Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-769/09-4/AP
z 15 października 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-769/09-4/AP
Data
2009.10.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
meble
stawka
stawki podatku
zabudowa


Istota interpretacji
Czy kompleksowa usługa składająca się z zaprojektowania, wytworzenia oraz montażu zabudowy mebli kuchennych, szaf wnękowych oraz innych mebli wbudowanych trwale w domu mieszkalnym zgodnie z indywidualnym zamówieniem klienta podlega opodatkowaniu wg stawki 7% zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 6 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 376 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 06.08.2009 r. (data wpływu 10.08.2009 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. Organu z dnia 21.09.2009 r. pismem z dnia 30.09.2009 r. (data wpływu 02.10.2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10.08.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych usług.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony na wezwanie tut. Organu z dnia 21.09.2009 r. znak IPPP1/443-769/09-2/AP pismem z dnia 30.09.2009 r. (data wpływu 02.10.2009 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe

W ramach działalności gospodarczej Spółka wykonuje między innymi kompleksową usługę składającą się z zaprojektowania, wytworzenia oraz montażu zabudowy mebli kuchennych, szaf wnękowych oraz innych mebli wbudowanych trwale w domu mieszkalnym zgodnie z indywidualnym zamówieniem klienta.

Pismem z dnia 22.06.2009 r. Wnioskodawca zwrócił się do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi z prośbą o treści: „Prosimy o wydanie pisemnej klasyfikacji kompleksowej usługi składającej się z zaprojektowania, wytworzenia oraz montażu zabudowy mebli kuchennych, szaf wnękowych oraz innych mebli wbudowanych trwale w domu mieszkalnym zgodnie z indywidualnym zamówieniem klienta. Uzyskanie klasyfikacji statystycznej jest niezbędne dla właściwej klasyfikacji usług dla celów podatkowych - możliwość korzystania z obniżonej stawki VAT”.

Pismem z dnia 07.07.2009 r. sygn. xxx/2009 Urząd Statystyczny odpowiedział, co następuje: „Odpowiadając na pismo z dnia 22.06.2009 r. Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi uprzejmie informuje, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207 poz. 1293) wymienione w piśmie usługi montażu niemetalowych i metalowych elementów trwałej zabudowy kuchennej lub zabudowy meblowej (szafy wnękowej), wykonywane przez producenta elementów tej zabudowy jak i przez przedmiot niebędący producentem montowanych wyrobów mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 43.32.10.0 „Roboty instalacyjne stolarki budowlanej”.

Jednocześnie w związku z § 2 powołanego wyżej rozporządzenia według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 89 poz. 844 ze zm.) ww. usługi mieszczą się w grupowaniach:

  • montaż trwałej zabudowy kuchennej lub zabudowy meblowej (szafy wnękowej), wykonany według indywidualnych zamówień klientów, przez producenta elementów zabudowy:

W przypadku montażu elementów niemetalowej stolarki budowlanej: PKWiU 20.30.90-00.00 „Usługi związane z instalowaniem (montażem) wytwarzanych przez producenta wyrobów stolarskich i ciesielskich dla budownictwa oraz prefabrykowanych budynków drewnianych”

W przypadku montażu elementów metalowej stolarki budowlanej: PKWiU 28.12.90-00.00 „Usługi instalowania (montażu) elementów metalowej stolarki budowlanej własnej produkcji, na miejscu przeznaczenia”

  • montaż trwałej zabudowy kuchennej lub zabudowy meblowej (szafy wnękowej), wykonany przez podmiot niebędący producentem elementów zabudowy:

W przypadku niemetalowych elementów stolarki budowlanej: PKWiU 45.42.13-00.00 „Roboty instalacyjne pozostałych niemetalowych elementów stolarki budowlanej”

W przypadku metalowych elementów stolarki budowlanej: PKWiU 45.42.12-00.00 „Roboty instalacyjne pozostałych metalowych elementów stolarki budowlanej”

Natomiast zgodnie z § 3 powołanego rozporządzenia, zgodnie z którym do celów podatkowych nadal stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42 poz. 264 ze zm.) ww. usługi mieściły się w grupowaniach:

  • montaż trwałej zabudowy kuchennej lub zabudowy meblowej (szafy wnękowej), wykonany według indywidualnych zamówień klientów, przez producenta elementów zabudowy: PKWiU 36.1 „Meble”
  • montaż trwałej zabudowy kuchennej lub zabudowy meblowej (szafy wnękowej), wykonany przez podmiot niebędący producentem elementów zabudowy:

W przypadku niemetalowych elementów stolarki budowlanej: PKWiU 45.42.13-00.00 „Roboty związane z montażem pozostałych niemetalowych elementów stolarki budowlanej”

W przypadku metalowych elementów stolarki budowlanej: PKWiU 45.42.12-00.00 „Roboty związane z montażem pozostałych metalowych elementów stolarki budowlanej”

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy kompleksowa usługa składająca się z zaprojektowania, wytworzenia oraz montażu zabudowy mebli kuchennych, szaf wnękowych oraz innych mebli wbudowanych trwale w domu mieszkalnym zgodnie z indywidualnym zamówieniem klienta podlega opodatkowaniu wg stawki 7% zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 6 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ...

Zdaniem Wnioskodawcy

Kompleksowa usługa opisana w przedstawionym zdarzeniu przyszłym zakwalifikowana jako PKWiU 43.32.10.0, zgodnie z § 6 pkt. 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług podlega opodatkowaniu wg skali 7 %.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zasadniczo rozumie się, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, zaś przez świadczenie usług - zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Natomiast na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Jak stanowi art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne.

Stosownie więc do art. 41 ust. 12 powołanej ustawy, 7% stawkę podatku od towarów i usług stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się – w myśl ust. 12a cyt. przepisu – obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Zgodnie zaś z ust. 12b ww. artykułu, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m²;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m².

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2 (tj. 7%), stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy o VAT).

Ponadto, zgodnie z § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.11.2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212 poz. 1336) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7 % również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż zgodnie z art. 41 ust. 12 w związku z ust. 2 tego artykułu ustawy oraz § 6 ust. 2 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów, 7% stawka podatku od towarów i usług znajduje zastosowanie w odniesieniu do budowy, a także robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych w obiektach budownictwa mieszkaniowego lub ich części.

Należy zauważyć, że w treści wskazanego § 6 ust. 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów ustawodawca użył pojęć: roboty budowlano-montażowe, remonty oraz roboty konserwacyjne, nie dokonując ich zdefiniowania, dlatego też, w celu ustalenia, czy kompleksowe świadczenie będące przedmiotem zapytania, należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie zatem z art. 3 pkt 7-8 ustawy z dnia 07.07.1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.) przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego, zaś przez remont – wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych, polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. Konserwacja, zgodnie z § 3 pkt 4 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16.08.1999 r. w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych (Dz. U. Nr 74 poz. 836) – oznacza wykonywanie robót mających na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku. Natomiast zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., konserwacja oznacza utrzymanie czegoś w dobrym stanie, dbanie o coś, pielęgnowanie czegoś w celu zabezpieczenia przed szybkim zużyciem się, zniszczeniem lub zepsuciem.

Z sytuacji przedstawionej w złożonym wniosku wynika, iż Wnioskodawca - w ramach działalności gospodarczej - wykonuje między innymi kompleksową usługę składającą się z zaprojektowania, wytworzenia oraz montażu zabudowy mebli kuchennych, szaf wnękowych oraz innych mebli wbudowanych trwale w domu mieszkalnym zgodnie z indywidualnym zamówieniem klienta.

Powyższe wskazuje, iż czynności Wnioskodawcy, polegające na produkcji i montażu zabudowy kuchennej meblowej, szaf wnękowych i innych mebli, nie mieszczą się w zakresie ww. wymienionych pojęć (roboty budowlane, remont czy konserwacja).

W tym miejscu zaznaczyć należy, iż zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29.10.2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2008 r. Nr 207 poz. 1293 ze zm.), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2009 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18.03.1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42 poz. 264, ze zm.).

Zgodnie zaś z generalnym trójpodziałem działalności gospodarczej, działalność dzieli się na trzy główne grupy: produkcja, handel i usługi. Znajduje to swoje odzwierciedlenie w grupowaniach statystycznych. Zgodnie z pkt 5.3.4 statystycznych zasad metodycznych ww. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w zależności od tego kto: producent, firma usługowa, czy handlowa dokonuje montażu artykułów branży budowlanej, tak klasyfikowana jest wykonywana przez niego czynność. I tak, roboty instalacyjne i montażowe wykonywane na miejscu przeznaczenia są klasyfikowane w odpowiednich grupowaniach podkategorii wyodrębnionych w tym celu w ramach klas obejmujących instalowane (montowane) wyroby (sprzęt, maszyny, urządzenia), z następującymi zastrzeżeniami:

  1. roboty instalacyjne, wykonane przez producenta wyrobu siłami własnymi, są klasyfikowane łącznie z wyrobem w tym samym grupowaniu,
  2. gdy w określonej klasie nie została wyodrębniona odpowiednia podkategoria dla robót instalacyjnych i montażowych, to czynności te klasyfikuje się w grupowaniach obejmujących dany wyrób,
  3. budowlane roboty instalacyjne i montażowe klasyfikuje się w dziale 45,
  4. roboty instalacyjne wykonywane przez sprzedawcę detalicznego, jako usługa związana ze sprzedażą określonego wyrobu, klasyfikowane są tak jak handel detaliczny w odpowiednim grupowaniu działu 52.

Spółka zwróciła się do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi z wnioskiem klasyfikację świadczonych usług. W odpowiedzi uzyskała następującą klasyfikację:

  • montaż trwałej zabudowy kuchennej lub zabudowy meblowej (szafy wnękowej), wykonany według indywidualnych zamówień klientów, przez producenta elementów zabudowy: PKWiU 36.1 „Meble”
  • montaż trwałej zabudowy kuchennej lub zabudowy meblowej (szafy wnękowej), wykonany przez podmiot niebędący producentem elementów zabudowy:
  • W przypadku niemetalowych elementów stolarki budowlanej: PKWiU 45.42.13-00.00 „Roboty związane z montażem pozostałych niemetalowych elementów stolarki budowlanej”
  • W przypadku metalowych elementów stolarki budowlanej: PKWiU 45.42.12-00.00 „Roboty związane z montażem pozostałych metalowych elementów stolarki budowlanej”

W świetle przywołanych przepisów oraz przestawionej przez Wnioskodawcę klasyfikacji, czynności powyższe (tj. kompleksowa usługa składająca się z zaprojektowania, wytworzenia oraz montażu zabudowy mebli kuchennych, szaf wnękowych oraz innych mebli wbudowanych trwale w domu mieszkalnym zgodnie z indywidualnym zamówieniem klienta) są w istocie rzeczy wykonaniem towaru – mebla, a nie robotą budowlaną, montażową, remontową czy konserwacyjną. Celem czynności świadczonych przez Wnioskodawcę jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarem – meblem, na rzecz klienta Spółki. Zatem w tym przypadku mamy do czynienia z dostawą towaru w postaci trwałej zabudowy meblowej. Należy mieć na uwadze fakt, iż Spółka, dokonując wszystkich czynności związanych z przedmiotową zabudową, występuje jako producent tych towarów. Zatem, zdaniem tut. Organu, w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie wskazane przez Wnioskodawcę grupowanie PKWiU 36.1 „Meble”.

Reasumując, mając na względzie powyższe należy stwierdzić, iż skoro kompleksowa usługa składająca się z zaprojektowania, wytworzenia oraz montażu zabudowy mebli kuchennych, szaf wnękowych oraz innych mebli wbudowanych trwale w domu mieszkalnym zgodnie z indywidualnym zamówieniem klienta nie została wymieniona w ustawie o VAT ani w przepisach wykonawczych do tej ustawy jako korzystająca z preferencyjnej stawki podatku VAT, podlega opodatkowaniu według podstawowej stawki podatku VAT 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności przedstawionych przez Spółkę klasyfikacji świadczonych usług. Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Do zaklasyfikowania danego towaru bądź usługi do odpowiedniego grupowania nie są kompetentne organy podatkowe. Uprawnionym w tym zakresie jest Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi. Odpowiedzialnym za prawidłową klasyfikację jest podmiot świadczący usługę i to jego obciążają wszelkie konsekwencje z tego tytułu.

Mając powyższe na względzie stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie tut. Organ podatkowy zauważa, że złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczy jednego zdarzenia przyszłego, stąd też Wnioskodawca winien wnieść opłatę w wysokości 40 zł (od dnia 20.09.2008 r. opłata za wydanie interpretacji indywidualnej wynosi 40 zł – art. 14f § 1 Ordynacji podatkowej). Wnioskodawca dokonał wpłaty w wysokości 40 zł za wydanie interpretacji indywidualnej w dniu 06.08.2009 r. oraz dopłaty w wysokości 5 zł (również w dniu 06.08.2009 r.). Zatem kwota 5 zł zgodnie z art. 14f § 2a ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) zostanie zwrócona na numer konta bankowego wskazany przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku ORD-IN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj