Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-510/09-6/MK
z 24 listopada 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-510/09-6/MK
Data
2009.11.24


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Terytorium Rzeczpospolitej Polskiej

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z kapitałów pieniężnych

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
fundusz
fundusz inwestycyjny
podatek dochodowy


Istota interpretacji
sposobu opodatkowania dochodu z tytułu odkupienia jednostek uczestnictwa subfunduszu, które uczestnik posiada na skutek zamiany jednostek uczestnictwa innego subfunduszu, tj. subfunduszu odpowiadającego funduszowi inwestycyjnemu otwartemu (przekształconemu) w który to fundusz uczestnik zainwestował po dniu 1 grudnia 2009 r.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 07.08.2009 r. (data wpływu 14.08.2009 r.) oraz piśmie uzupełniającym braki formalne (data nadania 01.09.2009 r., data wpływu 04.09.2009 r., na wezwanie Nr IPPB2/415-510/09-2/MK z dnia 21.08.2009 r. (data nadania 21.08.2009 r., data doręczenia 25.08.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodu z tytułu odkupienia jednostek uczestnictwa subfunduszu, które uczestnik posiada na skutek zamiany jednostek uczestnictwa innego subfunduszu, tj. subfunduszu odpowiadającego funduszowi inwestycyjnemu otwartemu (przekształconemu) w który to fundusz uczestnik zainwestował po dniu 1 grudnia 2009 r.- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14.08.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie sposobu opodatkowania dochodu z tytułu odkupienia jednostek uczestnictwa subfunduszu, które uczestnik posiada na skutek zamiany jednostek uczestnictwa innego subfunduszu, tj. subfunduszu odpowiadającego funduszowi inwestycyjnemu otwartemu (przekształconemu) w który to fundusz uczestnik zainwestował po dniu 1 grudnia 2009 r.

Pismem z dnia z dnia 21.08.2009 r. Nr IPPB2/415-510/09-2/MK Wnioskodawca został wezwany do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez przesłanie dokumentu poświadczonego za zgodność z oryginałem, z którego wynika umocowanie prawne do występowania z wnioskiem.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 25.08.2009 r., natomiast w dniu 04.09.2009 r. (w terminie) pismem z dnia 01.09.2009 r. przesłano brakujące dokumenty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka „X” w ramach prowadzonej działalności gospodarczej tworzy fundusze inwestycyjne, którymi następnie zarządza.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych z dnia 27 maja 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 146, poz.1546 ze zm.) (dalej: ustawa FI) Spółka „X” reprezentuje również fundusze inwestycyjne w stosunkach z osobami trzecimi.

Obecnie Spółka zarządza m.in. kilkunastoma funduszami inwestycyjnymi otwartymi, w tym funduszami inwestycyjnymi otwartymi z wydzielonymi subfunduszami. Ustawa FI przewiduje możliwość przekształcenia funduszy inwestycyjnych otwartych w jeden fundusz inwestycyjny otwarty z wydzielonymi subfunduszami, bądź też przekształcenie każdego funduszu inwestycyjnego otwartego w nowy subfundusz istniejącego już funduszu inwestycyjnego otwartego z wydzielonymi subfunduszami (art. 240 ustawy Fl).

Mając na względzie powyższe Spółka rozważa obecnie przekształcenie wybranych funduszy inwestycyjnych otwartych w subfundusze już istniejącego i zarządzanego przez Spółkę „X” funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami.

Spółka „X” pragnie zaznaczyć, iż część z funduszy inwestycyjnych otwartych, których przekształcenie Spółka rozważa, zostało utworzonych przed dniem 1 grudnia 2001 r. Oznacza to iż jednostki uczestnictwa tych funduszy mogły zostać nabyte przez osoby fizyczne (uczestników) przed tą datą.

Zgodnie z art. 244 ustawy Fl w wyniku przekształcenia jednostki uczestnictwa funduszu inwestycyjnego podlegającego przekształceniu stają się jednostkami uczestnictwa subfunduszu odpowiadającego zgodnie ze statutem funduszu z wydzielonymi subfunduszaml przekształconemu funduszowi inwestycyjnemu.

Mając na względzie powyższe wskazać należy, iż w konsekwencji przekształcenia uczestnikowi przypisane zostaną jednostki uczestnictwa subfunduszu odpowiadającego zgodnie ze statutem funduszu z wydzielonymi subfunduszami - funduszowi inwestycyjnemu otwartemu, w którym uczestnik posiadał jednostki uczestnictwa przed przekształceniem.

W tym miejscu Spółka „X” pragnie zauważyć, iż zgodnie z art. 162 ust 1 pkt 5 ustawy Fl jednostki uczestnictwa subfunduszu mogą być przez uczestnika zamieniane na jednostki uczestnictwa subfunduszu w ramach tego samego funduszu z wydzielonymi subfunduszami. Jednocześnie zgodnie z art. 17 ust 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. (Dz. U. 2000 Nr 14, poz. 176 ze zm.) (dalej ustawa pdof) zamiana, o której mowa w artykule ustawy FI powyżej przywołanym nie powoduje powstania przychodu podatkowego. Oznacza to, iż zamiana jednostek uczestnictwa subfunduszu na jednostki uczestnictwa innego subfunduszu nie stanowi momentu podatkowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Mając na uwadze powyższe, w praktyce, tj. po przekształceniu funduszy inwestycyjnych otwartych w subfundusze może dojść do następujących sytuacji, w związku z którymi Spółka „X” będzie zobowiązane ustalić podatek od dochodu osiągniętego przez uczestnika.

  1. Odkupienie jednostek uczestnictwa subfunduszu, które odpowiadają jednostkom uczestnictwa funduszu inwestycyjnego otwartego, w który uczestnik zainwestował po dniu 1 grudnia 2001 r.
  2. Odkupienie jednostek uczestnictwa subfunduszu, które odpowiadają jednostkom uczestnictwa funduszu Inwestycyjnego otwartego, w który uczestnik zainwestował przed dniem 1 grudnia 2001 r.
  3. Odkupienie od uczestnika jednostek uczestnictwa subfunduszu, które uczestnik posiada na skutek zamiany jednostek uczestnictwa innego subfunduszu, tj. subfunduszu odpowiadającego funduszowi inwestycyjnemu otwartemu (przekształconemu), w który to fundusz uczestnik zainwestował po dniu 1 grudnia 2001 r.
  4. Odkupienie od uczestnika jednostek uczestnictwa subfunduszu, które uczestnik posiada na skutek zamiany jednostek uczestnictwa innego subfunduszu, tj. subfunduszu odpowiadającego funduszowi inwestycyjnemu otwartemu (przekształconemu), w który to fundusz uczestnik zainwestował przed 1 grudnia 2001 r.

Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości sposobu ustalania opodatkowania dochodu osiągniętego przez uczestnika w ww. poszczególnych przypadkach.

Odpowiedź na pytanie trzecie, stanowi przedmiot niniejszej interpretacji. Odpowiedź w zakresie pytania pierwszego, drugiego, i czwartego udzielona została odrębną interpretacją.

Zdaniem Wnioskodawcy

Ad.3

Odkupienie od uczestnika jednostek uczestnictwa subfunduszu, które uczestnik posiada na skutek zamiany jednostek uczestnictwa innego subfunduszu, tj. subfunduszu odpowiadającego funduszowi inwestycyjnemu (przekształconemu), w który to fundusz uczestnik zainwestował po dniu 1 grudnia 2001 r.

Zgodnie z art. 17 ust. 1c ustawy podatkowej nie ustala się przychodu z tytułu umorzenia jednostek uczestnictwa subfunduszu funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami, w przypadku zamiany jednostek uczestnictwa subfunduszu na jednostki uczestnictwa innego subfunduszu tego samego funduszu inwestycyjnego.

Jednocześnie art. 23 ust. 3e ww. ustawy stanowi, iż zamiana jednostek uczestnictwa subfunduszu na jednostki uczestnictwa innego subfunduszu tego samego funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami nie skutkuje rozpoznaniem kosztu podatkowego, o którym mowa w art. 23 ust. 1 pkt 3) ww. ustawy.

W art. 23 ust. 1 pkt 38) ustawy podatkowej ustawodawca wskazał, iż rozpoznanie kosztu podatkowego ma miejsce w momencie odkupienia / umorzenia jednostek uczestnictwa. Zatem skoro w przywołanej regulacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca odwołuje się do odkupienia / umorzenia jednostek uczestnictwa i jednocześnie w art. 23 ust. 3e wskazuje, iż regulacja ta nie ma zastosowania w przypadku zamiany jednostek uczestnictwa jednego subfunduszu na inny subfundusz (w ramach tego samego funduszu) – to w opinii Spółki uznać należy, iż omawiane zdarzenie nie stanowi odkupienia / umorzenia czyli zbycia na gruncie ustawy podatkowej. Zdaniem Spółki oznacza to, iż zamiana jednostek uczestnictwa jest zdarzeniem neutralnym podatkowo.

Spółka wskazuje, iż powyższe rozważania zbieżne są z uzasadnieniem do ustawy o obrocie instrumentami finansowymi z dnia 25 lipca 2005 r. (dalej: „Uzasadnienie”), która wprowadziła art. 17 ust. 1c oraz art. 23 ust. 3e do ustawy podatkowej.

W „Uzasadnieniu” wskazane zostało, iż wprowadzenie omawianych regulacji ma na celu opodatkowanie dochodu uzyskanego z tytułu udziału w funduszu inwestycyjnym z wydzielonymi subfunduszami na „wyjściu” z funduszu inwestycyjnego. Ponadto, zaznaczono również, iż wprowadzone rozwiązanie w postaci art. 17 ust. 1c oraz art. 23 ust. 3e ww. ustawy ma na celu zapewnienie neutralności podatkowej przy zamianie jednostek uczestnictwa między subfunduszami tego samego funduszu inwestycyjnego. Co więcej, w Uzasadnieniu podkreślono, iż dla celów podatku dochodowego zamiana jednostek uczestnictwa między subfunduszami traktowana jest jako sposób inwestowania środków zgromadzonych w funduszu. Tym samym konsekwencją przyjętych rozwiązań (tj. wprowadzeniem art. 17 ust. 1c oraz art. 23 ust. 3e do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) jest wskazanie, iż dochodem z tytułu udziału w funduszu inwestycyjnym z wydzielonymi subfunduszami będzie różnica między przychodem uzyskanym na „wyjściu” z takiego funduszu, a kosztami uzyskania poniesionymi na nabycie jednostek uczestnictwa przy wejściu do tego funduszu.

Mając na uwadze powyższe w opinii Spółki „X” dochód z tytułu umorzenia / odkupienia jednostek uczestnictwa subfunduszu - innego niż ten, który powstał z przekształcenia funduszu inwestycyjnego - stanowić będzie różnica pomiędzy przychodem uzyskanym z tytułu zbycia jednostek uczestnictwa subfunduszu, a ceną nabycia jednostek funduszu inwestycyjnego (przekształconego).

W celu zobrazowania powyższej kwestii Spółka posłużyła się przykładem (przykład nie uwzględnia opłat manipulacyjnych):

  • 26.02.2006 r. - nabycie przez uczestnika za 100 zł jednostek uczestnictwa funduszu inwestycyjnego moment neutralny podatkowo (art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy podatkowej).
  • 30.10.2009 r. .- przekształcenie funduszu inwestycyjnego w subfundusz funduszu z wydzielonymi subfunduszami – moment neutralny podatkowo
  • 12.11.2009 r. - zamiana jednostek uczestnictwa subfunduszu w inny subfundusz moment neutralny podatkowo (art. 17 ust. 1c oraz art. 23 ust. 3e ustawy podatkowej)
  • 28.12.2009 r. - odkupienie jednostek uczestnictwa subfunduszu od uczestnika za kwotę 110 zł ustalenie dochodu uczestnika (art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy podatkowej) - w oparciu o przychód (110 zł) oraz koszty nabycia (jednostek 100 zł).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5a pkt 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) przez fundusze kapitałowe rozumie się fundusze inwestycyjne oraz fundusze zagraniczne, o których mowa w przepisach o funduszach inwestycyjnych, oraz ubezpieczeniowe fundusze kapitałowe działające na podstawie przepisów ustawy o działalności ubezpieczeniowej, z wyjątkiem funduszy emerytalnych, o których mowa w przepisach o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Jednocześnie za przychody z kapitałów pieniężnych - stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy - uważa się przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 1c.

Przepis art. 17 ust. 1c ww. ustawy stanowi, że nie ustala się przychodu z tytułu umorzenia jednostek uczestnictwa subfunduszu funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami, w przypadku zamiany jednostek uczestnictwa subfunduszu na jednostki uczestnictwa innego subfunduszu tego samego funduszu inwestycyjnego, dokonanej na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546 z poźn.zm.).

Ponadto art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednocześnie art. 9 ust. 2 ww. ustawy określa, że dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Przepis art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy podatkowej stanowi, że nie uważa się za koszt uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną oraz innych papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji), wkładów oraz innych papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych, albo umorzenia jednostek uczestnictwa, tytułów uczestnictwa oraz certyfikatów inwestycyjnych w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 3e.

Zastrzeżenie powyższe stanowi, że przepisu ust. 1 pkt 38 zdanie po średniku nie stosuje się przy zamianie jednostek uczestnictwa subfunduszu na jednostki uczestnictwa innego subfunduszu tego samego funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami dokonanej na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych.

W sprawie istotnym jest także art. 30a ust. 1 pkt 5 ww. ustawy, który stanowi: od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a: od dochodu z tytułu udziału w funduszach kapitałowych oraz art. 30a ust. 5 ww. ustawy o treści: dochodu, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, nie pomniejsza się o straty z tytułu udziału w funduszach kapitałowych oraz inne straty z kapitałów pieniężnych i praw majątkowych, poniesione w roku podatkowym oraz latach poprzednich.

A zatem pobór podatku od dochodu związanego z osiągnięciem zysku z tytułu inwestycji w jednostki uczestnictwa, powstaje wtedy, gdy uczestnikowi zostaje wypłacony dochód.

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca rozważa przekształcenie wybranych funduszy inwestycyjnych otwartych w subfundusze już istniejącego funduszu inwestycyjnego otwartego z wydzielonymi subfunduszami.

W wyniku przekształcenia uczestnikowi funduszu inwestycyjnego otwartego, który nabył jednostki uczestnictwa po dniu 1 grudnia 2001 r. przypisane zostaną jednostki uczestnictwa subfunduszu odpowiadającego zgodnie ze statutem funduszu z wydzielonymi subfunduszami przekształconemu funduszowi inwestycyjnemu otwartemu, w którym uczestnik posiadał jednostki uczestnictwa przed przekształceniem. Posiadane przez uczestnika jednostki subfunduszu mogą być przez uczestnika zamienione na jednostki uczestnictwa subfunduszu w ramach tego samego funduszu z wydzielonymi subfunduszami

Mając na uwadze powyższe dla celów ustalenia sposobu opodatkowania dochodu osiągniętego przez uczestnika Funduszu z tytułu odkupienia jednostek uczestnictwa subfunduszu, które uczestnik posiada na skutek zamiany jednostek uczestnictwa innego subfunduszu, tj. subfunduszu odpowiadającego funduszowi inwestycyjnemu otwartemu (przekształconemu) w który to fundusz uczestnik zainwestował po dniu 1 grudnia 2001 r. niezbędne jest odwołanie się do przepisów ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546 z poźn. zm.).

Zgodnie z art. 241 ust 2 tej ustawy, przekształcenie funduszu inwestycyjnego w nowy subfundusz istniejącego funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami, wymaga zmiany statutu funduszu z wydzielonymi subfunduszami w zakresie niezbędnym do utworzenia nowego subfunduszu w nowy subfundusz oraz wydania zezwolenia przez Komisję Nadzoru Finansowego na przekształcenie funduszu w nowy subfundusz.

Do wniosku o uzyskanie zezwolenia na tego typu przekształcenie, towarzystwo załącza dokumenty określone w art. 22 pkt 1 i 10 ustawy o funduszach inwestycyjnych, tj. statut funduszu inwestycyjnego, jak również prospekt informacyjny funduszu inwestycyjnego oraz skrót tego prospektu.

Decyzja o zamiarze przekształcenia funduszu inwestycyjnego w nowy subfundusz istniejącego funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami, jest przekazywana uczestnikom przekształconego funduszu w formie ogłoszenia. Należy zauważyć, że ustawa z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych, nie przewiduje w warunkach koniecznych do przekształcenia otwartego funduszu inwestycyjnego w subfundusz funduszu otwartego z wydzielonymi subfunduszami zgody uczestników funduszu na takie przekształcenie.

Towarzystwo dokonuje ogłoszenia niezwłocznie po uzyskaniu zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego. Norma zawarta. w art. 243 ustawy o funduszach inwestycyjnych wskazuje jego dwa obligatoryjne elementy. Pierwszym z nich jest informacja o tym, że fundusz inwestycyjny podlegąjący przekształceniu staje się nowym subfunduszem istniejącego funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami, drugim z nich jest zawiadomienie, że jednostki uczestnictwa funduszu inwestycyjnego podlegającego przekształceniu stają się jednostkami uczestnictwa subfunduszu odpowiadającego, zgodnie ze statutem funduszu, przekształconemu funduszowi inwestycyjnemu.

Po upływie miesiąca od dnia dokonania ogłoszenia, a w przypadkach szczególnych po upływie trzech miesięcy od dnia ogłoszenia, towarzystwo składa do sądu rejestrowego wniosek o wykreślenie funduszu inwestycyjnego podlegającego przekształceniu i wpisanie do rejestru zmian statutu funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami.

Przekształcenie otwartego funduszu inwestycyjnego w subfundusz funduszu otwartego z wydzielonymi subfunduszami nie skutkuje odkupieniem jednostek przerzekształcanego funduszu przez ten fundusz, z przepisów ustawy nie wynika obowiązek ustalenia na dzień przekształcenia wartości aktywów netto na jednostkę uczestnictwa.

Należy jednak zauważyć, iż z przekształceniem funduszu inwestycyjnego wiąże się również obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych przekształcanego funduszu wynikający z przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz.694, z późn. zm.), co sprawia, iż na potrzeby prawa bilansowego dochodzi do ustalenia wartości aktywów netto funduszu na jednostkę uczestnictwa.

Z chwilą wykreślenia funduszu inwestycyjnego podlegającego przekształceniu w nowy subfundusz istniejącego funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami z rejestru funduszy inwestycyjnych oraz wpisania do rejestru zmian statutu funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami:

  1. fundusz z wydzielonymi subfunduszami wstępuje w prawa i obowiązki funduszu inwestycyjnego podlegającego przekształceniu;
  2. aktywa funduszu inwestycyjnego podlegającego przekształceniu stają się aktywami funduszu z wydzielonymi subfunduszami wchodzącymi w skład aktywów subfunduszu odpowiadającego, zgodnie ze statutem funduszu, przekształconemu funduszowi inwestycyjnemu;
  3. zobowiązania funduszu inwestycyjnego podlegającego przekształceniu stają się zobowiązaniami funduszu z wydzielonymi subfunduszami obciążającymi subfundusz odpowiadający, zgodnie ze statutem funduszu, przekształconemu funduszowi inwestycyjnemu;
  4. jednostki uczestnictwa funduszu inwestycyjnego podlegającego przekształceniu stają się jednostkami uczestnictwa subfunduszu odpowiadającego, zgodnie ze statutem funduszu, przekształconemu funduszowi inwestycyjnemu;
  5. rejestr uczestników funduszu inwestycyjnego podlegającego przekształceniu staje się subrejestrem funduszu z wydzielonymi subfunduszami;
  6. rejestr aktywów funduszu inwestycyjnego podlegającego przekształceniu staje się subrejestrem aktywów subfunduszu odpowiadającego, zgodnie ze statutem funduszu, przekształconemu funduszowi inwestycyjnemu (art. 244 ust 2).

Jednocześnie wstąpienie w prawa wynikające z jednostek uczestnictwa subfunduszu powstałego w wyniku przekształcenia funduszu inwestycyjnego otwartego nie stanowi ani nie jest wynikiem:

  1. odkupienia jednostek uczestnictwa funduszu inwestycyjnego podlegającego przekształceniu w subfundusz funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami;
  2. nabycia jednostek uczestnictwa subfunduszu powstałego z przekształcenia funduszu inwestycyjnego;
  3. zmiany jednostek uczestnictwa funduszu inwestycyjnego podlegającego przekształceniu na jednostki uczestnictwa subfunduszu powstałego z przekształcenia funduszu inwestycyjnego (art. 245 ust. 2).

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że przekształcenie funduszu inwestycyjnego w subfundusz funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami, nie powoduje utraty prawa uczestników przekształcanego funduszu do posiadanych jednostek uczestnictwa, wobec czego zostaje zachowana ciągłość procesu inwestycyjnego uczestnika przekształcanego funduszu inwestycyjnego.

Ponadto w trakcie procesu przekształcania funduszu inwestycyjnego, uczestnikom nie jest wypłacany lub stawiany do dyspozycji przychód z tytułu uczestnictwa w tym funduszu, ponieważ zgodnie z ww. przepisami nie dochodzi do odkupienia, nabycia lub zmiany jednostek uczestnictwa funduszu inwestycyjnego podlegającego przekształceniu na jednostki uczestnictwa subfunduszu powstałego z przekształcenia funduszu inwestycyjnego.

Wobec powyższego należy zauważyć, iż w trakcie procesu przekształcania funduszu nie dochodzi do „przydziału” jednostek uczestnictwa uczestnikom przekształcanego funduszu inwestycyjnego.

Przenosząc powyższe regulacje na grunt rozpoznawanej sprawy, należy zauważyć, iż jednostki uczestnictwa Funduszy w wyniku ich przekształcenia w jednostki uczestnictwa subfunduszy nie zmieniają właściciela, a co najważniejsze nie zmienia się ich wartość. Przydzielenie uczestnikowi funduszu przejmowanego jednostek uczestnictwa funduszu przejmującego, jest czynnością wyłącznie ewidencyjną polegającą na zmianie zapisów w rejestrze uczestników funduszu przejmującego.

W świetle art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie ustała się przychodu z tytułu umorzenia jednostek uczestnictwa subfunduszu funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami w przypadku zamiany jednostek uczestnictwa subfunduszu na jednostki uczestnictwa innego subfunduszu tego samego funduszu inwestycyjnego, dokonanej na podstawie powołanej ustawy o funduszach inwestycyjnych. Dla celów podatku dochodowego zamiana jednostek uczestnictwa między subfunduszami tego samego funduszu inwestycyjnego jest traktowana, jako sposób inwestowania środków zgromadzonych w funduszu.

Natomiast zgodnie z dyspozycją art. 23 ust. 3e) ww. ustawy rozpoznanie kosztu podatkowego ma miejsce w momencie odkupienia / umorzenia jednostek uczestnictwa.

Ponieważ, jak wskazano powyżej w wyniku przekształcenia funduszu inwestycyjnego w subfundusz fundusz inwestycyjny z wydzielonymi subfunduszami, zostaje zachowana ciągłość procesu inwestycyjnego uczestnika przekształcanego funduszu inwestycyjnego, omawiane zdarzenie, tj. zamiana jednostek uczestnictwa jest zdarzeniem neutralnym podatkowo.

Tym samym należy przyjąć, iż dochodem z tytułu udziału w funduszu inwestycyjnym z wydzielonymi subfunduszami będzie różnica między przychodem uzyskanym na „wyjściu” z takiego funduszu, a kosztami uzyskania poniesionymi na nabycie jednostek uczestnictwa przy wejściu do tego funduszu.

W konsekwencji należy przyjąć, iż dochód z odkupienia jednostek uczestnictwa subfunduszu - innego niż ten, który powstał z przekształcenia funduszu inwestycyjnego - stanowić będzie różnica pomiędzy przychodem uzyskanym z tytułu zbycia jednostek uczestnictwa subfunduszu, a ceną nabycia jednostek funduszu inwestycyjnego (przekształconego).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj