Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1010/09-3/KK
z 29 października 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-1010/09-3/KK
Data
2009.10.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
Agencja Rynku Rolnego
podatek od towarów i usług
podstawa opodatkowania
stawki podatku


Istota interpretacji
Czy kwoty otrzymanych refundacji wywozowych zwiększają obrót, zgodnie z art. 29 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług? 2. W przypadku odpowiedzi twierdzącej na powyższe pytanie - czy ww. kwoty dopłat zwiększają obrót podatnika opodatkowany stawką 0%?



Wniosek ORD-IN 518 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 01 lipca 2009 r. (data wpływu 17 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej refundacji wywozowej z tytułu dostaw poza terytorium Unii Europejskiej oraz wysokości stawki podatkowej na eksportowane produkty - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług. W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych oraz czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje dostawy półtusz wołowych - również na eksport, poza terytorium Unii Europejskiej. Na podstawie odrębnych przepisów - m.in. ustawy o administrowaniu obrotem towarowym z zagranicą, rozporządzeniem komisji europejskiej ustanawiającym wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu refundacji wywozowych do produktów rolnych, ustawy o Agencji Rynku Rolnego - otrzymuje na mocy decyzji Prezesa Agencji Rynku Rolnego refundację wywozową do eksportowanych przez siebie produktów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy kwoty otrzymanych refundacji wywozowych zwiększają obrót, zgodnie z art. 29 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług...
  2. W przypadku odpowiedzi twierdzącej na powyższe pytanie - czy ww. kwoty dopłat zwiększają obrót podatnika opodatkowany stawką 0%...

Zdaniem Wnioskodawcy, kwoty otrzymanych refundacji zwiększą obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem dopłata taka jest związana z konkretną dostawą – partią towaru eksportowanego poza terytorium Unii Europejskiej.

W związku z powyższym, o kwoty otrzymanej refundacji wywozowej powinien zostać zwiększony obrót opodatkowany stawką 0%, właściwą z tytułu eksportu towaru.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 powołanej ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Cytowany powyżej przepis stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

I tak, w myśl ust. 4 powołanego artykułu w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, (eksport towarów jako potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7, jeżeli wywóz jest dokonany przez dostawcę lub na jego rzecz) stawka podatku wynosi 0 %.

Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy są to celowe dotacje, subwencje lub inne dopłaty o podobnym charakterze, związane bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania wliczane są tylko takie dotacje, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru lub konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja, subwencja lub inna dopłata uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Natomiast w przypadku, gdy otrzymane dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensata z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Dla określenia, czy dane dotacje, subwencje lub inne dopłaty o podobnym charakterze są, czy też nie są opodatkowane istotne znaczenie mają szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

W efekcie obrót zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni mają wpływ na cenę (kwotę należną). Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, otrzymane dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów nie ma wpływu na wysokość obrotu.

Jeżeli w przypadku dopłaty (dotacji, subwencji lub innej dopłaty o podobnym charakterze) przekazywanej przez inny podmiot, zaistnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą a ceną dostarczanych towarów lub świadczonych usług, to stanowi ona obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy. W takiej sytuacji mamy do czynienia z dotacją przedmiotową, która podlega opodatkowaniu według takiej stawki jak czynności, których dotyczą.

Należy zauważyć, że otrzymanie dotacji nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dofinansowania (dotacje, subwencje i inne dopłaty) podlegają opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Stanowią one dopłatę do ceny sprzedawanych towarów lub świadczonych usług i są ściśle z nimi związane - podlegają zwolnieniu od opodatkowania lub opodatkowaniu taką samą stawką, jak usługa, czy towar, do ceny których stanowią dopłatę.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje Pani dostawy (poza terytorium Unii Europejskiej) półtusz wołowych. Na podstawie przepisów - m.in. ustawy o administrowaniu obrotem towarowym z zagranicą, rozporządzenia komisji europejskiej ustanawiającego wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu refundacji wywozowych do produktów rolnych, ustawy o Agencji Rynku Rolnego – wnioskodawca otrzymuje na mocy decyzji Prezesa Agencji Rynku Rolnego refundację wywozową do eksportowanych produktów. Jak wskazano dopłata ta jest związana z konkretną dostawą, tj. partią towaru sprzedawaną poza terytorium Unii Europejskiej.

Odnosząc się do powyższego stwierdzić należy, że otrzymywana przez wnioskodawcę refundacja jest dofinansowaniem konkretnej transakcji i stanowi uzupełnienie ceny dostaw półtusz wołowych, ma zatem bezpośredni wpływ na cenę dostarczanego towaru.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy stwierdzić należy, że refundacje wywozowe otrzymywane z Agencji Rynku Rolnego, w związku z eksportem półtusz wołowych poza rynek Unii Europejskiej, mają charakter dotacji przedmiotowych związanych z konkretną dostawą towarów i zwiększają obrót w rozumieniu art. 29 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług, podlegający opodatkowaniu tym podatkiem, wg stawki podatku obowiązującej dla towaru, którego przedmiotowa refundacja dotyczy, tj. w przypadku eksportu stawką podatku wynosi 0 %, zgodnie z art. 41 ust. 4 ww. ustawy.

Jednocześnie tutejszy organ informuje, iż w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygniecie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj