Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-863/09/PP
z 29 października 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-863/09/PP
Data
2009.10.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
cele statutowe
działalność sportowa
klub sportowy


Istota interpretacji
Czy uzyskiwane przez Klub dochody korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 676 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Klubu, przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 27 lipca 2009 r.), uzupełnionym w dniu 28 sierpnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez Klub – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2009 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez Klub. Wniosek ten nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 19 sierpnia 2009 r. wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek został uzupełniony w dniu 28 sierpnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest piłkarskim klubem sportowym działającym w formie stowarzyszenia. Klub został utworzony zgodnie z przepisami ustawy z dnia 18 stycznia 1996r. o kulturze fizycznej (Dz. U. z 2001r. Nr 81, poz. 889 ze zm.) oraz ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001r. Nr 79, poz. 855 ze zm.).

Jednocześnie Klub uczestniczy w rozgrywkach piłkarskich organizowanych przez Polski Związek Piłki Nożnej na poziomie III ligi w sezonie 2008/2009, zaś w sezonie 2009/2010 w rozgrywkach piłkarskich II ligi. Uczestnicząc w rozgrywkach organizowanych przez związek sportowy Klub podlega także przepisom ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o sporcie kwalifikowanym (Dz. U. Nr 155, poz. 1298 ze zm.). Działalność Klubu polega także na szkoleniu dzieci i młodzieży oraz finansowaniu uczestnictwa drużyny młodzików i juniorów w rozgrywkach w poszczególnych kategoriach wiekowych. W ramach prowadzonej działalności statutowej, którą stanowi krzewienie kultury fizycznej i sportu Klub uzyskuje dochody wyłącznie z tytułu sprzedaży usług reklamowych na rzecz sponsora oraz sprzedaży biletów na zawody sportowe. Całość uzyskanego dochodu jest przeznaczana wyłącznie na statutową działalność Klubu (stowarzyszenia).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy uzyskiwane przez Klub dochody korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych...

Zdaniem Klubu, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest m.in. działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu – w części przeznaczonej na te cele. Z kolei w myśl art. 17 ust. 1 pkt 5a updop zwolnione z podatku są dochody klubów sportowych, o których mowa w ustawie z dnia 18 stycznia 1996r. o kulturze fizycznej (Dz. U. z 2001r. Nr 81, poz. 889 ze zm.), przeznaczone i wydatkowane w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23 roku życia, w części niezaliczonej do kosztów uzyskania przychodów.

Według wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym Klub może korzystać ze zwolnień przedmiotowych wynikających z obydwu powołanych przepisów.

W pierwszej kolejności będzie to zwolnienie o charakterze ogólnym, wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, odnoszące się do Klubu jako Stowarzyszenia przeznaczającego całość uzyskanych dochodów na realizację celów statutowych – krzewienia kultury fizycznej i sportu.

W drugiej kolejności Klubowi przysługuje wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 5a updop zwolnienie o charakterze szczególnym, a dotyczące przeznaczenia dochodów na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży.

Przyjęcie odmiennej interpretacji, zgodnie z którą Stowarzyszenie jako klub sportowy korzystałoby ze zwolnienia tylko w ograniczonym zakresie przewidzianym w art. 17 ust. 1 pkt 5a updop prowadziłoby do zrównania sytuacji prawnopodatkowej klubów sportowych, z których jeden oprócz finansowania uczestnictwa w rozgrywkach sportowych prowadzi też nastawioną na zysk działalność gospodarczą, drugi zaś przeznacza uzyskane dochody wyłącznie na społecznie użyteczną działalność statutową, nie prowadząc żadnej działalności w celu osiągnięcia zysku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm. – zwanej dalej „updop”), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. W myśl art. 7 ust. 2 updop dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Ustawodawca przewidział jednak wyjątki od wskazanej powyżej zasady, wprowadzając dwa rodzaje zwolnień od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych:

  1. podmiotowe, przewidziane w art. 6 updop, których istota polega na zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych wszystkich dochodów osiąganych przez wymienione w tym przepisie podmioty,
  2. przedmiotowe, regulowane przepisami art. 17 updop, polegające na zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych wymienionych w tym przepisie dochodów.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Zwolnienie zawarte w tym przepisie jest zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

  1. celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,
  2. uzyskane przez niego dochody muszą być wydatkowane na ten cel.

Zgodnie natomiast, z art. 17 ust. 1b updop, zwolnienie dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków nie stanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Przypomnieć jednak należy, iż przedmiotowe zwolnienie nie dotyczy dochodów uzyskanych z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1 i 1a updop oraz dochodów, które bez względu na czas ich osiągnięcia, zostały wydatkowane na inne cele niż wymienione w powołanym wyżej przepisie (ust. 1a pkt 2 tego artykułu).

Z przytoczonych przepisów wynika, iż zastosowanie zwolnienia przedmiotowego zależy więc nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, iż jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów”, nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od podatku przeznaczonego na nie dochodu.

W świetle powyższego, stwierdzić należy, iż dochód Klubu uzyskany z działalności gospodarczej (usługi reklamowe na rzecz sponsora i bilety wstępu na mecze) podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, o ile zostanie przeznaczony i wydatkowany na realizację celów, o których mowa w w/w przepisie, w tym na wskazane w opisie stanu faktycznego krzewienie kultury fizycznej i sportu. Natomiast, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5a updop, wolne od podatku są dochody klubów sportowych, o których mowa w ustawie z dnia 18 stycznia 1996r. o kulturze fizycznej (Dz. U. z 2001r. Nr 81, poz. 889 ze zm.), przeznaczone i wydatkowane w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23 roku życia, w części niezliczonej do kosztów uzyskania przychodów.

Zasadniczym celem kultury fizycznej jest dbałość o prawidłowy rozwój psychofizyczny i zdrowie wszystkich obywateli. Jest on realizowany w szczególności poprzez wychowanie fizyczne, sport, rekreację ruchową, rehabilitację ruchową (art. 2 ust. 1 i 2 ustawy o kulturze fizycznej). Podstawową jednostkę organizacyjną realizującą cele i zadania w tym zakresie, zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, stanowi klub sportowy, który może działać jako osoba prawna utworzona na podstawie odrębnych przepisów albo jako osoba fizyczna będąca przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2004 r. Nr 173, poz. 1807 ze zm.).

Oznacza to, że na mocy przepisu art. 17 ust. 1 pkt 5a updop, zwolnienie przedmiotowe dotyczy dochodów klubów sportowych, realizujących cele i zadania w zakresie kultury fizycznej, o ile zostaną one przeznaczone i faktycznie wydatkowane w roku podatkowym, w którym zostały osiągnięte lub w roku po nim następującym na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w określonych kategoriach wiekowych. Zwolnieniu nie podlega jednak całość dochodów wydatkowanych na ten cel, a jedynie ta ich część, która nie stanowi kosztów uzyskania przychodów klubu.

Wobec powyższego, Wnioskodawca będzie również miał prawo do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia, o ile jest klubem sportowym w rozumieniu ustawy o kulturze fizycznej.

Należy jednocześnie zwrócić uwagę, iż jakkolwiek zakresy obu w/w zwolnień pokrywają się na pewnym obszarze, to należy mieć na uwadze, iż możliwość skorzystania z tych zwolnień jest uwarunkowana zróżnicowanymi przesłankami podmiotowymi, przedmiotowymi i czasowymi. Z uwagi na powyższe, brak jest argumentów odmawiających podatnikowi, który spełnia warunki do skorzystania zarówno ze zwolnienia o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop oraz w art. 17 ust. 1 pkt 5a updop prawa do skorzystania ze zwolnień przedmiotowych określonych w obu w/w przepisach.

Stanowisko wnioskodawcy jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj