Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-914/12-4/AK
z 1 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 października 2012r. (data wpływu 26 listopada 2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 09 stycznia 2013r. (data wpływu 10 stycznia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „………” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…….”.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 10 stycznia 2013r. w zakresie doprecyzowania opisanego zaistniałego stanu faktycznego oraz o własne stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny sprawy (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Gmina realizuje zadanie inwestycyjne pn. „……”.

Zadanie jest współfinansowane z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Podatek VAT stanowi koszt niekwalifikowany projektu.

Płatności z tytułu robót budowlanych i nadzoru inwestorskiego były poniesione w latach 2011 - 2012. Wydatki związane z opracowaniem studium wykonalności dla projektu oraz wykonanie dokumentacji projektowej poniesione zostały w 2010r. i 2012r., w okresie którym Gmina Łoniów była podatnikiem podatku VAT. Faktury dokumentujące poniesione wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu wystawione są na Gminę. Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Efektem realizacji projektu będzie:

  1. Kompleksowa modernizacja boiska sportowego wraz zapleczem.
  2. Wykonanie miejsc parkingowych w rejonie Gminnego Budynku Wielofunkcyjnego /szacowana liczba miejsc parkingowych 52 szt./.
  3. Zakup i montaż ławeczek, nasadzenia tzw. "małej zieleni".
  4. Budowa oświetlenia publicznego.
  5. Budowa sceny widowiskowej.
  6. Rozbudowa parkingu przy cmentarzu parafialnym /szacowana liczba miejsc parkingowych 80 szt./

Mienie powstałe w wyniku realizacji inwestycji będzie stanowiło środek trwały Gminy.

Po zakończeniu budowy inwestycja ta będzie stanowiła własność komunalną Gminy. Wnioskodawca spełnia przesłanki z art. 87 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Gmina realizuje projekt pn. „……”, który nierozerwalnie związany jest z wykonywaniem zadań własnych gminy określonych w ustawie z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) w art. 7 ust. l pkt 2 ), 9), 12), 13) i 15). Wykonanie ww. projektu przyczyni się do zaspokojenia zbiorowych potrzeb mieszkańców w zakresie kultury, kultury fizycznej, utrzymania zieleni gminnej i zadrzewień, utrzymania cmentarzy, dróg i placów użyteczności publicznej.

Efekty projektu będą wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Odpowiedzi dotyczą każdego elementu projektu. Wnioskodawca - Gmina zarządza obecnie i będzie zarządzać wybudowaną infrastrukturą po zakończeniu realizowanego projektu inwestycyjnego. Wnioskodawca nie pobiera i nie będzie pobierał opłat za miejsca parkingowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu pn. „…”, Gmina będzie miała możliwość uzyskania zwrotu różnicy podatku VAT w sposób określony w art. 87 ust. 6 ustawy o VAT dotyczącym realizacji ww. inwestycji w szczególności wartości podatku VAT naliczonego w związku z realizacją robót budowlanych i nadzoru inwestorskiego?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnienie wniosku), Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, gdyż po zakończeniu inwestycji, powstały majątek trwały będzie wykorzystywany do działalności publicznej gminy, w celu zaspokojenia potrzeb ogółu mieszkańców zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.). Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał powstałego mienia do czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak stanowi, art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in.: gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, zieleni gminnej i zadrzewień, cmentarzy gminnych, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 2, 9, 12, 13, 15).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina realizuje zadanie inwestycyjne pn. „……”. Zadanie jest współfinansowane z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Podatek VAT stanowi koszt niekwalifikowany projektu. Płatności z tytułu robót budowlanych i nadzoru inwestorskiego były poniesione w latach 2011 - 2012. Wydatki związane z opracowaniem studium wykonalności dla projektu oraz wykonanie dokumentacji projektowej poniesione zostały w 2010r. i 2012r., w okresie, którym Gmina była podatnikiem podatku VAT. Faktury dokumentujące poniesione wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu wystawione są na Gminę.

Efektem realizacji projektu będzie:

  1. Kompleksowa modernizacja boiska sportowego wraz zapleczem.
  2. Wykonanie miejsc parkingowych w rejonie Gminnego Budynku Wielofunkcyjnego /szacowana liczba miejsc parkingowych 52 szt./.
  3. Zakup i montaż ławeczek, nasadzenia tzw. "małej zieleni".
  4. Budowa oświetlenia publicznego.
  5. Budowa sceny widowiskowej.
  6. Rozbudowa parkingu przy cmentarzu parafialnym /szacowana liczba miejsc parkingowych 80 szt./

Mienie powstałe w wyniku realizacji inwestycji będzie stanowiło środek trwały Gminy. Po zakończeniu budowy inwestycja ta będzie stanowiła własność komunalną Gminy. Gmina realizuje projekt, który nierozerwalnie związany jest z wykonywaniem zadań własnych gminy określonych w ustawie z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym. Wykonanie ww. projektu przyczyni się do zaspokojenia zbiorowych potrzeb mieszkańców w zakresie kultury, kultury fizycznej, utrzymania zieleni gminnej i zadrzewień, utrzymania cmentarzy, dróg i placów użyteczności publicznej. Efekty projektu będą wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Wnioskodawca zarządza obecnie i będzie zarządzać wybudowaną infrastrukturą po zakończeniu realizowanego projektu inwestycyjnego. Wnioskodawca nie pobiera i nie będzie pobierał opłat za miejsca parkingowe.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Powyższe wynika z faktu, że nie zostanie spełniony podstawowy warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, tj. związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym nie wystąpi nadwyżka podatku naliczonego związanego z zakupami dotyczącymi ww. inwestycji, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy. Zatem kwestia zasad dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy uregulowana w art. 87 ust. 6 ustawy jest bezprzedmiotowa.

Reasumując, Gmina nie ma prawa do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „………”.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego i własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Dodatkowo, należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Stosownie do przepisu art. 14b § 3 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Dlatego też, wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego, z którego wprost wynika, że ww. projekt nie będzie służył czynnościom opodatkowanym.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania przez Gminę powstałego w wyniku realizacji projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, ul. … , …, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tj. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj