Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-1151/12/JP
z 30 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2012r. (data wpływu 23 października 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 stycznia 2013r. (data wpływu 23 stycznia 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia podatku VAT po zlikwidowanym zakładzie budżetowym – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia podatku VAT po zlikwidowanym zakładzie budżetowym. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 stycznia 2013r. (data wpływu 23 stycznia 2013r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. organu z dnia 15 stycznia 2013r. nr IBPP3/443-1151/12/JP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Na podstawie uchwały Rady Gminy z dnia 10 lutego 2012r. i z dnia 25 maja 2012r. z dniem 30 czerwca 2012r. został zlikwidowany zakład budżetowy Gminy działający pod nazwą Zakład Usług Komunalnych. ZUK przed 30 czerwca 2012r. złożył w US deklarację NIP-2 oraz VAT-Z gdzie zaznaczył, że kończy działalność z datą 30 czerwca 2012r. i ostatnia deklarację VAT-7 złoży za miesiąc czerwiec 2012r. zakładając, że wszelkie należności i zobowiązania przejmie Gmina, w tym także dotyczące rozliczeń VAT. ZUK pozostawił do rozliczenia dla Gminy na miesiąc lipiec podatek należny od sprzedaży z czerwca i podatek naliczony od zakupów z czerwca rozliczanych według terminu płatności (media) oraz nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym z ostatniej deklaracji VAT-7. Na mocy powołanych powyżej uchwał Gmina przejęła w całości mienie zlikwidowanego Zakładu – środki finansowe wyposażenie oraz wszelkie należności i zobowiązania w celu dalszej realizacji zadań z zakresu gospodarki komunalnej tj. rozprowadzania wody, oczyszczania ścieków i gospodarki odpadami.

W związku z tym Gmina dokonała następujących operacji: przejęła z ostatniej deklaracji VAT-7 za miesiąc czerwiec zlikwidowanego ZUK należności z tytułu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, podatek należny od sprzedaży i naliczony od zakupów rozliczany według terminu płatności (media) i dodała do swojej deklaracji VAT-7 za miesiąc lipiec 2012r. Przy sporządzaniu deklaracji za styczeń 2013r. planowała także dokonać rocznej korekty za 2012r. podatku naliczonego od nabycia środków trwałych za zlikwidowany Zakład.

Po złożeniu deklaracji VAT-7 z objaśnieniami za miesiąc lipiec Gmina uzyskała informację, że w procesie likwidacji zakładu budżetowego nie została następcą prawnym w zakresie praw i obowiązków podatkowych bo nie zaistniała żadna z przesłanek, o których mowa w art. 93 – 94 ustawy Ordynacja podatkowa. Co oznacza, że błędnie dodała po zlikwidowanym Zakładzie jego należności i zobowiązania dotyczące podatku VAT do swojej deklaracji za lipiec 2012r. w wyniku czego złożyła korektę deklaracji VAT-7 za lipiec 2012r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie ukształtowane pismem z dnia 22 stycznia 2013r.):

Czy Gmina powinna rozliczyć podatek VAT po zlikwidowanym Zakładzie Budżetowym – Zakładzie Usług Komunalnych jeżeli ten już nie istnieje, a pozostało do rozliczenia: sprzedaż (media) z podatkiem należnym i z terminem płatności w miesiącu lipcu 2012r., zakupy (media) z podatkiem naliczonym i terminem płatności w miesiącu lipcu 2012r. oraz dokonać korekty podatku naliczonego od nabycia środków trwałych za 2012r.?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina powinna złożyć za Zakład Usług Komunalnych i z danymi tego Zakładu dodatkową deklarację VAT-7 za miesiąc lipiec 2012r. i rozliczyć sprzedaż (media) z podatkiem należnym i z terminem płatności w miesiącu lipcu 2012r., zakupy (media i ochrona mienia) z podatkiem naliczonym i terminem płatności w miesiącu lipcu 2012r. oraz dokonać korekty podatku naliczonego od nabycia środków trwałych za 2012r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), do zakresu działania gminy, należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 9 ust. 1 ww. ustawy, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent). W myśl art. 33 ust. 1 ww. ustawy, wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1204) sektor finansów publicznych tworzą m.in.:

  1. organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;
  2. jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;
  3. jednostki budżetowe;
  4. samorządowe zakłady budżetowe.

Jednostkami budżetowymi – zgodnie z brzmieniem art. 11 ust. 1 cyt. ustawy – są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

W myśl natomiast art. 14 ustawy o finansach publicznych, zadania własne jednostki samorządu terytorialnego w zakresie:

  1. gospodarki mieszkaniowej i gospodarowania lokalami użytkowymi,
  2. dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
  3. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
  4. lokalnego transportu zbiorowego,
  5. targowisk i hal targowych,
  6. zieleni gminnej i zadrzewień,
  7. kultury fizycznej i sportu, w tym utrzymywania terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
  8. pomocy społecznej, reintegracji zawodowej i społecznej oraz rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych,
  9. utrzymywania różnych gatunków egzotycznych i krajowych zwierząt, w tym w szczególności prowadzenia hodowli zwierząt zagrożonych wyginięciem, w celu ich ochrony poza miejscem naturalnego występowania,
  10. cmentarzy

–mogą być wykonywane przez samorządowe zakłady budżetowe.

Na podstawie art. 15 ust. 1 powołanej ustawy, samorządowy zakład budżetowy odpłatnie wykonuje zadania, pokrywając koszty swojej działalności z przychodów własnych, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ww. ustawy, jednostki budżetowe, z zastrzeżeniem odrębnych ustaw, tworzą, łączą i likwidują:

  1. ministrowie, kierownicy urzędów centralnych, wojewodowie oraz inne organy działające na podstawie odrębnych ustaw - państwowe jednostki budżetowe;
  2. organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego - gminne, powiatowe lub wojewódzkie jednostki budżetowe.

Tworząc jednostkę budżetową, organ, o którym mowa w ust. 1, nadaje jej statut, chyba że odrębne ustawy stanowią inaczej, oraz określa mienie przekazywane tej jednostce w zarząd (ust. 2 ww. artykułu).

Likwidując jednostkę budżetową, zgodnie z art. 12 ust. 3 ww. ustawy, organ, o którym mowa w ust. 1, określa przeznaczenie mienia znajdującego się w zarządzie tej jednostki, z zastrzeżeniem ust. 7. W przypadku państwowej jednostki budżetowej decyzja o przeznaczeniu tego mienia jest podejmowana w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw Skarbu Państwa.

Zgodnie z art. 12 ust. 4, z zastrzeżeniem ust. 7, należności i zobowiązania likwidowanej:

  1. państwowej jednostki budżetowej - przejmuje organ, który podjął decyzję o likwidacji;
  2. gminnej, powiatowej lub wojewódzkiej jednostki budżetowej - przejmuje urząd odpowiedniej jednostki samorządu terytorialnego.

Jak stanowi ust. 6 i ust. 7 ww. art. 12, likwidując jednostkę budżetową, organ, o którym mowa w ust. 1, może postanowić o utworzeniu jednostki o innej formie organizacyjno-prawnej. W przypadku, o którym mowa w ust. 6, organ może również zdecydować o przejęciu należności i zobowiązań likwidowanej jednostki budżetowej przez nowo utworzoną jednostkę.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego tworzy, łączy, przekształca w inną formę organizacyjno-prawną i likwiduje samorządowy zakład budżetowy.

W myśl art. 16 ust. 3 ww. ustawy, likwidując samorządowy zakład budżetowy, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa przeznaczenie mienia znajdującego się w użytkowaniu tego zakładu.

Należności i zobowiązania likwidowanego samorządowego zakładu budżetowego przejmuje organ, który podjął decyzję o likwidacji, z zastrzeżeniem ust. 7 (art. 16 ust. 6 ww. ustawy).

Stosownie do ust. 7 ww. art. 16, należności i zobowiązania samorządowego zakładu budżetowego likwidowanego w celu przekształcenia w inną formę organizacyjno-prawną przejmuje utworzona jednostka.

Zatem należy stwierdzić, że zakład budżetowy jest jednostką organizacyjną sektora finansów publicznych będąca częścią państwowej sfery budżetowej, która odpłatnie wykonuje wyodrębnione zadania i pokrywa koszty swojej działalności z przychodów własnych. Powoływanie, likwidacja, przekształcanie komunalnych zakładów budżetowych następuje decyzją organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, przy uwzględnieniu zapisów ustawy o gospodarce komunalnej i ustawy o finansach publicznych.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1996r. o gospodarce komunalnej (tj. Dz. U. z 2011r. Nr 45, poz. 236) organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego mogą tworzyć, łączyć, przekształcać w inną formę organizacyjno-prawną i likwidować samorządowe zakłady budżetowe zgodnie z przepisami ustawy oraz przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy stanowi, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (…).

Przepis art. 87 ust. 1 ustawy stanowi, iż w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zagadnienia dotyczące obowiązku dokonania korekty odliczonego podatku naliczonego regulują przepisy art. 90 i art. 91 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ww. ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Stosownie do art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4 a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych.

Szczegółowe zasady dokonywania korekty regulują przepisy art. 91 ust. 2 – 9 ustawy.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że z dniem 30 czerwca 2012r. został zlikwidowany zakład budżetowy Gminy działający pod nazwą Zakład Usług Komunalnych. ZUK przed 30 czerwca 2012r. złożył w US deklarację NIP-2 oraz VAT-Z gdzie zaznaczył, że kończy działalność z datą 30 czerwca 2012r. i ostatnia deklarację VAT-7 złoży za miesiąc czerwiec 2012r. zakładając, że wszelkie należności i zobowiązania przejmie Gmina, w tym także dotyczące rozliczeń VAT. ZUK pozostawił do rozliczenia dla Gminy na miesiąc lipiec podatek należny od sprzedaży z czerwca i podatek naliczony od zakupów z czerwca rozliczanych według terminu płatności (media) oraz nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym z ostatniej deklaracji VAT-7.

Gmina przejęła w całości mienie zlikwidowanego Zakładu – środki finansowe wyposażenie oraz wszelkie należności i zobowiązania w celu dalszej realizacji zadań z zakresu gospodarki komunalnej tj. rozprowadzania wody, oczyszczania ścieków i gospodarki odpadami.

W przedmiotowej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy (Gminy) budzi, czy Gmina powinna rozliczyć podatek VAT po zlikwidowanym Zakładzie Budżetowym.

W związku z zadanym we wniosku pytaniem należy rozstrzygnąć czy w przedmiotowej sprawie wystąpiło następstwo podatkowe w rozumieniu przepisów prawa podatkowego. Rozpatrując zagadnienie będące przedmiotem wniosku na gruncie przepisów prawa podatkowego, należy poddać analizie przepisy rozdziału 14 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa.

Zgodnie z art. 93 § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

  1. osób prawnych,
  2. osobowych spółek handlowych,
  3. osobowych i kapitałowych spółek handlowych

-wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

W myśl art. 93 § 2 przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

  1. innej osoby prawnej (osób prawnych);
  2. osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).

Natomiast stosownie do art. 93a § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

  1. przekształcenia innej osoby prawnej,
  2. przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

-wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:

  1. osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:
    1. innej spółki niemającej osobowości prawnej,
    2. spółki kapitałowej;
  2. spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa (art. 93a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Stosownie do postanowień art. 93b ww. ustawy Ordynacja podatkowa, przepisy art. 93 i art. 93a stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń komunalnych zakładów budżetowych.

W myśl art. 93c § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, osoby prawne przejmujące lub osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem podziału lub z dniem wydzielenia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im, w planie podziału, składnikami majątku. Przepis § 1 stosuje się, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie - także majątek osoby prawnej dzielonej, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa ( art. 93c § 2 ww. ustawy Ordynacja podatkowa).

Z art. 93d ustawy Ordynacja podatkowa wynika, że przepisy art. 93-93c mają zastosowanie również do praw i obowiązków wynikających z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego.

Artykuł 93e ww. ustawy Ordynacja podatkowa stanowi, iż przepisy art. 93-93d stosuje się w zakresie, w jakim odrębne ustawy, umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz inne ratyfikowane umowy międzynarodowe, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, nie stanowią inaczej.

Zgodnie z art. 94 ww. ustawy, przepisy art. 93 § 1, art. 93d i art. 93e, z zastrzeżeniem art. 95, stosuje się również do nabywców przedsiębiorstw państwowych oraz do spółek, które na podstawie przepisów o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych nabyły lub przejęły te przedsiębiorstwa.

Nie ma podstaw, by uprawnień Gminy w zakresie sukcesji podatkowej po zlikwidowanej gminnej jednostce budżetowej doszukiwać się w treści przepisu art. 16 ust. 6 ustawy o finansach publicznych, w związku z art. 93e Ordynacji podatkowej. W myśl tego przepisu, należności i zobowiązania likwidowanego samorządowego zakładu budżetowego przejmuje organ, który podjął decyzję o likwidacji, niemniej powyższy przepis nie stanowi w odniesieniu np. do gminy szczególnego przepisu odrębnej ustawy, o którym mowa w art. 93e Ordynacji podatkowej. Zauważyć bowiem należy, że zapis art. 16 ust. 6 ustawy o finansach publicznych wyraża zasadę sukcesji uniwersalnej, która w istocie dotyczy tylko sfery cywilnoprawnej. Nie jest to natomiast wyraźne uregulowanie odnośnie podatkowego następstwa prawnego, a mechanizm następstwa prawnego pod tytułem ogólnym nie powoduje przejścia praw i obowiązków publicznoprawnych.

Pomimo, iż art. 16 ust. 6 ustawy o finansach publicznych wskazuje, że należności i zobowiązania likwidowanego samorządowego zakładu budżetowego przejmuje organ, który podjął decyzję o likwidacji, z zastrzeżeniem ust. 7, to jednak następstwo prawne w zakresie praw i obowiązków podatkowych należy oceniać w świetle przepisów Ordynacji podatkowej.

W przedmiotowej sprawie stwierdzić należy, że takie następstwo podatkowe, w rozumieniu powołanych wyżej przepisów art. 93 – 94 ustawy Ordynacja podatkowa w niniejszej sprawie nie zachodzi, ponieważ: po pierwsze mamy do czynienia tylko z jedną osobą prawną, jaką jest Gmina, a po drugie, jeśli zakład budżetowy został zlikwidowany, to nie może być mowy o jego przejęciu, łączeniu, podziale czy przekształceniu. Nie mamy też do czynienia z łączeniem się komunalnych zakładów budżetowych (w przedstawionym stanie faktycznym jest tylko jeden zakład budżetowy, który uległ likwidacji). Nie zachodzi zatem żadna z przesłanek, o których mowa w art. 93 – 94 ustawy Ordynacja podatkowa, aby mogło dojść do następstwa podatkowego. Gmina przejęła jedynie majątek oraz należności i zobowiązania zlikwidowanego zakładu budżetowego.

Zatem Gmina nie wstępuje - z mocy ww. przepisów ustawy Ordynacja podatkowa - we wszelkie, przewidziane przepisami prawa podatkowego, prawa i obowiązki przejmowanego zakładu budżetowego – Zakładu Usług Komunalnych.

W konsekwencji powyższego stwierdzić należy, iż Wnioskodawca nie ma prawa do złożenia deklaracji VAT-7 za miesiąc lipiec 2012r., w której dokona rozliczenia zakupów i sprzedaży Zakładu Usług Komunalnych oraz korekty kwoty podatku naliczonego od nabycia środków trwałych za 2012r.

Należy w tym miejscu zauważyć, że zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

W myśl natomiast art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Jak z powyższego wynika, deklaracje podatkowe składają zarejestrowani podatnicy i oni mogą odliczyć podatek VAT. Wraz z zaprzestaniem wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT i likwidacją działalności następuje wykreślenie z rejestru podatników podatku VAT.

W omawiany przypadku zakład budżetowy zaprzestał wykonywania działalności z dniem 30 czerwca 2012r. i z tym dniem na podstawie założonego zgłoszenia o zaprzestaniu wykonywania działalności gospodarczej VAT-Z został wykreślony z rejestru podatników VAT.

Zatem czerwiec był ostatnim okresem rozliczeniowym za który zakład budżetowy obowiązany był złożyć deklarację podatkową.

Tym samym Gmina nie ma prawnej możliwości złożenia za zlikwidowany z dniem 30 czerwca 2012r. zakład budżetowy dodatkowej deklaracji VAT-7 za miesiąc lipiec 2012r. z danymi tego zakładu budżetowego.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, że interpretację niniejszą wydano tylko dla Wnioskodawcy, tj. Gminy. Zgodnie bowiem z art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa ( art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania ( art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj