Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-841/09/SD
z 28 października 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-841/09/SD
Data
2009.10.28


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Definicje legalne


Słowa kluczowe
aport
koszty uzyskania przychodów
podział
przychód
wkłady niepieniężne
zorganizowana część przedsiębiorstwa


Istota interpretacji
Czy Wydział Katalizatorów, który Spółka zamierza wnieść w formie aportu, może potraktować jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych i w związku z tym nie ma obowiązku ustalania przychodów i kosztów dot. aportu w momencie wniesienia aportu?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 20 lipca 2009 r.), uzupełnionym w dniach 05 i 22 października 2009 r., (daty wpływu do tut. BKIP) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

- ustalenia, czy zespół składników wniesionych do nowopowstałej spółki stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa
- rozpoznania przychodów z tytułu udziałów w spółce z o.o.
- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lipca 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy zespół składników wniesionych do nowopowstałej spółki stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismami z dnia 25 września 2009 r. oraz 14 października 2009 r. wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniach 05 i 22 października 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka zamierza utworzyć nową spółkę z o.o. ze 100% udziałem, do której wniesie aport w postaci Wydziału Katalizatorów.

Obecnie Wydział Katalizatorów jest jednym z wydziałów Centrum Nawozów i zajmuje się produkcją oraz sprzedażą katalizatorów miedziowych, żelazowo-chromowych oraz żelazowych.

Nowopowstała spółka nadal będzie zajmowała się produkcją i sprzedażą katalizatorów. Do nowo utworzonej spółki będzie wniesiony aport w postaci:

  • środków trwałych w postaci budynków, budowli, gruntów, wartości niematerialnych i prawnych,
  • produktów.

Ponadto, do nowej spółki na podstawie przepisów Kodeksu pracy przejdą pracownicy, którzy obecnie pracują w przedmiotowym Wydziale. Na dzień dzisiejszy Spółka jest w stanie przyporządkować do przedmiotowego Wydziału przychody, koszty (które są ewidencjonowane na oddzielnym koncie), należności i zobowiązania. Przychody, należności i zobowiązania nie są ewidencjonowane na odrębnych kontach, jednak jest możliwość ręcznego ustalenia, które przychody, należności i zobowiązania dotyczą Wydziału Katalizatorów.

Za okres od 01 stycznia 2008 r. do 30 czerwca 2008 r. Spółka sporządzała dla Wydziału bilans i rachunek zysków i strat.

Jednocześnie Spółka informuje, że w 2002 r. zwracała się o interpretację do właściwego urzędu skarbowego w sprawie wniesienia Wydziału do nowej spółki, ale nie uzyskała jednoznacznej odpowiedzi, czy jej stanowisko jest prawidłowe. Ponadto od tego czasu zmienił się stan faktyczny.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 29 września 2009 r. Spółka doprecyzowała przedstawione w poz. 54 zdarzenie przyszłe, o następujące informacje:

1. Wydział Katalizatorów jest wyodrębnioną jednostką organizacyjną, posiadającą własne struktury organizacyjne (kierownik, zastępca, mistrzowie, pracownicy obsługi), posiada zespół składników materialnych i niematerialnych (budynki, budowle, instalacje, zgłoszenia patentowe, licencje itp.). Jest wyodrębniony finansowo ponieważ Spółka jest w stanie przyporządkować przychody, koszty, należności i zobowiązania.
2. Wydział Katalizatorów realizuje samodzielnie funkcje produkcyjne tzn. produkcję katalizatora miedziowego i żelazowo-chromowego oraz żelazowego.
3. Wydział Katalizatorów posiada składniki materialne i niematerialne (instalacje, patenty, licencje) pozwalające samodzielnie realizować zadania produkcyjne: produkcja katalizatorów przemysłowych.
4. Wydział Katalizatorów posiada niezbędną infrastrukturę oraz zasoby personalne, które umożliwiają samodzielne funkcjonowanie i realizację zadań gospodarczych (posiadają budynki, magazyny, instalację, personel itp.).

5.
a. do nowej spółki przekazane zostaną: budynki, instalacje, wyroby, surowce, materiały itp.
b. na dzień dzisiejszy nie jest ustalone, czy grunty/wieczyste użytkowanie zostanie wniesione w formie aportu, czy zostanie zawarta umowa dzierżawy terenu,
c. nowa spółka otrzyma środki pieniężne na 2-3 miesiące funkcjonowania, gdyż nie będzie od startu generowała przychodów z uwagi na sezonowość sprzedaży,
d. spółka otrzyma licencje np. dot. katalizatora żelazowego,
e. spółka otrzyma zgłoszenia patentowe np. na katalizator żelazowo-chromowy i katalizator miedziowy,
f. przedmiotowa spółka nie otrzyma majątkowych praw autorskich i majątkowych praw pokrewnych, ponieważ wydział katalizatorów nie posiada takich praw,
g. do spółki zostanie wniesiona tajemnica przedsiębiorstwa w zakresie dot. działalności Wydziału Katalizatorów,
h. spółka otrzyma dokumenty dotyczące produkcji, handlu, rozliczeń finansowych i technologii katalizatorów.
6. Zobowiązania dotyczące Wydziału Katalizatorów (np. zakup surowców) będą składnikiem aportu do przyszłej spółki.

Następnie w uzupełnieniu wniosku z dnia 19 października 2009 r. Spółka dodała, iż prawo wieczystego użytkowania gruntów, zamierza wnieść do nowopowstałej Spółki w formie aportu. W chwili obecnej są to dwie działki zabudowane obiektami wydziału katalizatorów. Na gruntach objętych prawem wieczystego użytkowania posadowione są budynki i budowle, które mają być wniesione aportem. Innego rodzaju grunty np. łąki nie będą wniesione aportem.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Wydział Katalizatorów, który Spółka zamierza wnieść w formie aportu, może potraktować jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych i w związku z tym nie ma obowiązku ustalania przychodów i kosztów dot. aportu w momencie wniesienia aportu...

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U z 2000 r. nr 54 poz. 654 ze zm.) stanowi, że ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa - oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Wydział Katalizatorów, który Spółka zamierza wnieść w formie aportu jest zdaniem Spółki zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, ponieważ spełnia warunki, o których mowa w definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa tzn.:

  1. jest wyodrębniony organizacyjnie - jest odrębnym wydziałem, mającym wydzielony majątek (zaewidencjonowany na odrębnym stanowisku kosztów), pracowników przypisanych do danego wydziału,
  2. jest wyodrębniony finansowo - Spółka może przyporządkować do niego przychody, koszty, należności i zobowiązania,
  3. posiada zespół składników: środki trwałe, wartości niematerialne i prawne,
  4. w/w składniki przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych - produkcja katalizatorów,
  5. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące w/w zadania gospodarcze, tzn. produkcję i sprzedaż katalizatorów.

Zdaniem Spółki, aport który ma być wniesiony do spółki jest zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, w związku z tym na dzień wniesienia aportu nie powstaje obowiązek ustalenia przychodów i kosztów związanych z objęciem udziałów w nowej spółce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Dla uznania określonego zespołu składników majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu powołanego przepisu wymagane jest równoczesne spełnienie następujących przesłanek:

  1. zespół składników majątku obejmuje zarówno składniki materialne jak i niematerialne, a także zobowiązania,
  2. zespół składników majątku winien być organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. zespół składników majątku winien być przeznaczony do realizacji konkretnych zadań,
  4. zespół składników majątku mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące samodzielnie swoje zadania.

Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie tej masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym.

Zdolność ta powinna być oceniana na dzień podziału z uwzględnieniem umów przejętych w drodze sukcesji, bez uwzględnienia dodatkowo zawartych umów (po dniu podziału).

W świetle powyższych przepisów, oraz w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe, należy stwierdzić, iż zespół składników wniesionych do nowopowstałej spółki stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w myśl przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodem jest w szczególności nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część; przepisy art. 14 ust. 1-3 stosuje się odpowiednio.

W świetle cytowanego przepisu w przypadku objęcia udziałów w spółce w zamian za wkład niepieniężny w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa na dzień tego objęcia nie powstaje przychód, a zatem Spółka nie rozpoznaje również kosztów jego uzyskania.

Stanowisko Spółki jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w sprawie będącej przedmiotem pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 w zakresie podatku od towarów i usług, wydano odrębną interpretację indywidualną.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj