Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-650/09/MK
z 5 listopada 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-650/09/MK
Data
2009.11.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł


Słowa kluczowe
koszt
podróż
przychody z innych źródeł
stypendia
szkolenie
zwrot


Istota interpretacji
Czy wypłacane uczestnikom szkoleń stypendia szkoleniowe i stypendia stażowe oraz zwracane koszty dojazdu na szkolenia zwolnione są z podatku dochodowego?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2009r. (data wpływu do tut. Biura – 06 sierpnia 2009r.), uzupełnionym w dniu 24 września 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty stypendiów szkoleniowych i stypendiów stażowych oraz zwrotu kosztów dojazdu na szkolenia:

  • w zakresie opodatkowania wypłacanych stypendiów szkoleniowych i stypendiów stażowych – jest prawidłowe,
  • w zakresie zwolnienia z podatku dochodowego zwrotu kosztów dojazdu na szkolenia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – jest prawidłowe,
  • w zakresie zwolnienia z podatku dochodowego zwrotu kosztów dojazdu na szkolenia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 102 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – jest nieprawidłowe,
  • w zakresie poboru i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od wypłacanych stypendiów szkoleniowych i stypendiów stażowych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06 sierpnia 2009r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty stypendiów szkoleniowych i stypendiów stażowych oraz zwrotu kosztów dojazdu na szkolenia.

Z uwagi na braki formalne wniosku pismem z dnia 11 września 2009r. Znak: IBPBII/1/415-650/09/MK wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełniono w dniu 24 września 2009r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W związku z realizacją projektu współfinansowanego przez Unię Europejską ze źródeł Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 (Działanie 7.2.1.), którego celem nadrzędnym jest wspieranie kobiet zagrożonych wykluczeniem społecznym, podniesienie ich poziomu wykształcenia oraz zdobycie przez nie nowych kompetencji, będą wypłacane beneficjentkom projektu stypendia szkoleniowe z tytułu uczestnictwa w szkoleniach w wysokości 4,00 zł za 1 godzinę szkolenia, stypendia stażowe wypłacane na podstawie obecności w czasie stażu w wysokości 753,70 zł za 1 miesiąc stażu (zgodnie z założeniami projektu) oraz zwrócone zostaną koszty dojazdu uczestników na szkolenia na podstawie przedłożonych biletów.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 23 września 2009r. (data wpływu uzupełnienia – 24 września 2009r.) wnioskodawca dodatkowo wyjaśnił, że:

  • zwrot kosztów dojazdu na szkolenia na podstawie przedłożonych biletów dotyczy osób bezrobotnych, nieaktywnych zawodowo, zatrudnionych w rolnictwie, zatrudnionych,
  • zwrot kosztów dojazdu na szkolenia dotyczy również osób bezrobotnych, jednak nie następuje on na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008r. Nr 69, poz. 415 ze zm.), ponieważ ustawa ta dotyczy publicznych służb zatrudnienia, które realizują ustawowo zadania skierowane do osób bezrobotnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy zwroty z tytułu kosztów dojazdu na szkolenia, stypendia szkoleniowe i stypendia stażowe podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych...
  2. Czy jako płatnik wnioskodawca może naliczyć i odprowadzić na rachunek urzędu skarbowego zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu wypłaconych stypendiów szkoleniowych i stypendiów strażowych, jak i z tytułu zwrotu kosztów dojazdu...

Zdaniem wnioskodawcy, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych zwroty z tytułu kosztów dojazdu na szkolenia na podstawie przedstawionych biletów zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 102 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast podlegają opodatkowaniu stypendia stażowe i stypendia szkoleniowe.

Według wnioskodawcy, jako płatnik podatku dochodowego może pobrać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych i odprowadzić na rachunek urzędu skarbowego.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 23 września 2009r. wnioskodawca stwierdza, iż ustawa z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008r. Nr 69, poz. 415 ze zm.) dotyczy publicznych służb zatrudnienia, które realizują ustawowo zadania skierowane do osób bezrobotnych. W związku z tym, zdaniem wnioskodawcy, zwrot z tytułu kosztów dojazdu na szkolenia na podstawie przedłożonych biletów jest zwolniony od podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Równocześnie przepis art. 20 ust. 1 tej samej ustawy stanowi, że za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie „w szczególności” dowodzi, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty w związku z czym do tej kategorii zaliczyć należy również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na gruncie prawa podatkowego przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest każda forma przysporzenia majątkowego (korzyść) tzn. zarówno pieniężna jak i niepieniężna.

Jak wynika, z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wnioskodawca realizuje projekt w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, którego celem nadrzędnym jest wspieranie kobiet zagrożonych wykluczeniem społecznym, podniesienie ich poziomu wykształcenia oraz zdobycie przez nie nowych kompetencji. Beneficjentkom projektu będą wypłacane stypendia szkoleniowe z tytułu uczestnictwa w szkoleniach w wysokości 4,00 zł za 1 godzinę szkolenia, stypendia stażowe wypłacane na podstawie obecności w czasie stażu w wysokości 753,70 zł za 1 miesiąc stażu oraz zwrócone zostaną koszty dojazdu uczestników na szkolenia na podstawie przedłożonych biletów. Zwrot kosztów dojazdu na szkolenia na podstawie przedłożonych biletów dotyczy osób bezrobotnych, nieaktywnych zawodowo, zatrudnionych w rolnictwie, zatrudnionych. Zwrot kosztów dojazdu na szkolenia dotyczy również osób bezrobotnych, jednak nie następuje on na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

W zakresie opodatkowania wypłacanych beneficjentkom projektu stypendiów szkoleniowych oraz stypendiów stażowych, należy stwierdzić, iż stypendia te nie mieszczą się w katalogu zwolnień przedmiotowych jak również nie są dochodem, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, w związku z czym podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychód z „innych źródeł”.

Na podstawie art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane jednostki organizacyjne uczelni, placówki naukowe, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne - od wypłacanych przez nie stypendiów.

Z treści art. 35 ust. 2 ww. ustawy wynika, iż za stypendia, o których mowa w ust. 1 pkt 2, uważa się w szczególności stypendia przyznawane uczestnikom studiów doktoranckich, stypendia naukowe, stypendia i inne należności otrzymywane przez osoby kierowane za granicę w celach naukowych, dydaktycznych lub szkoleniowych, stypendia za rozwiązywanie zadań badawczych i wdrożeniowych oraz przyznawane studentom studiów dziennych stypendia za wyniki w nauce i stypendia ministra za osiągnięcia w nauce.

Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż wypłacane przez wnioskodawcę w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki stypendia szkoleniowe i stypendia stażowe nie mieszczą się w zakresie pojęcia stypendium zawartego w art. 35 ust. 2 ww. ustawy – nie mają charakteru stypendiów, o których mowa w tym przepisie, co tym samym nie będzie powodowało powstania obowiązku odprowadzenia od ww. stypendiów zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych o których mowa w art. 35 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy.

Zgodnie z powyższym wnioskodawca będzie obowiązany kwoty wypłaconych stypendiów szkoleniowych i stypendiów stażowych wykazać w informacjach PIT-8C.

Jednocześnie nie będzie zobowiązany do pobrania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych w związku z powyższymi wypłatami. Wykazane w informacjach PIT-8C kwoty będą stanowić dla podatników przychód z innych źródeł, który należy wykazać w zeznaniu rocznym za rok podatkowy, w którym ww. stypendia zostały wypłacone.

W zakresie opodatkowania zwracanych kosztów dojazdu na szkolenia należy zauważyć, że zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem - do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Stosownie do przepisu art. 21 ust. 13 ww. ustawy przepis art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:

  1. w celu osiągnięcia przychodów lub
  2. w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub
  3. przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub
  4. przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.

Wydatki korzystające ze zwolnienia na mocy wskazanego art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) określają przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990 ze zm.).

Zatem w świetle przytoczonych powyżej przepisów zwracane przez wnioskodawcę, w ramach projektu współfinansowanego przez Unię Europejska ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 koszty dojazdów na szkolenia uczestnikom szkoleń będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania na mocy przepisu art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości określonej w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002r. o ile spełnione zostaną przesłanki wskazane w art. 21 ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przypadku gdy wypłacany osobom uczestniczącym w szkoleniu zwrot kosztów dojazdu na szkolenia nie spełnia kryteriów wskazanych w art. 21 ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, lub przewyższałby limit określony odrębnymi przepisami wydanymi przez ministra właściwego do spraw pracy, wówczas odpowiednio cała kwota refundacji kosztów dojazdu lub nadwyżka ponad ustalony limit również podlega wykazaniu w PIT-8C razem z wypłacanymi stypendiami.

W świetle przestawionego we wniosku z dnia 31 lipca 2009r. zdarzenia przyszłego należy zauważyć, iż zwrot kosztów dojazdów na szkolenia na podstawie przedłożonych przez osoby bezrobotne biletów nie podlega zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 102 ww. ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zgodnie bowiem z treścią tego przepisu wolny od podatku dochodowego jest zwrot kosztów otrzymany przez bezrobotnego na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008r. Nr 69, poz. 415 ze zm.) z tytułu:

  1. przejazdu do miejsca pracy,
  2. przejazdu na badania lekarskie lub psychologiczne,
  3. przejazdu do miejsca odbywania stażu, szkolenia, przygotowania zawodowego dorosłych, zajęć z zakresu poradnictwa zawodowego lub pomocy w aktywnym poszukiwaniu pracy,
  4. przejazdu do miejsca wykonywania prac społecznie użytecznych,
  5. zakwaterowania w miejscu pracy lub miejscu odbywania stażu, szkolenia lub przygotowania zawodowego dorosłych.

Z uzupełnienia wniosku z dnia 23 września 2009r. wynika, iż zwrot kosztów dojazdu na szkolenia dotyczy również osób bezrobotnych, jednak nie następuje on na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008r. Nr 69, poz. 415 ze zm.). Zatem zwolnienie, o którym mowa w ww. art. 21 ust. 1 pkt 102 nie znajduje zastosowania w przedmiotowym przypadku.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdza się, iż stanowisko wnioskodawcy:

  • w zakresie opodatkowania wypłacanych stypendiów szkoleniowych i stypendiów stażowych – jest prawidłowe,
  • w zakresie zwolnienia z podatku dochodowego zwrotu kosztów dojazdu na szkolenia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – jest prawidłowe,
  • w zakresie zwolnienia z podatku dochodowego zwrotu kosztów dojazdu na szkolenia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 102 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – jest nieprawidłowe,
  • w zakresie poboru i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od wypłacanych stypendiów szkoleniowych i stypendiów stażowych – jest nieprawidłowe.


Do wniosku wnioskodawca dołączył plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do jego oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj