Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-595/12-3/WS
z 20 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Powrót

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-595/12-3/WS
Data
2012.09.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
konkursy
nagrody
pracownik
współpraca (kooperacja)


Istota interpretacji
Obowiązki płatnika.



Wniosek ORD-IN 603 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2012 r. (data wpływu 22 czerwca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Spółka jest producentem i dystrybutorem produktów. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca podejmuje szereg akcji motywacyjnych, które mają na celu wsparcie sprzedaży jego produktów, zwiększenie rozpoznawalności marek na rynku, poprawę produktywności i efektywności Spółki oraz poprawę funkcjonalności procesów w Spółce, itp. Przykładami takich działań mogą być konkursy skierowane do:

  • pracowników Spółki (czyli do osób zatrudnionych przez Spółkę na podstawie umowy o pracę),
  • pracowników tymczasowych (czyli do osób świadczących pracę na rzecz Spółki na podstawie skierowania przez agencję pracy tymczasowej działającej na podstawie ustawy z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych, Dz. U. Nr 166 z 2003 r. poz. 1608 z późn. zm. - zgodnie z art. 2 ww. ustawy pracownicy tymczasowi nie są pracownikami Spółki w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy),
  • sprzedawców zatrudnionych u kontrahentów Spółki (czyli do osób fizycznych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej przez podmioty gospodarcze, które wykonują usługi na rzecz Spółki).

Pracownicy tymczasowi i sprzedawcy zatrudnieni u kontrahentów Spółki w dalszej części wniosku będą zwani: „współpracownikami”.

Zasady konkursów są każdorazowo szczegółowo opisane w regulaminach. Zgodnie z ich treścią w konkursach przewidziano:

  • element rywalizacji pozwalający na wyłonienie zwycięzców,
  • bezpośrednią rywalizację pomiędzy uczestnikami konkursów o te same nagrody (regulaminy przewidują jednolite warunki rywalizacji dla wszystkich adresatów danego konkursu),
  • wyłonienie zwycięzców przez komisję konkursową według ustalonych i obiektywnych kryteriów,
  • ograniczoną liczbę zwycięzców,
  • wydanie nagród zwycięzcom.

Możliwość wzięcia udziału w konkursach nie wynika z umów o pracę lub innych umów łączących Spółkę i uczestników konkursów, ale z odrębnych regulaminów konkursów sporządzonych i opublikowanych przez Spółkę.

Dodatkowo, czynności wykonywane w ramach zadań w konkursach skierowanych tylko do pracowników Spółki nie są związane z ich codziennymi obowiązkami służbowymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka jako organizator konkursów, których uczestnikami będą jej pracownicy wykonujący w ramach konkursów czynności niezwiązane z ich codziennymi obowiązkami służbowymi, będzie zobowiązana pobrać od wartości nagród przekazywanych zwycięzcom 10% zryczałtowany podatek dochodowy określony w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOF...

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka jako organizator konkursów, których uczestnikami będą jej pracownicy wykonujący w ramach konkursów czynności niezwiązane z ich codziennymi obowiązkami służbowymi, będzie zobowiązana pobrać od wartości nagród przekazywanych zwycięzcom 10% zryczałtowany podatek dochodowy określony w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOF.

Jak wspomniano powyżej, spełnienie przesłanek do uznania danej akcji za konkurs decyduje o zasadności opodatkowania nagród w niej przyznanych 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym nagród przekazywanych zwycięzcom w wyniku jej rozstrzygnięcia. Należy podkreślić, że podobnie jak w przypadku akcji skierowanych do pracowników i współpracowników, także akcje skierowane tylko do pracowników Spółki w pełni spełniają przesłanki pozwalające na uznanie ich za konkursy w rozumieniu przepisów prawa podatkowego. W konsekwencji, nagrody przyznawane pracownikom Spółki w ramach konkursów podlegają zdaniem Spółki, opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOF.

Podkreślenia wymaga fakt, iż czynności wykonywane w ramach zadań w konkursach skierowanych do pracowników Spółki nie należą do zakresu ich codziennych obowiązków służbowych, a możliwość wzięcia udziału w tych akcjach nie wynika z umów o pracę zawartych przez pracowników ze Spółką. W konsekwencji, brak uzasadnienia stosowania zasad opodatkowania nagród przekazywanych pracownikom w konkursach na zasadach innych, niż wskazano powyżej. W szczególności, zdaniem Spółki, nieuzasadnione jest stosowanie art. 12 ust. 1 ustawy o PDOF dotyczącego przychodów ze stosunku pracy.

Potwierdzeniem takiego stanowiska jest wspomniana powyżej interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie wydana w dniu 5 października 2011 r., sygn. IPPB1/415-648/11-4/EC. Interpretacja dotyczyła konkursu zorganizowanego dla jednolitej grupy uczestników, tj. dla osób prowadzących samodzielną działalność gospodarczą, a zadania konkursowe związane były z zakupami dokonywanymi w przez uczestników konkursu. W świetle tego pisma, status adresatów konkursu nie ma wpływu na kwalifikację podatkową przychodów uzyskiwanych przez nich w konkursach. W szczególności, w myśl przedmiotowej interpretacji fakt, iż uczestnikami konkursu są osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą nie decyduje o uznaniu wartości nagród otrzymywanych przez nich w konkursach jako dodatkowego przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej. Decydujące znaczenie natomiast ma kwalifikacja podatkowa akcji, w której przekazywane są świadczenia. Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, skoro organizowana akcja spełnia przesłanki stanowiące o zakwalifikowaniu jej jako konkurs, należy stosować zasady opodatkowania przychodu wymienione w przepisach dotyczących konkursu, tj. art. 30 ust. 1 pkt 2. W konsekwencji, wartość nagród otrzymywanych w organizowanym konkursie skierowanym do osób fizycznych prowadzących działalność, w świetle tej interpretacji, podlega opodatkowaniu zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym.

Biorąc powyższe pod uwagę, zdaniem Spółki, wartość nagród otrzymywanych w akcjach stanowiących w rozumieniu przepisów prawa podatkowego konkursy podlegać będzie opodatkowaniu zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym, w oparciu o art. 30 ust. 1 pkt 1. Dodatkowo, na Spółce ciążyć będą obowiązki płatnika wymienione w art. 41 ust. 4 i ust. 7 pkt 1, art. 42 ust. 1 i ust. 2 ustawy o PDOF.

Reasumując, stwierdzić należy, iż opisane przez Spółkę wygrane uzyskane przez zwycięzców konkursów skierowanych do pracowników należy opodatkować na zasadzie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOF. W konsekwencji, od przychodów z tytułu przekazywanych wygranych Spółka zobowiązana będzie pobrać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, źródłami przychodów są: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ww. ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca - Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, podejmuje szereg akcji motywacyjnych, które mają na celu wsparcie sprzedaży jego produktów, zwiększenie rozpoznawalności marek na rynku, poprawę produktywności i efektywności Spółki oraz poprawę funkcjonalności procesów w Spółce, itp. Przykładami takich działań mogą być konkursy skierowane do:

  • pracowników Spółki (czyli do osób zatrudnionych przez Spółkę na podstawie umowy o pracę),
  • pracowników tymczasowych (czyli do osób świadczących pracę na rzecz Spółki na podstawie skierowania przez agencję pracy tymczasowej działającej na podstawie ustawy z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych, Dz. U. Nr 166 z 2003 r. poz. 1608 z późn. zm. - zgodnie z art. 2 ww. ustawy pracownicy tymczasowi nie są pracownikami Spółki w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy),
  • sprzedawców zatrudnionych u kontrahentów Spółki (czyli do osób fizycznych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej przez podmioty gospodarcze, które wykonują usługi na rzecz Spółki).

Zasady konkursów są każdorazowo szczegółowo opisane w regulaminach. Zgodnie z ich treścią w konkursach przewidziano:

  • element rywalizacji pozwalający na wyłonienie zwycięzców,
  • bezpośrednią rywalizację pomiędzy uczestnikami konkursów o te same nagrody (regulaminy przewidują jednolite warunki rywalizacji dla wszystkich adresatów danego konkursu),
  • wyłonienie zwycięzców przez komisję konkursową według ustalonych i obiektywnych kryteriów,
  • ograniczoną liczbę zwycięzców,
  • wydanie nagród zwycięzcom.

Możliwość wzięcia udziału w konkursach nie wynika z umów o pracę lub innych umów łączących Spółkę i uczestników konkursów, ale z odrębnych regulaminów konkursów sporządzonych i opublikowanych przez Spółkę.

Dodatkowo, czynności wykonywane w ramach zadań w konkursach skierowanych tylko do pracowników Spółki nie są związane z ich codziennymi obowiązkami służbowymi.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie zawierają definicji pojęcia konkurs oraz nagroda, wobec czego w celu ich określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl/szukaj/nagroda), „konkurs” to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast „nagroda” to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp. Z definicji tych wynika, iż jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Równie ważna jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

W złożonym wniosku Zainteresowany wskazał, iż będzie organizować konkurs. Zasady tego konkursu zostaną szczegółowo opisane w regulaminach.

W związku z powyższym przychód z tytułu nagród uzyskanych przez zwycięzców konkursu skierowanego do pracowników Wnioskodawcy, będzie podlegał opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższych przychodów nie można bowiem zakwalifikować do przychodów ze stosunku pracy, bowiem możliwość wzięcia udziału w konkursie nie będzie wynikała z łączącego Spółkę z osobami fizycznymi stosunku pracy. Dodatkowo, czynności wykonywane w ramach zadań w konkursach skierowanych tylko do pracowników Spółki nie są związane z ich codziennymi obowiązkami służbowymi.

W myśl art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Stosownie do brzmienia art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy: z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy, zryczałtowany podatek, o którym mowa m.in. w ust. 1 pkt 2, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 cytowanej ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 - nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie roczną deklarację według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

Reasumując stwierdzić należy, iż w związku z organizowaniem przez Wnioskodawcę konkursu, skierowanego do pracowników, wartość nagród (wygranych) należy opodatkować na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym Wnioskodawca, jako płatnik będzie zobowiązany do pobrania z ww. tytułu zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie tut. organ informuje, że w zakresie opodatkowania nagród wygranych w konkursach, których uczestnikami będą pracownicy Wnioskodawcy oraz współpracownicy, w dniu 20 września 2012 r. wydana została interpretacja indywidualna nr ILPB2/415-595/12 -2/WS.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Powrót


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj