Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1064/09/EJ
z 18 listopada 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1064/09/EJ
Data
2009.11.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
abolicja
czynności niepodlegające opodatkowaniu
odliczenia
prawo do odliczenia
projekt
uczelnie
usługi edukacyjne


Istota interpretacji
brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług dla potrzeb realizacji projektu „...”



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2009r. (data wpływu 2 września 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 listopada 2009r. (data wpływu 12 listopada 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, lub ubiegania się o zwrot podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „...” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 września 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części lub ubiegania się o zwrot podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „...”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 listopada 2009r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 27 października 2009r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 Priorytet IV Szkolnictwo Wyższe i Nauka, działanie 4.1. Wzmocnienie i rozwój potencjału dydaktycznego uczelni oraz zwiększenie liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy, poddziałanie 4.1.2. Zwiększenie liczy absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy, realizuje projekt pt. „...”. Wydatki kwalifikowane powyższego projektu będą finansowane w 85% ze środków Funduszu Społecznego i w 15% z budżetu państwa. Dofinansowanie przekazywane będzie w ramach zaliczki na przyszłe wydatki oraz refundacji dotychczas poniesionych kosztów na podstawie składanych wniosków o płatność zawierających zestawienie dokumentów potwierdzających poniesione wydatki związane z realizacja projektu. Przedmiotem projektu są: stypendia i programy wyrównawcze dla studentów kierunków zamawianych, dodatkowe wykłady prowadzone przez specjalistów z przemysłu oraz zaproszonych profesorów z uczelni krajowych i zagranicznych, staże przemysłowe w zakładach o wysokim potencjale technicznym, zajęcia z języka angielskiego w zakresie terminologii specjalistycznej do danego kierunku, wyjazdy studyjne do przedsiębiorstw, kursy specjalistyczne pozwalające na uzyskanie certyfikatów. Poniesione zostaną wydatki na: promocję, materiały pomocnicze, zakup sprzętu komputerowego, projektora multimedialnego, drukarek laserowych oraz oprogramowania, w których to zawarty jest podatek VAT.

W piśmie z dnia 9 listopada 2009r. Wnioskodawca wskazał, ze jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. Z efektów projektu korzystali będą studenci nieodpłatnie poprzez uczestniczenie w zajęciach, stażach oraz pobieranie stypendium. Zakupy dokonywane w związku z realizacją ww. projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do świadczenia usług edukacyjnych, które korzystają ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 9 listopada 2009r.):

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, lub ubiegania się o zwrot podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „...”, współfinansowanego z Funduszu Rozwoju Regionalnego...

Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 9 listopada 2009r.): podatek naliczony przy zakupach służących realizacji zadań w ramach projektu pn. „...” nie podlega odliczeniu, ponieważ zakupy te służą wyłącznie realizacji czynności edukacyjnych, które zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. W myśl przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 7 powołanego załącznika ustawodawca wymienił usługi w zakresie edukacji (PKWiU ex 80).

Ze stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. „...”. Przedmiotem projektu są stypendia i programy wyrównawcze dla studentów kierunków zamawianych, dodatkowe wykłady prowadzone przez specjalistów z przemysłu oraz zaproszonych profesorów z uczelni krajowych i zagranicznych, staże przemysłowe w zakładach o wysokim potencjale technicznym, zajęcia z języka angielskiego w zakresie terminologii specjalistycznej do danego kierunku, wyjazdy studyjne do przedsiębiorstw, kursy specjalistyczne pozwalające na uzyskanie certyfikatów. Poniesione zostaną wydatki na promocję, materiały pomocnicze, zakup sprzętu komputerowego, projektora multimedialnego, drukarek laserowych oraz oprogramowania. Wnioskodawca wskazał, iż studenci będą korzystali z efektów projektu nieodpłatnie. Ponadto wskazano, że zakupy dokonane w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane wyłącznie do świadczenia usług edukacyjnych.

W oparciu o tak przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu służą czynnościom, które nie dają prawa do odliczenia podatku naliczonego (tj. czynnościom zwolnionym od podatku lub niepodlegającym opodatkowaniu VAT). Zatem towary te i usługi nie mają bezpośredniego i bezspornego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Tym samym nie przysługuje Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zaistniałego stanu faktycznego, z którego wynika, iż zakupy dokonane w związku z realizacja projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do świadczenia usług edukacyjnych, które korzystają ze zwolnienia od podatku VAT. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element zaistniałego stanu faktycznego i nie było ono przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystania nabytych w wyniku realizacji projektu składników majątkowych do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj