryteria, na postawie których wyłaniani będą zwycięzcy. Regulamin ten kierowany jest do uczestników konkursu, zarówno do pracowników - przedstawicieli handlowych oraz do osób fizycznych, prowadzących działalność gospodarczą - agentów. Tak więc, krąg uczestników nie jest wyłącznie ograniczony do pracowników Wnioskodawcy. Przedstawiciele handlowi mogą dobrowolnie uczestniczyć w konkursie. Stosownie do brzmienia art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Jak stanowi art. 30 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek ten pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania. Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek), na rachunek Urzędu Skarbowego, którym kieruje Naczelnik Urzędu Skarbowego, właściwy według miejsca siedziby płatnika. Ponadto, zgodnie z art. 42 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy mają obowiązek w terminie do końca stycznia roku następnego po roku podatkowym przesłać do właściwego dla nich ze względu na miejsce siedziby Urzędu Skarbowego roczną deklarację PIT - 8AR.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie, bądź, od których zaniechano poboru podatku.

W artykule 10 ust. 1 ww. ustawy ustawodawca wymienił źródła przychodów, do których zaliczył między innymi: przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, w tym spółdzielczego stosunku pracy, członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, pracy nakładczej, emerytury lub renty (pkt 1), przychody z pozarolniczej działalność gospodarczej (pkt 3), jak i przychody z innych źródeł (pkt 9).

Z treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ww. ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Przychodami ze stosunku pracy są zatem otrzymane lub postawione do dyspozycji pracownika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne, a także wartość otrzymanych świadczeń w naturze (bądź ich ekwiwalenty) oraz innych nieodpłatnych świadczeń bez względu na źródło ich finansowania. O tym, czy dane świadczenie jest przychodem ze stosunku pracy decyduje okoliczność, czy może je otrzymać wyłącznie pracownik w rozumieniu ust. 4 tegoż artykułu, czy także inna osoba niezwiązana (aktualnie lub w przeszłości) z pracodawcą.

Artykuł 14 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 – tj. pozarolniczej działalności gospodarczej – uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W świetle art. 5a pkt 6 cytowanej ustawy, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.

W myśl art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zorganizował w ramach działań, mających na celu zwiększenie poziomu sprzedaży, konkurs skierowany do grup agentów oraz przedstawicieli handlowych. Agenci, to osoby fizyczne prowadzące samodzielną działalność gospodarczą, w ramach której zawarli oni z Wnioskodawcą umowy cywilnoprawne - umowy agencyjne. W ramach tych umów agenci zobowiązani są do podejmowania działań mogących spowodować zwiększenie sprzedaży towarów Spółki i przedstawiania asortymentu Spółki potencjalnym klientom, w szczególności do przedstawiania informacji, o cechach towarów, ich jakości, cenie oraz warunkach dostawy. W przypadku zakupu towaru przez klientów oraz zapłaty za niego, agenci otrzymują ustalone w umowie agencyjnej wynagrodzenie prowizyjne, którego wysokość zależy od zakupów zrealizowanych i opłaconych przez klientów. Przedstawiciele handlowi zaś to pracownicy Wnioskodawcy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, którzy mają efektywnie sprzedawać oferowany przez Spółkę asortyment wg ustalonego planu sprzedaży, poprzez m.in. nawiązywanie kontaktów z klientami, zbieranie zamówień, organizowanie pokazów tematycznych, doradztwo techniczne w zakresie oferowanych produktów

Uczestnicy konkursu nie są zobligowani do brania udziału w konkursie. Udział w konkursie zgłaszają dobrowolnie. Ilość uczestników konkursu przekracza ilość nagród. Regulamin konkursu został udostępniony uczestnikom konkursu w wersji elektronicznej.

W regulaminie konkursu wskazano:

  1. czas trwania konkursu - od 1 stycznia 2012 r. do 31 grudnia 2012 r.,
  2. cel konkursu - największa sprzedaż wybranej grupy produktów,
  3. metodologię liczenia i przedstawiania wyników,
  4. zasady ustalania klasyfikacji i miesięczne komunikaty o bieżącej sytuacji,
  5. datę rozstrzygnięcia konkursu i ogłoszenia wyników – do dnia 28 lutego 2013 r.,
  6. wysokość nagród pieniężnych uzależnionych od zajęcia najlepszego miejsca – od 1 do 10,
  7. zasady przekazania nagród zwycięzcom - przelew na konto bankowe do dnia 31 marca 2013 r.,
  8. Komisję Regulaminową odpowiedzialną za prawidłowy przebieg konkursu.

Stosownie do brzmienia art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy: z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy, zryczałtowany podatek, o którym mowa m.in. w ust. 1 pkt 2, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 cytowanej ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 - nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie roczną deklarację według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie zawierają definicji pojęcia konkurs oraz nagroda, wobec czego w celu ich określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl/), „konkurs” to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast „nagroda” to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp. Z definicji tych wynika, iż jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Równie ważna jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Z wniosku wynika, iż możliwość wzięcia udziału w konkursie nie wynikała z umów o pracę, ale z odrębnego regulaminu konkursu opublikowanego przez Wnioskodawcę. Konkurs jaki Wnioskodawca zorganizował przeprowadzony był w oparciu o regulamin, który określał kryteria na podstawie, których zostali wyłonieni zwycięzcy. Zatem, występują wszystkie elementy niezbędne do uznania go za konkurs, tym samym spełnione zostaną warunki dla zastosowania opodatkowania przewidzianego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że przychód z tytułu nagród uzyskanych przez zwycięzców konkursów, tj. przez pracowników Wnioskodawcy – przedstawicieli handlowych, jak i agentów, którzy w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej świadczą usługi na rzecz Wnioskodawcy, będzie podlegał opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Opodatkowanie nagród, musi odbyć się zgodnie z zasadami, jakie ustawodawca zawarł w treści powołanego powyżej art. 41 ustawy, a mianowicie ust. 4 i ust. 7 pkt 1 tegoż artykułu. Zatem Wnioskodawca zobowiązany będzie odprowadzić podatek na konto właściwego urzędu skarbowego i sporządzić deklarację PIT-8AR, ujmując w niej kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego.

Podkreślić należy, że jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różnić się od zdarzenia, które wystąpi w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Powrót


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj