Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-980/09/MO
z 18 listopada 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-980/09/MO
Data
2009.11.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wartość początkowa środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych


Słowa kluczowe
amortyzacja
następstwo prawne
odpisy amortyzacyjne
osobowość prawna
sukcesja prawna
wartość początkowa środka trwałego
zorganizowana część przedsiębiorstwa


Istota interpretacji
W jaki sposób ustalić dla potrzeb amortyzacji wartość początkową przejętych przez Ch środków trwałych oraz w jaki sposób amortyzować przejęte środki trwałe po uzyskaniu osobowości prawnej (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ch, przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 25 sierpnia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 1 października 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie sposobu ustalenia dla potrzeb amortyzacji wartości początkowej przejętych przez Ch środków trwałych oraz sposobu amortyzowania przejętych środków trwałych po uzyskaniu osobowości prawnej (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 sierpnia 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie sposobu ustalenia dla potrzeb amortyzacji wartości początkowej przejętych przez Ch środków trwałych oraz sposobu amortyzowania przejętych środków trwałych po uzyskaniu osobowości prawnej.

Wniosek nie spełniła wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 25 września 2009 r. znak: IBPBI/2/423-980/09/MO wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia przedmiotowego wniosku dokonano w dniu 1 października 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zjazd powziął uchwałę wprowadzającą zmiany do statutu polegające na umożliwieniu nabywania przez poszczególne Ch osobowości prawnej. Nabycie osobowości prawnej przez Ch powoduje konieczność ich majątkowego i finansowego wydzielenia z dotychczasowej struktury Związku, w której funkcjonowały jako jednostki samobilansujące (bez osobowości prawnej).

Na mocy postanowień § 3 ust. 1 przedmiotowej uchwały - Główna Kwatera została zobowiązana do protokolarnego przekazania dla Ch - po jej zarejestrowaniu jako osoby prawnej - wszystkich składników majątku będących, w dniu przekazania, we władaniu ekonomicznym tej Ch, w tym należących do niej hufców i innych jednostek organizacyjnych oraz związanych z tymi aktywami pasywów.

Ch uzyskała osobowość prawną na mocy postanowień art. 17 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (tekst jednolity: Dz. U. 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.) z chwilą jej wpisania do KRS, co nastąpiło w dniu 02 stycznia 2008 r. W związku z powyższym powstała konieczność przeprowadzenia wydzielenia Ch z dotychczasowej struktury.

Przepisy prawa na podstawie, których dokonywany jest podział to:

  1. ustawa z dnia 7 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach (tekst jednolity. Dz. U. 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.),
  2. statut,
  3. uchwała Zjazdu wprowadzająca zmiany do statutu.

Przed uzyskaniem osobowości prawnej Ch stanowiła zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Oznacza to, że Ch, przed uzyskaniem osobowości prawnej, stanowiła organizacyjnie i finansowo wyodrębniony, w istniejącym Związku, zespół składników majątkowych materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań statutowych i gospodarczych, i mogłaby, przed wydzieleniem, stanowić niezależną jednostkę (przedsiębiorstwo) samodzielnie realizującą swoje zadania.

Przed uzyskaniem osobowości prawnej Ch samodzielnie sporządzała jednostkowe sprawozdanie finansowe na podstawie wyodrębnionych, własnych ksiąg rachunkowych.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

W jaki sposób ustalić dla potrzeb amortyzacji wartość początkową przejętych przez Ch środków trwałych oraz w jaki sposób amortyzować przejęte środki trwałe po uzyskaniu osobowości prawnej (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)...

Zdaniem Komendy Ch, w odniesieniu do ustalenia wartości środków trwałych przejętych przez nią po uzyskaniu osobowości prawnej znajdują zastosowanie postanowienia art. 16g ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi, że w razie przekształcenia formy prawnej, a także połączenia albo podziału podmiotów, z zastrzeżeniem ust. 19, dokonywanych na podstawie odrębnych przepisów - wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o której mowa w art. 9 ust. 1, podmiotu przekształconego, połączonego albo podzielonego. Z kolei postanowienia art. 16g ust. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowią, że przepisu ust. 9 nie stosuje się do podziału podmiotów, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie także majątek pozostający w podmiocie dzielonym, nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W takim przypadku dla wyceny przejmowanego majątku przepisy ust. 1 pkt 4 lub ust. 10 stosuje się odpowiednio.

W sytuacji Ch przepisy odrębne, które regulują zasady podziału to:

  1. ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (tekst jednolity: Dz. U. 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.),
  2. statut
  3. uchwała Zjazdu wprowadzająca zmiany do statutu.

Wnioskodawca podkreśla, że choć ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach nie reguluje wprost zasad podziału stowarzyszeń to jednak określa zasady działania organów statutowych, których legalność podlega kontroli sądowej. Usankcjonowanie podziału przez wydzielenie Ch potwierdzone zostało przez Sąd Rejestrowy w Warszawie z chwilą rejestracji zmienionego statutu. Sam podział ma natomiast wszelkie cechy podziału przez wydzielenie zorganizowanej części majątku, jakim niewątpliwie Wnioskodawca jest jako Ch. W sytuacji Wnioskodawcy nie zachodzi również zastrzeżenie wynikające z postanowień art. 16g ust. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ przed uzyskaniem osobowości prawnej Ch stanowiła zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przed uzyskaniem osobowości prawnej samodzielnie sporządzaliśmy jednostkowe sprawozdanie finansowe na podstawie wyodrębnionych ksiąg rachunkowych.

W świetle powyższych stwierdzeń Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wartość początkowa środków trwałych Ch, po wydzieleniu, powinna zostać ustalona na podstawie wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych tej samej, czyli Chprzed uzyskaniem osobowości prawnej. W związku z powyższym, w sytuacji Ch, znajdzie zastosowanie również art. 16 (winno być 16h) ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi, że podmioty, o których mowa w art. 16g ust. 9, powstałe z przekształcenia, podziału, z zastrzeżeniem ust. 5 albo połączenia podmiotów oraz podmioty, które przejęły całość lub część innego podmiotu na skutek tych zdarzeń, dokonują odpisów amortyzacyjnych z uwzględnieniem dotychczasowej wysokości odpisów oraz kontynuują metodę amortyzacji przyjętą przez podmiot przekształcony, podzielony, połączony, z uwzględnieniem art. 16i ust. 2-7.

Reasumując zdaniem Wnioskodawcy, środki trwałe pozostające we władaniu Ch, a następnie przekazane jej formalnie, po uzyskaniu osobowości prawnej, powinny być wprowadzone do ewidencji księgowej Ch na dzień uzyskania osobowości prawnej w wartości początkowej wynikającej z ksiąg rachunkowych tej Ch przed wydzieleniem, a dotychczasowa metoda amortyzacji powinna być kontynuowana.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 16g ust. 9 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), w razie przekształcenia formy prawnej, a także połączenia albo podziału podmiotów, z zastrzeżeniem ust. 19, dokonywanych na podstawie odrębnych przepisów – wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o której mowa w art. 9 ust. 1, podmiotu przekształconego, połączonego albo podzielonego.

Stosownie natomiast do art. 16g ust. 18 ww. ustawy, przepis ust. 9 ma zastosowanie, jeżeli z odrębnych przepisów wynika, że podmiot powstały z przekształcenia, podziału albo połączenia lub podmiot istniejący, do którego przeniesiono w wyniku wydzielenia część majątku podmiotu dzielonego, wstępuje we wszelkie prawa i obowiązki podmiotu przekształconego, połączonego albo podzielonego. Zatem zasada wyrażona w przepisie art. 16g ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych znajduje zastosowanie, jeżeli z odrębnych przepisów wynika tzw. sukcesja praw i obowiązków. Zgodnie z art. 93c § 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), osoby prawne przejmujące lub osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem podziału lub z dniem wydzielenia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im, w planie podziału, składnikami majątku.

Ponadto przepis art. 16g ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stosuje się, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie – także majątek osoby prawnej dzielonej, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa. W takim przypadku, podmioty powstałe z przekształcenia, podziału albo połączenia podmiotów oraz podmioty, które przejęły całość lub część innego podmiotu na skutek tych zdarzeń, dokonują odpisów amortyzacyjnych z uwzględnieniem dotychczasowej wysokości odpisów oraz kontynuują metodę amortyzacji przyjętą przez podmiot przekształcony, podzielony, połączony, z uwzględnieniem art. 16i ust. 2 – 7 (art. 16h ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Zasady tej nie stosuje się jednak w przypadku podziału podmiotów, jeżeli przejmowany majątek na skutek podziału, a w przypadku podziału przez wydzielenie także majątek pozostający w podmiocie dzielonym, nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa (art. 16g ust. 19 oraz art. 16h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Inaczej mówiąc, w przypadku gdy następuje:

  1. podział podmiotu i inny podmiot przejmuje majątek dzielonego podmiotu, a majątek ten nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa,
  2. podział podmiotu przez wydzielenie i inny podmiot przejmuje majątek dzielonego podmiotu, a majątek ten oraz majątek pozostający w podmiocie dzielonym nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa,

- to podmiot przejmujący taki majątek nie może przyjąć dla tych składników majątku wartości początkowej wynikającej z ksiąg dzielonego podmiotu. Dla określenia wartości początkowej przejmowanego majątku stosuje się wówczas odpowiednio przepisy art. 16g ust. 1 pkt 4 lub ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ch przedstawiając własne stanowisko w sprawie wskazała, iż „ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach nie reguluje wprost zasad podziału stowarzyszeń, to jednak określa zasady działania organów statutowych, których legalność podlega kontroli sądowej. Usankcjonowanie podziału przez wydzielenie Ch potwierdzone zostało przez Sąd z chwilą rejestracji zmienionego statutu. Sam podział ma natomiast wszelkie cechy podziału przez wydzielenie zorganizowanej części majątku, jakim niewątpliwie jest Ch.

Na podstawie art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Wnioskodawca oświadczył, iż przed uzyskaniem osobowości prawnej, stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu powyższej definicji. Ponadto w opisanym przypadku ma miejsce sukcesja podatkowa. Zatem, jeżeli w ramach opisanego przez Wnioskodawcę podziału przez wydzielenie, majątek pozostały w podmiocie dzielonym (...) stanowi również zorganizowaną część przedsiębiorstwa, zgodnie z wyżej przytoczoną definicją, Ch na dzień uzyskania osobowości prawnej, powinna ustalić wartość początkową środków trwałych na podstawie wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych przed uzyskaniem osobowości prawnej. Wnioskodawca winien również dokonywać odpisów amortyzacyjnych z uwzględnieniem ich dotychczasowej wysokości oraz kontynuować przyjętą przez poprzednika prawnego metodę amortyzacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że odnośnie spraw będących przedmiotem oznaczonego we wniosku pytania 2 i 3 wydano odrębne interpretacje.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj