Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1174/09-3/AD
z 29 października 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1174/09-3/AD
Data
2009.10.29


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
darowizna
działka pod budowę
działki
grunt niezabudowany
grunty
grunty rolne
opodatkowanie
podatnik
rolnik ryczałtowy
sprzedaż
sprzedaż działek
sprzedaż gruntów


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawczyni jako rolnik zmuszona będzie do zapłaty podatku od towarów i usług, a jeżeli tak to w jakiej wysokości?



Wniosek ORD-IN 966 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani J., przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2009 r. (data wpływu 9 września 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 października 2009 r. (data doręczenia 26 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działkijest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działki. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 października 2009 r. (data doręczenia 26 października 2009 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego oraz własne stanowisko w sprawie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 7 września 2005 r. Wnioskodawczyni została posiadaczem gospodarstwa rolnego o powierzchni 5,0160 ha. Gospodarstwo zostało nabyte w wyniku umowy darowizny od matki. Składa się ono z trzech działek. Całe gospodarstwo znajduje się w granicach miasta K. Zainteresowana rozważa możliwość sprzedaży jednej z działek, dla której jest sporządzony plan ogólnego zagospodarowania przestrzennego, zatwierdzony uchwałą Rady Miejskiej – teren pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną i teren pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną z usługami. Zainteresowanym zakupem ww. działki jest Urząd Miasta i Gminy w K. Jako prowadząca gospodarstwo rolne Wnioskodawczyni płaci podatek gruntowy dla Urzędu Miasta i Gminy.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowana wskazała, że na przedmiotowym gruncie prowadzona jest działalność gospodarcza – działalność rolnicza. Płody rolne z powyższego gruntu były częściowo zużywane na własne potrzeby i częściowo sprzedawane na zewnątrz. Przedmiotowe grunty nie były przedmiotem umowy najmu ani dzierżawy, nie podjęto żadnych czynności przygotowawczych zmierzających do zbycia działki za wyjątkiem jej wyceny. Wnioskodawczyni nie jest płatnikiem podatku VAT jest natomiast rolnikiem ryczałtowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawczyni jako rolnik zmuszona będzie do zapłaty podatku od towarów i usług, a jeżeli tak to w jakiej wysokości...

Zdaniem Wnioskodawczyni, powinno w tej sytuacji obowiązywać zwolnienie od tego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z przedstawionymi przepisami, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – mocą ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 2 pkt 15 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o działalności rolniczej, rozumie się przez to produkcję roślinną i zwierzęcą (…), a także świadczenie usług rolniczych. Pojęcie rolnika zdefiniowane zostało natomiast w art. 2 pkt 19 ustawy. Z przepisu tego wynika, iż rolnikiem ryczałtowym jest rolnik dokonujący dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze, korzystający ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni nabyła w wyniku umowy darowizny od matki gospodarstwo rolne o powierzchni 5,0160 ha. Składa się ono z trzech działek. Zainteresowana rozważa możliwość sprzedaży jednej z działek, dla której jest sporządzony plan ogólnego zagospodarowania przestrzennego, zatwierdzony uchwałą Rady Miejskiej – teren pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną i teren pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną z usługami. Na przedmiotowym gruncie prowadzona jest działalność gospodarcza – działalność rolnicza. Wnioskodawczyni nie jest płatnikiem podatku VAT jest natomiast rolnikiem ryczałtowym. Płody rolne z powyższego gruntu częściowo zużywała na własne potrzeby a częściowo sprzedawała. Jako prowadząca gospodarstwo rolne płaci podatek gruntowy. Ponadto ww. grunty nie były przedmiotem umowy najmu ani dzierżawy, nie podjęto też żadnych czynności przygotowawczych zmierzających do zbycia działki za wyjątkiem jej wyceny.

Biorąc pod uwagę definicję działalności gospodarczej zawartą w art. 15 ust. 2 ustawy, należy stwierdzić, iż zamierzona przez Wnioskodawczynię transakcja ma związek z działalnością gospodarczą. Bowiem rolnik w świetle ustawy o podatku od towarów i usług, posiada status podatnika prowadzącego działalność gospodarczą (działalność rolniczą). Jednakże na mocy art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy korzysta ze zwolnienia od podatku wyłącznie w zakresie dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności oraz w zakresie świadczenia usług rolniczych. Jeśli więc rolnik wykonuje inne czynności mieszczące się w zakresie przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług, brak jest podstaw do uznania, iż nie podlegają one opodatkowaniu.

Rolnik sprzedający grunt wykorzystywany w działalności rolniczej nie będzie bowiem zbywał majątku osobistego, ale majątek składający się na przedsiębiorstwo rolne, będzie zatem z tego tytułu podatnikiem podatku VAT.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Zainteresowana wskazała we wniosku, że działka będąca przedmiotem zapytania przeznaczona jest pod zabudowę, zgodnie z planem ogólnego zagospodarowania przestrzennego. A zatem nie będzie ona mogła skorzystać ze zwolnienia od podatku z powyższego tytułu.

Reasumując, sprzedaż działki wykorzystywanej w działalności rolniczej nie będzie sprzedażą majątku osobistego lecz majątku składającego się na przedsiębiorstwo rolne i będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnośnie podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości nabytej w drodze darowizny w dniu 29 października 2009 r. zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj