Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-846/09/JP
z 9 września 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-846/09/JP
Data
2009.09.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
jednostka samorządu terytorialnego
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
zadania publiczne
zadania statutowe


Istota interpretacji
Możliwość odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „...”.



Wniosek ORD-IN 924 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2009r. (data wpływu do tut. organu 23 lipca 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „...” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „...”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina jest beneficjentem realizującym projekt pn. „...”, współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 5.2 „Podniesienie jakości usług publicznych poprzez wspieranie placówek edukacyjnych i kulturalnych” Osi 5 „Wzrost jakości infrastruktury społecznej oraz inwestycje w dziedzictwo kulturowe, turystykę i sport” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 na podstawie umowy zawartej z Województwem w dniu 20 marca 2009r.

Realizacja przedmiotowego projektu była spowodowana złym stanem technicznym budynku szkoły oraz brakiem odpowiedniej ilości sal lekcyjnych i wynikającą z tego koniecznością prowadzenia zajęć lekcyjnych w systemie dwuzmianowym.

Zespół Szkół, w którego skład wchodzi publiczna Szkoła Podstawowa oraz Gimnazjum, dysponuje budynkiem głównym, wybudowanym w latach pięćdziesiątych XX wieku, oraz budynkiem pomocniczym, zaadaptowanym na potrzeby szkoły z pomieszczeń byłego sklepu, oddalonym od budynku głównego o około 250 m. Konieczność adaptacji spowodowana została niedostateczną ilością sal lekcyjnych w stosunku do liczby oddziałów szkolnych - 8 sal na 15 oddziałów szkolnych.

Obwód szkoły podstawowej obejmuje 148 uczniów, a obwód gimnazjum 207 uczniów. Oddalenie sal lekcyjnych od budynku głównego powoduje poważne utrudnienia w dostępie do stołówki szkolnej, świetlicy, biblioteki i sali gimnastycznej oraz naraża uczniów na niebezpieczeństwa związane z poruszaniem się po drodze wojewódzkiej. W związku z brakiem sal lekcyjnych zajęcia odbywają się w systemie dwuzmianowym. Budynek główny szkoły jest niedostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Na terenie Gminy żadna szkoła nie jest dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych. W 1998r. budynek szkoły został rozbudowany o salę gimnastyczną i łącznik wyposażony w sanitariaty. Ściany zewnętrzne budynku wykonane są w technologii tradycyjnej jako mur jednowarstwowy. Niska izolacyjność termiczna jest powodem niedogrzania pomieszczeń w okresie zimy. Dach pokryty jest płytami azbestowo-cementowymi w bardzo złym stanie technicznym wymagającym wymiany.

Dla podniesienia jakości usług związanych z prowadzeniem, przez Gminę, Zespołu Szkół jego budynek główny należy rozbudować w celu:

  1. zwiększenia liczby sal lekcyjnych dla zapewnienia prawidłowego procesu dydaktycznego,
  2. zwiększenia bezpieczeństwa procesu nauczania poprzez jego zlokalizowanie w jednym obiekcie,
  3. dostosowania go do potrzeb osób niepełnosprawnych poprzez wyposażenie obiektu szkoły w stanowiska parkingowe, podjazdy, WC i windę dla osób niepełnosprawnych,
  4. poprawy komfortu cieplnego i zmniejszenia kosztów ogrzewania poprzez termomodernizację,
  5. likwidacji istniejącego zagrożenia w postaci płyt azbestowo-cementowych stanowiących pokrycie dachu.

Przedmiotem projektu jest rozbudowa budynku Zespołu Szkół polegająca na: nadbudowie budynku głównego i łącznika, wybudowaniu nowej klatki schodowej, zagospodarowaniu terenu, wykonaniu instalacji: centralnego ogrzewania, wod. - kan. i elektrycznej, wykonaniu studium wykonalności, promocji projektu.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust.1 tej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania z zakresu edukacji publicznej należą do zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym ).

Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu, ponieważ jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań własnych należących do zakresu zadań publicznych - § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Obiekt Zespołu Szkół stanowi majątek Gminy, który został przekazany drogą decyzji administracyjnej Wójta Gminy w trwały zarząd do użytkowania Zespołowi Szkół na podstawie art. 45 ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Gmina nie będzie prowadzić na wytworzonym mieniu działalności gospodarczej opodatkowanej.

Po zakończeniu rzeczowej realizacji projektu wartość nakładów zostanie nieodpłatnie przekazana jednostce organizacyjnej Gminy - Zespołowi Szkół.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT przy realizacji projektu pn. „...”...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma podstaw do odliczenia podatku VAT w odniesieniu do projektu pn. „...” ponieważ mienie powstałe w wyniku realizacji projektu służy wyłącznie czynnościom administracyjnym, które na mocy art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług są wyłączone z opodatkowania. Nie zostaje zachowany warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, który mówi, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku naliczonego jedynie w zakresie, w jakim nabyte przez niego towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Przepis art. 15 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ww. ustawy, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pn. „...”, współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 5.2 „Podniesienie jakości usług publicznych poprzez wspieranie placówek edukacyjnych i kulturalnych” Osi 5 „Wzrost jakości infrastruktury społecznej oraz inwestycje w dziedzictwo kulturowe, turystykę i sport” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 na podstawie umowy zawartej z Województwem Świętokrzyskim w dniu 20 marca 2009r.

Realizacja przedmiotowego projektu była spowodowana złym stanem technicznym budynku szkoły oraz brakiem odpowiedniej ilości sal lekcyjnych i wynikającą z tego koniecznością prowadzenia zajęć lekcyjnych w systemie dwuzmianowym.

Przedmiotem projektu jest rozbudowa budynku Zespołu Szkół polegająca na: nadbudowie budynku głównego i łącznika, wybudowaniu nowej klatki schodowej, zagospodarowaniu terenu, wykonaniu instalacji: centralnego ogrzewania, wod. - kan. i elektrycznej, wykonaniu studium wykonalności, promocji projektu.

Obiekt Zespołu Szkół stanowi majątek Gminy, który został przekazany drogą decyzji administracyjnej Wójta Gminy w trwały zarząd do użytkowania Zespołowi Szkół na podstawie art. 45 ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Gmina nie będzie prowadzić na wytworzonym mieniu działalności gospodarczej opodatkowanej.

Zatem w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą „...”.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednakże należy zauważyć, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny, jednak z innej podstawy prawnej. Bowiem brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spowodowany tym, że mienie powstałe w wyniku realizacji projektu służy wyłącznie czynnościom administracyjnym, które na mocy art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług są wyłączone z opodatkowania lecz tym, że Gmina nie będzie prowadzić na wytworzonym mieniu działalności gospodarczej opodatkowanej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj