Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-549/09-2/AK
z 19 listopada 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-549/09-2/AK
Data
2009.11.19


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
dywidendy
dywidendy
Luksemburg
Luksemburg
spółki
spółki
zakup akcji
zakup akcji
zbycie udziału
zbycie udziału


Istota interpretacji
Czy otrzymywana przez Wnioskodawcę dywidenda, wypłacana przez SICAV z siedzibą w Luksemburgu, będzie zwolniona od podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce?



Wniosek ORD-IN 448 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 31.08.2009 r. (data wpływu 03.09.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów uzyskanych z tytułu dywidendy wypłacanej przez spółkę akcyjną mającą siedzibę na terenie Luksemburga – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03.09.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów uzyskanych z tytułu dywidendy wypłacanej przez spółkę akcyjną mającą siedzibę na terenie Luksemburga.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, polskim rezydentem podatkowym, podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych

Wnioskodawca rozważa nabycie akcji lub innych tytułów upoważniających do udziału w zyskach spółki inwestycyjnej o zmiennym kapitale z siedzibą w Luksemburgu.

SICAV będzie mieć formę spółki akcyjnej i będzie funkcjonować w oparciu o luksemburskie prawo spółek handlowych oraz prawo wehikułów zbiorowego inwestowania. Niewykluczone, że Spółka ta dodatkowo przyjmie reżim Wyspecjalizowanego Funduszu Inwestycyjnego (SJF), jaką to możliwość daje prawo luksemburskie. Funkcjonowanie SICAV jako SIF wpłynie na stopień uregulowania działalności SJCAV, m.in. poprzez ograniczenie szeregu czynności administracyjno-prawnych spoczywających na Spółce. Inaczej też mogą kształtować się dopuszczalne inwestycje SICAV, jak też SICAV będzie prowadzić działalność inwestycyjną poprzez inwestowanie posiadanych środków majątkowych w rozmaite produkty inwestycyjne. SICAV jest spółką akcyjną zwolnioną od podatku dochodowego od osób prawnych w Luksemburgu (jakkolwiek spółki akcyjne jako takie, co do zasady są tym podatkiem opodatkowane).

SICAV nie jest spółką holdingową, o której mowa w art. 29 Umowy.

Siedziba SICAV oraz miejsce jej faktycznego zarządu będzie znajdować się w Luksemburgu, będzie ona zatem posiadała nieograniczony obowiązek podatkowy (rezydencję podatkową) w Luksemburgu, co zostanie potwierdzone certyfikatem rezydencji wydanym przez władze podatkowe Luksemburga.

Realizacja zysków z tytułu inwestycji Wnioskodawcy w SICAV będzie następowała przez wypłaty z czystego zysku wypracowanego przez SICAV - dystrybucja zysków przez SICAV dla celów podatkowych traktowana jest w Luksemburgu jako dywidenda. Od wypłaconych dywidend nie jest pobierany podatek u źródła, na podstawie wewnętrznej regulacji luksemburskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymywana przez Wnioskodawcę dywidenda, wypłacana przez SICAV z siedzibą w Luksemburgu, będzie zwolniona od podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Dywidendy wypłacane dla Wnioskodawcy przez SICAV będą podlegać zwolnieniu od pdof w Polsce na mocy art. 24 ust. 1 lit. a) Umowy w związku z art. 30a ust. 1 pkt 4 w związku z art. 30a ust. 2 updof, przy czym będzie to tzw. zwolnienie z progresją.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 Umowy, określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie” oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, jej miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze. Innymi słowy, pojęcie osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, oznacza osobę podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu (rezydenta podatkowego) w Polsce albo w Luksemburgu.

Art. 29 Umowy stanowi, że nie ma ona zastosowania do spółek holdingowych w rozumieniu szczególnego ustawodawstwa Luksemburga opartego aktualnie na ustawie z dnia 31 lipca 1929 r. i dekrecie wielkoksiążęcym z dnia 17 grudnia 1938 r. oraz dochodów, jakie osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce uzyskuje z takich spółek. W przypadku SICAV Umowa może być stosowana, gdyż SICAV nie jest spółką holdingową, o której mowa w przytaczanym przepisie.

Zastosowanie Umowy do SICAV potwierdza pismo Dyrektora Administracji Podatkowej Księstwa Luksemburga (Administration de Contributions Directes), wydane 24 października 2001 r., sygn. II/1425-S38 HE/CG, opublikowane na oficjalnej stronie internetowej (http :1/www. impotsdirects.public.lu/legislation/legi01/Note_de_Service_24_octobre2001.pdf), jak również informacje zawarte na samej stronie internetowej Administration de Contributions Directes. W powoływanych źródłach Umowa została wymieniona jako ta, której beneficjentami są także spółki inwestycyjne o zmiennym kapitale z siedzibą w Luksemburgu.

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 updof, od uzyskanych przez podatników dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w Zyskach osób prawnych pobiera się 19 % zryczałtowany podatek dochodowy. Jednocześnie zgodnie z art. 30a ust. 2 updof, art. 30a ust. 1 pkt 1-5 należy stosować z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska.

W przedmiotowej sprawie będzie to Umowa. Dywidendą jest, w rozumieniu art. 10 ust. 3 Umowy, „dochód z akcji, akcji gratisowych lub prawa do pobierania korzyści, akcji w kopalnictwie, akcji członków założycieli lub innych praw, z wyjątkiem wierzytelności, do udziału w zyskach, jak również dochód z innych praw spółki, które według prawa podatkowego Państwa, w którym spółka wydzielająca dywidendy ma siedzibę, zrównane są z wpływami z akcji”. Dystrybucja zysków przez SICAV jest, na gruncie luksemburskiego prawa, uznawana za wypłatę dywidendy. Zgodnie z Umową (art. 10 ust. 1 i 2):

  1. „Dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie”.
  2. „Dywidendy te mogą być jednak opodatkowane także w Umawiającym się Państwie i według prawa tego Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma siedzibę, ale jeżeli odbiorca dywidend jest ich właścicielem, podatek ten nie może przekroczyć:
    a) 5 procent kwoty dywidend brutto, jeżeli odbiorcą dywidend jest spółka (inna niż spółka osobowa), której udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 25 procent,
    b) 15 procent kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach”Umowa zatem przyznaje prawo do opodatkowania dywidend wypłacanych z Luksemburga do Polski tak państwu źródła (Luksemburg), jak państwu docelowemu.

Art. 24 ust. 1 lit. a) Umowy, decydujący o sposobie unikania podwójnego opodatkowania stanowi, że „jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami konwencji może być opodatkowany w Luksemburgu, to Polska zwolni, z uwzględnieniem postanowień zawartych pod literą b), taki dochód lub majątek od opodatkowania, z tym jednak, że przy obliczaniu podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby może zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód lub majątek zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był w taki właśnie sposób zwolniony od opodatkowania”.

Tak więc, na mocy Umowy dywidendy ze źródła w Luksemburgu uzyskiwane przez polskich rezydentów podatkowych mogą (aczkolwiek nie musza) być opodatkowane w Luksemburgu i podlegają jednocześnie zwolnieniu z opodatkowania w Polsce. Przy czym zastosowanie, zgodnie z Umową, ma tzw. metoda wyłączenia z progresją, tj. Polska ma prawo uwzględnić zwolniony dochód przy ustalaniu stawki podatkowej dla innych dochodów osiąganych przez polskich rezydentów podatkowych.

Na zastosowanie w Polsce zwolnienia od pdof dywidend wypłacanych z Luksemburga nie ma wpływu faktyczne wykonywanie przez Luksemburg prawa do opodatkowania dywidend wypłacanych do Polski. Innymi słowy, dywidendy będą zwolnione od pdof w Polsce, niezależnie od tego, czy i jak są opodatkowane w Luksemburgu.

Stanowisko to, znajduje potwierdzenie w szeregu interpretacji indywidualnych, np. w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 21 października 2008 r. sygn. ILPB2/415- 495/08-5/JK oraz sygn. ILPB2/415-472/08-2/AJ „Minister Finansów pragnie zauważyć, iż zgodnie z postanowieniami Konwencji, Polska przyznaje zwolnienie niezależnie od tego, czy drugie państwo skorzystało z prawa do opodatkowania. Postanowienia Konwencji pozwalają zwolnić państwo miejsca zamieszkania lub siedziby od obowiązku zbadania faktycznego systemu podatkowego stosowanego w danym przypadku w drugim państwie. Na podstawie przepisów art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 ze zm.), zwalnia się z opodatkowania dochody osiągane poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników podlegających w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, jeżeli umowa międzynarodowa, której Rzeczpospolita Polska jest stroną, tak stanowi. Biorąc pod uwagę powyższe Minister Finansów zauważa, iż dochody z tytułu dywidendy wypłaconej przez Spółkę luksemburską są w Polsce zwolnione z opodatkowania zgodnie z postanowieniami art. 24 pkt 1 Konwencji w związku z art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych”.

Podsumowując należy więc uznać, iż otrzymane przez Wnioskodawcę dywidendy od spółki akcyjnej (societe anyome) lub z o.o. (societe a responsibilite limitee) mających siedzibę w Luksemburgu, utworzonych w reżimie SICAF lub SICAV, które to spółki przyjęły dodatkowo reżim SIF, nie będzie podlegało opodatkowaniu w Polsce na podstawie art. 24 ust. 1 lit. a) Konwencji.

W interpretacji Indywidualnej z 16 grudnia 2008 r., sygn. IPPB1/415-1128/08-2/AM, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, że: „..Jednocześnie stosownie do treści art. 24 pkt 1 lit. a) Konwencji Polska-Luksemburg „podwójnego opodatkowania unikać się będzie w sposób następujący (...) w Polsce (...) jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej konwencji może być opodatkowany w Luksemburgu, to Polska zwolni (...) taki dochód lub majątek od opodatkowania, z tym jednak, że przy obliczaniu podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby może zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód lub majątek zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był w taki właśnie sposób zwolniony od opodatkowania.” Biorąc pod uwagę co zostało przedstawione powyżej należy uznać, iż dywidenda wypłacana przez Fundusz z tytułu udziałów, których właścicielem test Osoba Fizyczna, mieści się w definicji „dywidendy” na potrzeby Konwencji Polska-Luksemburg. Zgodnie z Konwencją Polska-Luksemburg, Polska przyznaje zwolnienie niezależnie od tego, czy Luksemburg skorzystał z prawa do opodatkowania określonego dochodu. Postanowienia Konwencji Polska - Luksemburg pozwalają zwolnić państwo miejsca siedziby (Polskę) od obowiązku zbadania faktycznego systemu podatkowego stosowanego w danym przypadku w drugim państwie (Luksemburgu).(...) oznacza to, iż na mocy Konwencji Polska-Luksemburg dywidenda wypłacana przez Fundusz Wnioskodawcy będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym w Polsce”.

W postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 24 października 2006 r., sygn. DD7-033-136/ML/06/5656, Minister Finansów stwierdził, że: „Z treści złożonego wniosku wynika, iż Spółka zakłada spółkę zależną z siedzibą w Luksemburgu (w skrócie S.I C.A. V.) (...).

Zgodnie z prawem luksemburskim Spółka ta posiada osobowość prawną i jest to typ spółki akcyjnej (...). Zgodnie z postanowieniami art. 24 pkt 1 lit. a) Konwencji, Polska zwolni od opodatkowania dochód (z zastrzeżeniem art. 24 pkt 1 lit. b Konwencji, wyłączającego ze zwolnienia dochody z odsetek i należności licencyjnych) osiągany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce, który to dochód może być opodatkowany w Luksemburgu, z tym jednak, że przy obliczaniu podatku od pozostałego dochodu tej osoby może zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był w taki właśnie sposób zwolniony od opodatkowania. Minister Finansów pragnie zauważyć, iż zgodnie z postanowieniami Konwencji, Polska przyznaje zwolnienie niezależnie od tego, czy drugie państwo skorzystało z prawa do opodatkowania. Postanowienia Konwencji pozwalają zwolnić państwo miejsca zamieszkania lub siedziby od obowiązku zbadania faktycznego systemu podatkowego stosowanego w danym przypadku w drugim państwie. (...) Biorąc pod uwagę powyższe Minister Finansów zauważa, iż dochody z tytułu dywidendy wypłaconej przez Spółkę luksemburską są w Polsce zwolnione z opodatkowania zgodnie z art. 24 pkt 1 Konwencji (...)„.

Podsumowując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że dywidendy wypłacane dla niego przez SICAV będą zwolnione od pdof w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj