Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1147/09/JP
z 29 września 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1147/09/JP
Data
2009.09.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
zadania publiczne
zadania statutowe


Istota interpretacji
możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pod nazwą „Budowa lewostronnego wału rzeki”



Wniosek ORD-IN 880 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2009r. (data wpływu do tut. organu 21 września 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pod nazwą „Budowa lewostronnego wału rzeki” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 września 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pod nazwą „Budowa lewostronnego wału rzeki”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Województwo jest beneficjentem projektu kluczowego pn. „Budowa lewostronnego wału rzeki” realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007 – 2013.

Ww. zadanie realizowane będzie w ramach osi priorytetowej - 4 ochrona środowiska, działanie - 4,2 zabezpieczenie przeciwpowodziowe.

Na terenie Województwa największe zagrożenie powodziowe stanowią rzeka i jej główne dopływy. Doliny tych rzek są w znacznej części obwałowane i nie w pełni chronione przez duże zbiorniki wielozadaniowe.

Przedmiotem inwestycji jest budowa lewostronnego obwałowania rzeki na długości 3,163 km, które zmierza do zamknięcia lewostronnych obwałowań rzeki. Do połączenia wałów z Województwem, oprócz przedmiotowej inwestycji, brakuje jeszcze 9,3 km (9,3 km jest na etapie przygotowania dokumentacji projektowej realizowanej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013).

Przedsięwzięcie to stanowi jeden z elementów kompleksowego zabezpieczenia przed powodzią doliny rzeki i jest realizowane zgodnie z ogólnymi założeniami przedstawionymi w opracowaniu pn. „Generalna strategia ochrony przed powodzią dorzecza górnej i środkowej rzeki po powodzi”

Celem projektu jest zabezpieczenie lewobrzeżnej doliny rzeki przed zalewem wodami powodziowymi na odcinku od ujścia potoku do ujścia planowanego kanału przerzutowego potoku poniżej przysiółka.

Realizacja projektu pn. „Budowa lewostronnego wału rzeki” będzie miała za zadanie w swej podstawowej funkcji ograniczyć negatywne skutki ewentualnej powodzi.

Budowa lewostronnego wału przeciwpowodziowego rzeki w km 77+000 - 86+000 na odcinku - chroni tereny położone w dolinie na lewym brzegu rzeki przed zalewem fali powodziowej o prawdopodobieństwie występowania p=2% (raz na 50 lat) - woda miarodajna oraz o p=0,5 % (raz na 200 lat) - woda kontrolna.

Projektowane wały przeciwpowodziowe należą do przedsięwzięć melioracyjnych podstawowych i z punktu widzenia zadań gospodarki wodnej będą:

  • zmniejszały zagrożenie powodziowe - częstotliwości i wielkości strat na rozpatrywanym obszarze.
  • obwałowanie zwiększy skuteczność istniejącego systemu ochrony przeciwpowodziowej - możliwość zatrzymania części fali powodziowej,
  • w wyniku realizacji projektu, osiągnięte zostaną standardy Unii Europejskiej w zakresie budowy budowli hydrotechnicznych,
  • projekt przyczyni się bezpośrednio do poprawy systemu ochrony przeciwpowodziowej terenów aglomeracji opolskiej, położonych w dolinie na lewym brzegu rzeki,
  • poprawione zostanie bezpieczeństwo mieszkańców miasta i gmin przyległych do wału.

Zgodnie z art. 31 ust. 1 oraz art. 45 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa zarząd województwa jest organem wykonawczym województwa, który realizuje zadania województwa przy pomocy urzędu marszałkowskiego i wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych. W związku z tym, faktury związane z realizacją projektu będą wystawiane na samorząd województwa.

Wnioskodawca (urząd marszałkowski województwa) jest czynnym zarejestrowanym małym podatnikiem VAT, który zgodnie z art. 2 ust 25 ustawy o podatku od towarowi usług, składa deklaracje VAT-7 K.

Realizacja projektu mieści się w zakresie zadań nałożonych ustawą o samorządzie Województwa (art. 14 ust. 1 pkt 9 stanowi, że samorząd województwa wykonuje zadania w zakresie gospodarki wodnej, w tym ochrony przeciwpowodziowej).

W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie osiągał jakichkolwiek przychodów.

Realizacja nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z wymogami ww. projektu Województwo jako beneficjent zobowiązany jest dołączyć indywidualną interpretacje „czy w odniesieniu do realizowanego przez województwo projektu istnieje możliwość odzyskania podatku VAT”.

Grunty na których realizowana będzie inwestycja należą do skarbu państwa oraz do osób prywatnych. Z właścicielami gruntów w obecnym czasie zawierane są umowy użyczenia tych gruntów, które w trakcie trwania inwestycji będą wykupywane na rzecz skarbu państwa. Zgodnie z art. 73 ust 1 pkt 5 ustawy Prawo wodne, do urządzeń melioracji wodnych szczegółowych zalicza się budowle regulacyjne oraz przeciwpowodziowe, natomiast z art. 72 ust. 1 wynika że urządzenia melioracji wodnych podstawowych stanowią własność skarbu państwa i są wykonywane na jego koszt.

Nabywane w celu realizacji projektu towary i usługi nie będą związane z wykorzystaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego przez Województwo projektu kluczowego pn. „Budowa lewostronnego wału rzeki” istnieje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu pod nazwą „Budowa lewostronnego wału rzeki”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie województwa (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1590 ze zm.) organy samorządu terytorialnego działają na podstawie i w granicach określonych przez ustawy. Do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.

Samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie gospodarki wodnej, w tym ochrony przeciwpowodziowej, a w szczególności wyposażenia i utrzymania wojewódzkich magazynów przeciwpowodziowych (art. 14 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy).

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie województwa w celu wykonywania zadań województwo tworzy wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne oraz może zawierać umowy z innymi podmiotami.

Organami samorządu województwa są sejmik województwa i zarząd województwa - art. 15 ustawy o samorządzie województwa. Zarząd województwa jest organem wykonawczym województwa, w skład którego wchodzi m.in. marszałek województwa (art. 31 ust. 1 i 2 ustawy o samorządzie województwa). Marszałek województwa organizuje pracę zarządu województwa i urzędu marszałkowskiego, kieruje bieżącymi sprawami oraz reprezentuje województwo na zewnątrz (art. 43 ust. 1 ustawy).

Zarząd województwa wykonuje zadania województwa przy pomocy urzędu marszałkowskiego i wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych lub wojewódzkich osób prawnych – art. 45 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Województwo jest beneficjentem projektu kluczowego pn. „Budowa lewostronnego wału rzeki” realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007 – 2013.

Ww. zadanie realizowane będzie w ramach osi priorytetowej - 4 ochrona środowiska, działanie - 4,2 zabezpieczenie przeciwpowodziowe.

Przedmiotem inwestycji jest budowa lewostronnego obwałowania rzeki na długości 3,163 km, które zmierza do zamknięcia lewostronnych obwałowań rzeki. Do połączenia wałów z Województwem, oprócz przedmiotowej inwestycji, brakuje jeszcze 9,3 km (9,3 km jest na etapie przygotowania dokumentacji projektowej realizowanej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013).

Przedsięwzięcie to stanowi jeden z elementów kompleksowego zabezpieczenia przed powodzią doliny rzeki i jest realizowane zgodnie z ogólnymi założeniami przedstawionymi w opracowaniu pn. „Generalna strategia ochrony przed powodzią dorzecza górnej i środkowej rzeki po wielkiej powodzi lipcowej 1997r.”

Celem projektu jest zabezpieczenie lewobrzeżnej doliny rzeki przed zalewem wodami powodziowymi na odcinku od ujścia potoku do ujścia planowanego kanału przerzutowego potoku poniżej przysiółka.

Realizacja projektu pn. „Budowa lewostronnego wału rzeki” będzie miała za zadanie w swej podstawowej funkcji ograniczyć negatywne skutki ewentualnej powodzi.

Wnioskodawca (Urząd Marszałkowski Województwa) jest czynnym zarejestrowanym małym podatnikiem VAT, który zgodnie z art. 2 ust 25 ustawy o podatku od towarowi usług, składa deklaracje VAT-7 K.

Realizacja projektu mieści się w zakresie zadań nałożonych ustawą o samorządzie Województwa (art. 14 ust. 1 pkt 9 stanowi, że samorząd województwa wykonuje zadania w zakresie gospodarki wodnej, w tym ochrony przeciwpowodziowej).

W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie osiągał jakichkolwiek przychodów. Nabywane w celu realizacji projektu towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zatem w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą „Budowa lewostronnego wału rzeki”.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwości odliczenia podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj